Mit VB6 program hænger
Fra : Per Mosgaard Larsen

Dato : 31-03-03 21:46

Hej

Jeg har før fået super hjælp her i gruppen, så jeg prøver lige igen

Jeg har problem med mit VB6 program, engang imellem når programmet
afsluttes, har det åbenbart ikke sluppet taget i Access databsen. Næste gang
programmet startes kommer fejl p.g.a. at det ikke kan få access database
EXCLUSIVE. Jeg har før lukket programmet med "END" dette er rettet til
"UNLOAD ME" men det er ikke nok.
Findes der en komando der lukker alle relationer/tråde (eller hvad det nu
hedder) når man stopper programmet i hoved formen eller skal man være sikker
på at man får lukke databasen i alle under forms ?
Programmet er oprindeligt kodet i VB4 (her var der ikke disse problemer) jeg
har dog skiftet til DAO3.6

Gode ide'er modtages gerne på forhånd tak

Hilsen

Per Mosgaard Larsen

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 31-03-03 22:26

"Per Mosgaard Larsen" <Per@arveplan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> har dog skiftet til DAO3.6
>
> Gode ide'er modtages gerne på forhånd tak

Det har sikkert noget med din database conection at gøre, den skal du huske
at lukke efter brug.

Måden afhænger lidt af hvilken conection metode du bruger til databasen.

MVH
Bjarne

Fra : Per Mosgaard Larsen

Dato : 31-03-03 23:05

OK - tak for hurtigt svar

Jeg tilknytter databasen med:

Set dbxxx = Workspaces(0).OpenDatabase(databasenavn, EXCLUSIVE, READWRITE)

og læser de enkelte tabeller i access databasen med

Set dsxxx = dbxxx.OpenRecordset(SQLselect & SQLwhere & SQLorder,
dbOpenDynaset)

men jeg laver rigtig nok ikke nogen lukning, ved du om man skal gører det på
Recordset/Tabel miv. eller på database niv. ?

Jeg regner med at det at lukke gøres ved
dsxxx.close
dbxxx.close

Da problemet kun opstår en gang imellem, kan det være svært at se om man har
rettet det alle steder, kan man lade programmet se hvilke connektions der er
åbne ?

Hilsen

Per Mosgaard Larsen

Fra : MKJ

Dato : 31-03-03 22:29

> [...]
jeg
> har dog skiftet til DAO3.6
>
> Gode ide'er modtages gerne på forhånd tak

Hej

Jeg kender ikke meget til DAO men i ADO vil svaret nok være noget med at
lukke sit recordset og connection objekt.
Er du sikker på at alle forme bliver lukket når programmet bliver lukket?
Ellers "løb" igennem form collection og luk disse as well.

MKJ