Penge tilbage for Thailandsrejse? hvornår?~
Fra : Andrew

Dato : 02-04-03 15:12

Hej

Mine forældre har købt en rejse til Thailand i fra påskeferiens start og 2
uger frem. Men der blevet lurrene ved det pga. SARS-sygdommen der florere i
visse lande i østasien. Der er kun een død og 6 smittede i Thailand, men det
er jo ikke fedt for dem at rejse rundt derovre med tanken i baghovedet om at
blive smittet med denne dødelige sygdom. Så mit spørgsmål er:
Hvornår er et rejsebereau (i dette tilfælde Toptours) juridisk forpligtede
til at tilbyde pengene tilbage hvis man som rejsende er usikker på at rejse
lige ind i en SARS-smitte.

Hvornår har man som rejsende retten til at sige, STOP, det her tør vi ikke;
må vi få pengene tilbage?!

Mvh Anders

Fra : Jakob Paikin

Dato : 02-04-03 15:40

On Wed, 2 Apr 2003 16:12:10 +0200, "Andrew" <andvalen@post.tele.dk>
wrote:

>Hvornår har man som rejsende retten til at sige, STOP, det her tør vi ikke;
>må vi få pengene tilbage?!

Pakkerejselovens § 9 må være det mest relevante at se på - specielt
stk. 3:

"
§ 9. Kunden kan afbestille en pakkerejse. Afbestiller kunden
pakkerejsen, kan arrangøren alene kræve et passende vederlag, der er
fastsat under hensyn til tidspunktet for afbestillingen og
pakkerejsens karakter.

Stk. 2. Afbestillingsretten efter stk. 1 kan begrænses eller fraviges
i aftalen, hvis arrangørens afbestillingsret over for tredjemand er
begrænset.

Stk. 3. Kunden kan endvidere afbestille en pakkerejse, hvis der inden
for et tidsrum af 14 dage før pakkerejsens påbegyndelse på rejsemålet
eller i umiddelbar nærhed af dette forekommer krigshandlinger,
naturkatastrofer, livsfarlige smitsomme sygdomme eller andre hermed
ligestillede begivenheder. Kunden har i så fald krav på
tilbagebetaling af samtlige beløb, der er betalt i henhold til
aftalen.

Stk. 4. Stk 3 gælder ikke, hvis kunden ved aftalens indgåelse kendte
den pågældende begivenhed eller begivenheden var almindelig kendt.
"

--
Jakob Paikin

Fra : Morten

Dato : 02-04-03 20:04

> [...]
> ligestillede begivenheder. Kunden har i så fald krav på
> tilbagebetaling af samtlige beløb, der er betalt i henhold til

Så er det stadig uklart, for hvad er i umiddelbar nærhed?

Bangkok ligger 1769 km fra Hong Kong
(http://www.indo.com/cgi-bin/dist/place1=@173730?place2=Hong+Kong)

Det er lidt mere end hvad vira kan transporteres (vil jeg tro)

Jeg tror ikke deres chancer er særligt gode - der er jo heller ingen varsler
fra hverken Seruminstituttet eller Udenrigsministeriet endnu for Thailand,
og det er jo nok i den størrelsesorden man skal op i før paragraffen er
gældende.

De ville nok være bedre stillet med en god afbestillingsforsikring.

Venlig hilsen

Morten

Fra : Jakob Paikin

Dato : 03-04-03 12:12

On Wed, 2 Apr 2003 21:03:53 +0200, "Morten"
<kontakt@_xx_morten-krogh-xx-.dk> wrote:

>De ville nok være bedre stillet med en god afbestillingsforsikring.

De eneste afbestillingsforsikringer jeg har set, kræver at en
rejsedeltager (eller nær familie) bliver pludseligt syg el.lign.

Jeg tvivler på at der kan tegnes afbestillingsforsikringer der dækker
den forsikredes - mere eller mindre berettigede - frygt for rejse til
området. Præmien ville i hvert fald blive derefter...

--
Jakob Paikin

Fra : Morten

Dato : 03-04-03 23:45

> [...]
> den forsikredes - mere eller mindre berettigede - frygt for rejse til
> området. Præmien ville i hvert fald blive derefter...

Sygesikringen Danmark har en tillægsforsikring, der dækker i alle tilfælde
af aflysning, se dette snip fra deres hjemmeside
http://www.sygeforsikringen.dk
Den dækker dog kun afbestilte rejser i Europa, men chancen er der da for, at
også andre forsikringsselskaber er på dette marked.
Bemærk at Danmarks forsikring ikke er særligt dyr.

Mvh Morten

__SNIP__

Hvis du er nødt til at aflyse din rejse, kan IHI Afbestillingsforsikring
dække dig, så du får erstattet rejsens pris. Hvis man afbestiller lige før
afrejsen, får man nemlig sjældent alle pengene tilbage fra rejsearrangøren.

Hvis du har en Årsrejseforsikring, kan du sammen med denne tegne en
Afbestillingsforsikring, der gælder alle ferierejser i Europa op til 1 måned
året rundt.

Forsikringen dækker ved dødsfald og ved akut alvorlig sygdom eller
tilskadekomst, når det medfører indlæggelse på hospital eller lægeordineret
indendørsophold. Der er også dækning i tilfælde af indbrud eller brand i din
bolig eller din virksomhed.

Vær opmærksom på, at tillægget ikke dækker en eventuel rejse, som allerede
er bestilt og betalt på tegningstidspunktet. Dækningen gælder alle
husstandens fremtidige ferierejser i Europa.

Præmie
Præmien for det første år er pr. kvartal kr. 104 (2003).
Præmien for de efterfølgende år er pr. kvartal kr. 89 (2003).