/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Mælkebøtter!
Fra : Maria F


Dato : 02-04-03 09:34

Hejsa!

Jeg har en del mælkebøtter i min indkørsel og mellem mine fliser i haven,
jeg har nu fået et råd om at vande dem med eddike og vand i forholdet 1:9
men hvad sker der med fliserne, bliver de mon misfarvet af eddiken, eller
sker der ikke noget???

Andre der har gode ide'er til udrydelse af disse planter?

Med venlig hilsen

Maria



 
 
Jakob Bock (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Jakob Bock


Dato : 02-04-03 11:35

Maria F skrev:

> Jeg har en del mælkebøtter i min indkørsel og mellem mine fliser i haven,
> jeg har nu fået et råd om at vande dem med eddike og vand i forholdet 1:9
> men hvad sker der med fliserne, bliver de mon misfarvet af eddiken, eller
> sker der ikke noget???
>
> Andre der har gode ide'er til udrydelse af disse planter?

Ja. Find en gammel kniv, tag nogle gamle bukser på, og kravl så rundt
på alle fire og skær planternes rødder over så langt nede som muligt.
Du skal dog regne med, at de skyder igen -- alt efter hvor meget rod
der er tilbage. Behandlingen gentages indtil planterne er udpinte.

Fremover gælder det så om at forhindre, at mælkebøtter for lov til at
etablere sig. Her er kniv og hakkejern gode værktøjer.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Musen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Musen


Dato : 02-04-03 19:59

klip---
> Ja. Find en gammel kniv, tag nogle gamle bukser på, og kravl så rundt
> på alle fire og skær planternes rødder over så langt nede som muligt.
> Du skal dog regne med, at de skyder igen -- alt efter hvor meget rod
> der er tilbage. Behandlingen gentages indtil planterne er udpinte.

Du er nu da også så snu *GGG* Så tror jeg nu hellere jeg ville lade dem
blomstre, og så nyde synet...De er da så fantastisk smukke sådan nogle
blomstrende mælkebøtter

/Musen



Mads Lie Jensen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 02-04-03 20:20

On Wed, 2 Apr 2003 20:58:35 +0200, "Musen" <mivsesnabela@sol.dk> wrote:

>Du er nu da også så snu *GGG* Så tror jeg nu hellere jeg ville lade dem
>blomstre, og så nyde synet...De er da så fantastisk smukke sådan nogle
>blomstrende mælkebøtter

Jeg går også og glæder mig til de blomstrer - faktisk så meget at jeg
bliver helt ked af at det meste af græsplænen efterhånden er blevet til
blomsterbede og terasse, i stedet for det gule flor af mælkebøtter om
foråret.

Men så tænker jeg på hvor lidt jeg behøver gå med plæneklipperen, så går
det over igen

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Musen (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Musen


Dato : 03-04-03 21:04

klip--
> Jeg går også og glæder mig til de blomstrer - faktisk så meget at jeg
> bliver helt ked af at det meste af græsplænen efterhånden er blevet til
> blomsterbede og terasse, i stedet for det gule flor af mælkebøtter om
> foråret.
>
> Men så tænker jeg på hvor lidt jeg behøver gå med plæneklipperen, så går
> det over igen

*SSS* rart at se at der er andre der er vilde med den blomst. Her er den
ofte årsag til misbilligende blikke og kommentarer om hvorfor vi dog ikke
fjerner alt det ukrudt i vores græsplæne. Men en mælkebøtteplæne der
blomstrer ser altså bare hamrende godt ud....I mine øjne ihvertfald

/Musen



Dorte R.M. Hansen (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Dorte R.M. Hansen


Dato : 03-04-03 21:15

On Thu, 3 Apr 2003 22:04:26 +0200, "Musen" <mivsesnabela@sol.dk>
wrote:

>*SSS* rart at se at der er andre der er vilde med den blomst. Her er den
>ofte årsag til misbilligende blikke og kommentarer om hvorfor vi dog ikke
>fjerner alt det ukrudt i vores græsplæne. Men en mælkebøtteplæne der
>blomstrer ser altså bare hamrende godt ud....I mine øjne ihvertfald
>
I er nu ikke ene. Min Annesofie på 5½ år går og spørger tit og tæt,
hvornår mælkebøtterne kommer

Og jo moren kan altså også godt lide de små gule sole, der sidenhen
bliver til snebolde, som man kan puste til

Hjerteligst
Dorte


Dorthe Prip Lahrmann (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Dorthe Prip Lahrmann


Dato : 03-04-03 22:02

> *SSS* rart at se at der er andre der er vilde med den blomst. Her er den
> ofte årsag til misbilligende blikke og kommentarer om hvorfor vi dog ikke
> fjerner alt det ukrudt i vores græsplæne. Men en mælkebøtteplæne der
> blomstrer ser altså bare hamrende godt ud....I mine øjne ihvertfald

Jamen de er da også vidunderlige! Og rent botanisk er de jo et helt studium i
sig selv, med 100-vis af arter, underarter, hybrider osv. Meget, meget
spændende blomst!

Vi har en lille græsmark ud til vejen på ca. 2500 m2, og den er i foråret helt
og absolut gul! Vi lader den stå indtil de første blomster går i frø, og slår
så hele molevitten. På den måde er naboerne glade, og vi får endda en 2. akt,
med næsten lige så mange blomster anden gang. Desuden mæsker vores høns sig i
dem dagligt, og lægger gode æg med store gule blommer *smil*. Eneste ulempe
er, at der faktisk ikke er noget græs på vores græsmark *grin*.
Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/



Pia J (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Pia J


Dato : 02-04-03 11:19


> Jeg har en del mælkebøtter i min indkørsel og mellem mine fliser i haven,
> jeg har nu fået et råd om at vande dem med eddike og vand i forholdet 1:9
> men hvad sker der med fliserne, bliver de mon misfarvet af eddiken, eller
> sker der ikke noget???

Saltvand eller kogende vand.

:Pia


Pia J (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Pia J


Dato : 02-04-03 11:22

Som altid er jeg for hurtig på send knappen... hvis man skal have langvarig
effekt har jeg og andre i et lejlighedskompleks med fliser på altanen brugt
fint salt strøet ud i alle rillerne, dette dræber ukrudtet og det varer et
stykke tid inden det kommer igen. Det er nok ikke smart at bruge salt nær et
bed, da vand sikkert vasker saltet ud i jorden og dræber roserne også.

Salt og ukrudt skal naturligvis fejes væk bagefter.

:Pia


Ove Hansen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Ove Hansen


Dato : 02-04-03 11:50


"Maria F" <maria_fredslund@mail.dk> wrote in message
news:3e8aa031$0$24622$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hejsa!
>
> Jeg har en del mælkebøtter i min indkørsel og mellem mine fliser i
haven,
> jeg har nu fået et råd om at vande dem med eddike og vand i
forholdet 1:9
> men hvad sker der med fliserne, bliver de mon misfarvet af eddiken,
eller
> sker der ikke noget???
>
> Andre der har gode ide'er til udrydelse af disse planter?
>
> Med venlig hilsen
>
> Maria
>
>

Jeg har gode erfaringer med at drysse et tyndt lag køkkensalt på dem.
/Ove



Jakob Bock (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Jakob Bock


Dato : 02-04-03 13:06

Ove Hansen skrev:

> Jeg har gode erfaringer med at drysse et tyndt lag køkkensalt på dem.

Hvilket strengt taget er ulovligt, da salt ikke er noget godkendt
bekæmpelsesmiddel -- og det bliver det næppe aldrig.

Du vil desuden aldrig se mig anbefale brugen af ukrudtsmidler, men
hvis valget står mellem salt og f.eks. Round-up, vil jeg alligevel
mene, at det er mere forsvarligt at bruge sidstnævnte -- forudsat, at
du bruges efter foreskrifterne. Dette udelukker dog -- mig bekendt --
anvendelse på gårdspladser, flisebægninger ol.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Madsen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 02-04-03 12:38

On Wed, 02 Apr 2003 13:05:39 +0100, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:
>
>Du vil desuden aldrig se mig anbefale brugen af ukrudtsmidler, men
>hvis valget står mellem salt og f.eks. Round-up, vil jeg alligevel
>mene, at det er mere forsvarligt at bruge sidstnævnte -- forudsat, at
>du bruges efter foreskrifterne. Dette udelukker dog -- mig bekendt --
>anvendelse på gårdspladser, flisebægninger ol.

Hej

Hvad med Toxan Plænerens ? Det virker kun på bredbladet
ukrudt som mælkebøtter og er ufarligt for de fleste andre planter.

En lidt mildere løsning end Round-up

mvh Madsen

Musen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Musen


Dato : 02-04-03 20:00


klip...
> Du vil desuden aldrig se mig anbefale brugen af ukrudtsmidler, men
> hvis valget står mellem salt og f.eks. Round-up, vil jeg alligevel
> mene, at det er mere forsvarligt at bruge sidstnævnte -- forudsat, at
> du bruges efter foreskrifterne. Dette udelukker dog -- mig bekendt --
> anvendelse på gårdspladser, flisebægninger ol.

Er det ulovligt at bruge Round-up på gårdspladser??? Det vidste jeg faktisk
ikke, men nu har jeg heller ikke den store erfaring med det, for jeg er
fortaler for rent grundvand

/Musen



JEY (02-04-2003)
Kommentar
Fra : JEY


Dato : 02-04-03 12:47

Toxan



"Maria F" <maria_fredslund@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3e8aa031$0$24622$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hejsa!
>
> Jeg har en del mælkebøtter i min indkørsel og mellem mine fliser i haven,
> jeg har nu fået et råd om at vande dem med eddike og vand i forholdet 1:9
> men hvad sker der med fliserne, bliver de mon misfarvet af eddiken, eller
> sker der ikke noget???
>
> Andre der har gode ide'er til udrydelse af disse planter?
>
> Med venlig hilsen
>
> Maria
>
>



Jakob Bock (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Jakob Bock


Dato : 02-04-03 14:11

Madsen skrev:

> Hvad med Toxan Plænerens ? Det virker kun på bredbladet
> ukrudt som mælkebøtter og er ufarligt for de fleste andre planter.
>
> En lidt mildere løsning end Round-up

Hvor har du det fra? Så vidt jeg ved er plænerens mere miljømæssigt
betænkeligt end Round-up.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Madsen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 02-04-03 13:31

On Wed, 02 Apr 2003 14:10:57 +0100, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:
>
>Hvor har du det fra? Så vidt jeg ved er plænerens mere miljømæssigt
>betænkeligt end Round-up.

Nu var det ikke ment som en påstand, men mere som et
spørgsmål. Jeg bruger selv Toxan mod mælkebøtter og
der er aldrig tidlige nogen som har nævnt at det skulle
være værre end Round-up. Derfor spurgte jeg om ikke
også Toxan kunne bruges mellem fliser o.lign.

Ummidelbart vil jeg da mene at Toxan ikke er nær så
skadeligt, eftersom det ikke slår de andre planter ihjel.

Men der er måske nogen eksperter som kan forklare
hvad forskellen på de to gifte er og hvad der er
farligst ? ? ?

mvh Madsen

Rasmus Christofferse~ (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Rasmus Christofferse~


Dato : 02-04-03 14:30

"Madsen" <nospamher@spamserver.com> skrev i en meddelelse
news:7lll8vom5clrin6rsserdr1u7sj4eavgj3@4ax.com...

> Men der er måske nogen eksperter som kan forklare
> hvad forskellen på de to gifte er og hvad der er
> farligst ? ? ?

Den fundamentale forskel er de to sprøjtemidlers indhold af kemiske stoffer.

Toxan indeholder de aktive stoffer Dichlorprop-p, MCPA og Dicamba og virker
mod bredbladet ukrudt, dvs. mælkebætter, de fleste blomster, mindre træer
etc, men ikke græs og andre enkimbladede vækster.

Roundup indeholder det aktive stof Glyphosat og virker mod både en- og
tokimbladet (bredbladet) ukrudt. Det eneste det er knap så virksomt overfor
er nåletræer.

Begge sprøjtemidler er vandopløselige og systemiske (translokeres i hele
planten). Hvilken af de to stoffer der nedbrydes hurtigst/mest effektivit
til uskadelige restprodukter ved jeg ikke.

Generelt er det en dårlig ide at sprøjte på ikke vegetationsdækkede arealer,
da den mikrobiologiske aktivitet i jorden er lav - hvilket giver dårlige
forhold for nedbrydning af sprøjtemidlerne.

Hvad med at bruge en gasbrænder?

Med venlig hilsen

Rasmus Christoffersen



Jakob Bock (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Jakob Bock


Dato : 02-04-03 15:23

Madsen skrev:

> On Wed, 02 Apr 2003 14:10:57 +0100, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
> wrote:
>>
>>Hvor har du det fra? Så vidt jeg ved er plænerens mere miljømæssigt
>>betænkeligt end Round-up.
>
> Nu var det ikke ment som en påstand, men mere som et
> spørgsmål.

Så burde du nok formulere det som et sådant, og ikke skrive "En lidt
mildere løsning end Round-up".

> Ummidelbart vil jeg da mene at Toxan ikke er nær så
> skadeligt, eftersom det ikke slår de andre planter ihjel.

Den iagttagelse tror jeg ikke du kan bruge til noget som helst. Men
læs evt. denne pressemeddelelse om produktet:

http://www.greeninfo.dk/press/bayer.htm

Da produktet åbenbart kun må anvendes 1 gang om året, og udelukkende
på græsplæner, så er det heller ikke nogen brugbar løsning i forhold
til denne tråds emne.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Susanne (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Susanne


Dato : 02-04-03 17:48

Hmmmm....ikke sært at vores grundvand er forurenet....

Hvad med bare at lade dem stå når de nu så gerne vil være der. Modsat
diverse ukrudtsmidler gør de ingen fortræd og så får man oven i købet nogle
flotte gule blomster som man kan lave kranse af....

mvh.
Susanne.



Frederiksen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Frederiksen


Dato : 02-04-03 18:45

> jeg har nu fået et råd om at vande dem med eddike og vand i forholdet 1:9
> men hvad sker der med fliserne, bliver de mon misfarvet af eddiken, eller
> sker der ikke noget???
>
> Andre der har gode ide'er til udrydelse af disse planter?

Edikke ødelægger fliserne, og det gør salt også. Roundup må ikke bruge på
fliser - medmindre du pensler hver enkelt plante.

Men kogende vand (hvilket hurtigt bliver dyrt i strøm) eller en Steamer, er
særdeles effektivt. Dog er der en vis tendens til at især mænd synes at der
er for lidt action over steameren, men det gør den absolut ikke mindre
effektiv.

Mvh Maria - som holder 400 kvm gårdplads fri for ukrudt med sådan en.



Musen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Musen


Dato : 02-04-03 20:04

klip---
Dog er der en vis tendens til at især mænd synes at der
> er for lidt action over steameren, men det gør den absolut ikke mindre
> effektiv.
>
> Mvh Maria - som holder 400 kvm gårdplads fri for ukrudt med sådan en.
>
hva´ er en steamer?? Er det den der dampfidus??

Venlig hilsen Musen - som holder 300 kvm gårdsplads fri for urkudt med de
bare næver



Inger Pedersen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Inger Pedersen


Dato : 02-04-03 20:40


"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse
> >
> hva´ er en steamer?? Er det den der dampfidus??

Ja.
Rimeligt effektiv

Hilsen Inger



Jakob Bock (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Jakob Bock


Dato : 03-04-03 23:00

Musen skrev:

> *SSS* rart at se at der er andre der er vilde med den blomst. Her er den
> ofte årsag til misbilligende blikke og kommentarer om hvorfor vi dog ikke
> fjerner alt det ukrudt i vores græsplæne. Men en mælkebøtteplæne der
> blomstrer ser altså bare hamrende godt ud....I mine øjne ihvertfald

Du har ret -- mælkebøtten er flot, men der er åbenbart ikke så meget
status i den. Jeg husker dengang min nabo var ved at stikke
mælkebøtter i plænen, og jeg åben og ærligt meldte ud, at den slags
gad jeg ikke bruge mine kræfter på, da jeg ikke har noget imod en
plæne med med lidt mangfoldighed. Mere skulle der ikke til, før jeg
nærmest blev beskyldt for, at "inficere" deres have med mælkebøttefrø.
Heldigvis kom marken lige bagved grunden, der på det tidspunkt stor
med titusinder af blomstrende mælkebøtter, mig til undsætning -- i
forhold til den, var mælkebøtterne i vores have trods alt kun en dråbe
i havet.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Dorthe Prip Lahrmann (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Dorthe Prip Lahrmann


Dato : 03-04-03 22:59

Jakob Bock skriver:

> Du har ret -- mælkebøtten er flot, men der er åbenbart ikke så meget
> status i den. Jeg husker dengang min nabo var ved at stikke
> mælkebøtter i plænen, og jeg åben og ærligt meldte ud, at den slags
> gad jeg ikke bruge mine kræfter på, da jeg ikke har noget imod en
> plæne med med lidt mangfoldighed. Mere skulle der ikke til, før jeg
> nærmest blev beskyldt for, at "inficere" deres have med mælkebøttefrø.
> Heldigvis kom marken lige bagved grunden, der på det tidspunkt stor
> med titusinder af blomstrende mælkebøtter, mig til undsætning -- i
> forhold til den, var mælkebøtterne i vores have trods alt kun en dråbe
> i havet.

Ja, jeg kan også til stadighed undres over hvad folk gider bruge deres tid på!
Desværre går det at ha' have for nogle mennesker over i at være manisk
bekæmpelse af ting der ikke må være der, i stedet for at de nyder det der nu
er.

Dorthe
http://www.vildkat.dk/




Pia J (04-04-2003)
Kommentar
Fra : Pia J


Dato : 04-04-03 07:37


"Dorthe Prip Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> wrote in message

> Ja, jeg kan også til stadighed undres over hvad folk gider bruge deres tid
på!
> Desværre går det at ha' have for nogle mennesker over i at være manisk
> bekæmpelse af ting der ikke må være der, i stedet for at de nyder det der
nu
> er.

Hvis ikke man skal spille golf kan det vist være ligemeget - det eneste jeg
fjerner er tidsler, så poter og bare tæer kan være i fred. Jeg har sådan
nogen flade nogen med lange nåle på, avs.

Når plænen en gang som "sidste" haveprojekt bliver jævnet lidt, så gemalen
synes traktoren kører bedre, så skal der oversås med bellis...

:Pia



Mads Lie Jensen (04-04-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 04-04-03 20:40

On Fri, 4 Apr 2003 08:36:32 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Når plænen en gang som "sidste" haveprojekt bliver jævnet lidt, så gemalen
>synes traktoren kører bedre, så skal der oversås med bellis...

Hvis du skal have bellis i plænen, så bliver du nødt til at give
traktoren køreforbud - ellers ødelægger den lissom det hele

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Pia J (04-04-2003)
Kommentar
Fra : Pia J


Dato : 04-04-03 21:51


"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> Hvis du skal have bellis i plænen, så bliver du nødt til at give
> traktoren køreforbud - ellers ødelægger den lissom det hele

Den skal vel bare have lov at blive lidt langhåret? :)

:Pia



Mads Lie Jensen (05-04-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 05-04-03 15:47

On Fri, 4 Apr 2003 22:50:48 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>> Hvis du skal have bellis i plænen, så bliver du nødt til at give
>> traktoren køreforbud - ellers ødelægger den lissom det hele
>
>Den skal vel bare have lov at blive lidt langhåret? :)

Bellisen skal nok blomstre selv om traktoren kommer ind imellem. Men det
er da så trist at se en stor flok blomstrende bellis blive ædt af sådan
en maskine.

Men de blomstrer godt nok allerede igen et par dage efter.

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Musen (05-04-2003)
Kommentar
Fra : Musen


Dato : 05-04-03 21:02

klip--
> > Desværre går det at ha' have for nogle mennesker over i at være manisk
> > bekæmpelse af ting der ikke må være der, i stedet for at de nyder det
der
> nu
> > er.
>
> Hvis ikke man skal spille golf kan det vist være ligemeget - det eneste
jeg
> fjerner er tidsler, så poter og bare tæer kan være i fred. Jeg har sådan
> nogen flade nogen med lange nåle på, avs.

Ja tidsler fjerner jeg altså også, for selv ikke mine fødder har hård hud
nok til at det ikke gør ondt at træde på dem, så vores søn på 1½ får nok ret
ondt hvis han træder på sådan en....Desværre har vi rigtig mange af dem, så
der er nok at gå igang med allerede :o/

/Musen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408605
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste