Friture - er det farligt?
Fra : Johannes Clausen

Dato : 03-04-03 15:18

Jeg overvejer at lave noget friture-mad når min lillesøster skal sove
sammen med en veninde. Jeg har ikke en friture-gryde og overvejer
derfor at bruge enn alm gryde. Er det farligt at "lege" med friture i
en alm gryde i stedet for en rigtig friuregryde? Hvis det ikke er,
hvilken slags olie skal man så bruge?

Mvh
Johannes Clausen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-04-03 15:32

"Johannes Clausen" <hinors14@hotmail.com> skrev i en meddelelse

.. Er det farligt at "lege" med friture i
> en alm gryde i stedet for en rigtig friuregryde? Hvis det ikke er,
> hvilken slags olie skal man så bruge?

Du kan sagtens bruge en almindelig gryde, helst godt bred - eller en dyb
pande.
Hav et låg parat til at lægge på, hvis olien bliver overophedet.
Det har jeg gjort i mange år, og jeg kunne ikke drømme om at købe en
frituregryde.
Olie: køb Nettos eller Faktas (eller andres) den billigste, hvor der på
etiketten står, at den er egnet til friture (f.eks. rapsolie)

Hilsen Inger