Hvornår mister man kortet ? (2-årig prøvep~
Fra : Andrew

Dato : 05-04-03 23:05

Hej

Efter mangt en diskuteren med diverse kloge hoveder uden at have fået svar
spør' jeg nu her:

Jeg tog MC-kørekort i november 2002, og jeg er altså inde under den der nye
2-årige "prøveperiode". Jeg ANER ikke hvad det vil sige, andet end noget med
at man mister kortet hvis man kører hassarderet. Men hvad er egentlig
reglerne?!
Hvornår kan jeg miste kortet?!

Eksempel: jeg kommer kørende på en almindelig landevej (max 80 km/t) og en
billist kører foran mig med, lad os sige, en fart af 70 km/t. Han skal
overhales! Derfor gasses der op og jeg rammer de, lad os sige, 95 km/t.
(dette eksempel er blot et tankeeksperiment) Altså en overskridelse på 18-19
%. Idet jeg rammer de 95 km/t kører jeg forbi en fotofælde. Mister jeg i så
fald kortet pga. den 2-årige prøveperiode?!
Er det blot een enkelt forseelse ligegyldigt hvor meget man overskrider med;
eller gradbøjes det. Skal man f.eks. op på de 70% overskridelse før man
mister det? Hvordan ligger landet i mit tilfælde?! Ryger kortet hvis jeg
tages i fotofælde med blot 5% overskridelse?!

Jeg vil bare have det slået HELT fast med 7-tommersøm så jeg kan få ro i
sjælen når jeg overhaler og nogle gange rammer de 100 hvor man kun må køre
80, etc. Det er jo, må man sige, lidt svært ALTID at overholde
fartbegrænsningerne især når man skal overhale, men jeg synes selv at jeg er
ret lovlydig hvad angår farten, især pga at jeg ikke ved hvor grænsen går
før JEG mister kortet hvis jeg skulle være så uheldig at blive taget i en
fotofælde eller i laserkontrol.

Please svar istedet for at henvise til 167 forskellige paragraffer...

Mvh Anders

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 05-04-03 23:26

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> wrote in message
> [...]

> fotofælde eller i laserkontrol.
>
> Please svar istedet for at henvise til 167 forskellige paragraffer...

Hej. Som jeg har forstået loven er der ikke generelle foreskrifter om
"krævede" forseelser inden kortet ryger. Det er bare en særlov for
"nyuddannede" der betyder at de kan straffes hårdere end os andre.
Jeg har prøvet at køre rundt i tre år med betinget frakendelse. Ikke videre
sjovt. 3000 i bøde og køreprøve i en Audi V6 med radardetector (sikke en
kørelærer).....

mvh Erland

Fra : Brian Bjørn

Dato : 06-04-03 00:59

> [...]
> at man mister kortet hvis man kører hassarderet. Men hvad er egentlig

Som jeg har forstået reglerne (fik selv pappet i august 2002), skal man
have fat i de forseelser, som alle andre (papalder > 2 år) "kun" får en
betinget frakendelse for. Hvis man laver en sådan forseelse indenfor de
første to år, hvor man har kortet, får man kørselsforbud = nye teori- og
køretimer + ny teori- og køreprøve = ret mange penge.

Overtrædes kørselsforbudet koster det i øvrigt 5000 dask - første gang!

Betinget frakendelse (for vi grønskollinge = kørselsforbud) udløses fx
ved at overskride hastighedsbegrænsningen med mere end 70 %,
promillekørsel > 0,80 promille, hvis man har forvoldt eller fremkaldt
fare for skade på personer eller ting SAMT hvis det findes "begrundet
ved beskaffenheden af den begåede forseelse."

--
Brian Bjørn
Ducati Monster 620

Fra : Steffen Rasmussen

Dato : 06-04-03 09:20

Hejsa

"Brian Bjørn" <ducatista_dk@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> fare for skade på personer eller ting SAMT hvis det findes "begrundet
> ved beskaffenheden af den begåede forseelse."

Du mener vel promille på 0.50 ?

-steffen

Som er glad for at jeg fik kortet inden de lavede alt for mange krumspring..

Fra : Reino Andersen

Dato : 06-04-03 09:56

Steffen Rasmussen skrev:

> Du mener vel promille på 0.50 ?

Nix - promillekørsel i intervallet 0,51-0,80 giver ikke en betinget
frakendelse (kørselsforbud).

Reglerne om frakendelse og kørselsforbud står i øvrigt i færdselslovens §
126.

--
Reino

Fra : Steffen Rasmussen

Dato : 06-04-03 10:50

Hejsa

"Reino Andersen" <reinoFJERNMIG@get2net.dk> wrote in message
> Nix - promillekørsel i intervallet 0,51-0,80 giver ikke en betinget
> frakendelse (kørselsforbud).

Ohh, kan være lidt svært at gennemskue når man ikke sætter sig ind i det..

Men ok, alligevel ingen grund til at drikke og køre.. på MC er det alligevel
også "#%"# besværligt :)
(kunne jeg forestille mig, har endnu ikke prøvet det)

-steffen

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 06-04-03 18:56

Steffen Rasmussen wrote:
> Men ok, alligevel ingen grund til at drikke og køre.. på MC er det
> alligevel også "#%"# besværligt :)

Ja så skal men nok have sugerør eller klaphjelm...

Jens
RD

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 06-04-03 09:47

Steffen Rasmussen wrote:

> -steffen
>
> Som er glad for at jeg fik kortet inden de lavede alt for mange
> krumspring.

Det gælder skam også dem der tog kortet fra to år inden reglen blev sat i
kraft. Så gælder det så kun et par dage for vedkommende, men alligevel.
Tog man kortet 1. Marts 2001, har man været en del af spillet frem til 1.
Marts 2003!

MVh Thomas
..

Fra : Andrew

Dato : 06-04-03 11:21

> [...]
> fare for skade på personer eller ting SAMT hvis det findes "begrundet
> ved beskaffenheden af den begåede forseelse."

Så svaret er:

Vi nyuddannede mc'ister mister kortet ved overskridelse på 70% ?

Mvh Anders

Fra : Kenneth T

Dato : 06-04-03 12:17

> Vi nyuddannede mc'ister mister kortet ved overskridelse på 70% ?

Den tid, den sorg!

Vi prøver jo alle at beholde det der kort, men ind imellem glemmer man
alligevel at kigge på spedometeret i et anfald af kådhed, eller hjemve, på
vej hjem fra sommerferien f.eks.
....Så man man jo bare håbe ikke at blive målt lige den ½time hvor man
"glemmer" alt om hastighedsgrænserne.
Hvis man derudover vælger tid & sted fornuftigt, er risikoen ikke så stor.
(hverken for at genere folk & fæ, eller politiet)

--
MVH
Kenneth T

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-04-03 12:17

"Steffen Rasmussen" <sniffer@xx@trashcan.dk> writes:

> Som er glad for at jeg fik kortet inden de lavede alt for mange krumspring..

Pas på, de nye regler gælder så vidt jeg ved med tilbagevirkende
kraft, så det er nok at du bare har taget kortet inden for de sidste 2
år.

Der er dog det smuthul for nogle af os at det kun gælder for det
første kørekort, så jeg fx har været fritaget, da jeg har haft
bilkørekort i lidt over 5 år før jeg fik mit MC-kort her sidste år.

--
Jacob - www.bunk.cc
How come everyone's going so slow if it's called rush hour?

Fra : Brian Bjørn

Dato : 06-04-03 12:51

> Pas på, de nye regler gælder så vidt jeg ved med tilbagevirkende
> kraft, så det er nok at du bare har taget kortet inden for de sidste 2
> år.

Det er nemlig rigtigt.

> Der er dog det smuthul for nogle af os at det kun gælder for det
> første kørekort, så jeg fx har været fritaget, da jeg har haft
> bilkørekort i lidt over 5 år før jeg fik mit MC-kort her sidste år.

Ditto.

--
Brian Bjørn
Ducati 620 Monster

Fra : Steffen Rasmussen

Dato : 06-04-03 15:01

Hejsa

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message
> [...]
> første kørekort, så jeg fx har været fritaget, da jeg har haft
> bilkørekort i lidt over 5 år før jeg fik mit MC-kort her sidste år.

Hrmm, nu har jeg også selv haft bilkørekort i, vist nok 4 år (kan ikke lige
huske årstal og kortet ligger i bilen),

Så burde det være OK alligevel :)

-steffen

Fra : Andrew

Dato : 06-04-03 19:09

Hej

Hvad blev konklusionen?

Mister jeg kortet ved overskridelse på 70% ?

eller er det under?!

Jeg kan ikke rigtig se at nogle har besvaret mit spørgsmål...
"Den tid, den sorg" kan jeg desværre ikke bruge til noget

Mvh Anders

Fra : Reino Andersen

Dato : 06-04-03 19:28

Andrew skrev:

> Mister jeg kortet ved overskridelse på 70% ?

Ja.

> eller er det under?!

Nej.

> Jeg kan ikke rigtig se at nogle har besvaret mit spørgsmål...

Brian Bjørn *har* svaret på spørgsmålet.

--
Reino

Fra : Andrew

Dato : 06-04-03 21:00

> Ja.

> Nej.

> Brian Bjørn *har* svaret på spørgsmålet.

Ja, men det er "sådan som *han* forstår dem. Det ville jo være sjuovt med
mere end EEN persons tolkning

Mvh Anders

Fra : Post

Dato : 06-04-03 21:19

">
> Ja, men det er "sådan som *han* forstår dem. Det ville jo være sjuovt med
> mere end EEN persons tolkning

Hvorfor ringer/skriver du ikke en mail til det lokale politi og spørger dem.
så kan du jo også spørge hvad der sker. hvis man bliver taget i at føre en
Mc. som man ikke har kort til ( fra tråden drosling af GXR- 250 )

Post

Fra : Andrew

Dato : 06-04-03 21:36

> [...]
> så kan du jo også spørge hvad der sker. hvis man bliver taget i at føre en
> Mc. som man ikke har kort til ( fra tråden drosling af GXR- 250 )

Jeg har spurgt forsikringsrådgivningen. Får svar imorgen så skal jeg nok
poste herinde!!!!!!!!

Fra : Brian Bjørn

Dato : 06-04-03 21:50

> Ja, men det er "sådan som *han* forstår dem. Det ville jo være sjuovt med
> mere end EEN persons tolkning

Og jeg skrev, som jeg gjorde, fordi du udtrykkeligt frabad dig en masse
paragraffer. Jeg skrev ikke noget, du ikke selv ville kunne have læst
dig til i færdselsloven

--
Brian Bjørn
Ducati 620 Monster

Fra : Andrew

Dato : 07-04-03 11:00

> Og jeg skrev, som jeg gjorde, fordi du udtrykkeligt frabad dig en masse
> paragraffer. Jeg skrev ikke noget, du ikke selv ville kunne have læst
> dig til i færdselsloven

Sorry

Jeg er vist lidt sløv...

Tak for hjælpen

Mvh Anders

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-04-03 22:15

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> writes:

> Ja, men det er "sådan som *han* forstår dem. Det ville jo være sjuovt med
> mere end EEN persons tolkning

Reino bruger vist sin arbejdstid på den (lokale?) politistation og ude
på vejene som MC-betjent, så der er god chance for at han kender
reglerne godt

--
Jacob - www.bunk.cc
You'll feel much better once you've given up hope.

Fra : Andrew

Dato : 07-04-03 11:01

> Reino bruger vist sin arbejdstid på den (lokale?) politistation og ude
> på vejene som MC-betjent, så der er god chance for at han kender
> reglerne godt

Super duper; tak for svar til alle herinde

Mvh Anders