Regler for flex tid og ferie ved en opsige~
Fra : Søren Reinke

Dato : 01-04-03 16:26

Hejsa

Er der nogen her der har forstand på lovgivningen vedrørende ens rettigheder
med hensyn til ferie og flex tid, når man er blev fyret og fritstillet ?

Det er sådanne at jeg per 31/3 blev fyret og fritstillet med 4 måneders
varsel altså per 31 Juli 2003.

Nu har jeg på min flexkonto opsparet ca. 50 timer, og per 2 maj har jeg jo 5
ugers ferie.

I min opsigelse står der ordret:

Restferie for indeværende ferieår, hovedferien (3 uger) for ferieåret
2003/2004 inkl alle extra optjente ferie-fridag betragtes sammen med en evt.
positiv saldo på din flex konto som afviklet ved din fratrædelse.

Er det lovligt at fratage mig min opsparede flex tid som jeg normalt kunne
få udbetalt.
Og kan de forlange at min hovedferie på 3 uger, skal afvikles indenfor de 4
måneder ?

Hilsen Søren Reinke

Fra : Morten Larsen

Dato : 01-04-03 19:19

> [...]
> få udbetalt.
> Og kan de forlange at min hovedferie på 3 uger, skal afvikles indenfor de

Hvordan er du fritstillet ? er det din formulering, eller er det
nævnt i opsigelsen ? Fritstillet og "bedt om at blive væk" er 2 ting.
feks må du ikke tage nyt arbejde i opsigelsesperioden hvis ikke du
er fritstillet.

Du er jo stadig ansat frem til 31. juli, (om du er der eller ej) så kan
firmaet
sagtens forlange at du holder din hovedferie inden for den periode. (fordi
du runder juli
mht. til din flextid så er jeg blank, men mon ikke de kan forlange at
en medarbejder afvikler sine optjente flex-timer inden en bestemt
tid. Især når der er tid til det nu.
Hvad med at snakke med en fagforening der passer til din brance ?

Morten

Fra : Søren Reinke

Dato : 01-04-03 19:24

> [...]
> nævnt i opsigelsen ? Fritstillet og "bedt om at blive væk" er 2 ting.
> feks må du ikke tage nyt arbejde i opsigelsesperioden hvis ikke du

Jeg er fristillet, altså må gerne søge nyt job, og opretholder alligevel min
løn i de første 3 måneder, selv om jeg måtte finde et nyt job. I den 4
måneder, bliver der suppleret op hvis jeg tjener mindre.

> [...]
> firmaet
> sagtens forlange at du holder din hovedferie inden for den periode. (fordi

okay.

> mht. til din flextid så er jeg blank, men mon ikke de kan forlange at
> en medarbejder afvikler sine optjente flex-timer inden en bestemt
> tid. Især når der er tid til det nu.

Det er muligt.

> Hvad med at snakke med en fagforening der passer til din brance ?

Det var også en mulighed, jeg stoler bare ikke en skid på dem, specielt ikke
efter Prosa, kom til at glemme en tidligere sag.

Hilsen Søren

Fra : Frederiksen

Dato : 01-04-03 19:17

> [...]
> få udbetalt.
> Og kan de forlange at min hovedferie på 3 uger, skal afvikles indenfor de

Omkring ferie, så kan du beordres på ferie med 3 måneders varsel, og det er
jo det, du er blevet. Du er så kun fritstillet i den tid, du ikke holder
ferie eller afvikler din flextid, da der formentlig jo også er en aftale
omkring afvikling af opsparet flex.

Mvh Maria

Fra : Mari

Dato : 02-04-03 01:38

"Søren Reinke" <disky@disky.ihsyd.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Er der nogen her der har forstand på lovgivningen vedrørende ens
rettigheder
> med hensyn til ferie og flex tid, når man er blev fyret og fritstillet ?

Ferieloven
Lov nr. 396 af 31.05.2000

§ 16. En lønmodtager, der er opsagt, kan ikke holde hovedferie i
opsigelsesperioden, hvis opsigelsesvarslet er på 3 måneder eller derunder.
Dette gælder, uanset hvad der tidligere måtte være fastsat om afholdelse af
ferien. Det gælder dog ikke, hvis opsigelsesvarslet er forlænget med
antallet af feriedage.

Stk. 2. Hvis lønmodtageren er fritstillet, anses ferie for holdt, uanset
om ferien er fastsat, hvis de i § 15, stk. 2, nævnte perioder og ferien kan
rummes inden for fritstillingsperioden.

Fra : Søren Reinke

Dato : 02-04-03 07:06

> [...]
uanset
> om ferien er fastsat, hvis de i § 15, stk. 2, nævnte perioder og ferien

Okay så min hovedferie, er så afviklet.

Men hvad med flex tiden ?

Hilsen Søren

Fra : Mari

Dato : 02-04-03 22:43

> Okay så min hovedferie, er så afviklet.
> Men hvad med flex tiden ?

Du skal betragte fritstillingsperioden som Fri m/løn........
OG fri til at påtage dig andet lønnet arbejde.
Derfor kan såvel feriedage, som afvikling af opsparet
overtid kræves afviklet i en fritstillingsperiode, når det nævnes
særskilt i opsigelsen - sådan som det er sket for dig.

Din mulighed for øko-gevinst er at finde et andet lønnet job
hurtigst muligt, for derved at score dobbelt løn længst muligt.

/Mari

Fra : Søren Reinke

Dato : 02-04-03 23:00

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> wrote in message

> [...]
>
> Din mulighed for øko-gevinst er at finde et andet lønnet job
> hurtigst muligt, for derved at score dobbelt løn længst muligt.

Okay jeg takker for svaret.

Hilsen Søren

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-04-03 07:11

On Wed, 2 Apr 2003 08:05:34 +0200, "Søren Reinke"
<disky@disky.ihsyd.dk> wrote:

>af

>uanset
>kan
>
>Okay så min hovedferie, er så afviklet.
Ikke helt, du kan redde den ved at få en nyt job inden
varslingsfristen (3 mdr) udløb. Så bortfalder din tvungne ferie, og du
kan så i samarbejde med din nye arbejdsgiver planlægge ferie.
Hvis din gamle arbejdsgiver spørger hvormetet ferie du har holdt inden
du påbegyndte din nye job, kan du svare "ingen" hvis det er tilfældet,
og hele din ferie er "reddet" til senere brug.

Din opsparede flextid kan muligvis konverteres til penge hvis du får
job udmildbart efter fritstillingsperioden er started.

/Hans