Hvordan er det med privat salg af indkøbte~
Fra : Tony Andersen

Dato : 01-04-03 09:41

Hejsa

Jeg har købt et stort parti spritnye fladskærme og et par cpu'er og nogle
dvdbrændere af et konkursbo.

Mit spørgsmål går på:

- Kan jeg som privatperson skrive en regning (ved godt beløbene skal opgives
i skat) og derved give, de folk der måtte købe, en garanti på deres varer??
Jeg vil selvfølgelig ikke snyde nogen og er der fejl eller mangler på
hardwaren, så skal de klart have pengene igen eller en ombytning af varen.

- Må jeg overhoved sælge sådanne varer videre (hehe ellers får jeg den
største fladskærms væg penge kan købe:)...

- Hvor kan jeg finde regler om det??

- Er der andet jeg bør være opmærksom på??

- PS: Jeg har ikke i sinde at stifte virksomhed for at sælge varerne videre,
så dette forslag behøver I ikke komme med.

På forhånd tak for hjælpen
Varerne beløber sig til en værdi i butikkerne på ca 90.000,-
gensalgsværdien vil jeg skyde til 50.000,-, hvis det kan hjælpe.
MVH
Tony

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-04-03 14:58

Scripsit "Tony Andersen" <junk@ynot.dk>

> - Kan jeg som privatperson skrive en regning (ved godt beløbene skal opgives
> i skat)

> og derved give, de folk der måtte købe, en garanti på deres
> varer??

Hm, "garanti" er ikke afhængig af om du udsteder regning eller ej.
Det er noget du aftaler separat med køberen.

> Jeg vil selvfølgelig ikke snyde nogen og er der fejl eller mangler på
> hardwaren, så skal de klart have pengene igen eller en ombytning af varen.

Her taler du om reklamationsret. Den har køberen uanset om du udsteder
regning eller ej.

> - Må jeg overhoved sælge sådanne varer videre (hehe ellers får jeg den
> største fladskærms væg penge kan købe:)...

Ja, men husk skatte- og momsregler.

> Varerne beløber sig til en værdi i butikkerne på ca 90.000,-
> gensalgsværdien vil jeg skyde til 50.000,-, hvis det kan hjælpe.

Så et du ved at være i klemme. Hvis du sælger for mere end 50.000 kr
på ét år, skal du momsregistreres og opkræve moms af salget. Og hvis
du allerede har købt varerne, kan det være besværligt eller umuligt at
trække den moms du allerede har betalt, fra. Så for ikke at få et
gevaldigt momssmæk, er du nødt til at fastsætte din salgspris så din
samlede omsætning holder sig under bundgrænsen.

> - Hvor kan jeg finde regler om det??

Du bør nok kontakte den lokale told- og skatteregion. Og/eller kigge
dig grundigt om på www.toldskat.dk. Momsloven kan du finde på
www.retsinfo.dk, men der er kommet adskillige ændringer der ikke er
indarbejdet i den seneste lovbekendtgørelse - bl.a. forhøjelsen af
bundgrænsen fra 20.000 til 50.000 kroner.

--
Henning Makholm "We will discuss your youth another time."

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-03 16:50

"Tony Andersen" <junk@ynot.dk> wrote in message
> Jeg har købt et stort parti spritnye fladskærme og et par cpu'er og nogle
> dvdbrændere af et konkursbo.

Hvad er det for skærme, størrelse og pris?

/Jesper

Fra : Tony Andersen

Dato : 02-04-03 07:08

Hejsa
Giv mig din mail så skal jeg fortælle dig det...

MVH
Tony