classpath og jarfiler
Fra : Henrik Bruhn

Dato : 03-04-03 11:39

Hej.

Jeg vil bare blive så glad for et hint om hvordan man sætter classpath til
at pege på en jarfil pakket i en anden jarfil?

/henrik

Fra : Henrik Bruhn

Dato : 03-04-03 12:53

Hej igen.

Jeg skulle måske lige forklare, at jeg har lavet en lille applikation, som
er pakket i en jarfil. Jeg vil gerne pakke enkelte andre nødvendige jarfiler
med. Og nu kan jeg ikke finde ud af at sætte classpath.

/henrik

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 03-04-03 14:35

Hej Henrik

Jeg har været igennem de samme problemer! Du kan så vidt jeg fandt ud af
ikke bruge classpath til dette, istedet skal du lave en manifest fil
(Manifest.mf) hvori du angiver "Class-path:"

Mvh. Morten

Fra : Henrik Bruhn

Dato : 04-04-03 08:58

Hej Morten.
Tak for dit svar.
Lige et uddybende spørgsmål:
Peger denne Class-Path på en jarfil inde i min jarfil eller udenfor (i samme
bibliotek)
Class-Path: YYY.jar
?

+- <et-dir>
+- XXX.jar
+- YYY.jar
/henrik

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 04-04-03 09:39

Hej Henrik

Udenfor. I princippet skal man vel undgå at proppe jar filer inden i jar
filer, det giver ingen mening da den skal kunne bruges til andet også
(kodegenbrug).
Men med ... hvis du ønsket dette skal du se på war (så vidt jeg husker)
filer (deri kan du "pakke" flere jar filer)

Fra : Henrik Bruhn

Dato : 04-04-03 10:04

Hej Morten.
Så er det nok mest korrekt at lade de nødvendige jarfiler være udenfor.
Mange tak skal du have.

Fra : Soren Davidsen

Dato : 04-04-03 10:39

"Morten Rasmussen" <mrasmuss@ofir.dk> writes:

> [...]
> Men med ... hvis du ønsket dette skal du se på war (så vidt jeg husker)
> filer (deri kan du "pakke" flere jar filer)

War filer er 'deployment units' til web-applikationer. Hvis det
er hvad du laver giver det god mening at pakke som .war, ellers ikke.

Skik og brug er (afaik) at have et lib/ katalog i sit projekt hvor
man putter ekstra jar filer, og saa laver man et script til at
starte sin applikation op, som inkluderer alle jar filer i lib/ (Det
er f.eks. hvad InstallAnywhere goer).

Hvis det er vigtigt for dit projekt at pakke det hele til praecist
en .jar, med flere .jar filer indeni, kan du evt. lure paa at lave din
egen classloader, som kan finde ud af at loade fra jar-i-jar .

Mvh,

--
___
Soren Davidsen / o\