Indbagt is (varm is) opskrift..??
Fra : Søren Astrup

Dato : 02-04-03 22:19

Hey NG...

Har lige ledt i kogebøgerne og på nettet og kunne kun finde
http://www.dk-kogebogen.dk/visopskrift.php?id=7784

Men jeg mindes ellers at havde fået varm is der kom ud af ovnen (deraf
kommer navnet)???

Er der nogle der ligger inde med en god opskrift... Og erfaringen fra at
lave denne herlige dessert!!!

Var meget lille den eneste gang jeg har fået det så kan ikke huste en
opskrift... Men mindes meget og at tænke over at det ikke smeltede... Men
isen var med i ovnen og retten kom ud at ovnen og ikke fryseren!!!

Håber nogle kan hjælpe!

Med venlig hilsen Aske Astrup

Fra : Krabsen

Dato : 02-04-03 22:28

Har ikke lige opskriften, men søg efter 'Is surprise', for det bliver det
som oftest kaldt.

mvh

Krabsen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-04-03 22:36

> [...]

> kommer navnet)???
>
> Er der nogle der ligger inde med en god opskrift... Og erfaringen fra at

Desserten hedder Baked Alaska (Bagt Alaska), men kaldes i Danmark også for
Ice suprice.

Du laver den ved at lægge is efter eget valg samt evt frugt på en købt
tærtebund og dernæst i fryseren så koldt som muligt.

Så laver du en gang marengsmasse og forvarmer ovnen på fuld knald.

Når desserten er frosset helt ind tages den ud af ovnen og overhældes med
marengs, dernæst hurtigt i den varme ovn, indtil marengsen er bagt.

Det siger vist sig selv, at desserten skal serveres med det samme

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Søren Astrup

Dato : 02-04-03 22:53

Hey Kevin!

Mange takker for svaret! :)

Men kunne man ikke selv lige lave en marengsbund og så ligge isen derpå
eller vil det være for meget af det gode???

Har du evt. en go opskrift på marengsmassen???

Mange takker for svaret... :)

Med venlig hilsen Aske Astrup

(Hvorfor er klokken dog så mange... Bliver helt læggersulten efter indbagt
is! :)

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-04-03 23:34

"Søren Astrup" <astrup-net@mail.dk> skrev

> Men kunne man ikke selv lige lave en marengsbund og så ligge isen derpå
> eller vil det være for meget af det gode???

Det ville efter min mening blive for vammelt. Jeg er heller ikke sikker på,
en marengsbund ville kunne holde til det... En anden ting er, at der altid
skal indgå en færdigkøbt ingrediens i amerikankse desserter

Prøv det, det smager godt.

> Har du evt. en go opskrift på marengsmassen???

Hmm.. Well.. Har jeg en go opskrift på mayonnaise? Nej, spøg til side...
Marengs er sådan en grund-opskrift, som kendes i ethvert (gammeldags)
køkken. Det laves ved at piske flormelis kraftigt i æggehvider. Til en liter
is burde 250 gr. flormelis og 4 æggehvider kunne gøre tricket. Der kan evt
tilsættes chokolade, farve, smag eller nødder, når det er pisket til
marengs.

> Mange takker for svaret... :)

Jamen så lidt da.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Vibeke & Michael

Dato : 03-04-03 10:55

> [...]
>
> Du laver den ved at lægge is efter eget valg samt evt frugt på en købt
> tærtebund og dernæst i fryseren så koldt som muligt.

Det er ligeledes en meget god ide at marinere frugterne i en eller anden
form for alkohol. F.eks. Bailey. Dette gør at frugterne ikke fryser.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-04-03 11:05

Kevin Edelvang skrev:

> Desserten hedder Baked Alaska (Bagt Alaska), men kaldes i
> Danmark også for Ice suprice.

Jeg kender den som "glace au four".

// Klaus

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-04-03 17:19

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> wrote in message

> Jeg kender den som "glace au four".

....og jeg kender den som 'Bombe surprise'

vh
Jan

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 04-04-03 03:14

"Søren Astrup" <astrup-net@mail.dk> skrev i en meddelelse...

> Er der nogle der ligger inde med en god opskrift... Og erfaringen fra at
> lave denne herlige dessert!!!

Helt korrekt, - på hotel og restaurantions-sproget hedder denne
herlige dessert "omelette en surprise".

Én underlig spøjs fyr som kalder sig 'Brillat-Savarin' på Google-
Groups, har en udførlig beskrivelse om hvordan en 'omelet med
overraskelse' bliver til.

Se evt. her..
http://makeashorterlink.com/?I2B512514

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Saddam Hussein opildner arabere..
I en tale forleden kaldte Saddam alle arabere til hellig krig,
og lovede alle selvmordsbombere en plads i himlen. - Amen!
www.berlingske.dk/udland/artikel:aid=310426:fid=100100010