Hvordan laves en god cacao?
Fra : Jimmy

Dato : 02-04-03 14:41

Hej

Efter megen polemik på arbejdet omkring hvorvidt der skal salt i cacao
bliver vi nu nødt til at blind teste det.

Vi skal derfor lave en god cacao, men jeg ved ikke hvordan det skal gøres.

Jeg forestiller mig at der skal anvendes en sødmælk, Maldon-salt, et stykke
Valrhona og så stopper min viden der.

Hvordan laves den ultimative cacao?

Jimmy

Fra : Morten Wartou

Dato : 02-04-03 17:44

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get3_erstat_3_med_2_net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vi skal derfor lave en god cacao, men jeg ved ikke hvordan det skal gøres.
> Jeg forestiller mig at der skal anvendes en sødmælk, Maldon-salt, et

Til et par kopper:

Vand
4-5 dl. letmælk (nogen vil måske foretrække sødmælk)
2 store spsk. (med top og det hele) god cacao (nogen kan bedst lide
hollandsk processeret (det er det meste man køber i supermarkeder), andre
kan bedst lide den rene cacao (f.eks. Valrhonas))
2 store spsk. (også top her) god sukker (rørsukker er klart at foretrække)
En knivspids salt (og ja, man kan sagtens bruge alm. salt hvis man vil;)
Evt. et par bidder Valrhona Caraïbe eller Guanaja, hvis den skal være ekstra
god (så er det jo ikke længere ren cacao, men det smager godt alligevel)

Hæld lidt vand i en gryde. Hæld cacao og sukker i. Rør det grundigt sammen.
Bring det langsomt i kog. Lad det koge et minuts tid. Hæld mælken i - under
omrøring. Tilsæt salt. Rør godt rundt. Bring langsomt i kog, omrør ofte. Lad
koge stille et par minutter (rør stadig rundt). Tilsæt evt. chokoladen, og
lad den opløses under omrøring (efter gryden er taget af komfuret).

Nyd det!

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jimmy

Dato : 02-04-03 17:57

"Morten Wartou" <rememberthatthiswilljustberejected_morten@wartou.dk> wrote
in message news:mrEia.2286$y06.875@news.get2net.dk...
> [...]
> En knivspids salt (og ja, man kan sagtens bruge alm. salt hvis man vil;)

Kan man vente med at putte saltet i til sidst?
Dvs. så jeg kan dele det op i to spande og kaste en runde salt i den ene og
derefter udføre blindtest på udvalgte personer?
(Som vil blive stillet til offentlig håning, hvis de ikke kan smage at den
ene er bedre end den anden. Og omvendt, hvis man kan smage den er bedre
bliver man naturligvis også hånet, hvis man ikke troede man kunne.)

> Nyd det!

Jamen i lige måde da

Mvh
Jimmy

Fra : Morten Wartou

Dato : 02-04-03 21:46

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ene er bedre end den anden. Og omvendt, hvis man kan smage den er bedre
> bliver man naturligvis også hånet, hvis man ikke troede man kunne.)
Det kan man sikkert sagtens vente med. Dog skal du ikke regne med at
undertegnede gider stille op til din blindtest, da jeg ikke ser noget formål
i sådan en omgang pjat. Jeg synes i stedet, at du skal lave din cacao til
dig selv, og nyde den - hvis altså du drikker cacao. Hvis du ikke kan lide
den med salt i (forresten - putter du ikke salt på din bøf? Hvor sjov er en
bøf uden salt?) kan du jo bare lade være med at putte salt i i fremtiden.

> Jamen i lige måde da
Jamen, det gør jeg jo også.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou