Koh Tao - dykning for sjov
Fra : max

Dato : 02-04-03 10:38

En kammarat tog til Phuket for at lære at dykke, det var ingen
god oplevelse, alt for mange dykkere og elendige forhold, ifølge
ham. Så jeg droppede den og checkede Koh Tao ud - En lille ø
ud for den Thailandske østkyst, dejligt sted.. Bungalow med havudsigt
og solnedgang 100kr. pr dag, standart bungalow 14kr. pr dag.
OWD eller AOWD kursus alt incl*. 800-1000kr.. Dyk fra stor træbåd**
130kr. alt udstyr incl. ved 10 dyk 850kr. alt udstyr incl. Udstyret er
nyt og eller meget velholdt. Instruktører og divemastere fra hele verden
så der er ingen sprogproblemer på kurserne, som ellers lever op til den
standart PADI står for.. Der er 45+ dukkercentre på øen og masser
af mulighed for special kurser.. Mere info hvis nogen er interesseret..
mvh max

* includerer certificat, bungalow og alt udstyr under kurset
** plads til 16+ dykkere, men der er som regel højst 3-9 ude
ad gangen en divemaster til 3-4 dykkere. sejltid til de fleste rev
10-30 minutter. dybde op til 36 meter meget lidt strøm, sigtbarhed
5-20 meter.

Fra : Palle Hansen

Dato : 02-04-03 18:14

7800 baht for OWD
150 baht for bungalow.
Big Fish Dive Resort har danske instruktøre og Ban's har dansk instruktør og
course director. (Claes og Jakob)

27 dykkercentre, og det er ikke alle der lever op til PADI's standard !!!

Mulighed for at komme dertil fra Chumphon eller Surat thani... Mere end 50
dykkersteder, men det er primært 15 der bruges til alle kurserne.

2% af alle PADI ow certificeringer foregår på Koh Tao !!!!

Hvorfor jeg ved dette ??? Jeg har arbejdet der og været på øen hvert år
siden '95 !!!

Palle Hansen
PADI # 466421

Fra : max

Dato : 02-04-03 19:43

> [...]
>
> 2% af alle PADI ow certificeringer foregår på Koh Tao !!!!
>
> Hvorfor jeg ved dette ??? Jeg har arbejdet der og været på øen hvert år

Tjae, hva kan man sige til det, for en uge siden var der 45+ dykkercentre
og gang i byggeriet til flere og OWD kunne købes for 6400B incl bungalow
specielle priser kan man forhandle sig til.. Surat Thani er en stor omvej
via
Koh Samui, Koh Pangnang, desuden er Chumporn et par dage værd.max

Fra : Palle Hansen

Dato : 02-04-03 20:26

> Tjae, hva kan man sige til det, for en uge siden var der 45+ dykkercentre
> og gang i byggeriet til flere og OWD kunne købes for 6400B incl bungalow
> specielle priser kan man forhandle sig til..

45+ ?? Muligt, men så kig lige på navnene. Big Fish har nu 3 steder, så det
kan man jo kalde 3 dykkercentre, men man benytter samme båd, samme
instruktøre ect ect

> Surat Thani er en stor omvej
> via Koh Samui, Koh Pangnang, desuden er Chumporn et par dage værd.max

Det kommer jo an på hvor man kommer fra.

Du har helt sikkert ikke været med Ban's.....De har vist aldrig sejlet deres
bpd ud med 3 dykkere....Men, det kunne da være rart at slippe for det
"overfyldthed" der har været før.....

Og, du har ret med hensyn til triggers .... Jeg har siddet med 3 owd
students på White Rock, hvor "Tyson" ankommer 1.5 meter ved siden af
os...... Ikke skide skægt, når man lige har bedt den første elev om at tage
masken af

Men, en fed ø...Jeg elsker Koh Tao.... er der stadig gang i AC ???

Fra : emil

Dato : 03-04-03 11:53

Hmmm Palle.
Så vidt jeg ved arbejder Jakob ikke på Ban´s mere, men det er muligt
jeg tager fejl???
Hilsen Emil

SOM SVAR PÅ:

Fra : TV Jakobsen

Dato : 03-04-03 16:24

"emil" <emilpaulsen@hotmail.com> wrote in message
> Hmmm Palle.
> Så vidt jeg ved arbejder Jakob ikke på Ban´s mere, men det er muligt
> jeg tager fejl???
> Hilsen Emil

Jakob blev fyret fra Ban's mens jeg arbejdede der sidste forår... Den gang
scorede han et nyt job som Manager for dykkerdelen af et nybygget luksus
resort...

/Thomas

Fra : Palle Hansen

Dato : 03-04-03 17:18

Der er vist iøvrigt rigtigt nok....

Men, de har jo også Jonas og Lisa (god forbid it), så de behøver vel ikke
flere CD's....

palle

Fra : Palle Hansen

Dato : 03-04-03 17:19

> Jakob blev fyret fra Ban's mens jeg arbejdede der sidste forår...

Hvordan kom du ind hos Ban's ??? Jeg ved at Claes har brugt laaaang tid på
at blive freelance dér.
Var du DM ??

palle

Fra : TV Jakobsen

Dato : 04-04-03 11:32

"Palle Hansen" <ph@kartparts.dk> wrote in message

> Hvordan kom du ind hos Ban's ??? Jeg ved at Claes har brugt laaaang tid på
> at blive freelance dér.
> Var du DM ??

Jeg blev gode venner med Christopher (endnu en CD), men jeg ved ikke om han
stadig er der.
Han sørgede for at jeg, under mit MSDT internship, fik de danske elever der
insisterede på at få en dansk instruktør, indtil en af pool-instruktørerne
(Anthony "hothead") gik amok og truede mig med Koh Tao metoden...

/Thomas

Fra : TV Jakobsen

Dato : 04-04-03 11:46

"Palle Hansen" <ph@kartparts.dk> wrote in message

> Hvordan kom du ind hos Ban's ??? Jeg ved at Claes har brugt laaaang tid på
> at blive freelance dér.
> Var du DM ??

Jeg blev hurtigt gode venner med Christopher (endnu en CD), som sørgede for
at jeg under mit MSDT internship fik de danske elever der insisterede på at
få en dansk instruktør. Jeg forlod Ban's og Koh Tao da en af
pool-instruktørerne (Anthony "hothead") truede mig med Koh Tao metoden,
primært fordi de fleste af mine elever valgte at gå videre med AOW efter OW.
Dette var ikke just tilfældet med Anthony's elever og jeg tror bl.a. det
skyldes at Anthony mestrede at køre ALLE lavtvands sessionerne på knap en
time - selv med 8 elever på holdet. Det er vist ikke lige metoden til at
skaffe "repeating customers". Anthony og Mario grinede som regel højlydt af
mig når jeg kom tilbage fra selvsamme sessioner efter at have brugt en hel
eftermiddag på dem.

/Thomas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 04-04-03 12:11

"TV Jakobsen" <nospam@forkertadresse.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

af
> mig når jeg kom tilbage fra selvsamme sessioner efter at have brugt en hel

Ikke så underligt at PADI kan nå at udstede 80% af verdens certifikater.

og der er stadig nogen som synes at den uddannelse er lige så god som
den der er foregået i en dansk klub eller center gennem flere uger eller
måneder.

Søren Arnvig

Fra : max

Dato : 04-04-03 13:05

> [...]
>
> og der er stadig nogen som synes at den uddannelse er lige så god som
> den der er foregået i en dansk klub eller center gennem flere uger eller

Jajajaja, den måtte jo komme.. Hr.Søren Arnvig, men i denne
forbindelse off topic.. GAB..!
max

Fra : Søren Arnvig

Dato : 04-04-03 14:50

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jajajaja, den måtte jo komme.. Hr.Søren Arnvig, men i denne
> forbindelse off topic.. GAB..!

Du har ret. Jeg burde være for smart og erfaren til at lade min
harme få frit løb, specielt når tingenes tilstand forbliver de samme
år efter år. Når ingen andre gider tage sig af det, hvor skulle jeg så ?

Søren Arnvig

Fra : Palle Hansen

Dato : 04-04-03 13:10

Tja Søren, .... Det er nok en diskussion du kunne have i evigheder herinde.

Personligt har jeg både PADI og C-MAS, og jeg må da sige at min C-MAS
instruktør er/var usikker, tilfældig, ikke pædagoisk (det er jo ikke hans
job)....
Og, han uddannede 6 elever om året (sikkert flere, men forstå hvad jeg
mener).

Jeg har jo netop selv lige skrevet i denne tråd, at det absolut ikke er alle
der overholder PADI standard, men det gør både Thomas og jeg altså... Så lad
nu være med at skære alle instruktørere over een kam. Der er dårlige PADI
instruktørere og sandelig også elendige C-MAS. Min C-MAS Inst. var elendig,
kunne aldrig bare een af os til at føle os sikre...... Mine elever har altid
gennemført, de har haft det sjovt, de er fortsat med næste kursus (de
fleste) og...Jeg har langt mere erfaring i at undervise end en instruktør
der under 10 elever hver vinter !!!
Det er bare min mening

palle

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 07-04-03 09:42

>Jeg har langt mere erfaring i at undervise end en instruktør
> der under 10 elever hver vinter !!!
> Det er bare min mening

Hvis du har 2 PADI instruktører, den ene uddanner en million OW elever om
året. Den anden uddanner 10 elever som går fra OW til Divemaster niveau
hvert år.

Hvem har så mest erfaring?

Fra : Søren Arnvig

Dato : 07-04-03 10:09

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@FJERNMIGmagnetix.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis du har 2 PADI instruktører, den ene uddanner en million OW elever om
> året. Den anden uddanner 10 elever som går fra OW til Divemaster niveau

Man kan også udtrykke det med
forskellen på at have 10 års erfaring og 1 års erfaring 10 gange.

Søren Arnvig

Fra : Flemming Rubini

Dato : 10-04-03 16:04

Jonas Lüttichau <jluttichau@FJERNMIGmagnetix.dk> wrote:

> Hvis du har 2 PADI instruktører, den ene uddanner en million OW elever om
> året. Den anden uddanner 10 elever som går fra OW til Divemaster niveau
> hvert år.
>
> Hvem har så mest erfaring?

Smukt eksempel. Helt perfekt hvis man udelod PADI referencen

vh Flemming Rubini

Fra : Søren Reinke

Dato : 04-04-03 13:10

> [...]
>
> og der er stadig nogen som synes at den uddannelse er lige så god som
> den der er foregået i en dansk klub eller center gennem flere uger eller

Så det du siger er at fordi du har hørt nogle padi folk gør det på den måde
så er alle padi dykkere dårlige,

Og fordi du kender nogle klub instruktører der tager sig grundigt af folk så
er alle klub dykkere kompetente ?

Hvis det er din holdning generaliserer du extremt meget, jeg kender
personligt suverænt uddannede padi dykkere, og klub dykkere som er skrub
dårlige, og selvfølgelig også den anden vej rundt.

/Søren

Fra : Søren Arnvig

Dato : 04-04-03 14:31

"Søren Reinke" <disky@disky.ihsyd.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> personligt suverænt uddannede padi dykkere, og klub dykkere som er skrub
> dårlige, og selvfølgelig også den anden vej rundt.

Vær lige opmærksom på at jeg skriver "dansk klub eller center"

Jeg prøver at gøre opmærksom på fordelen ved at tage en
uddannelse herhjemme, hvor kvalitetetn, uanset om det er
klub eller center, kommercielt eller non-profit, er 10 gange
bedre en den beskrivelse, vi får serveret i fra de varme lande.

og der findes sikert også gode udenlandske dykkercentre
som er istand til at uddanne folk på et fremmedsprog, til samme
standard som herhjemme, på en trediedel af tiden.
Sansynligheden for at det sker er bare ikke så stor , vel....

Søren Arnvig

Fra : Søren Reinke

Dato : 04-04-03 14:56

> [...]
> klub eller center, kommercielt eller non-profit, er 10 gange
> bedre en den beskrivelse, vi får serveret i fra de varme lande.

Sorry så misforstod jeg dig.

> [...]
> standard som herhjemme, på en trediedel af tiden.
> Sansynligheden for at det sker er bare ikke så stor , vel....

Det er korrekt.

/Søren

Fra : Martin Hein

Dato : 04-04-03 13:18

On Fri, 04 Apr 2003 12:46:10 +0200, TV Jakobsen wrote:
> Jeg forlod Ban's og Koh Tao da en af pool-instruktørerne
> (Anthony "hothead") truede mig med Koh Tao metoden,

Hvad er "Koh Tao metoden"?

Får man hældt kogende bly i sin snorkel eller...

--
Martin Hein
Der er 2 x'er for meget i hostnavnet.

Fra : Palle Hansen

Dato : 04-04-03 14:36

> Hvad er "Koh Tao metoden"?
>
> Får man hældt kogende bly i sin snorkel eller...

JA !!!!

Nej, Koh tao er en meget indspist ø, og der er en vis "hakke-orden".

Som turist oplever du det ikke, men når du har boet der, så finder du ud af,
at der foregår en hel masse. Det er en dejlig og fredelig ø, du skal bare
leve efter reglerne.'

palle ... ex-koh tao instruktør

Fra : Palle Hansen

Dato : 02-04-03 19:14

Nu ved jeg ikke hvilket center du dykkede med, men 800-1000 kr holder
ihvertfald ikke. Der er lavet en aftale som dækker hele øen, og OWD koster
7800 AOWD 6500 Baht (5.5 baht = 1 kr, eller ...den nemme....20 kr = 100
baht)

Hvis du har dykket med en båd med 3-9 dykkere, så har du helt klart valgt
rigtigt. Det kunne være Tah Too Lagoon
Men, der er mange "kvæg-både"...Ban's tager gerne 20-50 dykkere
ud....Nat-dyk er som en oplyst motorvej....

Næh....må jeg be' om Similan....Specielt når man selv er tur-leder, så får
man de fede dyk

palle # 466421

Fra : max

Dato : 02-04-03 19:42

> [...]
> ud....Nat-dyk er som en oplyst motorvej....
>
> Næh....må jeg be' om Similan....Specielt når man selv er tur-leder, så får

Har du været derude i år.... Turisterne er blevet væk, så 3-9 dykkere holder
for alle de dykkercentre jeg talte med.. mine natdyk var med 3 dykkere..
Bathen står i 6kr.. Men ellers har du ret det er ikke verdens mest
ophidsende
dyk, med mindre man får et kick ud af at holde afstand til triggerfish..+_+