selvpåfyldning af gasflasker
Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 04-04-03 10:00

Hej,

Kan man selv fylde gasflaser ?

Hvis man har en 'stor' ~25 kg gasflaske (ved ikke præcist hvad man kan få),
må/kan man så sætte 2 højtryksregulatore sammen med højtryksgasslange og
montere på begge flasker (evt. den store flaske øverst på en hylde) og
derved fylde sin 11 kg's eller måske lille campingflaske.

Hvorfor så dette 'stundt' fordi en stor flaske gas koster ingenting at få
fyldt i forhold til mange 'små' flasker.

/HHA

Fra : Peter Schrøder

Dato : 04-04-03 17:54

"Hans-Henrik Andresen" skrev
> [...]
> montere på begge flasker (evt. den store flaske øverst på en hylde) og
> derved fylde sin 11 kg's eller måske lille campingflaske.

Det lyder afsindigt farligt. Det er ikke så mange år siden at en person
omkom fordi han ville spare et par kroner på en gør-det-selv
løsning. Der var barbecue til hele familien i 8 dage.

> Hvorfor så dette 'stundt' fordi en stor flaske gas koster ingenting at

> fyldt i forhold til mange 'små' flasker.

En 6 kg's kostede 127,00 kr. sidst jeg fik fyldt en op.
Det er lige før jeg tror at det er den billigste del af
campinglivet...

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 04-04-03 18:54

> Det lyder afsindigt farligt. Det er ikke så mange år siden at en person
> omkom fordi han ville spare et par kroner på en gør-det-selv
> løsning.

Hvilken løsning ? forbrug eller genopfyldning ????

Jeg kan ikke helt se det farlige i det - det er derfor jeg spørger. Om man
sætter en gasflaske til et komfur eller til en anden flaske ??

Man fylder jo også selv gas på en gastank til en bil,
og firmaer der kører med gas-trucks fylder også selv deres gasflasker fra en
monster stor gastank.

> En 6 kg's kostede 127,00 kr. sidst jeg fik fyldt en op.

Ja, men en 25 kg koster kun omkring 200, og 6 kg. er hurtigt væk.

/HHA

Fra : albert

Dato : 04-04-03 21:06

> Ja, men en 25 kg koster kun omkring 200, og 6 kg. er hurtigt væk.

Er du sikker ?! Jeg er ret sikker på at du betaler pr kilo og ikke en fast
pris.

Alternativt kan du vælge og leve længere og køre til Flensborg: 11kg =
99kr....
Bilka har den oftest til 149, og en camping butik i Randers havde dem til
135kr...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-04-03 23:01

Hans-Henrik Andresen <hha@unixhaj.dk.REMOVETHIS> skrev i en

> [...]
>
> Man fylder jo også selv gas på en gastank til en bil,
> og firmaer der kører med gas-trucks fylder også selv deres gasflasker fra

Det farlige kunne f.eks. være at du kom til at indsluse lidt ilt fra
slangen. Ellers er der ikke noget betænkeligt, men hvorvidt væsken er til at
få til at løbe, ved jeg ikke. Ellers køb en primus, den er god og økonomisk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Calle.

Dato : 05-04-03 01:17

Hans-Henrik Andresen wrote:
> [...]

> fra en monster stor gastank.

> Ja, men en 25 kg koster kun omkring 200, og 6 kg. er hurtigt væk.

Jeg mener nu at det er tank personalet, der skal tanke gasbiler.
Ang. trucks, så er det også et godkendt udstyr, som jævnligt bliver
efterset.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 05-04-03 15:40

> Jeg mener nu at det er tank personalet, der skal tanke gasbiler.

I England hvor LPG er ganske udbredt, fylder man selv.
Det samme gælder for gas (til biler) på den Statoil der ligger i Helsingør.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : René Nielsen

Dato : 05-04-03 06:26

Glem det med selv at omfylde flasker.

Når de fylder flaskerne fra producenten(BP),fylder de det så det er flydende
i flasken, og du har et tryk på 15-20 bar inden i flasken, når du så åbner
for gasflasken skifter det tilstads form og bliver til gas, 1 kg flydende
bliver til ca 600 l. gas, så hvis du ikke har nøjaktigt det samme tryk i den
flaske du fylder overi, går det galt.

René

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 05-04-03 07:16

> [...]
> bliver til ca 600 l. gas, så hvis du ikke har nøjaktigt det samme tryk i

Hej René,

Tak for svaret, det var lige det jeg kunne bruge, en teknisk/teoretisk
forklaring. Projectet er hermed droppet.

Men for lige at følge op, så bruger jeg meget gas, gaskomfur, gasvarmer, gas
på båden, både til opvarming og komfur, gasgril, ukrudtsbrænder.....

/HHA

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-04-03 09:18

René Nielsen <4648804m001@mail1.stofanet.dknospam> skrev i en
> [...]
> bliver til ca 600 l. gas, så hvis du ikke har nøjaktigt det samme tryk i

Galt med hvad?

Der er jo netop samme tryk i de to flasker. Den der hældes over fra, skal
vende på hovedet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bakke

Dato : 05-04-03 22:28

> [...]
> bliver til ca 600 l. gas, så hvis du ikke har nøjaktigt det samme tryk i

Det er da vist lidt vrøvl, du her skriver.
Du blander tingene sammen: Alle gasser har forskellige tilstandsformer, og
det er rigtigt, at Propan og Butan ( som er meget udbredte gasser til både
teknisk og hjemmebrug ) optræder i flydende form når de er under det rette
tryk. Man taler i denne sammenhæng om fordråbede gasser.
Men har man en fyldelinie, som er helt tæt - og den skal selvfølgelig VÆRE
HELT tæt - er det såmænd ikke værre end at hælde vand fra en beholder til en
anden. Masser af mennesker fylder dagligt deres lighter op via forskellige
medleverede mundstykker fra en lille Ronson-flaske, der sælges i de fleste
supermarkeder , og det går næsten altid godt. Et vist spild er der her, og
det kan både ses, høres, mærkes og måske lugtes.Der er her tale om præcis
det samme, som spørgeren efterlyser. Men jeg vil medgive, at det kan være
svært at opnå ideelle forhold til hjemmeopfyldning, men det er bestemt ikke
umuligt.
Så jeg vil påstå, at ( som du skriver i dit svar ) :

>1 kg flydende
> bliver til ca 600 l. gas, så hvis du ikke har nøjaktigt det samme tryk i
den
> flaske du fylder overi, går det galt.

ikke giver fornuftig mening.

I denne sammenhæng kan man se bort fra det største hjemmeproblem, nemlig at
kunne komprimere gassen til flydende fase, for det forudsættes allerede
gjort af firmaet, man køber gassen af.
Så: Jo, hvis du dels har den rette flydende gasfase ( = indholdet i
kosangasflasken eller lignende ) , og dels en trykstærk og TÆT forbindelse
til modtagerbeholderen, er der ikke noget teknisk i vejen for at det kan
lade sig gøre. Det ER faktisk som at hælde f. eks. vand fra en flaske til en
anden. Når bare du husker tætheden, der er en forudsætning for at holde
gassen i en tilstand, der er til at have med at gøre.
Og eftersom der vil være tale om en væske, der opfører sig som f. eks. vand,
skal du huske, at modtagerbeholderen skal ligge under forrådsbeholderen. På
samme måde som vand ikke kan løbe opad, kan flydende gas heller ikke.
Så du opnår ikke nogen forrådsfyldning hvis der ikke er fysisk mulighed for
at den flydende gas rent faktisk kan løbe NED i modtagerbeholderen !!

Gas med dig !

Bo

Mvh

Bo

Fra : Finn

Dato : 06-04-03 04:10

Hej Bakke og Preben Riis Sørensen og selvfølgelig også den oprindelige
spørger og et
par stykker mere

"Bakke" <no@thanks.ru> wrote in message
> flydende
> den

Vi må holde fast på begreberne, og ja gassen i flasken er flydende (på
engelsk Liquid Petroleum) som Preben siger og denne gas er i overvejende
grad Propan, dog er det sådan i DK at man om vinteren blander lidt Butan i
gassen for at undgå at flasken fryser for meget op (det har i sikkert set
udvendigt på flasken hvis der skulle være et stort forbrug så kommer der is
på den udvendige side af flasken). Når man ser på flasken har den en ventil
for oven. Denne ventil har på de flasker som i bruger i de små hjem et lille
dykrør så flasken ikke kan blive fyldt helt op pga. der skal være plads til
ekspansion af gassen. Skulle det alligevel ske at der bliver fyldt lidt for
meget gas ind i beholderen er der også en overtryksventil så den
overskydende gas kan strømme ud. På de flasker der bruges som depot for
opfyldning af andre flasker går det lille dykrør helt ned til bunden så den
gas man tager ud kommer ud som flydende gas. Jeg var Gas & Vandmester da jeg
boede hjemme i dammen for 25 år siden og jeg havde en hel del at gøre med
gas i almindelighed men også ganske meget med Fgas. Det er sådan at ventilen
på de flasker der bruges der hjemme er en ventil hvor i kun kan tilslutte en
tryk regulator. Her på øen Australien er det en almindelig ventil med
håndtag og "luft skrue" hvorpå der bliver monteret en regulator så derfor
kan det godt lade sig gøre at fylde fra en tank til en anden og som Preben
helt rigtigt siger bliver man nød til at vende flasken på hovedet (altså den
man fylder fra, den behøver ikke at hænge højere end flasken man fylder ind
til) men kan altså ikke tømmes helt pga. det lille dykrør så det skal
Hans-Henrik have med i sine beregninger da jeg formoder at i stadig der
hjemme ikke betaler per vægt men per påfyldning.

Farligt, ikke farligt. Hvis man ved hvad men arbejder med er det ikke
farligt men sådan er det vel med alt, dog vil jeg på det kraftigste
understrege at Fgas er tungere end luft og vil derfor lægge sig på gulvet,
falde ned i huller i fx. kloakker der er åbne regnvandsbrønde og lignende.
Skulle man finde på at gøre det skal man altså stå i en vel ventileret
lokalitet der ikke ligger dybere end jordniveau og de før nævnte kloakker.
Der må ikke være nogen gnist muligheder når påfyldning foregår
(ringeklokker, køleskabe, alt der pludseligt kan starte af sig selv, ingen
må komme og tænde for en stikkontakt eller lyskontakt før der er
afventileret) F gas vil eksplodere med en koncentration fra 2 til 10% gas i
luft. Fylder man gas på en flaske fra en anden bliver man nød til at åbne
for den af mig omtalte "luft skrue" for at den flydende gas kan komme ind i
tanken/flasken og dermed undslipper der vaporized gas derfor god
ventilation.

> [...]

for
> at den flydende gas rent faktisk kan løbe NED i modtagerbeholderen !!

Jeg kan føle at der er nogen der er blevet lidt forbavset over Renes påstand
om at 1 kg F gas bliver til 600 liter vaporized gas, det bliver til 535
liter vaporized gas og vil have en brandværdi på 50,01 MJ = 11,95 Mcal =
13,9 kW jeg er ikke helt sikker på hvilke enheder i bruger i DK

Cheers Finn
Canberra Australien

Fra : Bakke

Dato : 06-04-03 18:39

Hej Finn - "Down Under"

Du bruger megen energi på at beskrive teknikaliteterne med en ventil, og jeg
er sikker på,at dine betragtninger er helt rigtige.
Men var det nu ikke et simplere spørgsmål, der blev stillet ?
Måske har jeg misforstået, men ville spørgeren ikke bare gerne vide, om der
var mulighed for at spare penge ved selv at hælde flydende gas fra en billig
beholder til noget, der i handel og vandel er langt dyrere ?
Som jeg har opfattet det, er det de rent praktiske forhold, spørgeren er
interesseret i, og ikke i gasfasernes forskellige tilstandsformer ?

> 1 kg F gas bliver til 600 liter vaporized gas, det bliver til 535
> liter vaporized gas

Jeg er ikke ude på at starte et skænderi, men modsiger du ikke dig selv i
ovennævntedirekte klippede citat ?
Du har nok en god forklaring, men gider du så ikke lige skrive den ?

Håber at vejret er godt i Canberra !! ( For det er det ikke i Danmark ).
Mvh

Bo

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 06-04-03 19:57

Bakke wrote:

> [...]
> Du har nok en god forklaring, men gider du så ikke lige skrive den ?
>
> Håber at vejret er godt i Canberra !! ( For det er det ikke i Danmark

Hej Bo
er det ikke en lidt mærkelig måde du klipper på? I svaret stod der:

Klip.
Jeg kan føle at der er nogen der er blevet lidt forbavset over Renes påstand
om at 1 kg F gas bliver til 600 liter vaporized gas, det bliver til 535
liter vaporized gas
Klip slut

Altså: Bo påstår at tallet 535 er rigtigere end tallet 600. Han modsiger da
ikke sig selv, men påstår at det rigtige tal er 535.
Ebbe

Fra : Bakke

Dato : 06-04-03 20:56

> [...]
da
> ikke sig selv, men påstår at det rigtige tal er 535.

Hej Ebbe,

Altså nu synes jeg at vi er ude i noget ret ligegyldigt, og jeg mente såmænd
ikke noget særligt med min indvending, men når du nu alligelvel tager den
frem:

>Jeg kan føle at der er nogen der er blevet lidt forbavset over Renes
påstand
> om at 1 kg F gas bliver til 600 liter vaporized gas, det bliver til 535
> liter vaporized gas

Står der ikke, at 600 liter vaporized gas bliver til 535 liter vaporized gas
uden nærmere forklaring ? Og hvordan kan det passe ?

Jeg bøjer mig gerne i støvet hvis jeg har misforstået noget, og jeg vil
bestemt ikke forsøge at argumentere ud over min kemiske viden. Men måske er
det det danske sprog, der giver misforståelser ?

Mvh

Bo

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 06-04-03 22:32

Bakke wrote:

> [...]
> vil bestemt ikke forsøge at argumentere ud over min kemiske viden.
> Men måske er det det danske sprog, der giver misforståelser ?

Hej Bo
Du er på vej ned i støvet
Den første sætning burde værer afsluttet med et punktum:
Jeg kan føle at der er nogen der bliver lidt forbavset over Renes påstand om
at 1 kg F gas bliver til 600 liter vaporized gas.
Og så skriver Bo at det i stedet bliver til 535 liter vaporized gas. Lidt
anderledes tegnsætning ville måske have forbedret forståelsen.
Ligegyldigt eller ej, du bragte selv emnet op, og jeg forsøgte at forklare
dig hvad der stod. Nu har jeg skåret det ud i pap, synes jeg da selv. De
taler jo begge om hvor meget luftformigt gas 1 kg flydende gas giver. Jeg
ved ikke hvilket af de to tal, 600 eller 535, der er det rigtige. Det er
måske noget helt andet. Og så ikke mere fra mig om det emne.
Ebbe

Fra : Finn

Dato : 06-04-03 23:20

Hej Bakke

> [...]
er
> det det danske sprog, der giver misforståelser ?

Ja du har nok ret i at det er for kompliceret men det med ventilen er nu ret
vigtigt for så vidt jeg husker kan den almindelige forbruger ikke købe en
højtryksventil til at sætte på toppen af flasken i DK og det er nok det mest
rationelle hvis man vil fylde fra en flaske til en anden.
Jeg prøvede også måske lidt klodset, at gøre rede for at flasken ikke kan
tømmes helt pga. dykrøret og dermed vil han miste ca. 15% af indholdet hvis
i betaler per opfyldning her på øen betaler vi for det der bliver fyldt på
tanken altså hvor mange kg der er fyldt på og det gør en stor forskel.
Jeg har selv brugt fyldning fra en tank til en anden i DK. Det var til nogle
specielle små flasker men det tog lang tid og vi kunne kun fylde den ca.
40-45% men da det var til et specielt formål var det ok og vi kunne jo bruge
det der var tilbage i flasken til andet formål.
Bo 1 kg flydende propan der bliver forgasset vaporized (jeg er ikke helt
stiv i grammatikken jeg syntes det lyder underligt at sige forgasset så jeg
håber på at du forstår begrebet vaporized) bliver omformet til 0,535m³
Bo du har ikke oplyst mig om hvilke måleenheder i bruger hjemme i dammen så
jeg vil bruge de Australske
1m³ = 93,43 MJ
1kg flydende propan ved 15º C = 50,01 MJ
1 liter flydende propan 15º C = 25,5 MJ

Til det med vejret. Jo tak vi har desværre det mest vidunderlige efterårs
vejr høj blå himmel dagtemperaturer 22-24º nat temperaturer 3-7º. Hvorfor nu
desværre: vi har tørke som det ikke er set i mands minde. Vi havde de mest
forfærdelige bush fires i hvid mands historie her i byen brændte der 538
huse. Vore bjerge står spøgelsagtigt med deres sorte træer uden blade som
en slags gennemsigtig tåge på bjergkammene. Der brændte et område der udgør
65-70% af Danmark ca. 30.000 km² så du kan måske at forstå at vi går rundt
og sukker efter en masse "dårligt" vejr.
Cheers Finn

Fra : Bakke

Dato : 08-04-03 21:43

> [...]

da
> ikke sig selv, men påstår at det rigtige tal er 535.

Det er bestemt ikke vigtigt for mig, men jeg vil jo gerne forstå rigtigt,
hvad jeg har gjort forkert: Min pointe var kun, at det jo ikke kan være
rigtigt, at 1 kg fluid-gas både kan blive til 600 liter og 535 liter v-gas
( under de samme forhold, forstås ) ?

Enten er en af delene rigtigt ( eller også er ingen af dem rigtige ), og jeg
indrømmer, at det ikke har så meget at gøre med selve muligheden for at
omhælde flydende gas på en billig måde.
Og det var såmænd bare det, jeg forsøgte at skrive.
Men jeg er helt enig i det gamle princip om at: "Du siger ikke det, du tror,
du siger - du siger det, den anden hører !! "

Mvh

Bo

Fra : Aksel

Dato : 09-04-03 19:02

"Bakke" <no@thanks.ru> skrev i en meddelelse
> [...]
tror,
> du siger - du siger det, den anden hører !! "

Uden at blande mig i den sproglige disskusion; men begge tal er nok rigtige:
Det passer fint at 1 kg propan fylder 535 liter altså ved 15 C. Ved
stuetemperatur fylder det noget mere, så det skal nok passe med omkring 600
liter.

aksel