/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Garantiregler? Jeg er forvirret...
Fra : TH


Dato : 03-04-03 14:01

Hej NG,

Håber der er en venlig sjæl der vil svare på et "simpelt" spørgsmål:

Jeg købte sidste år en ny selvkørende græsslåmaskine i Bauhaus. Den er så
gået istykker i løbet af året, hvorfor jeg returnerer den til Bauhaus
indenfor garantiperioden.

Nu er maskinen så repareret, men men men...Den del af "selvkøre-mekanismen"
som var istykker (en kilerem) er ifølge Bauhaus ikke dækket af garantien da
det er en alm. sliddel.

Jeg stiller mig uforståemde overfor den fortolkning af hvad en 1års garanti
dækker. Set fra min synsvinkel har jeg købt en maskine som inden garantiens
udløb går istykker så den ikke længere kan bruges. Dette må da være dækket
af garantien ikke?

Bauhaus mener så det modsatte...iøvrigt som konsekvens af den nye købelov.
Og her er jeg så endnu mere forvirret, for jeg har lige skimmet loven på
forbrugerstyrelsens hjemmeside, og kan intet finde der underbygger Bauhaus'
påstand...

Hvem har ret?

--
TH



 
 
Dan Mortensen (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Dan Mortensen


Dato : 03-04-03 14:47

TH wrote:
> Hej NG,
>
> Håber der er en venlig sjæl der vil svare på et "simpelt" spørgsmål:
>
> Jeg stiller mig uforståemde overfor den fortolkning af hvad en 1års
> garanti dækker. Set fra min synsvinkel har jeg købt en maskine som
> inden garantiens udløb går istykker så den ikke længere kan bruges.
> Dette må da være dækket af garantien ikke?

Tænk på din bil, 4 nye dæk er jo heller ikke på garantien (desværre). Så med
mindre der har været nogle følgeskader vil jeg faktisk give dem ret. Er det
beskrevet i brugsforvirringen af den skal skiftes ?

/DM



TH (03-04-2003)
Kommentar
Fra : TH


Dato : 03-04-03 15:30

Hej,

> Tænk på din bil, 4 nye dæk er jo heller ikke på garantien (desværre). Så
med
> mindre der har været nogle følgeskader vil jeg faktisk give dem ret. Er
det
> beskrevet i brugsforvirringen af den skal skiftes ?

Nej det er ikke beskrevet.
Og jeg kan ikke se sammenligningen med dæk. Derimod hvis kileremmen på min
bil røg inden 1 år. Det er da en direkte sammenligning....en udgift som
auto-værkstedet omgående ville tage på sig :)

--
TH



Dan Mortensen (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Dan Mortensen


Dato : 03-04-03 17:31

TH wrote:
> Hej,
>
> Nej det er ikke beskrevet.
> Og jeg kan ikke se sammenligningen med dæk. Derimod hvis kileremmen
> på min bil røg inden 1 år. Det er da en direkte sammenligning....en
> udgift som auto-værkstedet omgående ville tage på sig :)

Jamen der er det skam nøje beskrevet hvornår den skal skiftes og du afholder
alle udgifter herved, skulle den alligevel svigte dækker værkstedet normalt
regningen på reperation af motoren. I dette tilfælde er der jo formentlig
ingen følgeskader.

/DM



RSL (03-04-2003)
Kommentar
Fra : RSL


Dato : 03-04-03 15:26


"TH" <th@cogito.greatdanedk> skrev i en meddelelse
news:3e8c3063$0$137$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej NG,
>
> Håber der er en venlig sjæl der vil svare på et "simpelt" spørgsmål:
>

[SNIP]

sliddele er da aldrig dækket af garanti reklamationsret osv...


>
> --
> TH
>
>



TH (03-04-2003)
Kommentar
Fra : TH


Dato : 03-04-03 15:30

Hej,

> sliddele er da aldrig dækket af garanti reklamationsret osv...

Jamen...hvad pokker er så ikke sliddele på en græsslåmaskine?

--
TH



Morten Bjergstrøm (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 03-04-03 17:07

"RSL" <lanthermus@hotmail.com> skrev:

> sliddele er da aldrig dækket af garanti reklamationsret osv...

Det er ikke korrekt. Der er ingen undtagelser i købeloven om sliddele
så derfor er sliddele skam omfattet af 2 års reklamationret. Ved
vurderingen af om der er tale om en mangel skal der naturligvis tages
hensyn til, at der er tale om en "sliddel" (et dumt begreb da alt
slides og alt derfor er sliddele).

--
Morten http://miljokemi.dk

Dan Mortensen (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Dan Mortensen


Dato : 03-04-03 17:34

Morten Bjergstrøm wrote:
> "RSL" <lanthermus@hotmail.com> skrev:
>
>> sliddele er da aldrig dækket af garanti reklamationsret osv...
>
> Det er ikke korrekt. Der er ingen undtagelser i købeloven om sliddele
> så derfor er sliddele skam omfattet af 2 års reklamationret. Ved
> vurderingen af om der er tale om en mangel skal der naturligvis tages
> hensyn til, at der er tale om en "sliddel" (et dumt begreb da alt
> slides og alt derfor er sliddele).

Betyder det man kan klage over en sliddel men ikke får noget ud af det fordi
det er en sliddel ?

/DM



Morten Bjergstrøm (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 03-04-03 17:38

"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev:

> Betyder det man kan klage over en sliddel men ikke får noget ud af
> det fordi det er en sliddel ?

Njah. Det er ret svært at sige og det er en vurderingssag fra gang til
gang men du vil nok få det svært med en reklamation hos en forhandler.

--
Morten http://miljokemi.dk

Bertel Lund Hansen (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 03-04-03 17:49

TH skrev:

>Jeg købte sidste år en ny selvkørende græsslåmaskine i Bauhaus. Den er så
>gået istykker i løbet af året, hvorfor jeg returnerer den til Bauhaus
>indenfor garantiperioden.

Rigtig garanti? Eller blot købelovens toårige reklamationsfrist?

>Nu er maskinen så repareret, men men men...Den del af "selvkøre-mekanismen"
>som var istykker (en kilerem) er ifølge Bauhaus ikke dækket af garantien da
>det er en alm. sliddel.

Hvis de har givet en egentlig garanti og ikke specificeret den
nærmere, skal de erstatte remmen uden videre.

Men det lyder som om det drejer sig om en reklamation, og den kan
kun dreje sig om mangler der var til stede ved købet. Hvis den
slags remme ikke kan holde længere end din har gjort, er det jo
ikke en mangel ved remmen, og så skal du selv betale.

Man kan så argumentere med at man burde have haft oplyst før
købet at den rem skulle skiftes jævnligt, og at sælger derfor
ikke har opfyldt sin pligt til oplysning.

>Jeg stiller mig uforståemde overfor den fortolkning af hvad en 1års garanti
>dækker.

Du vil blive mindre forvirret hvis du husker forskellen på
garanti og reklamationsfrist. Reklamation drejer sig kun om
mangler der var til stede ved købet (også selv om de først
*opdages* senere).

>Bauhaus mener så det modsatte...iøvrigt som konsekvens af den nye købelov.

Det er den passus der kraftigt antyder at Bauhaus snakker om en
reklamation.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

TH (03-04-2003)
Kommentar
Fra : TH


Dato : 03-04-03 18:32

Hej,

> Rigtig garanti? Eller blot købelovens toårige reklamationsfrist?

Rigtig garanti.

> Hvis de har givet en egentlig garanti og ikke specificeret den
> nærmere, skal de erstatte remmen uden videre.

Lige mine ord..men ak :(

> Du vil blive mindre forvirret hvis du husker forskellen på
> garanti og reklamationsfrist. Reklamation drejer sig kun om
> mangler der var til stede ved købet (også selv om de først
> *opdages* senere).

Jeps...men dette er netop en del som er gået i stykker indenfor den
"rigtige" garantiperiode. (Ikke reklamationret).

> Det er den passus der kraftigt antyder at Bauhaus snakker om en
> reklamation.

Ja det kunne se sådan ud. Jeg må hellere tage min garantiseddel med i
Bauhaus og få dem til at uddybe. Problemet er blot at benzinpengene næsten
opvejer købet af en ny kilerem (80kr). Men det irriterer mig bare at man kan
bruge 6000kr på en græsslåmaskine under salgsargumentet: "Den kan ikke
slides op"...og så skal man til at reparere den på egen regning inden der er
gået et år :)

De har jo grint deres r** i laser da jeg i sin tid trak ud af biksen med
maskinen :))

Tak for kommentarer...

--
TH



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177512
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408599
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste