Mangler basal viden til opsætning af lampe~
Fra : Anders Sand

Dato : 01-04-03 20:08

Hej,

jeg har en lampe der skal monteres i/på et gipsloft.
Har fjernet det en-øjede dæksel så en anden plastdims (A) kommer tilsyne
hvor der står "M1", jord, "N" og "M2/P".
Lampen skal skrues op i gipsen med to skruer, som kræver at jeg fjerner (A).
Skruer jeg (A) ud ser jeg (jeg vil egentlig opsætte to særskilte lamper ved
hver sin (A))
at der er 2-3 grøn/gule ledninger til "jord", 2-3 blå ledninger til "N" og 1
grå ledning til "M1".

Jeg har en række spørgsmål som jeg håber een eller flere har lyst til at
besvare:

1) Er det lovligt at fjerne (A) ?

2) Når jeg har fjernet (A) hvad gør jeg ved alle overskydende ledninger ?
(jeg vil jo kun bruge een "N" og den grå "M1")
(alle ledninger har een kobberkerne)

3) Findes der et sted på nettet hvor den slags basal gør-det-selv viden er
samlet ?

Tak.

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-04-03 20:23

Anders Sand wrote:

> 1) Er det lovligt at fjerne (A) ?

Nej

> 2) Når jeg har fjernet (A) hvad gør jeg ved alle overskydende
> ledninger ? (jeg vil jo kun bruge een "N" og den grå "M1")
> (alle ledninger har een kobberkerne)

Du gør ingenting. Skru hurtigst muligt (A) på igen uden at få fingrene i
klemme eller stød.

> 3) Findes der et sted på nettet hvor den slags basal gør-det-selv
> viden er samlet ?

Det skal nok søges mange steder, og jeg kan ikke give dig nogen links.

Men et tip til ovenstående:

Plastikdimsen som du kalder (A) er beregnet til tilslutning af en lampe.
Man afbryder spændingen til pågældende gruppe på tavlen, fjerner det
yderste plastdæksel, afisolerer lampeledningen uden at ødelægge lederne,
fører det yderste dæksel ind over ledningen så det vender rigtigt,
løsner skruerne til trækaflastningen, fører lampeledningen ind under
trækaflastningen og forbinder lampeledningens to ledere til N (blå) og
M1 (brun), spænder trækaflastningen og sætter det yderste dæksel på
plads med et "klik".

Du kan derefter slutte gruppafbryderen og lampeafbryderen, og har du
gjort tingene rigtigt, lyser lampen. Hvis ikke, brænder sikringen måske
over, eller måske er glødelampen overbrændt og skal skiftes.

Den type lampetilslutninger er lavet for at almindelige mennesker kan og
må tilslutte lamper og pille dem ned igen. Alt andet kræver en faglært
elektriker.

Det er ment som et godt råd, for du lyder ikke helt betryggende at
slippe løs i en elinstallation.

Hvis du vil have detaljerne udmalet endnu mere (især det med
elektrikeren) kan jeg anbefale dig nyhedsgruppen news:dk.teknik.el.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Per Olsen

Dato : 01-04-03 20:54

Anders Sand skrev i meddelelsen
<3e89e392$0$4381$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>...
>1) Er det lovligt at fjerne (A) ?

Det er mindre væsentligt, bare det ikke bliver opdaget.

>2) Når jeg har fjernet (A) hvad gør jeg ved alle overskydende ledninger ?
> (jeg vil jo kun bruge een "N" og den grå "M1")
> (alle ledninger har een kobberkerne)

Det nemmeste er at samle alle ledningerne i en samlemuffe. Har du ikke sådan
en kan du bare bruge et stykke tape (gerne gennemsigtigt, så kan man stadig
se farverne, det pynter jo...)
Du behøver ikke engang at slukke for hovedafbryderen, hvis du får stød så
opdager du det nok.
Hvis hele projektet mislykkes kan man vist købe billige stearinlys hos
Harald i Nyborg.

>3) Findes der et sted på nettet hvor den slags basal gør-det-selv viden er
>samlet ?

Ja, men siden er lukket pga. midlertidigt strømsvigt.

>Tak.

Det var så lidt, vi er jo til for at hjælpe hinanden.

Per.

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-04-03 21:04

Per Olsen wrote:

> Det nemmeste er at samle alle ledningerne i en samlemuffe.

Du har ret, den havde jeg ikke tænkt på. Det er nok den mest effektive
løsning.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Mark Schiller

Dato : 02-04-03 08:22

Tue, 1 Apr 2003 22:04:01 +0200, berigede "Erik Olsen"
<bjerg.olsen@ishoejby.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Du har ret, den havde jeg ikke tænkt på. Det er nok den mest effektive
>løsning.

Problemet er bare, hvis spørgeren af uvidenhed, opfatter joken som alvor
............... IMHO, er det "dårlig værkstedshumor" - men det er nok
bare mig

/Mark

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-04-03 17:16

Mark Schiller wrote:
> Erik Olsen skrev

> Problemet er bare, hvis spørgeren af uvidenhed, opfatter joken som
> alvor .............. IMHO, er det "dårlig værkstedshumor" - men det
> er nok bare mig

Tja, Anders Sands oprindelige indlæg var lige på kanten af hvad jeg
normalt tager alvorligt, men jeg valgte alligevel at besvare det
seriøst.

Jeg er stadig ikke overbevist om at indlægget var seriøst ment, men kan
sagtens have været en aprilsnar.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Mark Schiller

Dato : 03-04-03 07:35

Wed, 2 Apr 2003 18:16:26 +0200, berigede "Erik Olsen"
<bjerg.olsen@ishoejby.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Jeg er stadig ikke overbevist om at indlægget var seriøst ment, men kan
>sagtens have været en aprilsnar.

Det er absolut en mulighed - i så fald synes jeg blot, at man så bør øve
sig i, at lave en ordentlig aprilssnar

/Mark

Fra : Peter Schrøder

Dato : 02-04-03 08:06

"Anders Sand" skrev

Hedder du virkelig det? Det må være lidt belastende?

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Per Olsen

Dato : 02-04-03 22:37

Så så, det er da en fætter til Oluf Sand (ham der er gift med Gertrud)
Ham kender enhver der spiser kartofler...

Per.

<3e8a8bd8$0$10434$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

Fra : Anders Sand

Dato : 02-04-03 08:14

Ja ja, det er jo bare en nyhedsgruppe. Hvad kan man forvente
sig andet end spydigheder m.v.

Med væmlige hilsner
Mickey M.

Fra : Mark Schiller

Dato : 02-04-03 08:33

Wed, 2 Apr 2003 09:13:31 +0200, berigede "Anders Sand"
<sendikkemignoget@hotmail.com> dk.fritid.hus-og-have med:

>Ja ja, det er jo bare en nyhedsgruppe. Hvad kan man forvente
>sig andet end spydigheder m.v.

Hmmm, spydigheder synes jeg måske er et lidt stort ord - de tager lidt
fis på dig og det er vel i bund og grund tonen i denne gruppe, lidt
venskabelige drillerier kan forekomme .............. der er enkelte i
denne gruppe (f.eks. mig), som ikke skal træde meget ved siden af, så
bliver der kastet oceaner af morsomheder efter én ........ men det er en
del af gamet og hyggen - og alt i alt, så er dette nok en (og nu får jeg
sikkert prygt [1]) af de bedre grupper på usenet, hvor "folk" typisk er
utrolig hjælpsomme og flinke

Giv det en chance ............

/Mark

[1] Rolig nu - det er naturligvis den bedste gruppe på Usenet!

Fra : Mark Schiller

Dato : 02-04-03 08:26

Tue, 1 Apr 2003 21:08:02 +0200, berigede "Anders Sand"
<sendikkemignoget@hotmail.com> dk.fritid.hus-og-have med:

>jeg har en lampe der skal monteres i/på et gipsloft.

Som du måske kan læse mellem linierne i de andre indlæg, så er det
bedste råd du kan få, med dit nuværende vidensniveau, nok:

   "Hvis du ikke ved hvad du laver - så lad være!"

Ovenstående er ingenlunde ment som en røffel - men ved, at kaste dig ud
i f.eks. el-projekter, hvor du ikke har et hammerslags anelse om, hvad
der foregår, kan i værste fald være farligt (og i nogen tilfælde
livstruende) for dig og dine omgivelser. Og helt ærligt: Det er det ikke
værd!

Held og lykke med projektet

/Mark

Fra : Zoëga

Dato : 02-04-03 08:30

"Mark Schiller" <ms@vosborg.invalid> wrote in message
> [...]
> bedste råd du kan få, med dit nuværende vidensniveau, nok:
>
> "Hvis du ikke ved hvad du laver - så lad være!"

Bortset fra det - er det vel også en opgave for en installatør.

mvh

Søren

Fra : Mark Schiller

Dato : 02-04-03 08:34

Wed, 2 Apr 2003 09:29:55 +0200, berigede "Zoëga" <szoega@mail.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

>Bortset fra det - er det vel også en opgave for en installatør.

Har ikke læst de gældende regler - men det lyder ufattelig fornuftigt

/Mark

Fra : Anders Sand

Dato : 02-04-03 08:25

> Som du måske kan læse mellem linierne i de andre indlæg, så er det
> bedste råd du kan få, med dit nuværende vidensniveau, nok:
>
> "Hvis du ikke ved hvad du laver - så lad være!"

Jamen så bliver jeg på mit nuværende vidensniveau. Tænk
hvis man blev klogere...

Fra : Mark Schiller

Dato : 02-04-03 08:41

Wed, 2 Apr 2003 09:24:46 +0200, berigede "Anders Sand"
<sendikkemignoget@hotmail.com> dk.fritid.hus-og-have med:

>Jamen så bliver jeg på mit nuværende vidensniveau. Tænk
>hvis man blev klogere...

Okay, du vil gerne opfatte det negativt - det er så dit valg!

Jeg kunne godt tænke mig, at blive rigtig god til, at mure forskellige
ting på min parcel - på trods af mit ønske, så ville det nok være en
rigtig dårlig ide, hvis mit første forsøg var, at bygge en 95 etagers
skyskraber - der ville være overhængede fare for, at jeg lavede noget
rigtigt snask ......... så derfor starter jeg i det små, med en lille
afskærmningsmur og bygger min viden op derfra.

Jeg tror du misser pointen i de budskaber du får og du vælger, IMHO, at
tolke disse helt galt - det handler i bund og grund om, at hvis den
ønskede handling ikke bliver udført 100% korrekt, så er der fare for, at
du slår dig selv eller andre ihjel! Dette kan f.eks. være ved
kortslutningsskader eller gnist-antændte brænde ......... og det nægter
jeg at tro på, at det er det du søger?!

Cheer up - det er ikke så slemt

/Mark

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-04-03 17:18

Anders Sand wrote:

> Jamen så bliver jeg på mit nuværende vidensniveau. Tænk
> hvis man blev klogere...

Hvorfor ikke opfatte det positivt? Vi har lige reddet dit liv.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen