Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Undgå af røde øjne med S45/G3 - hvad står ~
Fra : JH

Dato : 04-04-03 08:54

Har på drecource.com fundet en beskrivelse af,
hvordan man kan undgå røde øjne med Canon S45 og G3:

Citat:
"The new redeye shot above confirms my suspicions that the light guide flash
causes redeye if you're not lined up with the flash. This one was a whole
lot better, and I think keeping your subjects as close as possible to
directly out from the flash is a good idea".

Jeg forstår ikke, hvad han skriver.
Nogen der kan oversætte og/eller forklare det?

Her er linket:
http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_s45-review/index.html
Det er næsten nede i bunden.
Ellers tast ctrl+b, og indtast 12/17/02 (som er en dato)

Vh JH

Fra : Peter Schrøder

Dato : 04-04-03 17:48

"JH" skrev
> Jeg forstår ikke, hvad han skriver.
> Nogen der kan oversætte og/eller forklare det?

Han mener, fejlagtigt, at hvis personens øjne ikke er midtfor og
aldeles vinkelret på kameraet, øges risikoen for at motivet får røde
øjne. Desværre viser hans eksempel jo at årsagen til at skud nr. 2
ikke giver røde øjne er, at personens pupil er langt mindre end
på skud nr. 1.
Med andre ord: man undgår røde øjen på billeder ved at tænde
så meget lys i rummet at pupillen trækks sammen. Desværre gør den
store mængde lys som regel flash overflødig...
Kompaktkameraers red-eye-reduction indstilling fungere efter
samme princip. En "snydeblitz" fyres af og får motivets pupil til at
lukke sig. Men det funker vist kun på katte og helt små børn. Vi
andre kommer bare til at se lidt dumme ud...

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : JH

Dato : 04-04-03 23:04

Peter Schrøder wrote:
> Han mener, fejlagtigt, at hvis personens øjne ikke er midtfor og
> aldeles vinkelret på kameraet, øges risikoen for at motivet får røde
> øjne.

OK. Så er det altså ikke kun mig der ikke forstår det geniale
i teksten. Fik faktisk min engelske onkel til at prøve at oversætte.
Han fik heller ikke noget fornuftigt ud af det.

> [...]
> lukke sig. Men det funker vist kun på katte og helt små børn. Vi
> andre kommer bare til at se lidt dumme ud...

Enig - jeg kan tydelig huske min egen reaktion første gang,
jeg fik en pre-flash lige i hovedet.
Det var ikke nemt at se bare nogenlunde intelligent ud.
Det kan jo være svært nok i forvejen

Vh JH