nyt lån til hus 1 mill.
Fra : Carsten

Dato : 01-04-03 16:45

Jeg står og skal købe hus og har nu 2 muligheder:

1. 5% obligations lån til kurs ca. kurs 99

2. 4% fast forrentet lån som et kontant lån

Hvilket lån ville du tage og hvorfor? Jeg ved godt at man kan omkonventere
sin obligationslån - men min pointe er at renten er så lav (laveste i 70 år)
at umiddelbart lyder en 4% bedre.
Kom med nogle bud

mvh.

Carsten

Fra : Majse

Dato : 01-04-03 17:49

"Carsten" <hello@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> sin obligationslån - men min pointe er at renten er så lav (laveste i 70

Da du er privatperson vil jeg foreslå dig at tage et obligationslån eller et
Flexlån.

Kontantlånet er billigere men hvis opnår et kursgevinst bliver du beskattet
af den, så hvis du optager et 4% lån i kurs 97 og indfrier i kurs 96 skal du
betale skat af differencen.

Hvor lang løbetid har du på de 2 senarier?? Fordi så vidt jeg ved er der
ikke nogen 5% 30 årig der ligger i kurs 99.

Flexlånene er meget billige for tiden, så hvis du har nærver af stål
vælg et Flexlån...

mvh.

Majse

Fra : Henrik G. Andersen

Dato : 01-04-03 18:16

> [...]
beskattet
> af den, så hvis du optager et 4% lån i kurs 97 og indfrier i kurs 96 skal

Sandt nok - men det vil kun ske i forbindelse med en opkonvertering (eller
en skrå nedkonvertering)Og det er begrænset, hvor mange privatkunder, der
spekulerer i opkonverteringer . og skrå nedkonverteringer, når man i
forvejen har et billigt fastforrentet lån.
Hvis renten skulle falde, ville du lige så let kunne konvertere et
kontantlån som et obligationslån.
Kontantlån bliver for sjældent anbefalet, hvilket er ærgerligt, da de er
billigere end obligationslån.

Umiddelbart ville jeg ikke anbefale dig at gå i flexlån i øjeblikket, da
renten er så lav som den er. Chancen for en rentestigning ved en fremtidig
refinansiering er derfor større end et rentefald, hvorfor du vil få en
større ydelse. Og det er alt andet lige lettere at vænne sig til at have
færre penge om måneden end omvendt - især når det er i forbindelse med køb
af ejendom.

Mvh
Henrik

Fra : Carsten

Dato : 01-04-03 21:54

"Majse" <news@REMOVEmajse.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> af den, så hvis du optager et 4% lån i kurs 97 og indfrier i kurs 96 skal du

Næ der tager du helt fejl - hvis de indfrier højere end du optager skal du betale skat af
differencen,
og kurs 96 er lavere end kurs 97, altså et kurstab

Fra : Henrik G. Andersen

Dato : 01-04-03 22:11

> Næ der tager du helt fejl - hvis de indfrier højere end du optager skal du
betale skat af
> differencen,
> og kurs 96 er lavere end kurs 97, altså et kurstab

Hej Carsten.

Det er nu dig, der har misforstået den. En kursgevinst opstår, hvis du har
en gevinst ved indfrielse af lånet - dvs, du skal give mindre for
indfrielsen end udbetalingen.

Hvis du har solgt obligationer til kurs 97 ved udbetalingen og køber til
kurs 96 har du haft en gevinst på 1 point.

Eks:

Du optager et lån på 100 kr. De 100 krs-obligationer du sælger vil en køber
kun give 97 kr for.. Dvs, at du skal sælge mere en 1 obligation.

Du indfrier et lån med restgæld 100 kr (antager, at du ikke har nået af
afdrage). De 100 krs-obligationer, du skal ud og købe kan du købe for 96 kr.
Dvs, at du kun skal give 96 kr for en 100 kr obligationer.

KursGEVINSTEN på 1 kr. bliver du beskattet af.

Kursgevinster opstår kun ved opkonverteringer. Når renten stiger, falder
kursen.

Mvh Henrik