Back-up/tilbageførsel?
Fra : Morten Lind

Dato : 02-04-03 17:38

God aften......
Jeg vil gerne lave en "komplet" back-up(?)
Jeg påtænker at brænde min Home directory, men jeg kommer så til at
mangle noget....
Mine browser-bookmarks, f.eks. Hvad gør jeg med dem - og kan man brænde
små programmer, når de allerede er installeret?
Det kan man vel ikke?

Jeg véd, jeg spørger dumt, men jeg har aldrig gjort det før, og nu er
det på tide at få det prøvet. Altså at tage en back-up

Nu har jeg lige gennemskimmet mit "lille hus" og så vidt jeg kan se,
kommer bookmarks fra browsere også med...

Men jeg er stadig usikker.....

Så brænder jeg mit hus på en DVD - 3,47GB og når maskinen så er ren,
systemet geninstalleret - programmer geninstalleret - ..........

Sætter man så bare DVD´en i maskinen og hiver tingene over i det nye
"hus" og så finder det hele på plads, eller skal man selv...........?
Uha, uha?

På forhånd tak fra
Morten, der har formatteret masser af gange, men som bare er begyndt
forfra.
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 02-04-03 22:39

Hej Morten.

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> God aften......
> Jeg vil gerne lave en "komplet" back-up(?)

[snip ang dine overvejelse]

Altså under linux ville jeg jo lave en tar-ting og så smidde det på en
tape; men hvis du ikke har en tape, findes der ikke noget scriptfidus,
der kan køre det på en DVD i stedet for?

Normalt ville jeg så bare køre en omvendt proces, hvor den kopierede
home tilbage efter installation.

Det er jo i øvrigt en god idé at installere programmer i .../bin og ike
i .../home for at undgå evt problemer med ny-installationer etc.
Forøvrigt kan du så tage sikkeryhedskopier uafhngigt af de ting senere.

Hmm det var bare nogle tanker, jeg ved ikke lige, hvor meget det hjalp
dig.

/Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 02-04-03 23:47

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> God aften......
> Jeg vil gerne lave en "komplet" back-up(?)

OK, lad mig prøve at komme med lidt forslaw så
Ikke at jeg på nogen måde er ekspert, men ...

> [...]
> Mine browser-bookmarks, f.eks. Hvad gør jeg med dem - og kan man brænde
> små programmer, når de allerede er installeret?

Du kan sagtens brænde programmer fra dit /Applications bibliotek med på
backup'en. Deres evt. indstillinger burde ligge i
/Users/<DitNavn>/Library/Preferences/ så hvis du også laver backup af
dit Home, så skulle alt være til at restore. De "tunge drenge" så som
Photoshop o.lign. ville jeg lade være, men de simplere ting burde være
OK.

> Jeg véd, jeg spørger dumt, men jeg har aldrig gjort det før, og nu er
> det på tide at få det prøvet. Altså at tage en back-up

Se her, for en god grund til at tage backup. Hvad koster det at lave
backup kontra hvad koster det at miste alle mine data?

<http://www.langa.com/newsletters/2003/2003-03-31.htm#2>

Det er fra Fred Langas "LangaList" newsletter der - til trods for at det
mest er PC orienteret - stadig er et af mine tre favorit newsletters i
verden. Fred er nemlig en good guy

> [...]

> Sætter man så bare DVD´en i maskinen og hiver tingene over i det nye
> "hus" og så finder det hele på plads, eller skal man selv...........?

Heh, jeg havde lige en god ide, men når jeg tænker mere over det er jeg
selv meget usikker på det her med backup + OS X.

Jeg bruger selv Retrospect, der som en nødløsning, kopierer over på en
anden harddisk. Jeg vil helst have gang i noget båndbackup, men det er
ikke til at købe for penge. Måske bliver enden en DVD-brænder når de
kommer ned i pris.

Anyway, min ide var at du oprettede en ny bruger i OS X. Og kopierede
din /Users/<DitNavn>/ fra din backup over i stedet for din nye brugers
"lille hus" Bare for at teste det.

Men når jeg tænker over det, så giver det vist alle mulige problemer med
rettigheder og alt muligt andet, jeg er sikker på det ikke vil virke.

Kort sagt, jeg startede med at svare da jeg troede jeg vidste noget ...
nu er det totalt modsat

Mojn, Thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 03-04-03 07:54

Thomas Boelskifte <transporterroom1@boelskifte.dk> wrote:

> [...]
> dit Home, så skulle alt være til at restore. De "tunge drenge" så som
> Photoshop o.lign. ville jeg lade være, men de simplere ting burde være

Naturligvis vil jeg ikke brænde programmer, jeg har på CD´er, men f.eks
har jeg en sød lille ADSL-tester fra den svenske(og danske) IT-&
telestyrelse, og det ernoget nemmere at backe den op, end at finde den
igen, Som eksempel, altså - for lige dén, véd jeg godt, hvor er

> [...]
>
> Det er fra Fred Langas "LangaList" newsletter der - til trods for at det
> mest er PC orienteret - stadig er et af mine tre favorit newsletters i

OK - got the point

> [...]
> anden harddisk. Jeg vil helst have gang i noget båndbackup, men det er
> ikke til at købe for penge. Måske bliver enden en DVD-brænder når de

Ja, der er jeg jo i den heldige og fattige situation, at jeg har et
Superdrive, men jeg har faktisk også en gammel båndfidus...

En Tecmar Qic Vault.........måske skulle jeg undersøge, hvad det er

> Anyway, min ide var at du oprettede en ny bruger i OS X. Og kopierede
> din /Users/<DitNavn>/ fra din backup over i stedet for din nye brugers
> "lille hus" Bare for at teste det.

Hæ, for testens skyld, ja......men mit sigte er at rense maskinen
fuldstændigt, du véd.....hvad er det nu, det hedder......øhhhh, mor
gjorde det, hva´pokker.....nåhhhh ja, forårsrengøring......))

I synes nok, jeg er underlig - (det er jeg også) - men jeg kan mærke,
at den trænger....den er ligesom lidt træt, men den arbejder jo også som
en elefant og alt &alle har vel brug for lidt omsorg ind imellem

> [...]
> rettigheder og alt muligt andet, jeg er sikker på det ikke vil virke.
>
> Kort sagt, jeg startede med at svare da jeg troede jeg vidste noget ...

Nå det gik da meget godt)

> Mojn, Thomas

Selv mojn, Morten

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 03-04-03 16:37

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Nå det gik da meget godt)

Faldt lige over en tråd på G4 mailinglisten:

http://lists.themacintoshguy.com/Lists/G4/List.html

tast "Backup Strategies" i Search feltet.

Mojn, Thomas