Iridium telefoni
Fra : Carina

Dato : 03-04-03 19:14

Hej gruppe

Iflg. tdcmobil.dk koster det en bondegård (ml. 30-40 kr pr. minut) at ringe
fra en tdc-fastnet til en Iridium telefon.

Er der nogen her der ved om det kan gøres billigere?

VH
Carina

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-04-03 19:22

"Carina" <carwina@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Iflg. tdcmobil.dk koster det en bondegård (ml. 30-40 kr pr. minut) at
ringe
> fra en tdc-fastnet til en Iridium telefon.
> Er der nogen her der ved om det kan gøres billigere?

Iridium er for TDC (og andre teleselskaber) at se udlandet.
Måske et af de firmaer der normalt er billigere med udlandstelefoni også
kan klare dette billigere.

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Pongo

Dato : 03-04-03 21:44

Carina wrote:
> Hej gruppe
>
> Iflg. tdcmobil.dk koster det en bondegård (ml. 30-40 kr pr. minut) at
> ringe fra en tdc-fastnet til en Iridium telefon.
> Er der nogen her der ved om det kan gøres billigere?

Hele Iridium-systemet har været uhyggeligt dyrt, og er aldrig for alvor
blevet en success.
En overgang var hele projektet stærkt truet af lukning, men det ser ud
til at de lever endnu. Det koster uhyggelige summer at sende 66
satelitter op i lavtgående baner om jorden, og pengene skal komme fra
dem der benytter systemer.
Jeg vil tro, at langt de fleste penge går til selskabet bag
Iridium-systemet. Måske kan du finde nogen der kan gøre det lidt
billigere, men du skal ikke regne med at finde nogen der har priser der
tilnærmelsesvis ligner priserne til almindelige mobilnet.
Der er ikke så mange i verden der har behov for at kunne træffes på
steder som er totalt uden infrastruktur. Jeg forestiller mig telefonerne
mest bliver brugt af diverse hjælpeorganisationer i den 3die verden
eller eventuelt på ekspeditioner til Mt. Everest, Nordpolen og lignende.
Måske også i Afghanistan og Iraq.
Det kunne da være interessant at høre i hvilke sammenhænge du har behov
for at ringe til Iridium-telefoner. Der er jo andre systemer der kan
dække dele af de behov som Iridium dækker. F.eks er der en række
Inmarsat-tjenester.

/Klaus

Fra : Carina

Dato : 04-04-03 14:28

"Pongo"
> [...]
> for at ringe til Iridium-telefoner. Der er jo andre systemer der kan
> dække dele af de behov som Iridium dækker. F.eks er der en række

En del af den danske handelsflådes skibe har Iridium ombord. Det er ganske
billigt at ringe FRA. Under 1 USD pr. minut.
De har også Inmarsat ombord. De er også dyre at ringe til, og jeg håbede
måske at det kunne blive billigere til Iridium, netop fordi de er billige at
ringe FRA.
Det lyder ikke sådan Men det var jo et forsøg værd

Tak for dit svar

Carina

Fra : Pongo

Dato : 04-04-03 18:20

Carina wrote:
> "Pongo"
>>
> En del af den danske handelsflådes skibe har Iridium ombord. Det er
> ganske billigt at ringe FRA. Under 1 USD pr. minut.

Interessant!
Jeg har forsøgt at finde ud af hvad priserne er for opkald fra Iridium,
men synes det er svært at finde noget på nettet. Det meste er ret
gammelt og er ikke prislister, men istedet diverse artikler.
Iridiumtelefonerne kan jo roame med GSM-nettene, hvis der er dækning fra
et sådant. Ved du om taksten skifter når man roamer med GSM-net i
forhold til satellit-nettet ?

Jeg kan forstå at Sonofon har været den danske roamingpartner for
Iridium-projektet, men jeg ved ikke om de stadig er det. Hvis de er, så
burde de jo være de nærmeste til at give en bedre pris, men jeg kan ikke
finde noget på deres side om Iridium abonnement.
Deres takset er også høje:
Iridium paging (+881 6) er 35,75 kr/min.
Iridium telefoni (+881 7) er 42,75 kr/min

> De har også Inmarsat ombord. De er også dyre at ringe til, og jeg
> håbede måske at det kunne blive billigere til Iridium, netop fordi de
> er billige at ringe FRA.
OK - der er jo forskellige Inmarsat tjenester, og der er stor forskel på
priserne til dem.

Fra : Carina

Dato : 04-04-03 20:45

"Pongo" :

> Interessant!

Det er i hvert fald prisen når de ligger ved land, men jeg ved ikke om det
så er fordi de roamer på gsm-nettet, og det måske er dyrere 'i søen', hvor
der ikke er gsm net.

> Ved du om taksten skifter når man roamer med GSM-net i
> forhold til satellit-nettet ?

Det svarede jeg da egentlig på ovenover, ser jeg lige.
Men jeg vil finde ud af det

> Deres takset er også høje:
> Iridium paging (+881 6) er 35,75 kr/min.
> Iridium telefoni (+881 7) er 42,75 kr/min

Ja, det ligner TDC's priser

> OK - der er jo forskellige Inmarsat tjenester, og der er stor forskel på
> priserne til dem.

Oh, jeg ved ikke lige hvilken en, jeg ringer til - men jeg ved det ligger
omkring ca. 25-50 kr. pr. minut.

Carina

Fra : Carina

Dato : 06-04-03 17:40

"Pongo":
> Ved du om taksten skifter når man roamer med >GSM-net i
> forhold til satellit-nettet ?

Her er hvad jeg har fundet frem til:

Telefonen kører på satellitter hele tiden - der er ikke noget med GSM i det.
Prisen er den sammen ligegyldig hvor og hvornår. Det fungerer ved at man
køber et scratch card til US$ 17,50 - det giver 20 minutter.

Og taksten fra alm. dansk fastnet til iridium er altid omkring 35 kr, mener
jeg det er hos TDC.

Carina

Fra : Thomas Jensen

Dato : 21-04-03 21:10

> [...]
> køber et scratch card til US$ 17,50 - det giver 20 minutter.
>
> Og taksten fra alm. dansk fastnet til iridium er altid omkring 35 kr,

Hej Carina,

De omtalte kort leveres igennem AST Airtime (www.iridiumuk.com) - der står
dog ikke noget videre om opkald fra landlinie til Iridium, men du kunne da
tage kontakt til dem.
www.GlobalTel.dk koster det ca. 18,-/min.

Mvh
Thomas

Fra : Hartmann

Dato : 07-04-03 06:35

> [...]
håbede
> måske at det kunne blive billigere til Iridium, netop fordi de er

Hej Carina

Hvis det er billigt at ringe fra en Iridium tlf kunne du jo selv
anskaffe en, og så ringe fra denne til skibet.

Jeg har selv sejle i mange år, men jeg må indrømme at jeg ventede
normalt til vi kom i nærheden af land før jeg ringede hjem, primært
fordi jeg ikke ville have den halve danske handelsflåde til at lytte med
og Inmarsat mm var for dyrt.

MVH

http://www.kandu.dk/

Fra : Carina

Dato : 07-04-03 16:15

"Hartmann" :

> Hej Carina
>
> Hvis det er billigt at ringe fra en Iridium tlf kunne du jo selv
> anskaffe en, og så ringe fra denne til skibet.

Njaaa...den er jo temmelig pebret sådan en..det var mere om det var en
billigere mulighed fra fastnet, som jeg havde overset.

VH
Carina