Hvorfor piver min bremse?
Fra : Buck

Dato : 04-04-03 09:39

Når jeg bremser (enkelt skivebremse foran) så hyler bremserne som bare
pokker...

Jeg troede det var mine gamle klodser der var noget galt med, men nu har jeg
lige sat nye klodser på, og de hyler såmend lige så meget.

Den hyler MEGET højt. Nogen ideer om hvorfor?
--
/Buck
CB 550 F1 ´75

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 04-04-03 09:47

Buck wrote:
> [...]
> har jeg lige sat nye klodser på, og de hyler såmend lige så meget.
>
> Den hyler MEGET højt. Nogen ideer om hvorfor?

Den skal måske have lidt kobberfedt på bagsiden af klodsen?

Hilsner,

Tony
Diversion 600 '01
CB 400 N '84

Fra : Buck

Dato : 04-04-03 18:29

Dvs. kobberfedt mellem klodsen og den cylinder der skubber klodsen ind mod
skiven?
/Buck
CB 550 F1 '75
CZ 180 '01

Fra : Bjørn S

Dato : 04-04-03 18:38

"Buck" <buck@sol.dk> skrev
> Dvs. kobberfedt mellem klodsen og den cylinder der skubber klodsen ind mod
> skiven?

Ja, og ingen andre steder !
Bemærk, det skal være kobberfedt, beregnet for den høje temperatur,
almindelig fedt duer ikke !
Fosikre dig også om at de kan bevege sig i sporene, eller pindene de glider
på, ved ikke hvordan dine klodser er ophængt.

/Bjørn

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-04-03 18:44

Buck wrote:
> Dvs. kobberfedt mellem klodsen og den cylinder der skubber klodsen ind mod
> skiven?

Ja, og så hedder det stempel.. :)

Men husk nu at der ikke skal så meget på...

// Hans

--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 05-04-03 01:25

Buck <buck@sol.dk> skrev i en
> Dvs. kobberfedt mellem klodsen og den cylinder der skubber klodsen ind mod
> [...]

Ja det er der kobberfedtet skal være.

Jeg vil mene at jeg for mange år siden også har hørt om folk der har savet
en tynd skrå tværrille i bremsebelægningen for at modvirke hylen. Riller på
bremsebelægningen var jo almindelig for tromlebremsebarkerne, men her også
for at give plads til støv/afslidning.
De gamle Kawa 900ér havde problemet med hylen og dér kom man

Kort fortalt kommer hylen af/fra egensvingninger og disses overførsler
mellem flader til en flade hvorfra vi så kan høre det; kort fortalt.

Nogen gange kan skift til et andet fabrikat af bremseklods også hjælpe.

Gert Thorgersen

Fra : Buck

Dato : 05-04-03 15:53

Tak for de mange svar.
jeg har ikke haft tid til at skille bremserne af endnu, men jeg skal nok
lade jer hører resultatet, når jeg når så vidt...

Ang. skrå kanter på klodserne, så havde de nye klodser skrå kanter ab
fabrik, så der er nok noget om snakken...
/Buck
CB 550 F1 '75
CZ 180 '01

Fra : Bjørn S

Dato : 04-04-03 09:48

Buck wrote:

> [...]

> lige sat nye klodser på, og de hyler såmend lige så meget.

> Den hyler MEGET højt. Nogen ideer om hvorfor?

Har du forsøgt at give dem noget kobberfedt på bagsiden ?
Det er sågar standard på de fleste biler i dag, andre har en eller flere
tynde blikplader på bagsiden for at modvirke det samme, jeg tror lyden
skyldes vibrationer fra klodsen, kobberfedt bruger at kurere det.

/Bjørn

Fra : S.G

Dato : 04-04-03 11:09

Gør som min kæreste anbefalede... smør skiverne med fedt
(måtte osse lige forklare hende at man altså ikke skal gøre sådan noget, da
man nok ikke skal regne med at kunne stole på sine bremser bagefter)

Fra : René Hansen

Dato : 04-04-03 12:58

En smule kobberfedt på bagsiden (men ikke nok til at det kan rende ud på
klodser og skiver!), og hvis du så lige rejfer kanterne på klodserne let med
en fil, så skal de nok holde bøtte, og når de er færdige med det, så tier de
stille...

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 04-04-03 15:06

> [...]
jeg
> lige sat nye klodser på, og de hyler såmend lige så meget.
>
> Den hyler MEGET højt. Nogen ideer om hvorfor?

Har du kontrolleret at armen der sidder fra bremsekalibere til forgaffelen
ikke er groet fast (med ir) ?

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk