Sag angående hastighedsoverskridelse med k~
Fra : RpR

Dato : 03-04-03 13:14

Jeg er blevet sigtet for at have ført min EU 45 knallert med 79km/t mod de
tilladte 45km/t, og det vil de så inddrage mit kørekort på og give mig
kørselsforbud.
Jeg blev stoppet af en MC betjent der, ud fra papirerne, har målt mig med
noget de kalder en "policepilot" til 79,780km/t.

Og så er det jeg studser lidt. Jeg holder 100% på at jeg ikke har kørt
stærkere end 69km/t.
Hvor gode er mine chancer i retten?

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 03-04-03 13:30

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget de kalder en "policepilot" til 79,780km/t.
>
> Og så er det jeg studser lidt. Jeg holder 100% på at jeg ikke har kørt

De er ikke gode. Du skal prøve at få fat i vejledningen til "policepilot" og
kunne påvise at den er anvendt forkert og dermed at fejlbetjening er skyld i
en for høj målt fart.

Problemet er at myndighederne nu er klar over at der er fokus på at der i
det hele taget er forhold, der skal tages i betragtning, når udstyr i
almindelighed anvendes. Dette skyldes en verserende sag, hvor at
fotofældeudstyrets nøjagtighed bliver draget i tvivl.

Spørgsmålet er om det overhovedet er muligt at komme i besiddelse af
vejledningerne eller om myndighederne vil nægte eksistensen af materialet.
Da danske oversættelser af forskelligt udstyr ofte er oversat ud fra en
forudtaget synsvinkel, må det nemmeste være at finde ud af om den
oprindelige manual hos producenten er til at komme i nærheden af eller om
de danske myndigheder har formået at give producenten mundkurv på.

Et sagsaspekt, som venter på sin afgørelse er, om en udenlandsk
indregistreret knallert-45 helt lovligt ville kunne køre denne hastighed.
Det er kun i Danmark at vi har begrebet. En tilsvarende knallert ville i et
andet EU land være indregistreret som motorcykel og måske lovligt kunne køre
hastigheden.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : RpR

Dato : 03-04-03 13:43

> [...]
> almindelighed anvendes. Dette skyldes en verserende sag, hvor at
> fotofældeudstyrets nøjagtighed bliver draget i tvivl.

Nu er jeg ikke blevet taget i en fotofælde men derimod målt af en MC
betjent. Så vidt jeg kan forstå har han målt mig mens han kørte, hvilket jeg
betvivler på at han kan have gjort ret nøjagtigt.
Jeg kom kørende hen mod et lyskryds, bremsede stille og roligt ned, og holdt
så stille et sekund eller to, kiggede i sidespejlene og der kom en MC
betjent farende efter mig, accellerede som en tosset for at komme hen til
mig. Nægter at tro på han kan have målt noget som helst brugbart under
accelleration.

Fra : Dan Mortensen

Dato : 03-04-03 14:25

RpR wrote:
> Nu er jeg ikke blevet taget i en fotofælde men derimod målt af en MC
> betjent. Så vidt jeg kan forstå har han målt mig mens han kørte,
> hvilket jeg betvivler på at han kan have gjort ret nøjagtigt.

PolicePilot er jo mere end bare et stopur der trykkes på en knap 4 gange:
1. Når du paserer et fixpunkt.
2. Når han selv passerer samme punkt.
3. Når du passerer endnu nyt punkt.
4. Når han selv passerer samme punkt.

Din tid mellem 1-3 og hans distancemåling 2-4 regner den så hastigheden ud
fra og du får lidt rabat på nogle procent. Det bruges mange gange hver dag,
så jeg tror ikke der er noget at hente i retten. Med mindre din 45 knallert
altså ikke kan køre så hurtigt. ?

/DM

Fra : RpR

Dato : 03-04-03 16:09

> Med mindre din 45 knallert
> altså ikke kan køre så hurtigt. ?

Da den har været indkaldt til syn er den blevet gjort lovlig nu, men hvor
store chancer har de for at bevise at den rent faktisk kørte stærkere da jeg
blev stoppet?

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 03-04-03 17:07

On Thu, 3 Apr 2003 15:24:35 +0200, "Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk>
wrote:

> [...]
>så jeg tror ikke der er noget at hente i retten. Med mindre din 45 knallert

Gad vide hvad de ville gøre hvis den kunne køre så hurtigt og stadig
være lovlig.
Flemming Jacobsen

Fra : RpR

Dato : 03-04-03 17:53

> Gad vide hvad de ville gøre hvis den kunne køre så hurtigt og stadig
> være lovlig.

Det kan du så være sikker på den ikke kan, ellers blir den ikke typegodkendt
i DK

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 03-04-03 18:33

On Thu, 3 Apr 2003 18:53:29 +0200, "RpR" <rpr@mopedgallery.com> wrote:

>Det kan du så være sikker på den ikke kan, ellers blir den ikke typegodkendt
>i DK

Tja jeg har da kørt på en LOVLIG scooter der render omkring de 55-60 og
kan rende de 70 på en rigtig god dag

Flemming Jacobsen

Fra : RpR

Dato : 03-04-03 20:20

> Tja jeg har da kørt på en LOVLIG scooter der render omkring de 55-60 og
> kan rende de 70 på en rigtig god dag

Så tror vi på den og så den med det bløde guld, men så heller ikke mere =)
Den er ikke lovlig hvis den render 70km/t, så nemt er det. Typegodkendelsen
fastsætter også en maksimal topfart på 45km/t +- 10%.

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 03-04-03 21:32

On Thu, 3 Apr 2003 21:20:16 +0200, "RpR" <rpr@mopedgallery.com> wrote:

>Så tror vi på den og så den med det bløde guld, men så heller ikke mere =)
>Den er ikke lovlig hvis den render 70km/t, så nemt er det. Typegodkendelsen
>fastsætter også en maksimal topfart på 45km/t +- 10%.

Den tilhører min stedfar og er ikke blevet gjort ulovlig på nogen som
helst måde. Han har ellers fået tilbudet adskillige gange af cykelsmeden
men han vil ikke (klog mand).

Men den kan sniges op på 65 km/t ad lige vej.
Flemming Jacobsen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-04-03 13:27

> Men den kan sniges op på 65 km/t ad lige vej.

Og med mindre det er målt med laser, police pilot, gps eller stopur så
tror vi ikke på dig Speedometre på scootere er meget unøjagtige. 20%
fejlvisning er ikke unormalt ....

/A

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 04-04-03 14:24

On Fri, 4 Apr 2003 14:26:57 +0200, "Anders Majland \(Replace DOT with .
in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote:

>Og med mindre det er målt med laser, police pilot, gps eller stopur så
>tror vi ikke på dig Speedometre på scootere er meget unøjagtige. 20%
>fejlvisning er ikke unormalt ....

Har du noget faktuelt materiale der påviser at din påstand er korrekt og
ikke bare kan være opdigtet
Flemming Jacobsen

Fra : RpR

Dato : 04-04-03 16:00

> Har du noget faktuelt materiale der påviser at din påstand er korrekt og
> ikke bare kan være opdigtet

Jeg kan ihvertfald bekræft Anders i at så godt som samtlige speedometre
viser for meget, ret uafhængigt af mærket.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-04-03 19:35

20%

> Har du noget faktuelt materiale der påviser at din påstand er korrekt
og
> ikke bare kan være opdigtet

Nej kun egen observationer og "snak" med andre ejere siden 1997. Til en
start mine egne: Peugeot Speedfight 50 & Aprilia Leonardo 150. Dernæst
diverse andre scootere jeg har kørt på eller fulgtes med. Der er
scootere der viser korrekt (<7% for meget - er det ikke kravet til
speedometeret i en bil) men det er min erfaring at der er langt imellem
dem.

/A

Fra : Tommy Hasen

Dato : 03-04-03 23:02

> Gad vide hvad de ville gøre hvis den kunne køre så hurtigt og stadig
> være lovlig.
> --
> Mvh
> Flemming Jacobsen

Give dig en fartbøde, og hvis der ikke er lavet konstruktive ændringer, så
er der ikke noget at komme efter.

Tommy

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-04-03 17:01

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> wrote in

> Gad vide hvad de ville gøre hvis den kunne køre så hurtigt og
> stadig være lovlig.

Det samme som med biler ? - lade dem køre videre og give dem bøder
hvis de kører for stærkt.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"You know the world is going crazy when the best rapper is a white

Fra : Reino Andersen

Dato : 03-04-03 22:00

Dan Mortensen skrev:

> PolicePilot er jo mere end bare et stopur der trykkes på en knap 4 gange:

Nej - der trykkes på to knapper to gange. En distancemåler og en tidsmåler.

> 1. Når du paserer et fixpunkt.

Nej - *før* han passerer et punkt.

> 2. Når han selv passerer samme punkt.

Nej - *efter* man har passeret punktet.

> 3. Når du passerer endnu nyt punkt.

Nej - *efter* han har passeret punktet.

> 4. Når han selv passerer samme punkt.

Nej - *før* man passerer punktet.

> Din tid mellem 1-3 og hans distancemåling 2-4 regner den så hastigheden ud
> fra og du får lidt rabat på nogle procent.

Nej - der gives ingen rabat.

--
Reino

Fra : Dan Mortensen

Dato : 04-04-03 08:02

Reino Andersen wrote:

> Nej - der trykkes på to knapper to gange. En distancemåler og en
> tidsmåler.

> Nej - *før* han passerer et punkt.
Her er en lidt mere uddybende beskrivelse zappet fra nettet

-
Metoden er så, at man kører efter personen man vil måle og umiddelbart inden
han når et givent punkt ( det kan være en kantpæl, lygtepæl, tavle,
indkørsel, skygge på vejen osv. ) så startes stopuret. Umiddelbart efter
politibilen / mc'en har passeret dette punkt startes triptælleren. Så kører
målingen indtil betjenten mener strækningen er lang nok ( som regel min .
500 meter men ikke et krav ). Så bestemmer han sig for et nyt punkt. Når så
personen, der bliver målt, har passeret dette punkt stoppes tiden og
umiddelbart inden politibilen kommer til punktet stoppes triptælleren.

Computeren i Policepiloten regner så gennemsnitshastigheden ud, men det er
ikke den helt nøjagtige hastighed som du har kørt - den er lavere, for du
har jo fået x antal meter i rabat fordi tiden er "længere" end den distance
du reelt har kørt kva. målemetoden beskrevet ovenfor. Derfor skal der ikke
trækkes 3 km/t fra - du
har allerede fået rabat ( og hvis det f.eks er på motorvej kan denne rabat
godt være adskillige meter pga. den høje hastighed ).

Det du nok blander sammen er måling med laser, hvor man sålænge det er under
100 km/t trækker 3 km/t fra, og over trækker 3 % fra den målte hastighed.

Policepiloten skal kalibreres 1 gang om ugen. Dens indre ur og dato siger
selv stop efter en uge og så kan policepiloten ikke bruges inden den
kalibreres igen, hvilket bliver gjort på nøjagtig opmålt 1000 meter
strækninger. Ved hjulet sidder der en sensor der registrerer antal impulser
( antal gange hjulet passerer ). Det tal der fremkommer efter at have kørt
de 1000 meter kodes ind i maskinen og man kontrollerer at det er korrekt ved
at køre de 1000 meter en gang til.

Alle der foretager måling med Policepilot er uddannet i brug af denne. Det
er en prøve der består af 15 målinger af en forankørende patruljebil der
også er udstyret med Policepilot. Den forankørende måler den reelle
hastighed ved at starte triptæller og ur samtidig ud for målepunktet, hvor
den bagvedkørende bruger målemetoden ovenfor. Så skal de 15 målinger så
ligge indefor x antal procent ( og de skal selvfølgelig være mindre end den
reelle hastighed ) før personen er bestået. Hvis ikke det er tilfældet skal
man igennem prøven med 15 nye målinger igen.

Der er selvfølgelig nogle regler for brug af Policepilot ( afstand fra
køretøjet når målingen startes, kontakt eller ikke kontakt under hele
målingen osv. ), men så længe disse bliver overholdt kan jeg ikke se hvordan
du skulle kunne slippe ud af din sag, da det ville underminere hele
færdselspolitiets arbejde, hvis en dommer valgte at frikende selvom reglerne
er overholdt, men hvis du føler du er blev uretfærdig behandlet er det
enhver mands ret at prøve sagen ved domstolene, men få ikke dine
forhåbninger alt for højt op.
[...]

Med venlig hilsen.
Kenneth Bang
Yamaha FZS 600 / Ford Mondeo 2,5 V6 med syltetøjsglas og policepilot.

/DM.

Fra : RpR

Dato : 04-04-03 13:17

> Her er en lidt mere uddybende beskrivelse zappet fra nettet

Alt i alt kan jeg konkludere at jeg skal gå de næste 6mdr :(

Tak for hjælpen :/

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-04-03 13:37

> RpR
> Alt i alt kan jeg konkludere at jeg skal gå de næste 6mdr :(

Nej du er da velkommen til at cykle eller tage bussen ... (Undskyld jeg
jogger i det)

Men når du får din dom er du så ikke venlig at scanne den og lægge den
online. Det vil være rart at kunne kaste den i hovedet på nogle af de
knallertkørere der ikke tror på at de kan miste kørekortet ved at køre
for stærkt på knallert. Det er vel ved at være et år eller to siden
loven blev ændret og jeg har ikke hørt om nogle domme før (andet end
"rygter").

Når man får kastet i hovedet at man er dum fordi man har betalt
motorcykelafgift på sin scooter når man kan køre lige så hurtigt på en
registreringspligtig knallert for det halve vil ovenstående nok være et
ret godt argument.

/Anders Majland

Fra : RpR

Dato : 04-04-03 14:06

> [...]
> motorcykelafgift på sin scooter når man kan køre lige så hurtigt på en
> registreringspligtig knallert for det halve vil ovenstående nok være et

Ah, nu kan du jo hive en del mere ud af f.eks en SR 125 meget billigere end
en EU 45 scooter. 28hk er ret nemt opnåeligt, endda uden vildt meget støj.
Og 28hk på noget der vejer 89kg er SJOVT! Men nu er vi vist OT =)

Men jeg har da fået mit bødeforlæg, kan da scanne et eksemplar til dig hvis
du er interresseret.

Fra : René Eigaard

Dato : 04-04-03 20:32

---- klip

> [...]
skal
> man igennem prøven med 15 nye målinger igen.

Og så er der lige den her
http://www.lastbilmagasinet.dk/getframe.asp?page=nyheder&nyhed=273

Og den her
http://www.lastbilmagasinet.dk/getframe.asp?page=nyheder&nyhed=272

Så selv Politibetjente kan lave fejl.

René

Fra : Morten Larsen

Dato : 05-04-03 09:19

> [...]
> han når et givent punkt ( det kan være en kantpæl, lygtepæl, tavle,
> indkørsel, skygge på vejen osv. ) så startes stopuret.

Klip - en masse.

Jeg er ret glad for den tybe målinger:

Kørte (i bil) en sen aften på en øde vej med 80 km/t begrænsning.
Der er tale om en lang vej uden sving, men med bløde kurver.
Jeg var helt palle på vejen, og gav lidt gas.
Pludselig blinkede det mistænkteligt blåt bag mig, og tænk sig om
ikke det var en mc-betjent på vej hjem fra arbejde.
Jeg var målt over 4 km. alene-godmorgen.
Han viste mig sine beregninger, og sagde 118km/t.
jeg sagde ups, og var glad for hans beregningsmetode.
For jeg havde nok kørt mellem 90 - 150 på den strækning, så
guds gave til mig var "gennemsnit på tid/hastighed"
En laser kunne have ramt mig med 150. Den havde været kedelig.

Morten

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-04-03 14:31

RpR wrote:
> [...]
> betjent farende efter mig, accellerede som en tosset for at komme hen til
> mig. Nægter at tro på han kan have målt noget som helst brugbart under

En police-pilot måler hvad tid det tager at køre en given afstand..
normalt er fremgangsmåden (på motorvej) at de starter policepiloten når
man overhaler/kører forbi dem. De holder så deres hastighed et
stykke tid, kører efter en for fuld hammer, og stopper den igen når de senere
indhenter en.

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : bem

Dato : 03-04-03 15:50

Hans Joergensen wrote:

> [...]
> når man overhaler/kører forbi dem. De holder så deres hastighed et
> stykke tid, kører efter en for fuld hammer, og stopper den igen når

Sikke dog en gang eklatant vrøvl! Læs Dan Mortensens indlæg...

/Bo

Fra : Morten Larsen

Dato : 05-04-03 09:37

> Jeg er blevet sigtet for at have ført min EU 45 knallert med 79km/t mod de
> tilladte 45km/t, og det vil de så inddrage mit kørekort på og give mig
> kørselsforbud.

Kan det normalt ikke kun blive til betinget frakendelse, eller
har du en betinget dom i forvejen ?

Morten

Fra : Reino Andersen

Dato : 05-04-03 10:02

Morten Larsen skrev:

> Kan det normalt ikke kun blive til betinget frakendelse, eller
> har du en betinget dom i forvejen ?

Normalt er det en betinget frakendelse, men jeg vil tro, at det er under 2
år siden, at RpR har erhvervet sit kørekort - derfor bliver det til et
kørselsforbud i stedet.

--
Reino

Fra : Morten Larsen

Dato : 05-04-03 10:14

> Normalt er det en betinget frakendelse, men jeg vil tro, at det er under 2
> år siden, at RpR har erhvervet sit kørekort - derfor bliver det til et
> kørselsforbud i stedet.

Aha - så er der måske en forklaring.

Morten

Fra : RpR

Dato : 05-04-03 17:28

> Normalt er det en betinget frakendelse, men jeg vil tro, at det er under 2
> år siden, at RpR har erhvervet sit kørekort - derfor bliver det til et
> kørselsforbud i stedet.

Det er nemlig desværre korrekt :(