GS500/CB500/ER500.....
Fra : Knorsfis

Dato : 05-04-03 19:12

Jeg læste posten igennem fra d. 2/4 ang. køb af en GS500.
Det førte bla. nogen i gruppen ind på en diskussion om hvilken af de
tre modeller der er nyest.

Hondaens motor er den der blev konstrueret sidst (94) og er også den
mest moderne i sin opbygning.
Kawa'ens motor er en neddroslet variation af gpz500 fra midt 80'erne.
Suzuk'iens motor er uden tvivl den der er ældst i sin oprindelse,
hvilket skinner igennem med de store køleribber og de 2 ventiler pr
cylinder.

Derudover var der også spørsmålet om suzukien var mere moderne grundet
monoaffjedring modsat honda'ens dou med forkromet fjedre....
I BIKE nr7 år 2000 bliver de 3 500 kubikker testet. Og her får CB'eren
en del flere roser for sin affjedring og stel end GS'eren, der nærmest
falder igennem når det gælder hård/sportslig kørsel. (den åler sig ud
af svingene).
Så selvom at GS'erens stel/affjedring ser ud til at være mere
"moderne" end CB'erens er det ikke en garanti for at det virker bedre.
(det er dog den "Italienske" CB'er der er testet dvs årg 97 og
derefter)

Testens dom er at CB'eren vinder med ER'en lige i baghjulet og med
GS'eren hægtet af i det første sving. Men dog med den kommentar at
prisen for en GS'er fint svarer til hvad man får og at merprisen for
en CB'er betaler for en bedre styrende og mere moderne MC.

Jeg vil dog lige sige at jeg kører på en honda 500 fra 82 med 4
ventiler pr cylinder, vandkøling og monoaffjedring, men jeg kunne da
ikke ud fra de kriterier finde på at påstå at min HONDA er mere
moderne end en GS'er

Jesper

Fra : RacerNiels

Dato : 05-04-03 20:43

"Knorsfis" <vfr@cool.dk> wrote in message
> [...]
> ventiler pr cylinder, vandkøling og monoaffjedring, men jeg kunne da
> ikke ud fra de kriterier finde på at påstå at min HONDA er mere

Hvad ævler du om? Din Honda er fra 82 - den testede fra 97.. hvad er din
pointe?

Selv en CBR600 fra 98 har stålstel, så jeg tror ikke du skal kigge på hvad
tingene er lavet af - mere hvordan de er skruet sammen og især hvordan de
VIRKER.

Niels
SV650

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 07-04-03 06:56

> Selv en CBR600 fra 98 har stålstel, så jeg tror ikke du skal kigge på hvad
> tingene er lavet af - mere hvordan de er skruet sammen og især hvordan de
> VIRKER.

Sådan R-Niels! Tell 'em Surferduuuude!

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 05-04-03 21:51

"Knorsfis" <vfr@cool.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg læste posten igennem fra d. 2/4 ang. køb af en GS500.
> Det førte bla. nogen i gruppen ind på en diskussion om hvilken af de
> tre modeller der er nyest.

Jeg tror ikke rigtig du fangede pointen i mine indlæg i den tråd?
Derfor svarer jeg lidt, for jeg får det indtryk at dit indlæg er en slags
modspil til noget af det jeg skrev.

Der er mange parametre i sving, når man skal vælge en motorcykel i klasse
med de 3 modeller der blev diskuteret. Hvilke parametre det tillægges hvor
meget vægt vil være meget forskelligt for forskellige mennesker, men en af
de parametre der næsten altid er vigtig i valget af disse "små" motorcykler,
er prisen.
Nogen ville sige at de tre vigtigste parametre, når man vælger mellem disse
3 cykler, er pris, ydelse, slidstyrke og udseende. Der er som regel nok
flere, og som sagt vægter vi forskelligt, men i løbet af tråden blev det
nævnt at Suzukien ikke er billigst, og at den (vistnok i kraft af sin gamle
konstruktion) ikke holder ret godt, og jeg fremførte at de to ting ikke
stemmer ret godt overens med mine egne erfaringer.
Måske har jeg ikke læst tråden grundigt nok, men jeg mener ikke at der var
nogen der kaldte hverken Hondaens eller kawaens motorer for ringe, var der?
Eller gammeldags? Faktisk tror jeg der var nogenlunde konsensus om at
Suzukien har den dårligst ydende motor? Men at påstå at Hondaens motor er
mere moderne i sin opbygning en Kawaens, kræver vist lidt uddybning? Der er
da vist ikke den store forskel på de to?
Suzukiens motor er gammeldags, men den er solid, og let at lave service på.
Efter mange år med 4-ventilede topstykker er det nu okay der kun er halvt så
mange ventiler at justere - eller udskifte, hvis det problem opstår. Men få
ventiler og luftkøling giver som regel ikke kun lidt mindre bøvl, men også
lidt mindre ydelse, og så må man jo vælge.

Så er der det med køreegenskaberne. Jeg har ikke prøvet Kawaen, men jeg vil
umiddelbart ikke mene der er voldsomt stor forskel på de tre - dog er Sukien
jo ikke just udstyret med verdens bedste affjedring. Jeg har vist ved mange
lejligheder kaldt den snot-blød, og der skal ikke ret frisk kørsel til før
ting og sager laver ridser i asfalten (og kæresten bliver sur). Men igen,
hvor ofte køber man en CB/ER/GS 500 for at køre "hård/sportslig" kørsel?
Nåja, der er sikkert nogen der gør. For mig helt personligt er det også
vigtigt at cyklen ser lidt smart ud, og de der to forchromere bagdæmpere på
Hondaen får altså en ellers dejlig motorcykel til at ligne noget der er lidt
retro.

At en test kårer en bestemt cykel som vinder, er da fint. Men det er ikke
hele sandheden. Hvis jeg (ligesom sidst jeg købte GS500) i dag stod med et
mc budget på 40.000 ville jeg helt sikkert igen vælge GS500, men det er helt
klart fordi den lever op til de krav JEG har til en motorcykel. Den bliver
aldrig min drømmecykel, men min drømmecykel koster altså en del mere end
40.000, og indenfor min budget ramme er ydelsen tilstrækkelig (til ferieture
i europa med 2 og bagage), cyklen er smart, den kan holde - og pengene
rækker til en ret ny cykel som jeg kan have i mange år. Men spørg 10
forskellige motorcyklister med et budget på 40.000, og du vil let kunne få
10 forskellige svar - og ikke alle ville vælge en af vore 3 konkurrenter.

> [...]
> ventiler pr cylinder, vandkøling og monoaffjedring, men jeg kunne da
> ikke ud fra de kriterier finde på at påstå at min HONDA er mere

Hvorfor ikke? Det ville jeg da mene at den er.

Rittig

Fra : Knorsfis

Dato : 06-04-03 08:28

> Jeg tror ikke rigtig du fangede pointen i mine indlæg i den tråd?
> Derfor svarer jeg lidt, for jeg får det indtryk at dit indlæg er en slags
> modspil til noget af det jeg skrev.

Det er lidt som et modspil til dine bemærkninger om det lidt
"gammeldaws" i CB'eren ang de forkromet fjedre.

> [...]
> de parametre der næsten altid er vigtig i valget af disse "små" motorcykler,

Jeg kan kun være enig i at det er prisen der spiller den største rolle
i DK og GS'eren giver da også ligeså meget for de penge man invisterer
i den, men at de penge man betaler ekstra for de andre også betaler
for en tilsvarende bedre MC.

> Måske har jeg ikke læst tråden grundigt nok, men jeg mener ikke at der var
> nogen der kaldte hverken Hondaens eller kawaens motorer for ringe, var der?
> Eller gammeldags?

Det var også bare som modargument for det med honda'ens affjedring (at
man ikke skal skue hunden på hårene)

> Men at påstå at Hondaens motor er
> mere moderne i sin opbygning en Kawaens, kræver vist lidt uddybning? Der er
> da vist ikke den store forskel på de to?

Cyliderne er støbt sammen med en øverste del af krumtaphuset. Det er
det eneste der viser at CB'eren er af nyere dato end ER'en

> [...]
> ventiler og luftkøling giver som regel ikke kun lidt mindre bøvl, men også
> lidt mindre ydelse, og så må man jo vælge.

Er stadivæk enig, og det virker jo fint i en XJ 600/900

> Hvorfor ikke? Det ville jeg da mene at den er.

Hvad jeg ikke skrev var at den også har cenralt placeret knastaksel og
stødstænger.

Jesper

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-04-03 15:56

> [...]
> i DK og GS'eren giver da også ligeså meget for de penge man invisterer
> i den, men at de penge man betaler ekstra for de andre også betaler

Enig.

> Cyliderne er støbt sammen med en øverste del af krumtaphuset. Det er
> det eneste der viser at CB'eren er af nyere dato end ER'en

"Cyliderne er støbt sammen med en øverste del af krumtaphuset" ...
Jamenøh... Det er da ikke just ny teknik? Det var de vist også på CX500
allerede i '79, ikke? Men det er da rart at vide, for så skal man fx. ikke
regne med at kunne bore cylindrene op ved en renovering...

> Hvad jeg ikke skrev var at den også har cenralt placeret knastaksel og
> stødstænger.

Det har den nye Yamaha WildStar også. Okay, det er ikke videre moderne, men
som du selv siger - "moderne" er jo ikke rigtig noget i sig selv.

Rittig

Fra : Hekto

Dato : 09-04-03 22:24

In article <3e943322$0$248$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Claus Rittig
says...
> [...]
> allerede i '79, ikke? Men det er da rart at vide, for så skal man fx. ikke
> regne med at kunne bore cylindrene op ved en renovering...

NIMBUS???????? ;0)
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450 * Kawasaki KR-1 TIL SALG!
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SZR
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 07-04-03 07:05

> At Hondaens motor er mere moderne i sin
> opbygning en Kawaens, kræver vist lidt uddybning?

Hej Rittig

Hondaen er klart den mest moderne af de to. Cylinderne er støbt sammen med
en øverste del af krumtaphuset, som det også er nævnt i et andet indlæg,
samt at Kawaen har vippearme og stilleskruer, mens Hondaen har direkte
aktiverede ventiler med shims under bucket.

Alle tre cykler er dog fine. Ingen af dem har deciderede svagheder eller
designfejl.

Man skal dog holde øje med GS'erens oliestand, samt vide at olieproppen skal
LÆGGES oven på gevindet, og ikke skrues i. Holder man sig til det kører en
GS'er vel 80 - 100.000km. Det der dræber en GS'er før tid er lav oliestand.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-04-03 16:00

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> skrev i en meddelelse

> Hondaen er klart den mest moderne af de to.

Flot postulat.

> [...]
> samt at Kawaen har vippearme og stilleskruer, mens Hondaen har direkte
> aktiverede ventiler med shims under bucket.

Altså. Min GS500 har også direkte aktiverede ventiler med shims, men det
bliver den vist ikke ret moderne af, gør den? Som jeg har skrevet andetsteds
i tråden, så er det med sammenstøbning af cylindre og krumtaphus noget Honda
gjorde allerede sidst i 70'erne, så det gør vel heller ikke motoren moderne?
Er sandheden ikke at der er tale om 3 gammeldags (eller skal vi kalde det:
Gennemprøvede) konstruktioner, som er lavet konservativt for at holde prisen
nede? Når vi kigger i lige DET markedssegment, ville jeg give Kawaen et
stort plus for stilleskruer, for det gør det meget lettere (og billigere) at
justere ventiler selv.

> Alle tre cykler er dog fine. Ingen af dem har deciderede svagheder eller
> designfejl.

Enig.

Rittig