Airboost nu i Danmark
Fra : Jens Olsen

Dato : 01-04-03 09:16

Jeg ved ikke om I allerede er klar over det, men det er idag at
Airboost frigives til salg i Danmark.

Jeg kender selv en der arbejder i BASF, så gennem ham har jeg fået en
parti Airboost, så jeg har kunnet tyvstarte med at bruge det allerede
for en måned siden. Og Airboost leverer virkelig alt hvad BASF lover.

Til dem der ikke ved det, så er Airboost et produkt udviklet af BASF.
Airboost er nogle ekstremt lette grå rislignende korn lavet af en
speciel porøs aerogeel, således at hvert korn har en indre overflade
på flere kvadratmeter.
Fidusen er at aerogeel materialet har stærk affinitet for både ilt og
nitrogen. Dvs. at luftens ilt og nitrogen bindes meget tæt til
materialet og på den måde pakkes tættere sammen end ved en almindelig
kompression.

Dykkerflasken fyldes op med kornene og kan nu rumme cirka 50 procent
mere luft end før ved samme tryk.
Jeg har selv hældt dem i min 10 l, og det passer ret godt, at jeg nu
har lige så meget luft i min 10 l som normalt i min 15 l.

Airboost skulle være til salg i de fleste større dykkerbutikker over
hele landet fra idag 1. april. Så det er bare ned i dykkerbutikken og
spørge efter noget Airboost.

Jens Olsen

Fra : Morten Dall

Dato : 01-04-03 15:07

griner Aprils nar

mvh Morten

Fra : Palle Hansen

Dato : 02-04-03 15:33

ER DET EN APRILSNAR ???? Jeg var da ellers ved at bestille...godt set,
Morten, der reddede du mig lige fra at blive helt til grin

Palle # 466421

Fra : Peter Kjær

Dato : 01-04-03 16:23

Hej Jens,

Godt forsøg :)

--
Ses,

Peter Kjær

www.dacor.dk - Min hjemmeside om dykning, med stort online billedgalleri.

Fra : J.B. Martin

Dato : 02-04-03 14:07

Min første reaktion var "sikken en idiot" og "glæder mig til at høre alle de
sædvanelige kritikeres kommentarer" og endeligt "at fortælle Jens om det
nyeste påfund, og høre ham rakke den voldomt ned"

- og så så jeg hvem det var der var forfatter.

Godt forsøgt Jens.

Men bare for debattens skyld - hvad fylder mest - sammenpresset ilt eller
kemisk forbundet ilt??
Mon det kunne lade sig gøre at lave en ilt forsyning som stammer fra ilt i
sin faste form (for at derefter blandes med kvælstof ...)?

- J.B.

Fra : Jens Olsen

Dato : 02-04-03 21:49

"J.B. Martin" <noname21@iname.com> wrote in message news:<BeBia.2258$Wv2.793@news.get2net.dk>...
> Min første reaktion var "sikken en idiot" og "glæder mig til at høre alle de
> sædvanelige kritikeres kommentarer" og endeligt "at fortælle Jens om det
> nyeste påfund, og høre ham rakke den voldomt ned"

Skal det tages som udtryk for at du faktisk hoppede på den? Det glæder
mig da
Lad os håbe at flere gjorde det og måske nåede helt ned i
dykkerbutikken. Men det vil de næppe rapporterer om her!

Jens Olsen

Fra : lpp

Dato : 02-04-03 23:57

Jo det vil jeg gerne. Jeg nåede ned til en dykkerbutik på Frederiksberg (jeg
kan sgu ikke huske hvad den hed ... Dykkercentrum eller sådan noget ),
og de kendte godt Airboost, som de hjalp mig med at fylde i flasken. Det var
billigt, synes jeg. Kun 200 kr/kg

Men nu har jeg så fundet ud af at det var Aprilsnar. Nu vil de ikke hjælpe
mig med at få det op igen - ØV

Fra : Steen Petersen

Dato : 03-04-03 20:13

Hvis de ikke vil hjælpe dig med at få det op igen, så må det være
Dykkercentret du har besøgt.

Steen Petersen

Fra : john lundsgaard

Dato : 03-04-03 15:08

"J.B. Martin" <noname21@iname.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Mon det kunne lade sig gøre at lave en ilt forsyning som stammer fra ilt i
> sin faste form (for at derefter blandes med kvælstof ...)?

Hej JB

Skæg tanke, og hvis vi forfølger den, så er kendsgerningerne:

1 mol af en gasart fylder 22,4 liter ved standardbetingelserne.
Den letteste forbindelse, hvor ilt er kemisk bundet er vand, med en molvægt
på ca. 18. Vand (H2O) indeholder kun et halvt mol O2, altså skal der 36 g
vand til at levere 22,4 l ilt.

Hvis 22,4 liter ilt komprimeres til 200 bar, så fylder det ca. 0,1 liter. 36
gram vand fylder 0,036 liter, altså fylder ilt bundet i form af vand kun 1/3
del af ilt komprimeret til 200 bar, så hvis du fylder flasken med vand, så
har du 3 gange så meget ilt som hvis du fylder den med ilt!!!!

Men på den anden side hvem fanden vil slæbe vand med i en flaske når vi nu
ligger at svømmer rundt i det!!

Problemet er bare at få det spaltet, det kræver meget energi, og der er også
en risiko ved det, idet en blanding af ilt og brint som der fremkommer ved
spaltningen af vand - det kaldes KNALDGAS, og er det der optræder, når man
f.eks. oplader sin akumulator, og det kan som navnet antyder eksplodere. Men
i princippet kan det lade sig gøre.

Hilsen john

Fra : Søren Arnvig

Dato : 03-04-03 17:23

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> f.eks. oplader sin akumulator, og det kan som navnet antyder eksplodere.

Selve spaltningen, giver jo at ilten og brinten holdes hver for sig.
Men selvom man får produceret ilten, skal den jo stadig kunne
åndes, så hvis man ikke vil have en dybde begrænsning
skal man stadig medbringe kvælstof , til at blande med.

Rent energimæssigt er det vist ikke nogen større fidus.
Men hvis vi er i det videnskabelige hjørne, kunne man jo
regne lidt på at medbringe flydende gasser.

Søren Arnvig