Skade bil på bil - hvordan når den totalsk~
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 01-04-03 21:57

Hejsa,
For at gøre en lang historie kort er der blevet købt en Peugeot 106 Rallye
uklargjort ved en lokal forhandler til 60.000 kontant.
Det bør i denne sammenhæng nænves at denne pris er 20.000 under
"markedsprisen" (altså for en identisk bil af samme årgang,kilometer,stand
osv) Denne bil har været indblandt i et uheld og det er blevet takseret til
52.000 for at få den rettet op.
Nu er taksatoeren kommet i tanke om denne bil ikke skal rettes op, men
derimod totalskades. I den forbindelse har han været ved forhandleren og
hente slutsedlen på bilen.
Problemet er nu, hvad kan det forventes at få af forsikringen? - det jeg
umiddelbart tror er at de vil kun give 60 "fordi det har den jo kosted". Men
det kan jo ikke rigtig bruges til noget da en tilsvarende bil koster 80 (at
der dengang blev lavet et "røverkøb" skal vel ikke straffes nu?)
Kan man klage nogen steder hen over denne vurdering? - den lokale Peugeot
biks har også nævnt at det stunt han har lavet med blandt andet at hente
slutsedlen var under alt kritik.

/Dennis

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 01-04-03 22:15

Dennis Pedersen wrote:
> [...]
> biks har også nævnt at det stunt han har lavet med blandt andet at hente

Du kan forlang at forsikringen skaffer dig en "ny" bil i samme stand som
den der blev skadet. Hvad du har givet for bilen kommer ikke sagen ved.
Lige som det ikke kommer dig ved hvad forsikringen giver for den bil du
skal have i erstatning.
(en Peugeot 106 Rallye er vel ikke sjælden ?)

Er andre der har §§erne i hovedet, kan ikke huske dem på ståendefod.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 02-04-03 08:32

> [...]
>>

>Du kan forlang at forsikringen skaffer dig en "ny" bil i samme stand som
>den der blev skadet. Hvad du har givet for bilen kommer ikke sagen ved.

Det mente jeg også nok.

>Lige som det ikke kommer dig ved hvad forsikringen giver for den bil du
>skal have i erstatning.

Hvad han så ville med slutsedlen undrer ejg mig over..

>(en Peugeot 106 Rallye er vel ikke sjælden ?)

Mjae der er ikke så mange af dem til salg på bilbasen i 1,6 udgaven og i
sort.
Der er faktisk en stort set identisk til min (gået 3.000 mindre og en måned
ældre) den står til 79,9 så de kommer vist ikke meget udenom de 80k.

>Er andre der har §§erne i hovedet, kan ikke huske dem på ståendefod.

Det ville være rart så der er noget at dunke ham i hovedet med.

/Dennis

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 02-04-03 08:57

"Henrik Lindskou" skrev:

> Er andre der har §§erne i hovedet, kan ikke huske dem på ståendefod.

Forsikringsaftaleloven:

§ 37. Med de i §§ 38 og 75 nævnte undtagelser ansættes tingens værdi til det
beløb, der efter priserne umiddelbart før forsikringsbegivenheden ville
kræves til genanskaffelse af den tilintetgjorte eller beskadigede genstand
med rimeligt fradrag for værdiforringelse ved alder, brug, nedsat
anvendelighed eller andre omstændigheder.
Stk. 2. Ved indbogenstande, personlige brugsgenstande og lignende sker der
dog kun fradrag for værdiforringelse ved alder og brug, for så vidt
genstandenes nytteværdi for den sikrede derved er væsentlig nedsat.
Stk. 3. Genopføres eller istandsættes en beskadiget bygning, finder fradrag
derhos kun sted for forskellen mellem gammelt og nyt.

/kristian

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-04-03 22:47

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev Tue, 1
Apr 2003 22:57:05 +0200

>Nu er taksatoeren kommet i tanke om denne bil ikke skal rettes op, men
>derimod totalskades.

Og altså har forhandleren solgt dig bilen inden forsikringsspørgsmålet
var endeligt afklaret.?

>Kan man klage nogen steder hen over denne vurdering? - den lokale Peugeot
>biks har også nævnt at det stunt han har lavet med blandt andet at hente
>slutsedlen var under alt kritik.

Forhandleren har vel selv udleveret den til ham.?

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 02-04-03 08:33

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message
> "Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev Tue, 1
> Apr 2003 22:57:05 +0200

> Og altså har forhandleren solgt dig bilen inden forsikringsspørgsmålet
> var endeligt afklaret.?

Bilen er købt sidste år , det er nu den har fået en skade (hvor taksator
pludselig vender på en tallerken)

> Forhandleren har vel selv udleveret den til ham.?

Men hvad bilen har kosted er vel ikke relevant , værdien af bilen derimod
er? (man skal vel ikke straffes for at lave et godt køb?)

/Dennis

Fra : Jesper Juul

Dato : 02-04-03 15:58

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:3e8a91f5$0$31928$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> "Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message

> Bilen er købt sidste år , det er nu den har fået en skade (hvor taksator
> pludselig vender på en tallerken)

Hmm, det undrer mig lidt at taksator siger den er totalskadet hvis den er
80K værd, de 52K som det koster at lave bilen er jo ikke over de 75% af
bilens værdi, som gør at bilen automatisk bliver erklæret totalskadet, det
tror jeg lige jeg ville høre lidt nærmere om.

Jesper Juul

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-04-03 23:17

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev Wed, 2
Apr 2003 09:32:45 +0200

>Bilen er købt sidste år , det er nu den har fået en skade (hvor taksator
>pludselig vender på en tallerken)

Ok. Jeg har misforstået dig beklager.

Jeg opfattede det sådan, at du havde købt en bil som var skadet, og hvor
du havde fået løfte om at få forsikringsbeløbet med.

>Men hvad bilen har kosted er vel ikke relevant , værdien af bilen derimod
>er? (man skal vel ikke straffes for at lave et godt køb?)

Det er jeg nok ikke den rette til at svare på. Men umiddelbart vil jeg
mene det er forsikringen uvedkommende hvad du har givet for bilen.

Det afgørende må være hvad det vil koste at anskaffe en anden bil i ca.
samme alder og stand.

Fra : Duck

Dato : 02-04-03 07:08

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:3e89fcfb$0$31972$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
(at
> der dengang blev lavet et "røverkøb" skal vel ikke straffes nu?)

Se lige her:
http://www.forsikringsoplysningen.dk/Oplysningsmaterialer/On%20line/Bil_tota
lskade.htm

Som du kan se, er det fuldstændig uden betydning, hvad du har betalt for
bilen.
Erik

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-04-03 23:46

> [...]
> biks har også nævnt at det stunt han har lavet med blandt andet at hente

Hvis jeg husker helt rigtigt skal biler, som skades for over 75 %
totalskades af værdien. Hvis skaden er mellem 65 og 75 % af værdien skal
ejeren tilbydes af få den totalskadet.

Hvis du regner med, at den er 80k værd og den skal laves for 52k, svarer det
jo til 65%, hvorfor du skal spørges.

Hvis de mener, at den skal totalskades, må det være fordi, at de regner med,
at skaden overstiger 75 %.
Dvs. at de sætter værdien til højst 69.333,33 kr.

Det er underordnet hvad du har givet for bilen, da det er prisen for en
tilsvarende du skal have i erstatning.

Prøv evt. at kontakte forsikringsselskabet med ovenstående regnestykke og
gør dem opmærksom på, at du mener, at bilen havde en værdi på over 69.333,33
kr., og at skaden derfor er under 75 % og at du gerne vil have den lavet
(hvis det er det du gerne vil).

Jeg ville helst have pengene, så jeg kunne købe mig en tilsvarende, som ikke
havde været skadet.

Når du skal diskutere med forsikringen angående værdien af bilen, kig da på
fx www.dba.dk, www.bilbasen.dk, www.biltorvet.dk for at se, hvad tilsvarende
koster.

Når du ikke får, hvad du mener er rimeligt, klag da til Ankenævet for
Forsikring. Det koster 100 kr.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.cf-offroad.dk - Udstyr til 4x4, fælge, spil, snorkler, OME m.v.