Kan man bejdse bøgefinér??
Fra : Philip Kofoed

Dato : 04-04-03 09:53

Hej alle!

Jeg har kig på et billigt klædeskab, som kun kan fås i hvid og bøg. Da
jeg er mere til de mørkere træsorter, kunne det være rart at vide om det
er muligt at bejdse bøgefinér.
Er der mon nogen her der ved om det kan lade sig gøre med godt resultat?

mvh
Philip Kofoed

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-04-03 14:17

"Philip Kofoed" <kofoed@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Er der mon nogen her der ved om det kan lade sig gøre med godt resultat?

Jeg TROR du kan.
Men smut i byggemarkedet og find en stump bøgefiner - kan ikke koste meget
og prøv dig så frem. En pose bejdse koster cirka 50 kr i Silvan.

Jeg har selv bejdset en del med godt resultat.

Vigtig er, at du efterbehandler med olie eller lak - ellers risikerer du, at
selv en vandplet kan lave grimme mærker.

Mvh Lisbeth

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 04-04-03 14:44

Philip Kofoed wrote:
> Jeg har kig på et billigt klædeskab, som kun kan fås i hvid og bøg. Da
> jeg er mere til de mørkere træsorter, kunne det være rart at vide om det
> er muligt at bejdse bøgefinér.

Naturligvis. Meget af det "mahogni" der sælges er ikke andet end bejdset
bøg.
Bøgelisterne i mit køkken er mahognibejdsede.

> Er der mon nogen her der ved om det kan lade sig gøre med godt resultat?

Det er såmænd ikke så vanskeligt.
Bejdse kan købes i ethvert byggemarked og det røres op i vand (sprit
hvis det er spritbejdse). Find noget at teste på så du får farven
rigtig. Husk at blande rigeligt, da det er svært at ramme samme nuance
igen, får du noget til overs, kan det gemmes i en beholder med er
tætsluttende låg.
Når du påfører det skal du være opmærksom på ikke at dække to gange (
med mindre du bryder dig bedre om den kulør det giver) husk også at det
tørre resultat bliver noget lysere.
Da det er finer der er tale om, så pas på ikke at gøre det for vådt, det
skal faktisk begynde at tørre med det samme, hvis det skal have mere end
en gang, skal det være helt tørt inden du giver anden gang.
Hvis du skal lakere ovenpå er du nødt til at slibe let, da træet rejser
sig når det har været vådt.

Hvis det møbel du har kig på er lakeret, skal det naturligvis slibes af
først.

God fornøjelse.

Mvh. Marianne

Fra : John Vedsegaard

Dato : 04-04-03 18:51

Hej alle!

> [...]
> er muligt at bejdse bøgefinér.
> Er der mon nogen her der ved om det kan lade sig gøre med godt resultat?

Det kan man godt, men hvis det er behandlet i forvejen kan det være sværere
at opnå et godt resultat.

Malemester John Vedsegaard
Brug min hjemmeside for gratis hjælp med malerarbejde.
http://home19.inet.tele.dk/taform/

Fra : Rasmus Christofferse~

Dato : 05-04-03 14:19

"Philip Kofoed" <kofoed@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har kig på et billigt klædeskab, som kun kan fås i hvid og bøg.

Hvis det er et billigt klædeskab er det sandsynligvis ikke bøgefiner, men en
fotografisk film, der er coated på et billigt materiale. Er dét tilfældet
vil det ssv. ikke kunne bejdses med et godt resultat.

Med venlig hilsen

Rasmus Juhl Christoffersen

--
Juhls Træfældning
Topkapning, træfældning og beskæring udføres.

Fra : Philip Kofoed

Dato : 07-04-03 20:12

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 08-04-03 08:46

Hvis du lod lidt af den gamle tråd stå, så vidste vi også hvad du talte
om...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk