Offentliggørelse af e-mail
Fra : Anders Henriksen

Dato : 02-04-03 23:03

Jeg har en diskussion kørende med en person, der på baggrund af, at
jeg offentliggjorde en e-mail jeg har modtaget fra ham, påstod at det
var kriminelt at offentliggøre brevpost/e-mail.

Jeg var ikke enig, og bad vedkommende finde dokumentation for hans
påstand. Han mener at brevpost er at betragte som et værk, og dermed
ikke må offentliggøres(?).

Jeg har selv søgt rundt på Google for at finde dokumentation for min
påstand om, at det er lovligt at offentliggøre en e-mail modtaget fra
en anden.

Alt jeg er kommet frem til der bare ligner noget, er Helsingør
Kommunes hjemmeside, hvor der står følgende:

"E-post betragtes som almindelig brevpost og formuleringer/tonen skal
derfor kunne tåle en offentliggørelse."

http://www.helsingorkommune.dk/borgerservice/udgivelser/pjecer/personalepolitik.htm#E-post

Som et sidespørgsmål vil jeg gerne vide, om det injuriende (den
oprindelige mail som jeg offentliggjorde, handlede om injurier) at
kalde folk "Du er jo hamrende ubegavet!"? Ikke at jeg vil melde det,
men _kan_ man og vil politiet tage det alvorligt?

Mvh

Anders

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-04-03 23:39

"Anders Henriksen" <andershenriksen@operamail.com> skrev

> Jeg har en diskussion kørende med en person, der på baggrund af, at
> jeg offentliggjorde en e-mail jeg har modtaget fra ham, påstod at det
> var kriminelt at offentliggøre brevpost/e-mail.

Brevet er vel til dig? Om du derefter offentliggører det, må væe din sag.

> Som et sidespørgsmål vil jeg gerne vide, om det injuriende (den
> oprindelige mail som jeg offentliggjorde, handlede om injurier) at
> kalde folk "Du er jo hamrende ubegavet!"?

Det er vel strengt taget injurierende, hvis du rent faktisk ikke er
"hamrende ubegavet".

> Ikke at jeg vil melde det,
> men _kan_ man

Ja.

> og vil politiet tage det alvorligt?

Nej.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Dan Mortensen

Dato : 03-04-03 07:54

Anders Henriksen wrote:
> Jeg har en diskussion kørende med en person, der på baggrund af, at
> jeg offentliggjorde en e-mail jeg har modtaget fra ham, påstod at det
> var kriminelt at offentliggøre brevpost/e-mail.

Jeg kan ikke finde juraen bag det men jeg mener en email tilhører modtageren
og han kan gøre men den som han har lyst.

Leder videre.

/DM

Fra : Ole Andersen

Dato : 03-04-03 08:13

Dan Mortensen wrote:
> Jeg kan ikke finde juraen bag det men jeg mener en email tilhører modtageren
> og han kan gøre men den som han har lyst.

Han har ikke har ophavsretten til den, så der er vel visse begrænsninger
i den anledning.

--
Ole Andersen
Copenhagen, Denmark

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 03-04-03 08:20

Ole Andersen skrev:

> Han har ikke har ophavsretten til den, så der er vel visse
begrænsninger
> i den anledning.

En e-mail har sædvanligvis ikke værkshøjde.

TT

Fra : Ole Andersen

Dato : 03-04-03 08:38

Thomas Thorsen wrote:
> En e-mail har sædvanligvis ikke værkshøjde.

Nej, men det må jo bero på en konkret vurdering.

--
Ole Andersen
Copenhagen, Denmark

Fra : Anders Henriksen

Dato : 03-04-03 09:03

andershenriksen@operamail.com (Anders Henriksen) wrote in message news:<679031a7.0304021402.56416abd@posting.google.com>...
> Jeg har en diskussion kørende med en person, der på baggrund af, at
> jeg offentliggjorde en e-mail jeg har modtaget fra ham, påstod at det
> var kriminelt at offentliggøre brevpost/e-mail.

Jeg vil gerne takke jer, for jeres svar, men jeg savner lidt
dokumentation. Jeg har nemlig kigget tilbage i gruppen, og jeg kan se
at emnet har været oppe før, men da der ikke var dokumentation tog jeg
det op igen.

Vedkommende bliver konstant ved med, at sige at brevpost er privat og
derfor ikke må offentliggøres. Jeg mener at det må man, sålænge man
ikke krænker afsender personligt.

Kan jeg få nogle links?

Anders!

Fra : Thor Larholm

Dato : 03-04-03 09:15

"Anders Henriksen" <andershenriksen@operamail.com> wrote in message
> Vedkommende bliver konstant ved med, at sige at brevpost er privat og
> derfor ikke må offentliggøres. Jeg mener at det må man, sålænge man
> ikke krænker afsender personligt.

Jeg tror blot I snakker forbi hinanden. Vedkommende har da ret i at hans
brevpost er privat og at brevhemmeligheden beskytter hans brevpost - du
må ikke åbne hans postkasse/emailindbakke og læse hans breve, det er kun
ham der må gøre dette.

Brevene i din postkasse/emailindbakke er dog ikke hans brevpost - det er
din. Hans brevpost og hans brevhemmelighed har intet med din brevpost at
gøre.

--
Thor Larholm

Fra : Duck

Dato : 03-04-03 12:57

> Brevene i din postkasse/emailindbakke er dog ikke hans brevpost - det er
> din. Hans brevpost og hans brevhemmelighed har intet med din brevpost at
> gøre.

Korrekt. Brevhemmeligheden behandles i straffelovens § 263:

"Med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som
uberettiget

1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket
meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,

2) skaffer sig adgang til andres gemmer,

3) ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser
fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller
forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil han
uberettiget har skaffet sig adgang.

Stk. 2. Med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som
uberettiget skaffer sig adgang til en andens oplysninger eller programmer,
der er bestemt til at bruges i et anlæg til elektronisk databehandling.

Stk. 3. Begås de i stk. 1 eller 2 nævnte forhold med forsæt til at skaffe
sig eller gøre sig bekendt med oplysninger om en virksomheds
erhvervshemmeligheder eller under andre særlig skærpende omstændigheder, kan
straffen stige til fængsel indtil 4 år."

Mange tror desværre, at brevhemmelighed drejer sig om en pligt til
hemmeligholdese. Dette er ikke korrekt, da det udelukkende drejer sig om, at
man ikke må læse / stjæle breve (og mails m.v.) til andre.
Erik

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 03-04-03 09:31

"Anders Henriksen" skrev:

> [...]
> kalde folk "Du er jo hamrende ubegavet!"? Ikke at jeg vil melde det,
> men _kan_ man og vil politiet tage det alvorligt?

Nej - de fleste (alle?) ærekrænkelser er undergivet privat påtale. D.v.s. at
politiet IKKE tager sig af det.

/kristian

Fra : Rune Manscher

Dato : 04-04-03 10:16

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in message

> Nej - de fleste (alle?) ærekrænkelser er undergivet privat påtale. D.v.s. at
> politiet IKKE tager sig af det.

ad. alle?: Som hovedregel ja (strfl. §275), der en dog en undtagelsesbestemmelse
i §275, 2. pkt. og stk. 2.

*Rune