Windows på Mac???
Fra : Bjarne Lauridsen

Dato : 02-04-03 19:08

Hej i gruppen.

Jeg synes fantastisk godt om designet på de bærbare Mac computere, men
kender ikke spor til mac softwaren. Ville gerne have windows i stedet for,
men er det muligt at installere windows på en mac? En harddisk er vel en
harddisk og man burde vel derfor kunne lave en komplet format og installere
windows istedet for. Eller hva???

Mvh. Bjarne

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-04-03 19:20

"Bjarne Lauridsen" <bjarneline@privat.dk> writes:

> [...]
> harddisk er vel en harddisk og man burde vel derfor kunne lave en
> komplet format og installere windows istedet for. Eller hva???

Nej, sådan forholdet det sig ikke. Det er rigtigt at en harddisk en
harddisk, men CPU'en ("hjernen") i en Mac hedder en "PowerPC" og
kommer fra Motorola/IBM, mens der i PC'ere sidder CPU'ere fra AMD
eller Intel. Der er tale om to ret forskellieg arkitekturer, og
Windows kan ikke køre på Apple-hardwaren.

Nogle ville måske påpege, at man kan installere en PC-emulator på sin
Mac og på den måde køre Windows-programmer, men det performer
elendigt, så hvis du vil have Mac-harware, skal du også bruge
MacOS - og det er slet ikke ringe. Du kan ikke spille de nyeste spil,
men du får et fedt OS til tekstbehandling, mail, web etc.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-04-03 22:12

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> [...]
> MacOS - og det er slet ikke ringe. Du kan ikke spille de nyeste spil,
> men du får et fedt OS til tekstbehandling, mail, web etc.

Nu får du det til at lyde så tillukket og anderledes. MacOS X, som man
bruger på nyere Mac'er, er i virkeligheden et UNIX-system, så man kan
køre UNIX-programmer ligesom på en del andre computerplatforme. Det Mac
styresystem, man normalt ser, er blot en skal ovenpå en FreeBSD UNIX.

En Mac er derfor et åbent system, der kan køre Open Source-programmer,
mens Windows er et helt lukket system, der ikke kan køre andet end
Windows-programmer. Der er intet i vejen for at lægge en anden skal
(brugerflade) ind på en Mac med OS X. Så vil computeren se helt
anderledes ud, men bruge det samme underliggende UNIX. Man kan endda
køre den med en kommandolinie ligesom i DOS, men meget mere avanceret.
Så har man en helt rå UNIX-computer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-04-03 22:42

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Nu får du det til at lyde så tillukket og anderledes.

Ja, det har du måske ret i. Eller også får jeg det til at lyd
eksklusivt.

> [...]
> UNIX-system, så man kan køre UNIX-programmer ligesom på en del andre
> computerplatforme. Det Mac styresystem, man normalt ser, er blot en

Man kan også installere Linux på Mac-hardware, og så får du samme
desktop som du kan køre på PC-hardware.

> En Mac er derfor et åbent system, der kan køre Open
> Source-programmer, mens Windows er et helt lukket system, der ikke
> kan køre andet end Windows-programmer.

Tjo... men du kan nu også godt køre GNU-programmer på Windows.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Martin Schultz

Dato : 03-04-03 08:52

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> En Mac er derfor et åbent system, der kan køre Open Source-programmer,
Jeg ville ikke kalde mac for et åbent system. Det meste af styresystemet
er lukket og hardwaren ligeså.

> mens Windows er et helt lukket system, der ikke kan køre andet end
> Windows-programmer.

Windows kan også køre unix programmer. Fx. via cygwin.

>Der er intet i vejen for at lægge en anden skal
> (brugerflade) ind på en Mac med OS X.

Det kan man nu også på windows. Se fx. litestep.

Ikke fordi det gør macen dårligere men det er ikke helt korrekt
det du skrev.

Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-04-03 23:48

Martin Schultz <di020172@NO.SPAM.diku.dk> wrote:

> Ikke fordi det gør macen dårligere men det er ikke helt korrekt
> det du skrev.

Sikkert ikke. Det er ikke ligefrem mit område. Jeg ville bare få Mac til
at fremstå lidt mere positivt. Mange Windows-brugere ser deres system
som en standard, der er åben og nem, "fordi ale bruger det". Andre
systemer bliver set på som inferiøre, lukkede og inkompatible. Det er jo
ikke helt retfærdigt. Mac er bestemt ikke mere lukket end Win.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 03-04-03 12:35

Bjarne Lauridsen <bjarneline@privat.dk> wrote:

> Jeg synes fantastisk godt om designet på de bærbare Mac computere, men
> kender ikke spor til mac softwaren. Ville gerne have windows i stedet for,
> men er det muligt at installere windows på en mac?

Ja. Installer MacOS 9.x og derefter VirtualPC, så kan du køre op til
flere Windows'er ad gangen .
--
Per Erik Rønne