/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Uopfordrede henvendelser til ikke-forbruge~
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 02-04-03 10:07

Hvordan er det nu det er med uopfordrede elektroniske henvendelser (spam
etc.) til ikke-forbrugere?

/kristian


 
 
Thor Larholm (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Thor Larholm


Dato : 02-04-03 10:13

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:BAB074C8.1A77D%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> Hvordan er det nu det er med uopfordrede elektroniske henvendelser
(spam
> etc.) til ikke-forbrugere?

Akkurat som til forbrugere, uopfordrede kommercielle henvendelser per
email er i strid med markedsføringslovens paragraf 6A - uanset om
modtageren er forbruger eller virksomhed.

Lov om markedsføring:
http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/l_mfl.htm

Relevant udklip:
"§ 6 a. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug
af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med
henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt
arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har
anmodet om det."

Begrebet "nogen" dækker både forbrugere og virksomheder.

--
Thor Larholm
<URL: http://jscript.dk/unpatched/> Unpatched IE vulnerabilities
<URL: http://www.jibbering.com/faq/> FAQ for comp.lang.javascript



Olav M.J. Christians~ (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Olav M.J. Christians~


Dato : 02-04-03 10:31

"Thor Larholm" <uNFuNF@gedelugt.dk> skrev i en meddelelse
news:GQxia.1094$rX6.394@news.get2net.dk...
[klip]
> Relevant udklip:
> "§ 6 a. En erhvervsdrivende må ikke rette
> henvendelse til nogen ved brug af elektronisk
> post, et automatisk opkaldssystem eller telefax
> med henblik på afsætning af varer, fast ejendom
> og andre formuegoder samt arbejds- og
> tjenesteydelser, medmindre den pågældende
> forudgående har anmodet om det."
[klip]

Men hvordan definerer man så om 'den pågældende forudgående har anmodet
om det'? Hvis et firma har lagt en generel e-mail på sin hjemmeside, er
det så ikke en slags åben opfordring til at man må benytte den til
henvendelser (hvorfor skulle man ellers gøre det?). Eller skal firmaet
specifikt have skrevet på f.eks. hjemmesiden at man gerne vil have
e-mails fra potentielle samarbejdspartnere (kunder, leverandører etc.)?

--
M.v.h.
Olav



Per Christoffersen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 02-04-03 10:43


"Olav M.J. Christiansen" <omjc@intete-kontor.dk> wrote in message
news:3e8aae11$0$31981$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Thor Larholm" <uNFuNF@gedelugt.dk> skrev i en meddelelse
> news:GQxia.1094$rX6.394@news.get2net.dk...
> [klip]
> > Relevant udklip:
> > "§ 6 a. En erhvervsdrivende må ikke rette
> > henvendelse til nogen ved brug af elektronisk
> > post, et automatisk opkaldssystem eller telefax
> > med henblik på afsætning af varer, fast ejendom
> > og andre formuegoder samt arbejds- og
> > tjenesteydelser, medmindre den pågældende
> > forudgående har anmodet om det."
> [klip]
>
> Men hvordan definerer man så om 'den pågældende forudgående har anmodet
> om det'? Hvis et firma har lagt en generel e-mail på sin hjemmeside, er
> det så ikke en slags åben opfordring til at man må benytte den til
> henvendelser (hvorfor skulle man ellers gøre det?). Eller skal firmaet
> specifikt have skrevet på f.eks. hjemmesiden at man gerne vil have
> e-mails fra potentielle samarbejdspartnere (kunder, leverandører etc.)?

Anmodning fortolkes genrelt som en specifik anmodning/accept af modtagelse
af mail-reklame i hvert enkelte tilfælde.
Altså på en eller anden måde skal modtageren udtrykkelig have sagt: ' Ja jeg
vil gerne modtage lige præcis den type mail fra lige præcis dig'.

En meget anvendt metode til at opnå denne accept (i praksis) er formularer
på websider, hvor man aktivt klikker af, at man gerne vil modtage
news-letters mv. Det er op til afsenderen at vurdere hvor meget han vil
lægge vægt på en evt. dokumentation for at modtageren har accepteret. Det
vil nemlig i en evt. kontrovers være afsenderen der skal bevise at han har
modtaget accepten.

At en e-mail adresse står på en webside er ikke en anmodning. Det er bare en
oplysning.
I teorien er firmaet nødt til at skrive hvilke typer mails man gerne vil
modtage.
I praksis vil det nok bliver vurderet lidt mere lempeligt.

/Per



Bertel Lund Hansen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 02-04-03 11:03

Per Christoffersen skrev:

>Anmodning fortolkes genrelt som en specifik anmodning/accept af modtagelse
>af mail-reklame i hvert enkelte tilfælde.
>Altså på en eller anden måde skal modtageren udtrykkelig have sagt: ' Ja jeg
>vil gerne modtage lige præcis den type mail fra lige præcis dig'.

Mon ikke man også vil opfatte denne besked på en hjemmeside som
en accept af reklamer?

   Vi er interesserede i alle henvendelser der drejer sig om
   plæneklippere. Her er vores mailadresse: ...

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Per Christoffersen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 02-04-03 11:37


"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message
news:g7dl8vspqulrs6ube1brbr0aattlkf0fof@news.stofanet.dk...
> Per Christoffersen skrev:
>
> >Anmodning fortolkes genrelt som en specifik anmodning/accept af
modtagelse
> >af mail-reklame i hvert enkelte tilfælde.
> >Altså på en eller anden måde skal modtageren udtrykkelig have sagt: ' Ja
jeg
> >vil gerne modtage lige præcis den type mail fra lige præcis dig'.
>
> Mon ikke man også vil opfatte denne besked på en hjemmeside som
> en accept af reklamer?
>
> Vi er interesserede i alle henvendelser der drejer sig om
> plæneklippere. Her er vores mailadresse: ...

Sikkert.

/Per



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177512
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408599
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste