TH skrev:
>Jeg købte sidste år en ny selvkørende græsslåmaskine i Bauhaus. Den er så
>gået istykker i løbet af året, hvorfor jeg returnerer den til Bauhaus
>indenfor garantiperioden.
Rigtig garanti? Eller blot købelovens toårige reklamationsfrist?
>Nu er maskinen så repareret, men men men...Den del af "selvkøre-mekanismen"
>som var istykker (en kilerem) er ifølge Bauhaus ikke dækket af garantien da
>det er en alm. sliddel.
Hvis de har givet en egentlig garanti og ikke specificeret den
nærmere, skal de erstatte remmen uden videre.
Men det lyder som om det drejer sig om en reklamation, og den kan
kun dreje sig om mangler der var til stede ved købet. Hvis den
slags remme ikke kan holde længere end din har gjort, er det jo
ikke en mangel ved remmen, og så skal du selv betale.
Man kan så argumentere med at man burde have haft oplyst før
købet at den rem skulle skiftes jævnligt, og at sælger derfor
ikke har opfyldt sin pligt til oplysning.
>Jeg stiller mig uforståemde overfor den fortolkning af hvad en 1års garanti
>dækker.
Du vil blive mindre forvirret hvis du husker forskellen på
garanti og reklamationsfrist. Reklamation drejer sig kun om
mangler der var til stede ved købet (også selv om de først
*opdages* senere).
>Bauhaus mener så det modsatte...iøvrigt som konsekvens af den nye købelov.
Det er den passus der kraftigt antyder at Bauhaus snakker om en
reklamation.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO:
http://fiduso.dk/