Andet multimedie
bentjuul 3670
Acrobat
Fra : KKT

Dato : 06-04-03 09:44

Hey Folks

Synes blot i skal vide at Adobe har indkaldt til pressemøde d. 9. april.
Pålidelig kilde antyder at det måske (læs sandsynligvis) er for at annoncere
lancering af, som de kalder det "en ny version af et hovedprodukt".
Produktet der er tale om er Acrobat og den nye version hedder 6.0.
PDF-formatet vil blive version 1.5
Jeg har set et smugkig på den og kan fortælle om følgende nyheder som den
formentlig vil indeholde:
Acrobat:
- Fuld OS X kompatibel (men understøtter formentlig IKKE OS9)
- mulighed for lag (som i andre Adobe programmer)
- indbygget preflight funktion
- indbygget separation preview
m.fl.
Distiller:
- Fuld OS X kompatibel (men understøtter formentlig IKKE OS9)
- Direkte understøttelse af PDF/X-3 standarden (som også er blevet en
ISO-Standard)
- Direkte "Drag'n Drop" af joboptions. dvs. drop en optionsfil på
distiller og den installeres automatisk
m.fl.

Personligt glæder jeg mig til at få fingre i den og teste den. Ikke mindst
med henblik på at det bliver meget lettere at få PDF/X-3 kompatble pdf'er.

--
Mvh.
Kim Thranborg

Fra : Henrik Torp

Dato : 06-04-03 21:02

"KKT" skrev
> Personligt glæder jeg mig til at få fingre i den og teste den. Ikke mindst
> med henblik på at det bliver meget lettere at få PDF/X-3 kompatble pdf'er.

Jeg fandt en gang en lang pdf om PDF/X-3, men fik den ikke læst. Findes der
en kort forklaring på teknikkens muligheder?

Venlig hilsen
Henrik

Fra : ct

Dato : 07-04-03 21:59

her er lidt;

Claus

*********

als registrierter Adobe-Kunde gehören Sie zu den Ersten, die
davon erfahren: Heute hat Adobe die Adobe Acrobat 6.0
Produktfamilie angekündigt, zu der auch Acrobat 6.0 Professional
und Acrobat 6.0 Standard gehören.

* Die Adobe® Acrobat® 6.0 Professional Version bietet
professionellen Business-Anwendern, Kreativprofis, Ingenieuren
und Technikern erweiterte Kontrolle für die sichere Ausgabe und
den zuverlässigen Austausch von grafisch komplexen Dokumenten.

* Adobe® Acrobat® 6.0 Standard erleichtert Business-Anwendern
den Austausch und die Abstimmung von Geschäftsdokumenten.

Wählen Sie das passende Adobe Acrobat-Produkt
für Ihre individuellen Ansprüche!

Adobe Acrobat 6.0 Professional verfügt über alle Funktionen
von Adobe Acrobat 6.0 Standard und noch vieles mehr:

* Erstellung von Adobe PDF-Dokumenten - per Mausklick - aus
einer umfassenden Auswahl von Anwendungen: Microsoft Office,
AutoCAD, Microsoft Visio, Microsoft Project und Internet
Explorer für Windows

* Neues Abstimmungs-Management und erweiterte Funktionen zur
Eingabe von elektronischen Kommentaren

* Erhaltung von Ebenen in Adobe PDF-Dateien, die aus AutoCAD
und Microsoft Visio erstellt werden

* Unterstützung für Standard-Großformate wie ARCH, ISO, JIS
und ANSI

* Erweiterte Funktionen für die Navigation und Ansicht von
großformatigen Zeichnungen und Layouts

* Preflight-Funktion für optimierte Vollständigkeits-Kontrolle
und PDF/X-Kompatibilität

* Druckfarben-Manager zur Vorschau von Farbseparationen

* Gestaltung elektronischer Formulare

Adobe Acrobat 6.0 Standard
* Adobe PDF-Erstellung - per Mausklick - aus Microsoft Office
und Internet Explorer für Windows

* Neues Abstimmungs-Management und verbesserte
Kommentar-Werkzeuge

* Über ein Dialogfeld lassen sich Tabellenkalkulationen,
Präsentationen und andere Dokumente aus einer Vielzahl von
Anwendungen in einer einzigen Adobe PDF-Datei zusammenfassen

* 128-Bit-Verschlüsselung und Passwortschutz für die Sicherheit
von Dokumenten

Mehr über die Adobe Acrobat 6.0-Produktfamilie finden Sie unter

http://www.adobe-direct.com/r.asp?acr6j4wclo-1-2-9

Fra : KKT

Dato : 08-04-03 18:35

"Henrik Torp" <henriktorp@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> "KKT" skrev
>
> Jeg fandt en gang en lang pdf om PDF/X-3, men fik den ikke læst. Findes
der
> en kort forklaring på teknikkens muligheder?

En af de førende PDF-eksperter (Stephan Jaeggi) har en hjemmeside hvor du
kan få (næsten) alt omkring PDF og PDF/X-3 at vide på såvel tysk som
engelsk. Adressen er www.prepress.ch
Desuden findes en stor mængde info på www.pdfx3.org

Men derudover kan jeg da ganske kort beskrive PDF/X-3 som følger:

PDF/X-3 kan betragtes som et regelsæt der beskriver hvad en PDF-fil "skal
indeholde" og "ikke må indeholde" for at overholde standarden der iøvrigt er
optaget som ISO standard 15930-3:2002.
Målet med standarden er "Use of PDF as the standard file format for Prepress
digital data exchange" og bane vejen for såkaldt "blind exchange" hvilket
teoretisk set skulle åbne mulighed for at man sender en pdf til grafisk
produktion, og der kan produceres uden spørgsmål og kommentarer da alt er
defineret og resultatet bliver nøjagtig som pdf'en er lavet.
Man skal dog være opmærksom på at det ikke kun er pdf'en der skal være
rigtigt. Det grafiske produktionsudstyr skal naturligvis også være rigtigt
konfigureret og kalibreret, men så fungerer det også i praksis (har selv
prøvet i adskillige tilfælde)
Det betyder f.eks. at fonte er embedded, rgb-billeder ikke findes uden en
farveprofil, ingen notater og formularfelter osv.
Overholdes denne standard er pdf'en anvendelig i omkring 99,0% af de moderne
grafiske virksomheder og vil kunne rippes på alt udstyr der minimum er level
2.
Pt. er der ingen selvstændige programmer (mig bekendt) der kan gemme i
PDF/X-3 formatet.
Det er dog alligevel meget enkelt. Hent og installer den gratis PDF/X-3
Inspector fra www.callas.de
I Acrobat har man nu en plug-in der kan kontrollere om standarden overholdes
og hvis den gør gemmes pdf'en med nyt navn og er derefter en valid PDF/X-3
fil.

Well, jeg håber det var kort og præcist nok.

--
Mvh.
Kim Thranborg

Fra : Henrik Torp

Dato : 08-04-03 20:02

"KKT" skrev

> Well, jeg håber det var kort og præcist nok.

Det var det. Mange tak for forklaringen og de fine links.

Jeg lægger en del pdf'er på nettet, hvor standarden vel så ikke har nogen
betydning?

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 07-04-03 22:39

Til orientering!!!

Adobe holder gratis seminar omkring Acrobat 6

Tilmælding på www.adobe.dk

Mvh
Anders

Fra : Studio Smalbro

Dato : 10-04-03 20:51

Har netop været til pressemødet om 6'eren. Den ser sej ud!

Kh
Bjørn