Viasats kampagne mod piratkort
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-04-03 20:08

Hej

Jeg har undret mig over den kampagne der kører i fjernsynet i tiden og
gik i dag ind for at se deres hjemmeside[1]. Under lovgivning står der:

<citat>
Lov om radio- og fjernsynsvirksomhed

§91.

Det er ikke tilladt at fremstille, importere, omsætte, besidde eller
ændre dekoderes eller andet dekodningsudstyr, hvis formål det er at
give uautoriseret adgang til indholdet af en kodet radio- eller
tv-udsendelse.
Annoncering eller anden form for reklame for sådant udstyr er ikke tilladt.

§94.

Med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, der
forsætligt eller groft uagtsomt overtræder § 75 a.
</citat>

§91 er god nok, men i loven på retsinfo står der:

<citat>
§ 94. Med bøde straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt
overtræder § 91. Såfremt overtrædelsen finder sted i erhvervsmæssigt
øjemed, kan straffen stige til fængsel i indtil 6 måneder. Tilsvarende
gælder udbredelse som nævnt i § 91 i en videre kreds, selv om den ikke
sker i erhvervsmæssigt øjemed.
</citat>

Det er jo noget helt andet. De forsøger at få det til at lyde som om
straffen er en hel del højere end den i virkeligheden er.

Men mit spørgsmål er: Må man fejlcitere lovene, så de bedre passer til
ens eget formål? Det antager jeg, at man ikke må, men hvor står det og
hvad er straffen?

Og i øvrigt er §75 som de henviser til reglerne for reklamers længde.

Mvh Trine

[1] http://www.stop.dk

http://www.usenet.dk
http://www.biersted.com, billig overnatning i Nordjylland