/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
gsx-r 250 stel
Fra : Rune D. Jørgensen


Dato : 02-04-03 20:59

Efter at have brugt en god dags tid på at flytte forgaffel inkl. hjul, fra
reservedels mc over til min skadede mc, fik jeg startet den og den røg
noget, men det holdt da op efter et stykke tid. Jeg troede at jeg bare lige
skulle have kåbedelene på og så ud og køre.
Det skulle jeg åbenbart ikke, for det viste sig at det ikke bare var
forgaflen der var blevet bøjet, men også stellet der havde fået en ændret
kronrørsvinkel. Bundkåben kunne derfor ikke være der for forhjulet %¤#&%¤#&
Der er ingen revner i stellet, eller maling der er "sprængt" af. Min
spørgsmål til den alvidende gruppe er derfor: Er det muligt at rette et
stellet op, eller er den lige til skrot?

--
Rune D. Jørgensen

 
 
Post (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Post


Dato : 02-04-03 21:13


> Det skulle jeg åbenbart ikke, for det viste sig at det ikke bare var
> forgaflen der var blevet bøjet, men også stellet der havde fået en ændret
> kronrørsvinkel. Bundkåben kunne derfor ikke være der for forhjulet
%¤#&%¤#&
> Der er ingen revner i stellet, eller maling der er "sprængt" af. Min
> spørgsmål til den alvidende gruppe er derfor: Er det muligt at rette et
> stellet op, eller er den lige til skrot?
>
> --
> Rune D. Jørgensen

Jeg kender ikke modellen. men hvis den har et stel der er lavet af
stålrør.burde det kunne rettes op ved hjælp af varme.

H
Post

PS: Jeg lavede tricket på et kawa Z 650 stel for en del år siden,
og der gik det godt. men det var et stort arbejde



GERT BO THORGERSEN (03-04-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 03-04-03 01:35


Post <Post@werner.dk> skrev i en
news:3e8b457e$0$156$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> > Det skulle jeg åbenbart ikke, for det viste sig at det ikke bare var
> > forgaflen der var blevet bøjet, men også stellet der havde fået en
ændret
> > kronrørsvinkel. Bundkåben kunne derfor ikke være der for forhjulet
> %¤#&%¤#&
> > Der er ingen revner i stellet, eller maling der er "sprængt" af. Min
> > spørgsmål til den alvidende gruppe er derfor: Er det muligt at rette et
> > stellet op, eller er den lige til skrot?
> >
> > --
> > Rune D. Jørgensen
>>
Nu er der jo lidt diskussion om hvad det er der er skævt, altså om det er
kronrøret, gaffelbroen eller andre dele i stellet. Det er jo nødvendigt
først at finde ud af dette. Normalt tager man jo en aksel som går gennem
centerlinierne for to koniske cylindre som føres ned og op i kronrøret for
derefter at finde kronrørsvinklen; om nødvendigt via efterfølgende udregnet
efterløb.
Og hvis det viser sig at noget i stellet er skævt, og man ikke kan se nogen
buk på rørene så kan man jo normalt bukke stellet tilbage til det
oprindelige.

Jeg oplevede for en 26 - 27 år siden en som havde en Mathles, og troede at
han kunne svejse fordi han havde svejseudstyr, tog og savede kronrøret af på
denne og kronrøret med hele molevitten - altså forgaffel, hjul og bremse -
af fra en Norton og derefter påsvejsede dette på Mathlesen. Endog på øjemål,
altså uden opstilling til sikre data om kronrørsvinkel og så videre. Den
kørte bagefter så han kunne styre den uden problemer også ved topfarten, men
pludselig et par måneder senere, under stille kørsel i Århus, faldt
kronrøret af stellet. Det viste sig, da jeg kiggede nærmere på den på den
samlede svejselængde på vel en 40 cm (et tykt stelrør og 2 tynde) var der
kun 2 punkter på samlet gov. 1 kvadratcentimeter der havde været effektiv
svejsning. Resten af fladerne var nemlig rustbelagte.

For 3 år siden rettede vi bagstellet på min BMW R60/6 nede hos Brd. Stevns i
Hårlev. Nu er dette jo ret tynde rør men det er jo samme arbejdsgang.

Men altså hvis det er stålrør der er bukkede så lidt at man ikke kan se
noget på dem må de kunne rettes. Prøv at snak med værksteder som f.eks.Brd.
Stevns, hvor Jørgen jo selv har lavet hele stellet til motorcyklen hvortil
han også lavede V motoren.

Gert Thorgersen



Jake (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Jake


Dato : 03-04-03 07:55

"GERT BO THORGERSEN" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message
news:b6fvob$7oh$1@news.loxinfo.co.th...

> pludselig et par måneder senere, under stille kørsel i Århus, faldt
> kronrøret af stellet.

Fy for den lede =:-0
Tænk hvis det var sket på den tyske autobahn med 150+ km/t

/Jake



Jake (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Jake


Dato : 02-04-03 21:18

"Rune D. Jørgensen" <RUNE_dahl@hotmailREMOVE_THIS.com> wrote in message
news:Xns9351DFA061D91blattersplatterlatte@212.54.64.135...
> forgaflen der var blevet bøjet, men også stellet der havde fået en ændret
> kronrørsvinkel. Er det muligt at rette et
> stellet op, eller er den lige til skrot?

:(
Det lyder godt nok ikke godt. Hvis jeg var dig ville jeg få en fagmand til
at vurdere om det er muligt at rette stellet op. Jeg krydser fingre for at
det lykkes for dig.

/Jake



Michael K. S. (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Michael K. S.


Dato : 02-04-03 21:19

On Wed, 02 Apr 2003 19:58:51 GMT, "Rune D. Jørgensen"
<RUNE_dahl@hotmailREMOVE_THIS.com> wrote:

> Er det muligt at rette et
>stellet op, eller er den lige til skrot?

Ja Bettegixxeren har stålstel (hvis det er en GJ72A) og det _kan være
muligt, _men_ det er så absolut en specialistopgave at vurdere dels om
det er muligt og dels at udføre opgaven,hvem det kan lave det
tilfredsstillende herhjemme ved jeg faktisk ikke,næppe mange.I UK har
de nogle stykker der skulle kunne gøre det og ikke mindst er gode til
det...det er lidt svært for man skal jo ha' tillid til at arbejdet er
udført korrekt.

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:
http://home.tiscali.dk/isl21043/

Armand (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-04-03 22:22


Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en
news:0tgm8v82pmjbh16v0o15nh5l9bli3ff50b@4ax.com...
> On Wed, 02 Apr 2003 19:58:51 GMT, "Rune D. Jørgensen"
> <RUNE_dahl@hotmailREMOVE_THIS.com> wrote:
>
> > Er det muligt at rette et
> >stellet op, eller er den lige til skrot?
>
> Ja Bettegixxeren har stålstel (hvis det er en GJ72A) og det _kan være
> muligt, _men_ det er så absolut en specialistopgave at vurdere dels om
> det er muligt og dels at udføre opgaven,hvem det kan lave det
> tilfredsstillende herhjemme ved jeg faktisk ikke,næppe mange.

CVP i Horsens har værktøjet dertil, og en god rutine!
Ring og hør hvad det plejer at koste (=timepris > svære opgaver bliver
dyrere!) - Jeg vil tro at et par tusinde gør meget ved sagen!

--
Armand.
(fortaler af princippet i at spare kasko-forsikringen bort og efterfølgende
passe godt på ikke at få modellen stjålet, derved at udover ved bortkommet
motorcykel er billige stumper/modeller til brug for genopbygning lette at
skaffe syd for grænsen - Det kræver så blot at man hár en gængs model som
findes syd for grænsen endsige andre steder og at man ved stelskader kan
skaffe et
reservedelsstel :-| )





Armand (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-04-03 22:16


Rune D. Jørgensen <RUNE_dahl@hotmailREMOVE_THIS.com> skrev i en
news:Xns9351DFA061D91blattersplatterlatte@212.54.64.135...
>
> ............................................ det viste sig at det ikke
bare var
> forgaflen der var blevet bøjet, men også stellet der havde fået en ændret
> kronrørsvinkel. Bundkåben kunne derfor ikke være der for forhjulet
> Der er ingen revner i stellet, eller maling der er "sprængt" af.

Og du ér sikker på at du ikke blot er kommet til at spejlvende
forgaffelbroerne??
Hullerne til gaffelbenene skal set fra sædet befinde sig længere fremme end
hullet til kronrørsakslen!!

--
Armand.




D@n Dethlefsen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : D@n Dethlefsen


Dato : 02-04-03 22:30

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev

>
> Og du ér sikker på at du ikke blot er kommet til at spejlvende
> forgaffelbroerne??
> Hullerne til gaffelbenene skal set fra sædet befinde sig længere fremme
end
> hullet til kronrørsakslen!!
>

Det har du forhåbenligt ikke oplevet nogen der har gjort ;>)
For det har jeg nemlig ikke

--
mvh
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERN" fra adr. ved svar





Rune D. Jørgensen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Rune D. Jørgensen


Dato : 02-04-03 22:57

Det var smuk og solrig dag da Armand skrev
news:b6fkb2$3c4$1@news.cybercity.dk i dk.fritid.motorcykel:

> Og du ér sikker på at du ikke blot er kommet til at spejlvende
> forgaffelbroerne??
> Hullerne til gaffelbenene skal set fra sædet befinde sig længere
> fremme end hullet til kronrørsakslen!!

Det er jeg sikker på, da jeg ikke har hevet gaffelbroen af, men kun hevet
de to dæmpere(?) ud af gaffelbroen, og sat over på den anden mc.


--
Rune D. Jørgensen

Michael K. S. (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Michael K. S.


Dato : 02-04-03 23:04

On Wed, 02 Apr 2003 21:57:07 GMT, "Rune D. Jørgensen"
<RUNE_dahl@hotmailREMOVE_THIS.com> wrote:

>Det er jeg sikker på, da jeg ikke har hevet gaffelbroen af, men kun hevet
>de to dæmpere(?) ud af gaffelbroen, og sat over på den anden mc.

Så ville jeg lige prøve med gaffelbroerne fra reservedelscyklen først
inden konklusionen skævt stel - for de kan nemlig også sagtens blive
skæve ved et sammenstød...

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:
http://home.tiscali.dk/isl21043/

Claus Rittig (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 03-04-03 06:42

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse
news:7cnm8vsb6d8m6gj72bdpkaabe3l35f73m8@4ax.com...

> Så ville jeg lige prøve med gaffelbroerne fra reservedelscyklen først
> inden konklusionen skævt stel - for de kan nemlig også sagtens blive
> skæve ved et sammenstød...

Gaffelbroerne er vel af alu, ikke? Så plejer de da ikke at blive skæve, men
at knække, ved styrt.
Nogle værksteder vil ikke rette et skævt stel op, jeg kender ihvertfald et
værksted som har dårlige erfaringer med den operation, og derfor ikke gør
det mere. Der skal nok en specialist på sagen (eller et nyt stel), og så
skal det vel måles om brudstyrken er blevet nedsat?

Rittig



Armand (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-04-03 13:46


Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en
news:7cnm8vsb6d8m6gj72bdpkaabe3l35f73m8@4ax.com...
> On Wed, 02 Apr 2003 21:57:07 GMT, "Rune D. Jørgensen"
> <RUNE_dahl@hotmailREMOVE_THIS.com> wrote:
>
> >Det er jeg sikker på, da jeg ikke har hevet gaffelbroen af, men kun hevet
> >de to dæmpere(?) ud af gaffelbroen, og sat over på den anden mc.
>
> Så ville jeg lige prøve med gaffelbroerne fra reservedelscyklen først
> inden konklusionen skævt stel - for de kan nemlig også sagtens blive
> skæve ved et sammenstød...

Jup!

--
Armand.



GERT BO THORGERSEN (04-04-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 04-04-03 01:07


Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
news:b6hecd$1ki8$3@news.cybercity.dk...
>
> Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en
> news:7cnm8vsb6d8m6gj72bdpkaabe3l35f73m8@4ax.com...
> > On Wed, 02 Apr 2003 21:57:07 GMT, "Rune D. Jørgensen"
> > <RUNE_dahl@hotmailREMOVE_THIS.com> wrote:
> >
> > >Det er jeg sikker på, da jeg ikke har hevet gaffelbroen af, men kun
hevet
> > >de to dæmpere(?) ud af gaffelbroen, og sat over på den anden mc.
> >
> > Så ville jeg lige prøve med gaffelbroerne fra reservedelscyklen først
> > inden konklusionen skævt stel - for de kan nemlig også sagtens blive
> > skæve ved et sammenstød...
>
> Jup!
> --
> Armand.
>
Det med gaffelbroer i hele tiden snakker om så er jeg vant til fra 70érne
hvor jeg selv og bekendte havde flere (mange) styrt da altid at få bukket
gaffelbenene før gaffelbroen (dens nedre del). Og som kontrol for at se om
den nu igen var gal med bukning efter et styrt, tog jeg/vi og løsnede for et
gaffelben, i gaffelbroen, efter at have aftaget forhjulet, og drejede så
gaffelbenet 180 grader rundt og kiggede sideværts fra om de to gaffelben
stadig var parallelle. Hvis forhjulet ikke var aftaget opdagede man det ved
at man ikke kunne dreje det de 180 grader.

Jeg fik aldrig bukket gaffelbroerne på mine Ceriani forgafler men mange
gange gaffelben, og faktisk altid så de kunne/måtte rettes igen.

Men om der er noget galt med stel, kronrør, gaffelbroer eller forgafler kan
jo f.eks. også opdages ved måling af afstanden mellem for og
baghjulsakslerne, ud fra opgivne data, eller bedre via måling på en lignende
model.

Gert Thorgersen



Rune D. Jørgensen (04-04-2003)
Kommentar
Fra : Rune D. Jørgensen


Dato : 04-04-03 14:43

Det var smuk og solrig dag da GERT BO THORGERSEN skrev
news:b6ijba$d42$1@news.loxinfo.co.th i dk.fritid.motorcykel:

> Jeg fik aldrig bukket gaffelbroerne på mine Ceriani forgafler men
> mange gange gaffelben, og faktisk altid så de kunne/måtte rettes igen.

Jeg troede også at det kun var gaffelbenene der var bukkede, men efter at
have skiftet dem, viste det sig jo desværre ikke kun at være dem...


--
Rune D. Jørgensen

Ib Jakobsen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 02-04-03 22:48

"Rune D. Jørgensen" wrote:

> Efter at have brugt en god dags tid på at flytte forgaffel inkl. hjul, fra
> reservedels mc over til min skadede mc, fik jeg startet den og den røg
> noget, men det holdt da op efter et stykke tid. Jeg troede at jeg bare lige
> skulle have kåbedelene på og så ud og køre.
> Det skulle jeg åbenbart ikke, for det viste sig at det ikke bare var
> forgaflen der var blevet bøjet, men også stellet der havde fået en ændret
> kronrørsvinkel. Bundkåben kunne derfor ikke være der for forhjulet %¤#&%¤#&
> Der er ingen revner i stellet, eller maling der er "sprængt" af. Min
> spørgsmål til den alvidende gruppe er derfor: Er det muligt at rette et
> stellet op, eller er den lige til skrot?

Jeg er sikker på at jeg har set et dansk mc værksted reklamere med opretning af
stel. Ved første hug med google kom denne her:

http://www.cvp-mc.dk/vaerksted.htm

Måske kan de klare det?.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste