www.emusic.com vs APG - kan APG godkende d~
Fra : Coach [4130]

Dato : 31-03-03 21:10

I en tidligere "tråd" spørger jeg om hvor vidt det er lovligt at hente
musikfiler ned fra www.emusic.com.
(kun en enkelt har svaret)

Emusic.com er et internet firma der tilbyder abonnenter
(minimum abonnement = 3 mdr. : 14.95$ pr. mdr. eller 12 mdr.: 9.95$ pr.
mdr.)
at downloade frigivet MP3 filer til eget forbrug.

Jeg har kontaktet firmaet og får nedenstående email retur der bekræfter
lovligheden.
MEN de råder mig til at kontakte APG og spørge om Danmark har særskilte
regler.

Jeg har ikke kontaktet APG endnu, da jeg endnu ikke ved om jeg ønsker at
abonnere hos emusic.
Men er det lovligt, er der helt sikkert en masse god musik til rimelige
priser. Og er det ikke det, musikerne gerne vil ha' os til: at betale for
deres musik?
Og da de jo selv har givet grønt lys, er det lovligt "over there", men hvad
med lille danmark?

Er der nogen herinde der kan råde mig i den rigtige retning?
evt. nogle link til regler lige netop om internet handel med musikfiler
(har ledt en del men ikke fundet noget omkring dette)

SVAR fra Emusic:

It is legal to possess MP3s from EMusic as long as you are
or have been a subscriber to EMusic. However, we can say
for certain whether Denmark has its own rules governing MP3
possession. You may need to contact that group to determine
if you can follow the guidelines.

EMusic's MP3s are encoded at 128Kbps using the encoder
LAME 3.92. Our MP3s are not restricted in any way.

The ID3 tags we use are version 1.0 and version 2.3.

You may find that some albums are restricted to US or
Canadian customers only.

We're sorry that we cannot offer this particular music to our
customers outside the US and Canada.

When an album is restricted by territory it is because the label
does not have the legal right to sell the music outside of the
licensed countries, and another label owns the rights in the
restricted territory. As an example, the Belle And Sebastian
catalog. Matador owns the rights for Canada and US. Virgin
Records owns the rights in the rest of the world. Since we cannot
get clearance from Virgin Records, downloads outside of the US
and Canada are blocked by those record labels.

EMusic works very hard on a daily basis to acquire more
content, so please continue to check back periodically for your
favorite artists.

Mvh
Bri@n

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-03 07:12

"Coach [4130]" <coach_slet_@_fjern_tdcspace.dk> wrote in message
(snip)

Som du selv skriver.... Spørg APG??!
Brug en hotmail email, eller noget, så er du så godt som anonym for dem.

Du har selv hørt om APG, de bruger metoder til at anholde folk, som mange
synes er helt forkerte.
Så ved at spørge her, og en der lige har drukket sin morgenkaffe, lider af
koffeinchock stadigvæk, og giver dig et forkert svar (ikke mig ;)
så spørg APG. Hvis de siger; Ja det må du da gern' .

Gem emailen.. (!) Så er det da sagt.

mvh
Jens

Fra : Thor Larholm

Dato : 01-04-03 09:15

"Coach [4130]" <coach_slet_@_fjern_tdcspace.dk> wrote in message
> I en tidligere "tråd" spørger jeg om hvor vidt det er lovligt at hente
> musikfiler ned fra www.emusic.com.
> (kun en enkelt har svaret)

Så skal jeg da gerne smide et svar mere ind, lige her.

Ja, emusic.com er skam fuldt ud lovlig. emusic formidler distributionen
af musik mellem ophavsretsholderen (musikeren/pladeselskabet) og dig,
med ophavsretsholderens forudgående samtykke omkring hele processen.

> [...]
bekræfter
> lovligheden.
> MEN de råder mig til at kontakte APG og spørge om Danmark har

I deres svar fortæller de blot at de ikke ved om danmark har særskilte
regler, ikke at du skal spørge APG.

APG har heller intet at sige om hvorvidt noget er lovligt eller ej, det
er blot en organisation der forsøger at retsforfølge folk der bryder
ophavsretsloven. At du er blevet skræmt af dem til at tro de bestemmer
hvad der er lovligt er så en anden sag ;)

APG har i særdeleshed intet at gøre i dette tilfælde da du ikke bryder
nogen ophavsret, gennem emusic indgår du jo netop en aftale med
ophavsretsholderen om at købe hans musik på den valgte måde og med den
valgte distributionsform (mp3-fil leveret gennem emusic).

--
Thor Larholm

Fra : Coach [4130]

Dato : 01-04-03 20:57

Hej Thor

Tusind tak for dit gode svar,
og JA, det er nok rigtigt at jeg er blevet noget skræmt af de metoder APG
bruger,
Men har APG så ikke opnået det de ville?
Nemlig at stoppe den ulovlige trafik af musikfiler på nettet.

Og når jeg nu ser hvad du skriver, vedr. hvem der har eller ikke har
dømmende kraft, ja så kendte jeg jo egentlig godt svaret, jeg tænkte bare
ikke så langt.

Mvh
Bri@n