Botanisk status
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-04-03 23:20

Min tidligere efterlyste 'underlige Nellike' har vist sig at være en
Have-Klinte, der kommer lidt hist og pist og er nem at reducere i denne tid,
hvor man ikke ønsker at have den.

Så var der Poppelbusken, den hedder, nu og for eftertiden, retteligt
Poppelrose (undskyld!). Den er supergod, men åbenbart ikke til at
overvintre. Hvilke gode råd kan jeg få til denne, samt Syrisk Rose, evt.
Træpæon? Problemet ligger i, at jeg af gode grunde ikke kan beskytte en mere
eller mindre høj busk, hvad gør man? S k a l de starte nedefra hvert år?

Og så så jeg en staude-solsikke i udsendelsen 'Vores allesammens havemor fra
Hune'. (Hvor ER det en god serie!) Findes der flere dyrkbare
staude-solsikker? Det tiltaler mig, ikke at skulle så hvert år.

Det ser ud til at mine franske anemoner har sået sig i græsset. Kan det være
rigtigt? Det er heldigvis kun en mindre plet, som jeg da vil drage ind i
avlen, hvis det altså er anemoner.

Og så lige lidt om prisernes himmelflugt, godt at jeg ikke skal sprøjte
noget særligt: Malathion 680 kr. for en liter (i to halvliter)! Eller 5
liter drivhusgødning til 100 kr.! (På tilbud, forstås). Det laver jeg for et
par kroner ved at komme 8-900 gram 23-3-7 i en eddikedunk og så for næsten
lige så mange penge kommunevand i for resten. Eller hvad med 4 tomatfrø for
22 kr.? Det bliver dyrere for mig at så dem i år, end prisen for
plantesækken.....Jeg håber i ude i de små fattige hjem finder alternative
løsninger, så forhandlerne kan lære, at grænsen for rimelighed er
overskredet med flere fodlængder.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-04-03 08:04

On Sun, 6 Apr 2003 00:20:03 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Og så så jeg en staude-solsikke i udsendelsen 'Vores allesammens havemor fra
>Hune'. (Hvor ER det en god serie!) Findes der flere dyrkbare
>staude-solsikker? Det tiltaler mig, ikke at skulle så hvert år.

Jeg har ikke set udsendelsen - men jeg har en overgang arbejdet på et
sted hvor Anne Just købte sine stauder.... Der var flere forskellige
staudesolsikker. Bl.a den pilebladede, Helianthus salicifolius, som vist
er den mest almindelige her i landet. Den bliver et par meter høj.

Så var der en som hed 'Lemon Queen', lysegul, ikke så høj, halvanden
meter eller deromkring. Og en som hedder 'Lodden Gold', store guldgule
fyldte blomster, ca. 1,20 høj.
De to sidste er jeg endnu ikke helt overbevist om at de kan klare en
normal dansk vinter, men jeg plantede begge i haven sidste sommer, så
det vil jo vise sig.

> [...]
>plantesækken.....Jeg håber i ude i de små fattige hjem finder alternative
>løsninger, så forhandlerne kan lære, at grænsen for rimelighed er

Der er ingen som tjener penge på plantesække, at sælge dem til under 10
kr/stk er kun noget man kan gøre hvis man har en stor pengetank at tære
på - og de stakkels folk i butikken skal da også have løn?

(Men det skal vi ikke diskuttere her.....)

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-04-03 10:37

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev >
> [...]
> på - og de stakkels folk i butikken skal da også have løn?
>
> (Men det skal vi ikke diskuttere her.....)

Jeg synes også netop at en tier eller derunder for plantesække er billigt,
men at et tomatfrø skal op over en femmer finder jeg urimeligt. Det er
absolut heller ikke prisen alle steder, men nu skal vi jo ikke snakke salg
her i gruppen.....

En løsning kan også på en smart måde gøre tomater billige. Man køber én
plante nu, så snart de udbydes til salg. Denne ene kan man overkomme at
sætte i drivhus om dagen og ind om natten. Man lader så hjørneskuddene blive
10 cm eller mere, hvad de hurtigt bliver, og dem laver man stiklinger af.
Resultat: supertidlig start på tomatsæsonen, og billige tomatplanter, der
ikke kommer på én gang. Du, Mads, og andre sensåere kan nå at redde ære
endnu....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Pia J

Dato : 06-04-03 12:32

> [...]
> men at et tomatfrø skal op over en femmer finder jeg urimeligt. Det er
> absolut heller ikke prisen alle steder, men nu skal vi jo ikke snakke salg

Kan man ikke bare tage en god moden tomat og tørre, derefter så frøene?

:Pia - som mistede 22 tomatspirer fordi hunden tror den kan stå i
vindueskarmen.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-04-03 12:42

> Kan man ikke bare tage en god moden tomat og tørre, derefter så frøene?

Det kan du godt; de skal nok spire også uden tørring - når jeg tømmer min
kompostbeholder, myldrer det med små tomatplanter fra de tomater, der røg
ud.
Men på den måde aner du så ikke noget om de kommende planter mht tidlighed,
robusthed, sundhed, etc.
Lidt ligesom med gadekryds contra racehunde: Hvis du vil have en lille hund,
er det surt at få en hvalp, der senere viser sig at være en blanding mellem
en New Foundlænder og en Rottweiler.

> :Pia - som mistede 22 tomatspirer fordi hunden tror den kan stå i
> vindueskarmen.

Kan den da ikke det? )

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-04-03 13:50

On Sun, 6 Apr 2003 13:32:05 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Kan man ikke bare tage en god moden tomat og tørre, derefter så frøene?

Jo, de frø man gemmer fra en moden tomat spirer nemt. Men der er bare
ikke nogen garanti for at afkommet er magen til moderplanten, fordi
mange af de sorter vi bruger her i landet er F1-hybrider, dvs.
krydsninger mellem to forskellige sorter.

For nogle er det sikkert ligegyldigt, men personligt foretrækker jeg at
vide med sikkerhed hvilken sort jeg dyrker. (Ikke fordi det nødvendigvis
skal være F1-hybrider).

>:Pia - som mistede 22 tomatspirer fordi hunden tror den kan stå i
>vindueskarmen.

Gravhunde har sine fordele

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-04-03 14:00

On Sun, 6 Apr 2003 11:37:12 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>men at et tomatfrø skal op over en femmer finder jeg urimeligt. Det er
>absolut heller ikke prisen alle steder, men nu skal vi jo ikke snakke salg

Du kan sagtens få tomatfrø som er en hel del billigere, men så er det
også en anden sort. De tomatsorter jeg hovedsageligt dyrker har i de
sidste 5 år kostet omkring 4-5 kroner pr frø.

>ikke kommer på én gang. Du, Mads, og andre sensåere kan nå at redde ære
>endnu....

Jaja, bare træd i det
Jeg er godt nok sent på den i år, men planterne plejer alligevel at
blive lidt forgroede inden jeg får gjort plads til dem i drivhuset, så
det går nok også i år. Vi når normalt hen i midten af juli inden vi
høster de første tomater.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-04-03 23:32

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev > Du kan sagtens få tomatfrø som
er en hel del billigere, men så er det
> også en anden sort. De tomatsorter jeg hovedsageligt dyrker har i de
> sidste 5 år kostet omkring 4-5 kroner pr frø.

Nu tvinger du mig så til at nævne at man kan få 10 frø af den samme sort til
den samme pris som 4 koster, hvis man køber på Nettet. Det får jeg til, at
de dælenfeldts dyre er 2,5 gange dyrere end de prima....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-04-03 09:44

On Mon, 7 Apr 2003 00:31:43 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>den samme pris som 4 koster, hvis man køber på Nettet. Det får jeg til, at
>de dælenfeldts dyre er 2,5 gange dyrere end de prima....

Jeg kan da også finde edbudstyr billigere på nettet end jeg kan få det
til i supermarkedet.

Primafrø (jeg kan næsten gætte det er dem du hentyder til) har ikke fine
trykte poser med billeder og forklaringer på - ikke da jeg handlede hos
dem sidste år. De skal heller ikke pakke flere frø end de sælger.
Frøstativerne i butikken skal være fyldt når de kommer hjem, dvs. der
skal pakkes noget som man reelt ikke ved om man kan sælge.

At frøene kan fås billigere end i butikkerne er da kun godt, så handler
man bare der i stedet.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-04-03 22:24

> [...]
> skal pakkes noget som man reelt ikke ved om man kan sælge.
>
> At frøene kan fås billigere end i butikkerne er da kun godt, så handler

Billederne må du tænke dig til (runde røde tingester), men der er skam
såvejledning og navneskilte med.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Marlene

Dato : 06-04-03 18:04

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ssjv8vkliivmogiiv5384bv2kblsbniqcf@4ax.com...

> [...]
> staudesolsikker. Bl.a den pilebladede, Helianthus salicifolius, som vist
> er den mest almindelige her i landet. Den bliver et par meter høj.

Så er du gået glip af noget Er du ikke gartner? Og så ser du ikke
udsendelserne.... Tihi.... Jeg håber, du får set de sidste. Det skulle vel
ikke være Ikast Planteskole, du har arbejdet på???

Mvh. Marlene.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-04-03 19:20

On Sun, 6 Apr 2003 19:03:48 +0200, "Marlene" <tunne@heaven.dk> wrote:

>Så er du gået glip af noget Er du ikke gartner? Og så ser du ikke
>udsendelserne.... Tihi.... Jeg håber, du får set de sidste. Det skulle vel

Jo, jeg er gartner - men gartnere har ikke tid til at se fjernsyn i
disse dage - det er jo snart det går løs! (Jeg har faktisk været på
arbejde 14 dage i rap, i morgen har jeg dog fri, men så skal der jo også
ske noget ved haven herhjemme

>ikke være Ikast Planteskole, du har arbejdet på???

Nej det er det ikke.

Fra : Marlene

Dato : 07-04-03 07:53

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:8qr09vot5bej1omr8gdg27kgedo5abtdmt@4ax.com...
> On Sun, 6 Apr 2003 19:03:48 +0200, "Marlene" <tunne@heaven.dk> wrote:

Snip

> Nej det er det ikke.

Det slog mig også lige, at jeg havde skrevet navnet forkert - det var Ikast
Stauder, jeg mente. God fornøjelse i haven

Mvh. Marlene.

Fra : Jakob Bock

Dato : 06-04-03 16:40

Mads Lie Jensen skrev:

> Jo, de frø man gemmer fra en moden tomat spirer nemt. Men der er bare
> ikke nogen garanti for at afkommet er magen til moderplanten,

Derudover er de tomater man køber i handelen måske ikke altid de mest
interessante at dyrke hjemme i haven, da disse "industritomater" skal
have egenskaber, som man vi havefolk ikke har brug for. Men køber man
en god tomatsort, der ikke er en hybrid, kan man roligt betragte det
som en god investering, da man jo fremover selv kan høste sine frø.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock