Nettime og Hamster.
Fra : Madsen

Dato : 03-04-03 16:38

Davs,

Jeg sidder og forsøger at få Hamster til at starte Nettime vha.
Automatisering > Hændelser. Problemet er blot at alle de timeservere
som jeg kan få forbindelse til ikke kører med sommertid og så er det
jo ikke meget bevendt. Er der da ikke en enkelt sølle timeserver i
dette lorteland som fungerer? Ntp.inet.tele.dk kan jeg ikke få kontakt
til.

Madsen.

Fra : Carl Drud

Dato : 03-04-03 17:02

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> jo ikke meget bevendt. Er der da ikke en enkelt sølle timeserver i
> dette lorteland som fungerer? Ntp.inet.tele.dk kan jeg ikke få kontakt

Jeg har ingen problemer med forbindelse til ntp.inet.tele.dk

--
..sig not found. (A)bort, (R)etry, (F)ail?

Fra : Madsen

Dato : 03-04-03 17:14

Carl Drud skrev:

> Jeg har ingen problemer med forbindelse til ntp.inet.tele.dk

Det var da sært.
WinXP kan stort set heller aldrig få fat i den, hvilket er en af
hovedårsagerne til at jeg ikke kører med tidssynkronisering i WinXP.
Jeg gider simpelthen ikke at se på alle de fejlmeddelelser i logbogen
som fortæller at tidsserveren ikke har svaret.

Madsen.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 03-04-03 17:23

Madsen skrev:

>jo ikke meget bevendt. Er der da ikke en enkelt sølle timeserver i
>dette lorteland som fungerer? Ntp.inet.tele.dk kan jeg ikke få kontakt
>til.

ntp1.cybercity.dk

En dansk gennemgang af Hamsterens opsætning:
http://www.kajsvenningsen.dk/opsat/ham-01.shtml

Fra : Madsen

Dato : 03-04-03 17:27

Kaj Svenningsen skrev:

> ntp1.cybercity.dk

Den kan jeg heller ikke få kontakt med.
Skal man ikke have abonnement hos Cybercity for at kunne kontakte den?

Madsen.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 03-04-03 18:12

Madsen skrev:

>Skal man ikke have abonnement hos Cybercity for at kunne kontakte den?

nej

time.service.uti.no (University of Tromsø)?

Fra : Madsen

Dato : 03-04-03 21:38

Kaj Svenningsen skrev:

> time.service.uti.no (University of Tromsø)?

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/tid/an_error_occured.png>
Samme fejl som når jeg prøver at synkronisere med ntp.inet.tele.dk.
En enkelt gang lykkedes det at få synkroniseret med tele.dk, men
det er oftest ovenstående fejl jer får, eller også en melding som
siger: 'The RPC server is unavailable'.

Jeg har forleden muget kraftigt ud i kørende tjenester, men så vidt
jeg kan forstå så kræves der kun tjenesten Windows Time for at
synkronisere klokken med en ntp-server og den tjeneste kører her,
så jeg fatter det ikke. Har ingen firewall installeret.

Muligvis er det et Windows-problem så det kan være at man skulle
prøve i den gruppe i stedet...

Madsen.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 03-04-03 21:53

Madsen skrev:

>Samme fejl som når jeg prøver at synkronisere med ntp.inet.tele.dk.

Mener den ikke, der er hul ud af huset?

>Muligvis er det et Windows-problem så det kan være at man skulle
>prøve i den gruppe i stedet...

Noget kunne da tyde på det. Det lyder urimeligt, at ingen af serverne
vil passe dig op.

Fra : Madsen

Dato : 03-04-03 22:06

Kaj Svenningsen skrev:

> Mener den ikke, der er hul ud af huset?

Jeg ved det faktisk ikke, for når jeg bare klikker på knappen
'Update Now' så får jeg ikke oprettet nogen fejllog hvis det ikke
lykkedes at synkronisere, så den eneste fejllog jeg har er den der
står i selve vinduet. Det bliver man jo ikke meget klogere af når
den ikke skriver hvorfor den ikke kan få kontakt.

Er det mon sådan at tidssynkronisering skal foregå via en bestemt
port? Det kan jeg da ikke forestille mig, men man skal selvfølgelig
aldrig sige aldrig.

> Det lyder urimeligt, at ingen af serverne vil passe dig op.

Ja, jeg føler mig også dårligt behandlet.

Madsen.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 03-04-03 22:16

Madsen skrev:

>Er det mon sådan at tidssynkronisering skal foregå via en bestemt
>port? Det kan jeg da ikke forestille mig, men man skal selvfølgelig
>aldrig sige aldrig.

Ved det ikke, men jeg ser, at mit (Dimension 4) bruger port 123.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 03-04-03 22:33

Hej Kaj Svenningsen, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Ved det ikke, men jeg ser, at mit (Dimension 4) bruger port 123.

Det er port 123, der skal anvendes, jf.
<http://www.iana.org/assignments/port-numbers>

Madsen, hvis det ikke hjælper at angive den, kan du evt. hive About
Time ned fra tucows (freeware). Jeg har brugt det i adskillige år, og
det er nemt at komme af med, hvis man blot vil bruge det til at teste
med.

Advarsel: Det lille program kan alt, hvad hjertet begærer og er totalt
uden flitterstads. Du risikerer at blive hængende ved det.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Madsen

Dato : 04-04-03 00:20

Rudi Stegen skrev:

> Det er port 123, der skal anvendes, jf.
> <http://www.iana.org/assignments/port-numbers>

Jeg kan i hvert tilfælde konstatere at den port (UDP 123) ikke er
åben hos mig og den bliver heller ikke forsøgt åbnet når jeg prøver
at synkronisere klokken vha. den indbyggede funktion i WinXP.
Nettime åbner en port, men den kan jeg så ikke få til at gribe fat
i nogle af de servere som er nævnt i denne tråd.

> [...]
> About Time ned fra tucows (freeware). Jeg har brugt det i
> adskillige år, og det er nemt at komme af med, hvis man blot vil

Som viser dette:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/about_time/disabled.png> så det
er jo nok derfor at jeg ikke kan få hul igennem. Spørgsmålet er så
bare hvorfor der er lukket for hanen på UDP 123, men det må jeg
have kigget på. Det er nu nok en eller anden obskur tjeneste eller
funktion som jeg har fået slået fra.

> Advarsel: Det lille program kan alt, hvad hjertet begærer og er
> totalt uden flitterstads. Du risikerer at blive hængende ved det.

Jeg kunne ikke lige finde det på Tucows i første omgang, men fandt
et program ved navn About Time MSIE v4.8. Er det også den version
du bruger?

Madsen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 04-04-03 14:37

Hej Madsen, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Jeg kan i hvert tilfælde konstatere at den port (UDP 123) ikke er
> åben hos mig og den bliver heller ikke forsøgt åbnet når jeg prøver
> at synkronisere klokken vha. den indbyggede funktion i WinXP.

Nu kender jeg ikke dit system, men man kunne forestille sig en router,
hvor port 123 fra udbyderens side default er lukket - hvor underligt
det så end lyder (?)
Jeg kender ikke rigtig noget til TDC's routere, deres opsætning og
hvordan man lukker/åbner specifikke porte.

Eneste anden mulighed skulle være, at NT-systemer (som jeg heller ikke
kender noget til) kan spærre for porte (?)

[About Time]
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/about_time/disabled.png> så det
> er jo nok derfor at jeg ikke kan få hul igennem.

Jep. Det er m.a.o. ikke dine andre programmer, der opfører sig
underligt. Det er porten.

> Jeg kunne ikke lige finde det på Tucows i første omgang, men fandt
> et program ved navn About Time MSIE v4.8. Er det også den version
> du bruger?

Ja.

Men jeg ser, at du senere fik løst det ren funktionelle problem ved at
vælge et alternativ til egentlig time-software.
Men det undrer mig stadig med den port 123.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Madsen

Dato : 04-04-03 17:30

Rudi Stegen skrev:

> Nu kender jeg ikke dit system, men man kunne forestille sig en
> router, hvor port 123 fra udbyderens side default er lukket - hvor
> underligt det så end lyder (?)

Jeg har hørt noget om at udbyderne spærrer for visse porte på deres
routere, men jeg har ingen router. Der er blot et ADSL-modem på
væggen og et stik ned til et netværkskort i pc'en. (Teledanmark
Bredbånd). Desuden så lyder det også, som du selv skriver, underligt
hvis de spærrer for port 123, medmindre at den bliver brugt til
andet trafik, men så er vi ude i noget jeg ikke ved ret meget om.

> Eneste anden mulighed skulle være, at NT-systemer (som jeg heller
> ikke kender noget til) kan spærre for porte (?)

En firewall kan nok blokere, men den indbyggede firewall i WinXP
har jeg slået fra og har ikke andre installeret. Win2000 har ingen
indbygget firewall.
Jeg har tidligere fulgt en god vejleding(*) i at få slukket for
unødvendige tjenester og dermed lukket for unødvendige porte, men
en hurtig gennemgang kan ikke få mig på sporet af hvorfor port
123 ikke virker. Jeg mener nu for øvrigt også at jeg havde problemer
med at få synkroniseret klokken med WinXP's indbyggede funktion
længe før at jeg lukkede for tjenester og porte, for jeg har forsøgt
tidligere.

(*) <http://www.hsc.fr/ressources/breves/min_srv_res_win.en.html.en>

> Det er m.a.o. ikke dine andre programmer, der opfører sig
> underligt. Det er porten.

Ja, det må det næsten være.

> Men jeg ser, at du senere fik løst det ren funktionelle problem
> ved at vælge et alternativ til egentlig time-software.
> Men det undrer mig stadig med den port 123.

Også her. Spørgsmålet er så om det ikke er bedre at lade nistime 32
eller lignende klare det via TCP i et kort sekund frem for at lade
port 123 stå åben hele tiden, hvis den da ellers gør det.

Madsen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 06-04-03 12:15

Hej Madsen, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Jeg har hørt noget om at udbyderne spærrer for visse porte på deres
> routere, men jeg har ingen router.

Så er det da udelukket. Og ja, jeg har også hørt noget om det. Men jeg
har ikke bidt særlig mærke i hvilke porte, udbydere og hvorfor, da
Tiscali ikke spærrer for noget, men lader brugerne om at bestemme, hvad
der evt. skal spærres for. (CC gør formentlig det samme, da de to
ligner hinanden temmelig meget på området).

> Desuden så lyder det også, som du selv skriver, underligt hvis de
> spærrer for port 123, medmindre at den bliver brugt til andet
> trafik, men så er vi ude i noget jeg ikke ved ret meget om.

Jeg tror ikke, den kan bruges til andet, men ligesom dig véd jeg det
ikke. Er der ikke en BOFH (og endnu bedre en netværks-BOFH) hos TDC, du
kender, og som er aktiv i grupperne?

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Madsen

Dato : 08-04-03 20:01

Rudi Stegen skrev:

> Er der ikke en BOFH (og endnu bedre en netværks-BOFH) hos TDC, du
> kender, og som er aktiv i grupperne?

Jo, mon ikke der sidder sådan en et sted. :)

Tak for hjælpen.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 03-04-03 17:23

Madsen skrev:

> Ntp.inet.tele.dk kan jeg ikke få kontakt til.

Og ej heller ntp1.inet.tele.dk
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/hamster/nettime.png>

Madsen.

Fra : Carl Drud

Dato : 03-04-03 17:28

> [...]

> Jeg gider simpelthen ikke at se på alle de fejlmeddelelser i logbogen
> som fortæller at tidsserveren ikke har svaret.

Har netop synkroniseret tiden i XP uden problemer.

--
..sig not found. (A)bort, (R)etry, (F)ail?

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 04-04-03 00:21

Madsen, du skrev:

> Er der da ikke en enkelt sølle timeserver i
> dette lorteland som fungerer? Ntp.inet.tele.dk kan jeg ikke få kontakt
> til.

Heller ikke her, og jeg har skrottet nettime, til fordel for
nistime 32, den kan da finde ud af sommertiden.
http://www.boulder.nist.gov/timefreq/service/its.htm

Hamster hændelser
Start program C:\Hamster\nistime-32bit.exe
med parametre Once
Start type skjult

--
Henrik
[*Et quotefjols tekst er blevet slettet af Morver*]

Fra : Madsen

Dato : 04-04-03 00:56

Henrik K Hansen skrev:

> Heller ikke her, og jeg har skrottet nettime, til fordel for
> nistime 32, den kan da finde ud af sommertiden.
> http://www.boulder.nist.gov/timefreq/service/its.htm

Det er noget der spiller kan jeg se. Den bruger ikke UDP 123, men
i stedet TCP 13 og det går lynhurtigt, så den smider jeg ind som
en Hamster-hændelse.

Mit ur går nemlig i koks ved skift til sommertid (og tilbage igen)
pga. de to styresystemer, men det må nistime 32 klare fremover.

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/hamster/nistime.png> (Skjuler
den senere :).

Madsen.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 04-04-03 01:41

Madsen skrev:

>Det er noget der spiller kan jeg se. Den bruger ikke UDP 123, men
>i stedet TCP 13 og det går lynhurtigt, så den smider jeg ind som
>en Hamster-hændelse.

Buuuh.
Du kravler ikke over gærdet, ikke engang hvor det er lavest. Du går en
anden vej.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 04-04-03 01:36

Madsen, du skrev:

> så den smider jeg ind som
> en Hamster-hændelse.

Kan du huske dem alle sammen, og nu med de nye beta versioner, er
der endnu flere muligheder, man burde lave en oversigt og printe
det ud.

> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/hamster/nistime.png> (Skjuler
> den senere :).

Godt nok

Fra : Madsen

Dato : 04-04-03 01:50

Kaj Svenningsen skrev:

> Buuuh.
> Du kravler ikke over gærdet, ikke engang hvor det er lavest. Du
> går en anden vej.

Ja, der er vist dømt kylling, men nu er tjenesten Windows Time også
blevet kvalt, for den behøver Nistime ikke. Intet er så skidt at det
ikke er godt for noget. ;)

Madsen.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 04-04-03 02:23

Madsen skrev:

>Ja, der er vist dømt kylling, men nu er tjenesten Windows Time også
>blevet kvalt, for den behøver Nistime ikke. Intet er så skidt at det
>ikke er godt for noget. ;)

Tænk, hvis vi kommer så langt, at vi kan kvæle tjenesten Windows,
fordi vore programmer ikke behøver den.

Fra : Madsen

Dato : 04-04-03 01:50

Henrik K Hansen skrev:

> Kan du huske dem alle sammen, og nu med de nye beta versioner, er
> der endnu flere muligheder, man burde lave en oversigt og printe
> det ud.

Uha, ja. Der er et hav af muligheder. Det er helt vildt med den
Hamster. Jeg aner knapt hvor jeg skal ende og begynde.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 04-04-03 03:05

Kaj Svenningsen skrev:

> Tænk, hvis vi kommer så langt, at vi kan kvæle tjenesten Windows,
> fordi vore programmer ikke behøver den.

Ja, den dag er vi afgjort nået langt. :D

Madsen.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 04-04-03 10:35

Madsen, du skrev: