Den vil gerne dreje...
Fra : GRISEN

Dato : 01-04-03 00:16

Ja, det plejer jo at være positivt, men jeg synes den vil mer' og mer'...

Når jeg f.eks. lægger mig ind i et venstresving, så føles det som om, at forhjulet gerne vil mere til venstre.
Faktisk skubber jeg på venstre side af styret, for at holde igen.

Er cyklen fuld eller er jeg slidt eller hür ???

---

GRISEN på drejelig FZR1000

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 01-04-03 01:57

Det er jo det man kalder overstyring; altså vil dreje mere end du ønsker. Du
må jo undersøge hvad der har forandret sig på cyklen. Overstyring og
efterløb - altså der hvor forhjulet træder på jorden efter der hvor
kronrøret sigter på jorden - er jo især sammenhængende, og kan jo ændres ved
sunket forgaffelfjedre og slidte dæk/ændrede dæk. Ændrede dæk altså
indbyrdes for og bag (f.eks. nyt bag gammelt foran) eller anden type (brede
bag smallere foran) resulterer jo også i ændret opførsel.
Der er jo mange så ting der spiller ind, selv strammere fjedre bag, eller 2
person på mcén istedet for 1 osv. På mine bekendtes Honda CB750ére i 70érne,
iagttog jeg f.eks. af deres forgafler efter et par år var sunket ca. 1 tomme
foran.

Gert Thorgersen

GRISEN <grisen@pornotrold.dk> skrev i en

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 01-04-03 06:33

GRISEN
skrev i news:7sih8vkitp3ljo8cn7otq4f4k8gbqnjief@4ax.com
> [...]
> venstre side af styret, for at holde igen.
>
> Er cyklen fuld eller er jeg slidt eller hür ???

Mon ikke der også er nogen, der vil kommentere din beskrivelse af
kontrastyring i en situation hvor du gerne vil opnå det modsatte - skub
til venstre = drej til venstre.

--
Mfh - Arne Lorenzen - FZS 600
www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 01-04-03 09:02

"Arne Lorenzen" <alonospam@esenet.dk> writes:

> [...]
> >

> Mon ikke der også er nogen, der vil kommentere din beskrivelse af
> kontrastyring i en situation hvor du gerne vil opnå det modsatte - skub

Det vil jeg gerne: Hvis du skubber på det venstre håndtag vil knallerten
dreje til venstre.

Forudsat naturligvis at GRISEN rent faktisk sidder på sædet og vender
den rigtige vej

Ps. Godt set Arne

--
Mikkel
motortosse.dk | de-moc-ra-cy (di mok' ra see) n. Three wolves

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 01-04-03 13:16

Mikkel Christensen wrote:

> Det vil jeg gerne: Hvis du skubber på det venstre håndtag vil knallerten
> dreje til venstre.

Øhm, hvis du skubber på venstre side så drejer den altså til højre. Højre er
den side hvor tommelfingeren sidder til venstre

--
Martin L. Johansen
Gør en god handel på http://shop.tux3do.com/

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 01-04-03 13:27

"Martin L. Johansen" <ares@c.dk> writes:

> Øhm, hvis du skubber på venstre side så drejer den altså til højre. Højre er
> den side hvor tommelfingeren sidder til venstre

Ja, hvis den holder stille...
Prøv at køre med 20 km/t og *skub* så på venstre styrhåndtag.

Sørg for at der er fri bane umiddelbart til venstre.

Fra : Armand

Dato : 01-04-03 14:57

Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk> skrev i en

Højre er

> Ja, hvis den holder stille...
> Prøv at køre med 20 km/t og *skub* så på venstre styrhåndtag.

For nogle modeler kan 20km/t være lige langsomt nok til at tydeliggøre
forekomsten, så kør blot 40-50 stykker!
Det er tydeligst opfattelig hvis man kun kører med én hånd på styret (og på
en motorcykel er dét nu mest praktisk at gøre med højre hånd på styret): Man
skubber rent faktisk på højre styrende når man vil til højre
Balladen kaldes "kontrastyring" og burde have været penslet ud for enhver af
deres respektive mc-kørelærere!!

--
Armand.
(der har set kontrastyring demonstreret v.h.a. bagage-elastikker bunder til

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 01-04-03 15:09

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:

> Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk> skrev i en

> For nogle modeler kan 20km/t være lige langsomt nok til at tydeliggøre
> forekomsten, så kør blot 40-50 stykker!

Hæ, ja men jeg prøvede blot at minimere risikoen ved det efterfølgende
styrt

Men OK, kør blot en 40-50 - så skal der være lidt mere plads på venstre
side.

Fra : Armand

Dato : 01-04-03 19:53

> Hæ, ja men jeg prøvede blot at minimere risikoen ved det efterfølgende
> styrt
> Men OK, kør blot en 40-50 - så skal der være lidt mere plads på venstre
> side.

For at slingre en minimal slalom ved blot at antyde en styrbelastning med én
hånd på styret, er 50 ingen truende hastighed!
Selvfølgelig behøver det jo ikke ligefrem at skulle foregå midt i rush-hour.
Find en stille og ubefærdet vej til Ahaa-oplevelsen(tm).

--
Armand.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 01-04-03 16:24

Armand
skrev i news:b6c63e$2ne5$8@news.cybercity.dk
> Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk> skrev i en
snip

> Balladen kaldes "kontrastyring" og burde have været penslet ud for
> enhver af deres respektive mc-kørelærere!!

Ja,jo - det er bare ikke lige sådan!
Har trænet kontrastyring et par år nu og følte mig den anden dag
rustet til at kloge mig omkring emnet - altså på et praktisk plan. Stod
sammen med en flok mcister i 20erne (rimeligt frisk kørekort) og de
anede ikke hvad jeg snakkede om, nogle mente enda det var ren hokuspokus
det der med kontrastyring :-\

Fra : Armand

Dato : 01-04-03 21:01

Arne Lorenzen <alonospam@esenet.dk> skrev i en
> [...]
> sammen med en flok mcister i 20erne (rimeligt frisk kørekort) og de
> anede ikke hvad jeg snakkede om, nogle mente enda det var ren hokuspokus

Som sådan er det også ligegyldigt med snakken derom. Vi brugte tiden med
støttehjul på vores første cykel til at vænne os til teknikken og den dag at
vores forældre skruede støttehjulene af, var det fordi at vi da havde fået
trick'et ind på rygsøjlen!
Endvidere styrer vi til dagligt "á trehjulet cykel" under de første meters
kørsel, indtil der er så meget fart på modellen at man istedet skal bruge
kontrastyrings-teknikken - Faktisk finder jeg det komplekst at vi magter
dette: Der må jo forekomme et grænseområde imellem disse to teknikker hvor
køretøjet principielt er umulig at styre; men det lader ingen af os mærke
med

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-04-03 22:56

> [...]
> imellem disse to teknikker hvor køretøjet principielt er umulig at
> styre; men det lader ingen af os mærke med

Vi kontrastyrer jo hele tiden for at holde balancen. Når man kører meget
langsomt og er ved at miste balancen er det endog meget synligt, da man
drejer meget frem og tilbage på styret indtil der er styr på modellen.
Til brug i nedlægning i sving o. lign. virker kontrastyring næsten ned til
stilstand, men nedlægningen i sving ved så lave hastigheder er meget lille,
derfor kan kontrastyringen heller ikke mærkes. Jo langsommere der køres, jo
langsommere vil cyklen også komme ned at ligge efter et drej på styret.
Tyngdepunktet vil heller ikke modvirke drejningen ret meget ved lave
hastigheder, så virkningen forsvinder.

På min cykel duer det først rigtigt ved 40-50km/t.

Jeg bruger også kontrastyring lejlighedsvis på motorvejen til vognbaneskift,
men min bagsædepassager synes dengang det var lidt overraskende. Jeg var
bare vant til det og tænkte derfor ikke over at jeg brugte det aktivt.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Brian W.

Dato : 02-04-03 14:50

Armand wrote:
> [...]
> imellem disse to teknikker hvor køretøjet principielt er umulig at
> styre; men det lader ingen af os mærke med

Det gør det nok oxo, men hvem befinder sig i dette område??? det vil jo
typisk være et stykke nede af registeret på speedometeret, og der er jo
næsten ikke nogen der kører så langsomt på mc.

Endvidere må man nok kunne mærke det når man kører i byen. Jeg bruger dog
min vægt til at dreje mc´en når jeg kører i byen. Det virker så nemt bare
lige gi lidt gas og vupti ud med knæ og røv, og så svinger den selv, styrer
sig selv. Når man så retter op gi´r man lidt gas og undgår at holde igen på
styret. Dog rejser den sig op når man bremser i sving!.

--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155

http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : Jakob

Dato : 02-04-03 11:24

Arne Lorenzen wrote:
> [...]
> sammen med en flok mcister i 20erne (rimeligt frisk kørekort) og de
> anede ikke hvad jeg snakkede om, nogle mente enda det var ren hokuspokus

Jeg er rystet...

--
Jakob

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 02-04-03 01:28

Det med drejning af hjul, kontrastyring osv., for man også en idé om ved at
tage et trædecykelhjul/eller lignende op i hænderne. Man sætter hjulet til
at rotere hurtigt, og har derefter end hånd på hver ende af hjulakslen,
hvorefter man så tipper hjulet til en side (altså væk fra lodret/i forholdt
til lodret) og man ser hvilken uventet kontrabevægelse/drejning hjulet
foretager sig.

Det ovenfor beskrevne er vist i mange fysik og matematikbøger. Både
praktiske bøger og bøger for sjove problemløsninger. De praktiske bøger med
de matematiske beregninger, i relation til inertimomenter osv.

Gert Thorgersen

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en

Fra : Brian Lænø

Dato : 02-04-03 15:12

"Armand" skrev >
> [...]

> skubber rent faktisk på højre styrende når man vil til højre
> Balladen kaldes "kontrastyring" og burde have været penslet ud for enhver

Det tror jeg ikke du skal regne med, da jeg tog mc kortet i 90 blev det ikke
nævnt.
Jeg tror heller ikke at mine brødre lærte det.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Jon Larsen

Dato : 01-04-03 15:12

> [...]
er
> den side hvor tommelfingeren sidder til venstre

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Nej.. hvis du trækker i venstre side af styret drejer den til højre, deraf
navnet kontrastyring.
Skal du have modellen til læne mere ( dreje skarpere ) til højre, skubber du
styret i højre side let fremad ( eller trækker lidt tilb
--
MVH.
Jon Larsen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-04-03 22:42

> Øhm, hvis du skubber på venstre side så drejer den altså til højre.

Prøv at forestille dig en motorcykel set oppefra der kører fremad. Hvis
forhjulet bliver drejet, så det peger mod højre, hvor vil den del af
forhjulet der rører asfalten flytte sig hen? Til højre, nemlig.
Det er dog den del af forhjulet der har kontakt med vejen der vil forsøge at
flytte sig til højre, mens tyngdepunktet på cyklen vil forsøge at blive i
den samme position.
Det betyder at den nederste del af cyklen flytter sig til højre, mens toppen
af cyklen flytter sig til venstre, da det hele drejer om tyngdepunktet.
Nu hælder cyklen mod venstre og for ikke at vælte, vil du/motorcyklen rette
forhjulet op, så du ikke falder videre. Nu drejer styret svagt til venstre,
selv om du oprindeligt tvang styret mod højre, og du drejer til venstre.

Tvang du derimod styret til at være drejet hele tiden uden at rette op,
ville du 100% sikkert styrte. Det vil din hjerne nok bare ikke lade dig
gøre.

Alle bruger kontrastyring om de vil det eller ej, også på trædecykel. Ellers
kan du ikke holde balancen. Når man er bekendt med det, kan man derimod
udnytte det noget bedre og foretage meget hurtige vognbaneskift eller
undvigemanøvrer.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Niels Drewes

Dato : 01-04-03 07:31

"GRISEN" <grisen@pornotrold.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Faktisk skubber jeg på venstre side af styret, for at holde igen.
>
> Er cyklen fuld eller er jeg slidt eller hür ???

Tjek dæktrykket, det lyder som der ikke er nok luft i ringene.

vh

Niels
Fazer600

Fra : RacerNiels

Dato : 01-04-03 07:40

GRISEN <grisen@pornotrold.dk> wrote in message news:<7sih8vkitp3ljo8cn7otq4f4k8gbqnjief@4ax.com>...

> Faktisk skubber jeg på venstre side af styret, for at holde igen.

Øhm.. prøv at lade være med det.. Når du skubber med venstre hånd
drejer cyklen til venstre - det kaldes kontrastyring

/Niels
SV650

Fra : armana

Dato : 01-04-03 10:49

Fra : Brian W.

Dato : 02-04-03 14:52

armana wrote:
> [...]

Armana???

Fra : armana

Dato : 01-04-03 10:52

RacerNiels wrote:

> GRISEN <grisen@pornotrold.dk> wrote in message

> Øhm.. prøv at lade være med det.. Når du skubber med venstre hånd
> drejer cyklen til venstre - det kaldes kontrastyring

Jamen det er jo netop dét der er nødvendigt for at imødegå modellens
overstyring! :-|

Mit bud på misren er ganske simpelt: Mere luft i fordækket (=> mindst
2bar!)

--
Armand.

Fra : flemsus

Dato : 01-04-03 11:28

Mvh. Flemming Sørensen

Fra : Armand

Dato : 01-04-03 14:44

flemsus <flemsusNOSPAM@hotmail.com> skrev i en

Forklaring i tråden!

--
ArmanD:

Fra : m.grewy

Dato : 01-04-03 13:07

> armana wrote:

Hvad fanden Armand, har du skiftet navn til Armana ? :)

Michael

Fra : Armand

Dato : 01-04-03 14:13

m.grewy <grewy@mc-chaufforerne.> skrev i en

> Hvad fanden Armand, har du skiftet navn til Armana ? :)

Nårh ja, et lille men uopretteligt kiks (ligesom det tomme indlæg) som kan
hænde når man ikke kan nøjes med at læse(!) med igennem
dkfritidmotorcykel.dk

--
ArmanD.
(p.t. skolebarn)

Fra : Jon Larsen

Dato : 01-04-03 15:06

">
> Nårh ja, et lille men uopretteligt kiks (ligesom det tomme indlæg) som kan
> hænde når man ikke kan nøjes med at læse(!) med igennem
> [...]
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Hvorfor ikke Armani ???? LOL

Fra : Jon Larsen

Dato : 01-04-03 13:08

> Jamen det er jo netop dét der er nødvendigt for at imødegå modellens
> overstyring! :-|
>
> Mit bud på misren er ganske simpelt: Mere luft i fordækket (=> mindst
> 2bar!)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Hvis modellen vil dreje mere til venstre hjælper det da ikke at dreje ekstra
meget til venstre !!! hvis den overstyre er man nød til at dreje mere mod
højre for at afhælpe overstyringen... Når man læner modellen mere mod den
side man drejer til, vil cyklen da tage en skarpere kurve = mere drej.

Men jeg tror også at det er for lidt luft i dækkene..

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-04-03 23:10

> Hvis modellen vil dreje mere til venstre hjælper det da ikke at
> dreje ekstra meget til venstre !!!

Jo, så vil den rette op.

> hvis den overstyre er man nød til at
> dreje mere mod højre for at afhælpe overstyringen...

Nej, så lægger du dig ned og får asfalteksem.

> Når man læner modellen mere mod den side man drejer
> til, vil cyklen da tage en skarpere kurve = mere drej.

Ja, men en cykel drejer jo ikke kun pga. nedlægning, men også fordi styret
drejer en smule. I et venstresving drejer styret lidt til venstre for at du
kan holde balancen. Pegede styret ligeud (=du drejer det til højre), ville
du vælte.

> Men jeg tror også at det er for lidt luft i dækkene..

Muligvis.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jon Larsen

Dato : 02-04-03 16:30

">
> [...]
du
> kan holde balancen. Pegede styret ligeud (=du drejer det til højre), ville

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

I et vestresving vil jeg næsten godt vædde med dig om at dækket er drejet
mod højre !!!!

Hvis du har en cykel så prøv følgende på den...

1. Køre ud af lige vej..
2. Giv dit styr ( i venstre side) et kraftigt skub fremefter.
3: Bemærk at cyklen nu drejer til venstre
4. Prøv det samme i højre side og se cyklen dreje mod højre

Er vi så enige om at når du trykker på venstre side af styret, så dreje
dækket mod højre ?!?!?! Derfor hedder det kontra styring, man drejer nemlig
styret i modsat retning af hvad man vil dreje.
Jeg taler jo ikke om hvordan man drejer når man holder stille

Hvis du i et venstresving begynder at dreje mod højre ( altså trykker på
højre side af styret ) sker der såmænd ikke andet end at cyklen retter mere
op og din kurver bliver mere bred, hvilket kan være uheldigt hvis man løber
tør for asfalt.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 03-04-03 01:01

Jon Larsen wrote:

> I et vestresving vil jeg næsten godt vædde med dig om at dækket er
> drejet mod højre !!!!

Nå da, hvor meget?
Så er det ihvertfald en baghjulsstyret motorcykel du har.

> Hvis du har en cykel så prøv følgende på den...

Jeg har både trædecykel og motorcykel, så det er ikke noget problem.

> 1. Køre ud af lige vej..

Dum di dej.

> 2. Giv dit styr ( i venstre side) et kraftigt skub fremefter.

Hovsa, flyt dig din dumme kat.

> 3: Bemærk at cyklen nu drejer til venstre

Nej, den lægger sig ned til venstre og drejer svagt mod højre.
For at modvirke nedlægningen vil cyklen, pga. efterløbet, med det samme
forsøge at dreje styret mod venstre igen. Det lader du den gøre og vupti, du
> [...]

> dreje dækket mod højre ?!?!?! Derfor hedder det kontra styring, man
> drejer nemlig styret i modsat retning af hvad man vil dreje.

Nej, det synes jeg egentligt ikke. Man skubber på styret for at få cyklen
til at lægge sig ned til en af siderne, hvorefter den selv forsøger at rette
op.
Det er vigtigt at bemærke at man ikke holder styret fast til en side, men
blot giver det et lille skub, så det kan få lov til at rette op af sig selv.
Føreren skal bare følge styrets bevægelser, medmindre han vil tvinge cyklen
i en anden retning/korrigere i svinget.

> Jeg taler jo ikke om hvordan man drejer når man holder stille

Det er ellers det samme. Styrets position og cyklens hældning bestemmer
drejningsradiusen for den enkelte cykel. De drejningsradier der benyttes når
der f.eks. trækkes med cyklen kan jo umuligt foretages allerede ved 20km/t,
og det betyder at styrudslagene bliver mindre og mindre ved større
hastighed, da drejningsradierne også bliver mindre.

Kunne man sætte nogle kolonorme støttehjul på cyklen, så den ikke hældte til
nogen af siderne, kunne man vende på en villavej med 100km/t. At
dækkene, piloten m.v. nok ikke kan holde til kræfterne er så en helt anden
sag.
Det er også vigtigt at bemærke at hvis cyklen ikke kan lægge sig til nogle
af siderne, har kontrastyring ingen effekt, da støttehjulene vil sørge for
at hele cyklen flytter sig sammen med det nederste af forhjulet.

> Hvis du i et venstresving begynder at dreje mod højre ( altså trykker
> på højre side af styret )

Trykker du på højre side af styret, vil den del af cyklen der rører vejen
dreje mod venstre og det resulterer i at cyklen rejser sig op. Dette er
udelukkende fordi tyngdepunktet af gode grunde befinder sig over vejbanen.

> sker der såmænd ikke andet end at cyklen
> retter mere op og din kurver bliver mere bred, hvilket kan være
> uheldigt hvis man løber tør for asfalt.

Enkelte herinde vil nok mene at det er mere uheldigt, hvis man løber tør for
skovbunde og andre ujævne og bløde underlag.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jon Larsen

Dato : 04-04-03 13:58

> [...]
> For at modvirke nedlægningen vil cyklen, pga. efterløbet, med det samme
> forsøge at dreje styret mod venstre igen. Det lader du den gøre og vupti,

Ok så siger vi at den drejer mod højre.. men resten af kroppen og maskinen
forsætter mod venstre..

Da jeg alivl kørte mc i skole idag prøvede jeg at køre med ca 40- 50 km./t
og gav den et ordenligt puf i venstre siden.
Det resulterede i, som sikkert er det du mener, at mc'en i et splitsek.
drejer mod højre hvor efter hele mukkebikken læner sig mod venstre og drejer
til venstre. For at for at forhindre mc'en i at rette op er jeg jo nød til
holde trykket på venstre side af styret, og hvis jeg trykker på venste side
af styret, drejer mit forhjul mod højre, ved ikke om dit gør det omvendt
Hvis man holder et ens tryk gennem en kurve, "saver" man sig heller ikke
igennem den, altså slingre mellem mere oprejst og mindre oprejst.

Summa sumarum.. det kan godt være man drejer mod højre men maskinen
forsætter altså rundt i en pæn bue venstre om.

Eks:
Hvis du , Martin, skal dreje til venstre i et kryds, og du mens du accelerer
trykker på højre side af styret.. hvad sker der så ???

Fra : ludom

Dato : 01-04-03 12:24

> [...]
>
> Når jeg f.eks. lægger mig ind i et venstresving, så føles det som om, at

Jeg oplevede det samme på min VFR. Det viste sig at være et defekt leje i
forhjulet. Jeg er godtnok meget overrasket over hvor meget et defekt
hjulleje kan virke negativt på køreegenskaberne. Nu kører den klippestabilt
og falder ikke mere ind i et sving...

Venligst,
Morten
RC36

Fra : GRISEN

Dato : 03-04-03 22:43

Hey hey hey, hvad sker der her?
Man starter en tråd om en løbst cykel..... glemmer at tjekke gruppen i et par dage - og pludselig er der næsten 30 forklaringer på kontra-styring.

Jeg tog MC kørekort i 1994, og dengang blev kontra-styring ikke nævnt med et eneste ord.
Siden er jeg dog blevet bekendt med teknikken, og benytter det ved aktiv landevejskørsel.
Mit problem er IKKE kontra-styring.
Situationen opstår, når jeg lægger mig i et blødt sving med f.eks. 40-60 UDEN aktiv kontra-styring....

Ideen med luftmangel lyder faktisk fornuftig...
Jeg tjekkede luften midt i marts, og igen inden bakkeåbningen.
Sidste gang undrede jeg mig en del over, at der tilsyneladende var for meget luft i begge hjul, så jeg mindskede trykket.
Jeg må vist forbi en tank igen i morgen...

I hører nærmere...

mvh Jan

Fra : Bjørn S

Dato : 04-04-03 10:03

GRISEN wrote:

> [...]
luft i begge hjul, så jeg mindskede trykket.
> Jeg må vist forbi en tank igen i morgen...

Jamen du får da bare svar på et interresant spørgsmål

Vedrørende luftmålere på tankene.... de stinker.
Har oplevet mange forskellige visninger alt efter på hvilken tank man
tjecker, så jeg har anskaffet mig en lille måler fra Louis som jeg bruger
til kontrol.
Husk at dækkene skal være kolde når du tjecker !

/Bjørn

Fra : GRISEN

Dato : 04-04-03 17:49

On Fri, 4 Apr 2003 09:03:02 +0000 (UTC), bjosko@yahoo.com (Bjørn S) wrote:

> [...]
>til kontrol.
>Husk at dækkene skal være kolde når du tjecker !

Yep, rigtig mange interessante svar...

Har du evt. varenr. hos Louis?
....eller det tyske ord for lufttryksmåler?

Jeg har lige været forbi den Texaco i Valby, og iflg. deres måler manglede der sgu 11 psi i forhjulet og et par psi i baghjulet - så kan jeg godt forstå den har opført sig underligt.
....men det var ikke med kolde dæk, så jeg må derned igen og tjekke igen - og evt. gentjek på en anden tank.

mvh Jan

Fra : Bjørn S

Dato : 04-04-03 18:06

"GRISEN" <grisen@pornotrold.dk> skrev
> Har du evt. varenr. hos Louis?
> ...eller det tyske ord for lufttryksmåler?

Søg på luft og du skal finde
Selv har jeg bare en af de helt billige "bedste reste" til 3-4 øvro, jeg
tester bare dækket når jeg syntes at nu er det ok, og bruger den som
referance, så må de andre målere vise hvad de vil for mig, men tro mig, der
er store variationer imellem dem, selv på samme tank.

Det bedste er nok at investere i lidt mere kvalitet : 10003902 koster godt
nok 15 Euro, men det vil jeg da gierne spandere på mig selv ved en anden
anledning.

> [...]
forstå den har opført sig underligt.
> ...men det var ikke med kolde dæk, så jeg må derned igen og tjekke igen -

Det passer vel godt med at du sidst gang målte på varme dæk og målte for
højt tryk? Luften udvider sig - og derfor også lufttrykket i dækket når
temperaturen stiger. Det gælder jo både udendørstemperaturen, og
dæktemperaturen. Det er det dog taget højde for ved det opgivne dæktryk til
cykelen, den skal måles ved kolde dæk, men mon ikke det normalt er ca. 20
grader ?

Og nu skal jeg stoppe at tale højt og helligt for vigtigheden af rigtigt
dæktryk, jeg har til gode at kontrollere mine egne denne sesong :-/

/Bjørn - som stadig kører bedstefarskørsel når vejret er der
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=63

Fra : GRISEN

Dato : 04-04-03 19:14

On Fri, 4 Apr 2003 19:05:59 +0200, "Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> wrote:

>Søg på luft og du skal finde

Takker... jeg vil sætte det på listen til næste gang jeg bestiller fra Louis.

mvh Jan

Fra : Armand

Dato : 05-04-03 00:16

> Jeg har lige været forbi den Texaco i Valby, og iflg. deres måler manglede
der sgu
> 11 psi i forhjulet .......- så kan jeg godt forstå den har opført sig
underligt.

Touché!

--
Armand.