hjælp! - crash, crash, crash
Fra : Jens Rasmussen

Dato : 03-04-03 21:21

Håber, der er en i gruppen, der kan løse mit problem med browsere og
Mail, der crasher... (se evt. 'IE crash')

Navigator (chimera) klarer sig udenom, men IE crasher straks ved start,
og Mail omkring 5 - 15 sek. efter (nåede at se 1 mail, men vil jo også
gerne svare manden!)

PFT
Jens
computertræt og OS X-skuffet

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-04-03 23:23

Jens Rasmussen <Jens.Rasmussen@jubiipostadresse.dk> wrote:

> [...]
>
> Navigator (chimera) klarer sig udenom, men IE crasher straks ved start,
> og Mail omkring 5 - 15 sek. efter (nåede at se 1 mail, men vil jo også

Som der blev svaret i den anden tråd, så burde du oprette en ny bruger
og kopiere dine filer over til den nye home-mappe, ekskl. indstillinger,
da det nok er her problemet ligger. Det burde ikke være den helt store
arbejdsgang, men du kan støde ind i problemer med rettigheder, men det
løses hurtigt med lidt terminal-arbejde. Hvis du skal have hjælp til
det, så sig bare til.

> PFT
> Jens
> computertræt og OS X-skuffet

Der kan opstå fejl i alle OS'er, også OS X, som du har opdaget. Du vil
vel ikke påstå, at du ikke havde problemer med de gamle Mac OS. Jeg
sidder til daglig med Mac OS 9.2.2 på arbejdet og bander det langt væk;
jeg vil ha' OS X!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 04-04-03 00:24

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> arbejdsgang, men du kan støde ind i problemer med rettigheder, men det
> løses hurtigt med lidt terminal-arbejde. Hvis du skal have hjælp til
OK, hvis jeg kan kopiere mine ting over, går det vel, men indstillinger
er jo et vidt begreb, fx. en masse opsætning af Palm-synk...

Man kan ikke kopiere en bruger??? (uden prefs, men med filer og
rettigheder)

Irriterer mig, da det jo må være en enkelt (eller ganske få) snoldet
prefs-fil, der skaber problemer.

> [...]
> vel ikke påstå, at du ikke havde problemer med de gamle Mac OS. Jeg
> sidder til daglig med Mac OS 9.2.2 på arbejdet og bander det langt væk;
OS X er da federe, men sådan noget her burde ikke kunne ske. I det
mindste går hele dyret ikke ned, men at man ikke kan bruge sit
mailprogram var jeg ikke ude for i 9.1

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-04-03 10:29

Jens Rasmussen <Jens.Rasmussen@jubiipostadresse.dk> wrote:

> OK, hvis jeg kan kopiere mine ting over, går det vel, men indstillinger
> er jo et vidt begreb, fx. en masse opsætning af Palm-synk...

Dine Palm-ting ligger vist i mappen Dokumenter.

> Man kan ikke kopiere en bruger??? (uden prefs, men med filer og
> rettigheder)
>
> Irriterer mig, da det jo må være en enkelt (eller ganske få) snoldet
> prefs-fil, der skaber problemer.

Jeg vil tro at du kan kopiere alt over, bortset fra alle prefs-filerne
som starter med "com.apple". Du kan jo prøve, og hvis det går galt, kan
du jo oprette en ny bruger til...

> OS X er da federe, men sådan noget her burde ikke kunne ske. I det
> mindste går hele dyret ikke ned, men at man ikke kan bruge sit
> mailprogram var jeg ikke ude for i 9.1

Det er irriterende, det må jeg give dig ret i.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 04-04-03 19:47

> [...]

> Jeg vil tro at du kan kopiere alt over, bortset fra alle prefs-filerne
> som starter med "com.apple". Du kan jo prøve, og hvis det går galt, kan
YES!
jeg oprettede en ny bruger, men fik dog ej brug for denne;
det var det gode gamle pusleri med indstillingsfiler på den existerende
bruger.

Mail kører;
min dock ser normal ud (er dog ej transparent)
alt er svjks fryd & gammen;
Dog
mangler jeg den kanal i Sherlock, der søger på versiontracker. Hvordan
får man den ind igen? (har puslet lidt med prefs)

En glad X-mand

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-04-03 00:48

> [...]

> jeg oprettede en ny bruger, men fik dog ej brug for denne;
> det var det gode gamle pusleri med indstillingsfiler på den existerende

Det er jo herligt. Var det en com.apple fil der drillede?

> [...]
> mangler jeg den kanal i Sherlock, der søger på versiontracker. Hvordan
> får man den ind igen? (har puslet lidt med prefs)

Aner det desværre ikke.

> En glad X-mand

Sådan skal det være

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 05-04-03 21:46

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Det er jo herligt. Var det en com.apple fil der drillede?
Ja, det er jeg næsten sikker på. Jeg fjernede næsten alle og lagde dem
derpå gradvist ind igen. IE crasher dog nu igen, men hvis jeg sletter
prefs, holder den måske op. Min eneste grund til at bruge denne er
AutoFill-funktionen, der er yderst fix. Ellers er jeg gladere for
Navigator 0.6.0, der speeder Jyske Netbank op til topfart!

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-04-03 02:45

> [...]

> AutoFill-funktionen, der er yderst fix. Ellers er jeg gladere for
> Navigator 0.6.0, der speeder Jyske Netbank op til topfart!

Ja, det er også min favorit, selvom jeg i øjeblikket bruger Safari. Jeg
vil give den en chance, men Navigator viser dog stadig siderne bedre og
er også mere stabil.

Fra : Jonas Voss

Dato : 06-04-03 10:39

In dk.edb.mac, René Frej Nielsen wrote:

> Ja, det er også min favorit, selvom jeg i øjeblikket bruger Safari. Jeg
> vil give den en chance, men Navigator viser dog stadig siderne bedre og
> er også mere stabil.

Der er altså også kommet en officiel 0.7.0, men navnet Camino. Den kan
varmt anbefales over 0.6.0-versionen.

<http://www.mozilla.org/projects/camino/>

- In /dev/null no one can hear you scream -

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-04-03 15:57

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Der er altså også kommet en officiel 0.7.0, men navnet Camino. Den kan
> varmt anbefales over 0.6.0-versionen.

Jeg bruger den allerede, men i øjeblikket er Safari browser nr. 1, men
det kan skifte.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 07-04-03 18:45

> [...]

> Ja, det er jeg næsten sikker på. Jeg fjernede næsten alle og lagde dem
> derpå gradvist ind igen. IE crasher dog nu igen, men hvis jeg sletter

Nu er den gal igen!

Har mistanke om, at det er AppleMailConduit, der driller - synes, det
opstod, efter jeg havde brugt det et kort stykke tid...
Har nu slået det fra, men det burde jo virke.

Prefs er sikkert stadig defekte;
sidst klarede jeg mig uden at skulle indstille tre postkonti igen.

Mystisk og irriterende......

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 07-04-03 19:58

Jens Rasmussen <Jens.Rasmussen@jubiipostadresse.dk> wrote:

> sidst klarede jeg mig uden at skulle indstille tre postkonti igen.
Har nu prøvet dette:
1. konto - firmapost gik fint at genoprette
2. konto - webspeed fik Mail til at crashe, da jeg bad den om at hente
post fra denne specifikke konto. Den mail, der var ved at hentes, hed
'forkerte priser', men man kan vist ikke se afs., mens der modtages?

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 07-04-03 22:00

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvis du skal have hjælp til
> det, så sig bare til.
Selv MacSOUP crasher nu... (skriver på min gamle)
Tror egl. ikke, systemet er sygt, så den helt store indsats med reinst.
af OS X er vel unødvendig;
men alene at slette library/prefs helt og bygge alle indstillinger op
igen tager jo timer, og jeg hader ikke at vide, hvor problemet ligger...

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 07-04-03 22:05

Jens Rasmussen <32965551@spam.dk> wrote:

> Selv MacSOUP crasher nu... (skriver på min gamle)

Nå, nu fik jeg det til at virke med den nye igen.
Altid noget...

Fra : Jonas Voss

Dato : 04-04-03 09:29

In dk.edb.mac, Jens Rasmussen wrote:

> Navigator (chimera) klarer sig udenom, men IE crasher straks ved start,
> og Mail omkring 5 - 15 sek. efter (nåede at se 1 mail, men vil jo også
> gerne svare manden!)

Jeg kan se du har fikset rettigheder med det dertilhørende program.
Har du også undersøgt din HD?

Har du installeret noget nyt software der kan have resulteret i disee
crashes?

Jeg ville prøve at pakke hele ~/Library/Preferences mappen i en tar
fil og slette den originale, og se om det hjælper.

Hvis ikke, så gør som foreslået, opret en ny bruger og kopier dine
filer over.

    "Calm down. It's only ones and zeros."

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 04-04-03 13:01

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Jeg kan se du har fikset rettigheder med det dertilhørende program.
> Har du også undersøgt din HD?
Ja, startet fra system-cd og repareret disk (den var nu ok) og
tilladelser

> Har du installeret noget nyt software der kan have resulteret i disee
> crashes?
Massevis! Kan dog ikke lige komme på, hvad det skulle være omkring den
3. april. icExcel (og icWord) spurgte ved inst. om de skulle bruges til
at åbne modtagne Excel-filer fra nettet med.

> Jeg ville prøve at pakke hele ~/Library/Preferences mappen i en tar
> fil og slette den originale, og se om det hjælper.
Lyder fornuftigt. Når du siger tar-fil, er det så bare fordi du er
unixhaj, eller er det fordi det skal gøres fra CLI? (terminalen)

> Hvis ikke, så gør som foreslået, opret en ny bruger og kopier dine
> filer over.
Ved ikke, hvor alle mine mails ligger, og kontoindstillinger etc.

Tak for tips. Må jeg evt. ringe til dig?
pft Jens
20312115

PS. tankevækkende signatur

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-04-03 13:19

On Fri, 4 Apr 2003 14:01:27 +0200, Jens.Rasmussen@jubiipostadresse.dk
(Jens Rasmussen) wrote:

>Lyder fornuftigt. Når du siger tar-fil, er det så bare fordi du er
>unixhaj, eller er det fordi det skal gøres fra CLI? (terminalen)

Det er fordi en tar-fil (kan) bevare rettigheder og den slags.

MVH

Martin Edlich

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 04-04-03 13:23

> Det er fordi en tar-fil (kan) bevare rettigheder og den slags.
Smart! Men det kan altså godt gøres i det alm. interface?

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-04-03 13:28

On Fri, 4 Apr 2003 14:23:15 +0200, Jens.Rasmussen@jubiipostadresse.dk
(Jens Rasmussen) wrote:

>Smart! Men det kan altså godt gøres i det alm. interface?

Ja, hvis du har et interface til det. Hent TarGz
[http://www.gouedart-lafeuille.net/software/applescript/TarGz/] og
hfstar [http://www.metaobject.com/downloads/macos-x/hfstar.gz].

MVH

Martin Edlich

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 04-04-03 13:35

> Ja, hvis du har et interface til det. Hent TarGz
> [http://www.gouedart-lafeuille.net/software/applescript/TarGz/] og
> hfstar [http://www.metaobject.com/downloads/macos-x/hfstar.gz].
??

Kan jeg ikke bare bruge DropTar?

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-04-03 13:40

On Fri, 4 Apr 2003 14:35:19 +0200, Jens.Rasmussen@jubiipostadresse.dk
(Jens Rasmussen) wrote:

>Kan jeg ikke bare bruge DropTar?

Er det ikke sådan noget købesoftware?

MVH

Martin Edlich

Fra : Jens

Dato : 07-04-03 21:49

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Jeg ville prøve at pakke hele ~/Library/Preferences mappen i en tar
> fil og slette den originale, og se om det hjælper.
Dette må være den korrekte diagnose. Det, jeg ikke kan li', er at der er
flere programmer, der går i udu på en gang. Heldigvis er selve systemet
ret immunt; min kones bruger funker helt fint... (hun mener, det sker
fordi min daglige tid ved skærmen er overskredet)

Mail beholder heldigvis regler og mailboxes udenfor prefs-mappen, så
regler har jeg ikke skullet oprette igen *pyh*

Men det er en bestemt konto (min private på tdc webspeed), der giver
problemer:
Smed prefs ud og gik gennem kontooprettelse (konto-info ligger åbenbart
i .plist-filen), og crashet kom først, da jeg loggede på denne konto.
Ville tro, problemet måske opstår, når Mail sammenligner mine mails på
hd'en med dem på mailserveren.

Stadig noget skidt...
Vil jo gerne bruge alle konti!