Køb af gasalarm
Fra : Ditte Rod

Dato : 02-04-03 19:27

Vi overvejer kraftigt at anskaffe en gasalarm inden vi ruller på ferie i år.
Men hvilken skal vi vælge ?
Vi har kigget på en fra Jo-El (230V/12V) til en pris på ca. 400,-
Er det godt nok ? Skal vi istedet have en der både er gas og kulilte alarm ?
Hvilke mærker er gode ?
Håber at der er nogen der kan hjælpe os,
mvh. Ditte

Fra : Preben Andersen

Dato : 02-04-03 19:39

"Ditte Rod" <mail@ditterod.dk> wrote in message
> [...]
?
> Hvilke mærker er gode ?
> Håber at der er nogen der kan hjælpe os,

Jo-El er OK, men det er alle gasalarmer, der sælges på det danske marked
vel. Jeg ved ikke, om det er påkrævet med kuliltealarm i en campingvogn.
Kulilte opstår vel kun ved ufuldstændig forbrænding, og jeg er da ikke
sikker på, at det overhovedet kan forekomme ved gas. Jeg har selv en
gasalarm, selv om risikoen for at det går galt er minimal, varmeovn og
gasblus slukker jo automatisk, hvis flammen går ud, men alarmen advarer
selvfølgelig ved udslip andre steder i systemet. Husk at anbringe den lavt
og at forsyne dem med 12 volt.

mvh
Preben

Fra : Tommy Hansen

Dato : 02-04-03 21:21

"Ditte Rod" <mail@ditterod.dk> skrev i en meddelelse
> Vi overvejer kraftigt at anskaffe en gasalarm inden vi ruller på ferie i
år.
> Men hvilken skal vi vælge ?

Vær opmærksom på at mange af de billige alarmer reagerer på mange andre ting
end gas. Det kan hurtigt give mere utryghed end tryghed.
Jeg har i ca. 18 år kørt vagt for et stort gasselskab og der har vi erfaret
at der virkelig skal ofres nogle penge, hvis alarmen skal være god.
Husk - at den bedste gasalarm er næsen.

mvh Tommy

Fra : T. Hartung

Dato : 02-04-03 21:32

"Ditte Rod" <mail@ditterod.dk> skrev i en meddelelse
> Vi overvejer kraftigt at anskaffe en gasalarm inden vi ruller på ferie i
år.

Rigtig god ide

> Men hvilken skal vi vælge ?
> Vi har kigget på en fra Jo-El (230V/12V) til en pris på ca. 400,-

Sådan en har jeg - 11 år gammel nu og virker upåklageligt !!

Husk at montere den under hovedniveau for den der sover lavest (Propan/Butan
er tungere end atm. luft).

mvh
T. Hartung

Fra : edob

Dato : 03-04-03 09:14

Husk at "flaskegas" er tungere en luft og lægger sig ved gulvet, men at
kulilte er lettere og derfor stiger til vejrs. Derfor er en kombineret gas-
og kuliltealarm ikke den optimale løsning.

BP sælger en udmærket gasalarm og har også en separat kuliltealarm.

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Handymann

Dato : 04-04-03 12:28

Vedr. køb af gasalarm.

Jo-el`s alarm er udemærket. Men jeg vil anbefale jer
at anskaffe jer en der også giver alarm for kulilte.
Faren for kulilte er større i vognen end udsivende gas,
da i kan lugte det.

Handymann

Fra : Tommy Hansen

Dato : 04-04-03 14:49

"Handymann" <joeson@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Vedr. køb af gasalarm.
>
> Faren for kulilte er større i vognen end udsivende gas,
> da i kan lugte det.

Såh !

Hvis folk ellers holder sit aftræk fra varmeovnen i orden, så er der kun
gasblusene der kan give kulilte i vognen og dem er der nok ikke mange der
har tændt, når de sover.
Der er op til flere meter gasrør og flere samlinger inde i vognen.

Mvh Tommy

PS: Efter 20 år i gasbranchen har jeg ikke gasdetektor i campingvognen, men
har tæthedsprøver og funktionstester gasinstallationen mindst en gang per
år.

Fra : Søren Uttrup

Dato : 07-04-03 15:20

> Men hvilken skal vi vælge ?
Jeg har lige købt flg., har dog ikke nået at afprøve den endnu.
http://www.l-team.dk/produkt/produktoversigt.asp?intProdID=69&intCatalogID=1
&strCatalog_NAME=Safe-line