Rekordforsøg - En indsats for dansk dyknin~
Fra : Redaktionen DYK

Dato : 31-03-03 19:44

Hej alle dykkerinteresserede

Som det allerede har været diskuteret her på nyhedsgruppen, afholder
Kattegatcentret et rekordforsøg i Pinsen.
Anledningen er at de i år fylder 10 år og i den forbindelse har lyst til at
promovere vores danske undervandsmiljø.

Forsøget går i sin enkelhed ud på at lave en 4 døgns stafet fra Varberg
(Sverige) til Grenå (Kattegatcentret).
Projektet kræver 20 M/K stafetdeltagere, samt yderligere 20 M/K
staff/dykkerhjælpere.
Dykket kommer efter alt sandsynlighed til at forgå på RAY rebreathere. (15
liters flasker har ikke sikkerhedsmargen nok ved en times uafbrudt svømning.
Deltagerne vil blive uddannet inden projektstart.)

DYK har blandt andre sponsorer meldt sig til projektet og kommer til at stå
for den generelle dykkerledelse under hele turen. Om forsøget lykkes ved vi
ikke, men da hovedsagen er at skabe opmærksomhed omkring dykning og dansk
undervandsmuljø, mener vi at det er det hele værd.
Desuden bliver det hamrende sjovt og en oplevelse for livet!
------------------------------------
Set-up´et omkring projektet er efterhånden ret stort og indkluderer en
trimaranbåd, en skonnert, flere RIP både og masser af dykkerinteresserede
mennesker. Dykkerne skal primært svømme på imellem 5 - 10 meter og aldrig
over 20 meters dybde.

For at deltage kræver det først og fremmest at du har lyst til at gøre noget
for dansk dykning, at du har tid, at du kan leve op de krav projektet
stiller - og at du har et godt humør. Projektets succes ligger nemlig i at
få udnyttet de 4 døgn så effektivt som muligt, samtidig med at humøret
bliver holdt højt.
Vi skal nok gøre vores til at det bliver hyggeligt og sjovt at deltage - til
gengæld forventer vi at du gør det samme.

For mere information - og for ansøgning:

www.kattegatcentret.dk/stafet

Med venlig hilsen

/ Lars - DYK

Projektleder & projektansvarlig: Bo Skårup, Kattegatcentret

Dykkerkoordinator: Jan Hingeberg, DYK
DYKs ansv: Lars Kirkegaard, DYK
(email: stafet@dyk.dk)

DYK - The Scandinavian divemagazine

Fra : Søren Arnvig

Dato : 31-03-03 19:55

"Redaktionen DYK" <dyk@dyk.net> skrev i en meddelelse
> Hej alle dykkerinteresserede
<snip>
> Set-up´et omkring projektet er efterhånden ret stort og indkluderer en
> trimaranbåd, en skonnert, flere RIP både

Rest In Peace - både ?

Eller er det RIB, der menes ?

Søren Arnvig

Fra : Redaktionen DYK

Dato : 31-03-03 20:52

> Eller er det RIB, der menes ?
>
> Søren Arnvig

Ja, det var en smutter Søren...
Beklager meget.

(klip)
(klip)

Vi har noteret din tilmelding som "humør-spreder" - og kan se at du allerede
er ved at varme op.

Fra : Dan

Dato : 01-04-03 05:45

Jeg kan se, at der er "optagelsesprøve" den 26/27. april?
Hva' går den ud på??? Er det ikke nok, at man har et anerkendt certifikat???

Hvad skal man træne/øve på til den der optagelsesprøve (lyder som om det er frømænd, der søges efter!)

mvh.,
Dan

Fra : JSC

Dato : 01-04-03 07:37

"Redaktionen DYK" <dyk@dyk.net> skrev i en meddelelse
> Hej alle dykkerinteresserede
>
>Dykkerne skal primært svømme på imellem 5 - 10 meter og aldrig
> over 20 meters dybde.

Skal det forstås således, at de ikke svømmer langs bunden, men i det frie
vandlag?? - Virker naturligvis fornuftigt ud fra en dybde betragtning, men
det må sgu da være dødssygt at svømme 1 time i "det blå"........

Jeg har personligt meget svært ved at se, hvad dette projekt gavner dansk
dykning. For mig at se er det ikke andet end et mediestunt som kun
sponsorerne har glæde af.. Og som i bedste fald ikke skader dansk dykning.

Skulle vi have noget som gavner som dansk dykning, så må det da være fokus
på den dykning som udøves af mange dykkere hver weekend, stranddyk, vragdyk
osv....

Mvh.

Jørgen

Fra : Undervandsmagasinet ~

Dato : 01-04-03 12:59

Her kommer lige et par svar til de forskellige kommentarer:

"Eventen" gavner dansk dykning - fordi den mængde TV vi håber kommer på, vil
vise glade dykkere.
Og når vi blander det med de "dæk-billeder" (luft & uv. billeder) som vi
optager fra turen, så vil Familien Danmark se hvor spændende vore
dykkerfarvende kan være.
Det handler ikke om at vi ikke vil vise andet dansk dykning - men at
Kattegatcentret har lyst til at lave noget ekstraordinært til deres
jubilæum, og at vi så udnytter muligheden nu da den er her...

- Det er rigtigt at man "svømmer midtvands" en del af turen. (og det er der
umiddelbart ikke meget sjovt i, hvis ikke det var fordi at det var en
stafet) Området omkring Anholt og på flere banker imellem Anholt og Grenå
vil være regulær bunddykning. (eller med visuel bundkontakt)
Mon ikke vi oplever sjove ting på turen...?? Vi sætter en fremadrettet
projektør på den "drone" som svømmerne skal følge efter. Og man kunne jo
håbe at nogle af natdykningerne afslører ting vi aldrig har set før.

Og mht. optagelsesprøven.
Så skal man ikke tage den for mere end det er... Dette handler ikke om
Frømandskorpset
Vi skal blot have muligheden for at møde de interesserede dykkere - og sørge
for at vi finder de mennesker der har den rette indstilling til projektet.
Og når vi har fundet dem - går vi igang med de forskellige kurser om
søndagen.
Det er jo et ret stort projekt - som nødigt skal falde på at nogle melder
fra i sidste øjeblik.

Jeg håber ovenstående svar afklarede eventuel tvivl hos potentielle
deltagere.
Vi vil blive glade hvis så mange som muligt - fra hele landet - vil bakke op
om projektet.

Vi hører gerne kommentarer eller besvarer spørgsmål vedr. projektet.

Med venlig hilsen

/ Lars, DYK

Fra : JSC

Dato : 01-04-03 13:30

"Undervandsmagasinet DYK" <dyk@dyk.net> skrev i en meddelelse
> Her kommer lige et par svar til de forskellige kommentarer:
>

> "Eventen" gavner dansk dykning - fordi den mængde TV vi håber kommer på,
vil
> vise glade dykkere.

Events gavner sponsorerne!!

Var det ikke Simon Spies der foretrak dårlig omtale frem for ingen omtale.
(Jeg har endnu ikke oplevet de gange dykning er blevet forbundet med
dødsfald, at det har gavnet dansk dykning).

Sådanne events giver i bedste fald familien Danmark et helt forfejlet
billede af hvad dykning er. Så kan klubberne og dykkercentrene få et boom i
elever som gerne lige vil have et dykkercertifikat, så de kan svømme fra
Sverige til Danmark......

Vi er stadig nogen der kan huske Lasse S. og hans fantastiske tekdyk på en
12l flaske....

Er der nogen som læser med, som har en idé til hvordan vi får markedsført
hvad dykning i Danmark reelt er....

Mvh.
Jørgen

Fra : Peter Laustsen

Dato : 01-04-03 17:51

Bad day??

--

Med venlig hilsen / Greetings
- Peter Laustsen, Denmark

Fra : JSC

Dato : 02-04-03 07:30

"Peter Laustsen" <bassisten@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Bad day??

Egentlig ikke, bare lidt træt af alle de platugler der "oversvømmer" vores
hobby.

Initiativtagerne kunne jo bare erkende, at de har fået en genial idé til at
promovere deres produkter, det er da helt fint. Men når de begynder at dække
sig ind under at det er til gavn for danske dykning i almindelighed, så
hopper kæden af hos mig.

/Jørgen

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 02-04-03 09:14

> [...]
dække
> sig ind under at det er til gavn for danske dykning i almindelighed, så

Bad day!!

Fra : Jens Didriksen

Dato : 02-04-03 14:48

> Bad day!!

Vrøvl.

Hvad f.... ligner det at lyn-uddanne folk på en RB for derefter at sætte dem
til at lave en rekord?

Uansvarlige medieluder - det er hvad de er. En RB er IKKE legetøj som man
blot smider på ryggen og derefter lige laver et rekordforsøg med. Alene det
at deltage i et rekordforsøg opfordre jo netop til at man bryder nogle
grænser som man ellers ikke ville have gjort under normale og kendte
forhold.

Hvordan VED disse mennesker som skal lave dette rekordforsøg hvor denne RB
og de selv har begrænsningerne? Får de 200 dyk med den inden rekordforsøget?
Eller udsætter man rekordforsøget til samtlige brugere føler sig komfortabel
med udstyret?

Næppe.

Jeg har intet imod at folk slår sig selv ihjel. Jeg har selv gjort mit til
at komme af dage flere gange både til vands, til lands og i luften.

Men fri mig for nogle hykleriske og klamme udtalelser om at det er for at
promoverer sporten til menigmand.

Hvis man VIRKELIG ønskede at gøre dette, så er der jo uanede muligheder for
at gå kritisk ind i debatten omkring manglende dykkersikkerhed, elendig
instuktører, træge mastodonter af nogle uddannelsesinstitutioner,
RB-hysteri, latterlige udstyrskonfigurationer og generelt pop udstyr som
ikke burde medbringes under vand.

Men nej - lad os bibeholde det nuttede "håndbold look a like" indenfor
dykkersporten så vi kan få solgt noget nyt popsmart udstyr og få uddannet
nogle flere personer, i stedet for at koncentrerer os om at gøre selv
sporten bedre, give fornuftig og alsidig information til nye folk og at
efteruddanne alle de personer som virkelig er aktive og gerne vil have mere
viden både teoretisk og praktisk.

Fagre nye verden...

Didrik

PS. Peter Fjelsten efterlyser emner til sin klumme i DYK!. Jeg går derfor
ud fra at han siger sin ærlige mening om dette flop i sin i øvrigt
udemærkede klumme næste gang.

Fra : Søren Ravn

Dato : 02-04-03 15:51

"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse

> PS. Peter Fjelsten efterlyser emner til sin klumme i DYK!. Jeg går derfor
> ud fra at han siger sin ærlige mening om dette flop i sin i øvrigt
> udemærkede klumme næste gang.

Det tør han ikke

Søren Ravn

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 02-04-03 16:24

Jens Didriksen:

> PS. Peter Fjelsten efterlyser emner til sin klumme i DYK!. Jeg
> går derfor ud fra at han siger sin ærlige mening om dette flop i
> sin i øvrigt udemærkede klumme næste gang.

Det er jo rimelig langt produktionstid (2 mdr.), men jeg vil overveje
det...

:)

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 02-04-03 12:35

Man behøver vel ikke at dække sig ind under noget som helst for at få en
ide... og gennemføre den.... Hvis sponsorerne og deltagerene synes at det er
en god ide.. er det vel fint...... Jeg tror næppe at der er nogen der
begynder at dykke fordi de har lyst til at svømme fra Sverige til
Danmark...... Det handler vel om at vise den sociale side af dykning .. og
vise at man kan få voksne mennesker til at samarbejde om noget vi alle
sammen synes er sjovt og spændende.....

Det er da indelysende for enhver at en sponsor er med på ideen for på lang
sigt at tjene penge eller opnå en form for goodwill !!

hvem er de nævnte platugler ? hvis det er dem der starter med at dykke for
at være "hardcore" .... så tror jeg ikke de holder mere end 20 dyk
alligevel.... så finder de ud af at dykning er en stille og rolig "non
macho" sport ... og så stopper de automatisk......

nøj

Fra : JSC

Dato : 04-04-03 07:33

"Nikolaj Østergaard Jensen" <nik@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ide... og gennemføre den.... Hvis sponsorerne og deltagerene synes at det

Er det ikke det jeg skriver - de behøver ikke at blæse det op som det er til
gavn for dansk dykning - det er til gavn for dem selv og det er da helt
fint.

>Jeg tror næppe at der er nogen der
> begynder at dykke fordi de har lyst til at svømme fra Sverige til
> Danmark......

Dermed gavner det ikke dansk dykning som de hævder......

>Det handler vel om at vise den sociale side af dykning .. og
> vise at man kan få voksne mennesker til at samarbejde om noget vi alle
> sammen synes er sjovt og spændende.....

Så vis dog en strandtur, eller en bådtur, som de fleste danske dykkere
deltager i og ikke et rekordforsøg som intet har med danske dykning at gøre
(JEG ved godt, at det er nemmere at få DK4, Tvdanmark og TV2 vejret til at
møde op til et rekordforsøg)....

> hvem er de nævnte platugler ?

Dykningens SE og HØR, som nu har fundet en måde at får medietosserne til at
komme til dem, fremfor at bruge energi på at opsøge dem......

Jeg gider ikke bruge mere tid på denne debat, da mine synspunkter vist er
kommet frem..

/Jørgen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 04-04-03 07:39

> Dykningens SE og HØR, som nu har fundet en måde at får medietosserne til
at
> komme til dem, fremfor at bruge energi på at opsøge dem......

Kan du være lidt mere specifik ?

Hvem er dykningens Se og Hør ?

> Jeg gider ikke bruge mere tid på denne debat, da mine synspunkter vist er
> kommet frem..

Jo, men forklar os alligevel hvem du mener ?

Søren arnvig