Det at bede.
Fra : john

Dato : 04-04-03 20:53

Jeg skal lave et indlæg om det at bede, og hvilke resultater der kan komme
ud af det.

Jeg ved der står: "Søg og du skal finde, bed og du skal få", men er det så
lige til???

John

Fra : Vidal

Dato : 04-04-03 22:06

In news:b6knqu$2e0$02$1@news.t-online.com,
john <johndk@tiscali.de> typed:

> Jeg ved der står:[...] bed og du skal få", men er
> det så lige til???

Jeg tror, det kommer an på, hvad du beder om. Du vinder ikke i Lotto
ved at be' om det, mens andre ting godt kan lade sig gøre.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : TBC

Dato : 04-04-03 23:50

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> In news:b6knqu$2e0$02$1@news.t-online.com,
> john <johndk@tiscali.de> typed:

> Jeg tror, det kommer an på, hvad du beder om. Du vinder ikke i Lotto
> ved at be' om det, mens andre ting godt kan lade sig gøre.

Præcis!

En væsentlig detalje er at det der bedes om må være i overensstemmelse med
guds vilje for at vores bøn bliver hørt (altså at vi "får") i den forstand.
(1 Joh 5:13-15). Det vil sige at det må være guds interesser og ånd der er
prioriteret og ikke blot vores egne interesser ifølge kødet. Det eksempel
Jesus gav med bønnen vi kalder fader vor er et glimrende eksempel på hvilke
ting der f.eks kan siges at være i overensstemmelse med guds vilje. (Matt
6:9-15)

Som f.eks (opsat pædagogisk ifht bønnes progressive indhold)

1. At *guds* navn helliges
2. At *hans* rige må komme
3. At *hans* vilje må ske
4. At *vi* har til de helt basale behov, at *vi* kan tilgives og tilgive
andre og at *vi* kan modstå fristelser.

Bemærk iøvrigt rækkefølge og fokus. Guds ophøjelse og først derefter vores
grundlæggende og helt basale velfærd som også for en stor del er af åndelig
karakter. Ydmyghed og det at kunne være tilfreds med hvad man har, er jo
også helt i overensstemmelse med ånden.

TBC

Fra : Henton

Dato : 05-04-03 21:04

> [...]
>
> Jeg tror, det kommer an på, hvad du beder om. Du vinder ikke i Lotto
> ved at be' om det, mens andre ting godt kan lade sig gøre.

Hvordan kan du vide det

---

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-04-03 22:43

In news:Asmja.3189$y3.532088@news010.worldonline.dk, Vidal
<vidal@worldonline.dk> wrote:

> Jeg tror, det kommer an på, hvad du beder om. Du vinder ikke i Lotto
> ved at be' om det, mens andre ting godt kan lade sig gøre.

Hvorfor egentlig ikke? Og hvorfor kan guddommelig helbredelse ikke klare et
manglende ben, arm o.lign? ja, jeg spørger bare.

--
-Jens B.

Fra : Vidal

Dato : 06-04-03 07:45

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:b6nilj$2tr3$1@news.cybercity.dk...

> Hvorfor egentlig ikke?

Præmierne ville blive for små. Vi er vel trods alt mere end 50 %
af befolkningen endnu. Hovedpræmien ville kun blive på et par
kroner, og en række koster vel det samme?

> Og hvorfor kan guddommelig helbredelse ikke klare et
> manglende ben, arm o.lign?

Kan den ikke det?

> ja, jeg spørger bare.

Så længe du bare gør det, synes jeg det er i orden.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Henton

Dato : 06-04-03 09:08

> Præmierne ville blive for små. Vi er vel trods alt mere end 50 %
> af befolkningen endnu. Hovedpræmien ville kun blive på et par
> kroner, og en række koster vel det samme?

hvad mener du egentlig med at bede. Er bøn kun når vi med foldede hænder og
lukkede øjne,( her skal man passe på ikke at se altfor komisk ud") Er bøn
ikke også dybfølte tanker ?

> Kan den ikke det?

Så må jeg svare klart for dig, guddommelig helbredelse kan ikke klare
manglende lemmer, så ved du det.

H. for Henton

Fra : Vidal

Dato : 06-04-03 11:44

"Henton" <snyd@adresse.dk> skrev i en meddelelse news:b6onh5$17om$1@news.cybercity.dk...

> hvad mener du egentlig med at bede.

Tja...

> Er bøn kun når vi med foldede hænder og
> lukkede øjne,

Det tror jeg ikke

> ( her skal man passe på ikke at se altfor komisk ud")

Nogen skal nok.

> Er bøn
> ikke også dybfølte tanker ?

Måske

[...]

> Så må jeg svare klart for dig, guddommelig helbredelse kan ikke klare
> manglende lemmer, så ved du det.

Hvad mener du med 'klare manglende lemmer'?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Henton

Dato : 06-04-03 16:44

> "Henton" <snyd@adresse.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du med 'klare manglende lemmer'?

Nu var det jo dig selv, der brugte "klare manglende Lemmer"
Men altså, en bombe rammer et torv, f.eks. Rådhuspladsen, hvilket
forårsager, at en snes mennesker får sprængt arme og ben af. Nogle rigtig
gode kristne beder for disse mennesker, om at deres lemmer (arme og ben) må
vokse ud igen.
Efter mit bedste skøn er dette helt naturstridigt og aldrig set i hele
verdenshistorien. Disse mennesker kan selvfølgelig få kunstige arme og ben.
Det er måske det du mener med at klare manglende lemmer.

---

Fra : Vidal

Dato : 06-04-03 19:32

"Henton" <snyd@adresse.dk> skrev i en meddelelse news:b6pi0u$27oa$1@news.cybercity.dk...

> Nu var det jo dig selv, der brugte "klare manglende Lemmer"

Næ, det var Jens Bruun

> Men altså, en bombe rammer et torv, f.eks. Rådhuspladsen, hvilket
> forårsager, at en snes mennesker får sprængt arme og ben af.

OK.

> Nogle rigtig
> gode kristne beder for disse mennesker, om at deres lemmer (arme og ben) må
> vokse ud igen.

Det, tror jeg ikke, ville finde sted

> Efter mit bedste skøn er dette helt naturstridigt og aldrig set i hele
> verdenshistorien. Disse mennesker kan selvfølgelig få kunstige arme og ben.
> Det er måske det du mener med at klare manglende lemmer.

Næ, men hvis ovenstående scenario er det I mener med 'klare
manglende lemmer', så tror jeg ikke bøn gør det. Tror du nogen,
tror det?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-04-03 08:38

In news:pw_ja.5730$y3.755258@news010.worldonline.dk, Vidal
<vidal@worldonline.dk> wrote:

> Næ, men hvis ovenstående scenario er det I mener med 'klare
> manglende lemmer',

"Klare manglende lemmer" som i "fikse manglende lemmer", "ordne
manglende lemmer", "afhjælpe manglende lemmer" osv. osv. Forstår du nu,
hvad jeg mener?

> så tror jeg ikke bøn gør det. Tror du nogen,
> tror det?

Tro er jo noget sjovt noget. Der er tilsyneladende ingen grænser for,
hvad mennesker tror på.

Gud har altså en grænse for, hvad bøn til ham kan afstedkomme? Er det
sådan en slags bagatelgrænse eller hvad, og hvor går den - grænsen
altså?

Jesus kan tilsyneladende genoplive døde, men ikke få et afrevet lem til
at vokse ud igen. Bøn til gud kan helbrede og lindre, men ikke hjælpe
med ugens lottotal og ikke overskride grænser, der er defineret af
naturvidenskaben.

--
-Jens B.

Fra : Vidal

Dato : 07-04-03 21:27

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:QV9ka.20$nk4.12@news.get2net.dk...
> [...]

> "Klare manglende lemmer" som i "fikse manglende lemmer", "ordne
> manglende lemmer", "afhjælpe manglende lemmer" osv. osv. Forstår du nu,

Hvordan har du fået det indtryk, at bøn skulle få
manglende lemmer til at vokse ud? Er der nogen
der har bildt dig ind, det er hvad, kristne mener eller
tror?

[...]

> [...]
> at vokse ud igen. Bøn til gud kan helbrede og lindre, men ikke hjælpe
> med ugens lottotal og ikke overskride grænser, der er defineret af

Jeg tror, du har fået fat i det. Selv om jeg ville foretrække at
udskifte dit 'kan' med et 'vil'. Men det er så nok forskellen
mellem ikke-tro og tro på Gud. Det er forskellen mellem
Jens og Villy.

Meningen med det er, som jeg forstår det, at mennesket frivilligt
må vælge, om det hører til Gud eller ej. Hvis du fik udbetalt en
større lottogevinst, når du begynder at tro på Gud, og var sikret,
at afrevne lemmer (osv) mirakuløst ville vokse ud, skulle du miste
et, så ville det da være nærmest idiotisk ikke at høre til Gud. Så
ville man jo vide.

For den troende er troen vigtig, den er en altafgørende forudsætning
for forholdet til Gud.

Når man som du ikke er troende, kan det være vanskeligt at forstå,
måske endda umuligt. Den troende har noget, den ikke troende
ikke har og ikke forstår. Og jeg forstår godt, du stiller dine skeptiske
spørgsmål. Men du vil helt sikkert ikke få et svar, der kan stille din
skepsis. Det ville kræve, at du får tro på Gud, og på dine indlæg
skønner jeg, det ikke er sandsynlig. Men det kan jeg jo selvfølgeligt
ikke vide.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 07-04-03 21:47

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> mælte sligt:

>Hvordan har du fået det indtryk, at bøn skulle få
>manglende lemmer til at vokse ud? Er der nogen
>der har bildt dig ind, det er hvad, kristne mener eller
>tror?

Man kunne fristes til at tro, at han måske er blevet forledt til at tro, at
kristne faktisk troede på, hvad der stod i Bibelen. Jesus siger jo, at den som
tror skal få alt det, han beder om (Matt 21:22), og eftersom Gud er almægtig
(Job 42:2), så burde han nok kunne få et manglende lem til at vokse ud, om han
så skulle behage.

> [...]
>at afrevne lemmer (osv) mirakuløst ville vokse ud, skulle du miste
>et, så ville det da være nærmest idiotisk ikke at høre til Gud. Så

Og det kan vi ikke have. Troen på Gud *må* og skal være uvis og funderet på
blind tro alene - eller hur?

>Når man som du ikke er troende, kan det være vanskeligt at forstå,
>måske endda umuligt. Den troende har noget, den ikke troende
>ikke har og ikke forstår.

Ja, og jeg kan også godt flyve. Jeg vil bare ikke.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"I dine øjne er alle muslimer vist terrorister.
Prøv at forholde dig objektivt til tingene."

Fra : Vidal

Dato : 08-04-03 08:04

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> (Job 42:2), så burde han nok kunne få et manglende lem til at vokse ud, om han

Jo, men som du kan se længere nede i mit svar til ham,
er jeg også tilbøjelig til at give ham ret. Humlen er jo blot,
at det ikke noget, der dagligt sker.

Så hvis jeg påstod, at det ville ske i en given situation,
ville han nok forlange bevis. Og i det jeg beviste det,
ville jeg have bevist, at Gud eksisterer, og så er troen
død.

I mit indre er jeg ikke i tvivl om, at det ville kunne ske,
sådan set, tror jeg nok.

[...]

>Troen på Gud *må* og skal være uvis og funderet på
> blind tro alene - eller hur?

Ja. Den blinde tro må have en unik betydning for den
kristne. Anderledes kan jeg ikke læse det.

> Ja, og jeg kan også godt flyve. Jeg vil bare ikke.

Ja, det er frygteligt at lide af flyskræk. Jeg kan også gå
på vandet, når der koldt nok, men gider helt ærligt ikke.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Kurt

Dato : 08-04-03 12:46

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
> død.
>
> I mit indre er jeg ikke i tvivl om, at det ville kunne ske,

Naiv ^^.
Ja jeg har brugt det ord tit ,men det er det pæneste ord jeg kan finde
for sådan en sindstilstand.

Fra : Vidal

Dato : 08-04-03 13:42

"Kurt" <kurt@kurt.kurt> skrev i en meddelelse news:3e92b663$0$42643$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Naiv ^^.
> Ja jeg har brugt det ord tit ,men det er det pæneste ord jeg kan finde
> for sådan en sindstilstand.

Tak Kurt.

Du kan som sædvanlig sætte tingene på deres rette
plads og placere fingeren på det ømme punkt....

Jeg er også glad for, du tager de pæne ord frem, når du
skriver her.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Kurt

Dato : 06-04-03 13:20

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> wrote in message

> Præmierne ville blive for små. Vi er vel trods alt mere end 50 %
> af befolkningen endnu. Hovedpræmien ville kun blive på et par
> kroner, og en række koster vel det samme?

ØØhh ,hvis 'vi' er jer kristne ,så gad jeg godt vide hvilket land du bor i ,
for 'i' kommer da ikke tilnærmelsesvis i nærheden af 50 % af befolkningen .
Faktisk er i en uddøende race .
Det kan da godt være i trives i små indre missionske lokal samfund i det
mørkeste vestjylland,
men det er da vis også det eneste sted .

Fra : Vidal

Dato : 06-04-03 19:28

"Kurt" <kurt@kurt.kurt> skrev i en meddelelse news:3e901b6c$0$42591$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> "Vidal" <vidal@worldonline.dk> wrote in message

> ØØhh ,hvis 'vi' er jer kristne ,så gad jeg godt vide hvilket land du bor i ,
> for 'i' kommer da ikke tilnærmelsesvis i nærheden af 50 % af befolkningen .

Hvad underbygger du det tal med?

> Faktisk er i en uddøende race .

Det er jeg ikke i tvivl om.

> Det kan da godt være i trives i små indre missionske lokal samfund i det
> mørkeste vestjylland,
> men det er da vis også det eneste sted .

Ja, det er åbenbart noget, du har mere forstand på end jeg.
Jeg bor ved Århus og er ikke indremissionsk. Har du tal eller
fakta, der underbygger det, du siger? Eller er det bare dit
sædvanlige våsede snak?

Du vil gerne diskutere dine egne fordomme om, hvad kristendom
er, men du gider ikke sætte sig ind i, hvad det i virkeligheden
drejer sig om.

Der er noget med, du ikke vil læse i gamle bøger, ikke?
Så prøv dog at gå i kirke og se om du får noget ud af det.
Derefter kan du fremsætte dine meninger om dit og dat
med større relevans.

Dine indlæg oser af, du ikke aner en skid om, hvad kristendom
er. Det må du da også selv kunne indse, hvis du har blot den
ringeste form for selvkritik.

Indtil du har lidt fakta, der støtter dine meninger, spilder du
båndbredde og alvorlige menneskers tid. Du kunne ligeså
godt mene, månen er lavet af grøn ost, det ville have ligeså
stor relevans i gruppen her, som det du indtil nu har præsteret.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Peter T Nielsen

Dato : 06-04-03 22:22

"Kurt" <kurt@kurt.kurt>
wrote in message news:3e901b6c$0$42591$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> mørkeste vestjylland,
> men det er da vis også det eneste sted .
Det er meget uenig med dig i... Ja, det almindelige danske som kaldte sig
kristen for 20 år siden er ved at blive så oplyst, så han godt kan se at
være kristen er mere end at blive døbt, kirkebryllup og gå i kirke
juleaften... Hvis jeg ser i de frikirkelige kredse som jeg kender til fra
det mørke nordjylland nærmere bestemt Aalborg, se jeg det med modsat
fortegn. Alle kirke oplever hvordan at flere søger til, og fra min egen
kirke(Apostolsk) ser vi at hver gang at vi får noget nyt op at køre er der
god tilslutning fra lokalområdet...(Alpha, Junior, Sjælesorg, og andet
Outreach)
Men jeg vil give dig ret i at folkekirke-kristendommen er ved at uddød.
Dog er alt dette sagt uden at have tal af nogen form på det.
Med Venlig Hilsen
Peter T Nielsen