/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Bremseskiver og fælg...
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 31-03-03 19:16

Nu har jeg fået byttet mine skiver ud, med et par andre, da de var skæve,
mente jeg.
Har så fået sat det andet par på, men de slår sq også.
Så må det jo næsten være fælgen der er skæv,men det kan jeg bare ikke se
hvorfor den skulle være.

Det er en GSX-R 250, og den har jo som bekendt ikke flydende ophæng.

Men kan det ske, at det er konstrueret sådan, at skiven slår en lille smule,
for at skubbe stemplerne tilbage? Eller fælgen måske?

Jeg er på herrens mark !
Mvh Thomas - HJÆLP !



 
 
Psycho Cowboy (31-03-2003)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 31-03-03 20:32

Thomas Buus Andersen wrote:

> Men kan det ske, at det er konstrueret sådan, at skiven slår en lille
> smule, for at skubbe stemplerne tilbage? Eller fælgen måske?
____________________________

Mine slår i hvert fald ikke, så konstrueret til det, vil jeg ikke mene de
er. :o/

--
Psycho Cowboy
Babygixxer
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234



Tommy Fer (31-03-2003)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 31-03-03 20:43


"Psycho Cowboy" <chrijac@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3e889749$0$4380$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Thomas Buus Andersen wrote:
>
> > Men kan det ske, at det er konstrueret sådan, at skiven slår en lille
> > smule, for at skubbe stemplerne tilbage? Eller fælgen måske?

Ringene i kaliberen sørger fro at trække stemplerne tilbage...

Jeg havde samme problem som dig... Satteforhjulet op i en afbalancerings
stand, og satte et måle ur på mine skiver, slog med gummihammer, fik rettet
fra 0,4 mm slør til 0,03mm... så det var en godt givet times tid!

mvh Tommy Fer



Thomas Buus Andersen (31-03-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 31-03-03 21:06

Tommy Fer wrote:

> Jeg havde samme problem som dig... Satteforhjulet op i en
> afbalancerings stand, og satte et måle ur på mine skiver, slog med
> gummihammer, fik rettet fra 0,4 mm slør til 0,03mm... så det var en
> godt givet times tid!

Okay, men jeg tror næsten det er fælgen den er galt med.
For det er samme sted på fælgen den giver et slag udaf. Jeg har sat et kryds
på stedet. Og hver gang jeg stopper
hjulet under rotation,hvor den slår ud, er det samme sted, selv om jeg
prøvet at dreje skiven et hak.

Problemet med at bremsen blev blød er løst, men lortet ryster en anelse
under opbremsning.

> mvh Tommy Fer
Mvh Thomas



Christian Knudsen (31-03-2003)
Kommentar
Fra : Christian Knudsen


Dato : 31-03-03 21:18



> Men kan det ske, at det er konstrueret sådan, at skiven slår en lille
smule,
> for at skubbe stemplerne tilbage? Eller fælgen måske?
>

Hvis den gjorde det, ville du opleve virkelig ubehagelige rystelser i din
motorcykel, hver gang du bremsede... Det skulle efter sigende ikke væere
sjovt.

Har du prøvet at "dreje" dine skiver ? Mener jeg hørte noget om en forleden
dag om en der havde afmonteret sine skive, og glemt at markere dem,
hvorefter skiverne øjensynligt var skæve, hvilket de ikke var, da de blev
sat på. Det kan være du bliver nødt til at prøve dig frem...

Bliv ved med at dreje dem et hul mod eks højre hver gang, til de ikke slår
mere....

Jeg aner ikke om det virker, men det er da forsøget værd !

mvmch
christian



Erland R. Nielsen (31-03-2003)
Kommentar
Fra : Erland R. Nielsen


Dato : 31-03-03 22:37


"Thomas Buus Andersen" <t-buus@REMOVEget2net.dk> wrote in message
news:FB%ha.4420$Cq.140@news.get2net.dk...
> Nu har jeg fået byttet mine skiver ud, med et par andre, da de var skæve,
> mente jeg.
> Har så fået sat det andet par på, men de slår sq også.
> Så må det jo næsten være fælgen der er skæv,men det kan jeg bare ikke se
> hvorfor den skulle være.
>
> Det er en GSX-R 250, og den har jo som bekendt ikke flydende ophæng.
>
> Men kan det ske, at det er konstrueret sådan, at skiven slår en lille
smule,
> for at skubbe stemplerne tilbage? Eller fælgen måske?
>
> Jeg er på herrens mark !
> Mvh Thomas - HJÆLP !
>
Kan det ikke være kaliberen (altså hele bremsen) der sidder skævt ?

mvh Erland



Thomas Buus Andersen (31-03-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 31-03-03 22:39

Erland R. Nielsen wrote:

> Kan det ikke være kaliberen (altså hele bremsen) der sidder skævt ?

Nej de sidder fint. Jeg kan se, at skiven slår en smule. ..

> mvh Erland

Mvh Thomas



Armand (31-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-03-03 23:03


Thomas Buus Andersen <t-buus@REMOVEget2net.dk> skrev i en
news:FB%ha.4420$Cq.140@news.get2net.dk...
> Nu har jeg fået byttet mine skiver ud, med et par andre, da de var skæve,
> mente jeg.
> Har så fået sat det andet par på, men de slår sq også.
> Så må det jo næsten være fælgen der er skæv,men det kan jeg bare ikke se
> hvorfor den skulle være.

Færdige hjul-lejer (der medfører at hjulet "exer" en anelse :-/
Forsøg at kontrollere om fælgen slår sig samme sted hvor du har konstanteret
at skiven (navet!) gør det!

--
Armand.



Thomas Buus Andersen (01-04-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 01-04-03 06:45

Armand wrote:

>
> Færdige hjul-lejer (der medfører at hjulet "exer" en anelse :-/
> Forsøg at kontrollere om fælgen slår sig samme sted hvor du har
> konstanteret at skiven (navet!) gør det!

Se det var jo en mulighed. Jeg konstaterede at efter at have drejet skiven ,
så den var spændt på
fælgen i de forskellige huller, var det altid samme sted på fælgen , hvor
skiven slog ud til siden.
Lejet kører ellers helt fint. Men det vil jeg da lige tjekke efter med et
par nye hurtigt muligt.

Mvh Thomas



Armand (01-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-04-03 14:22


Thomas Buus Andersen <t-buus@REMOVEget2net.dk> skrev i en
news:kK9ia.214$Ly5.137@news.get2net.dk...
> Armand wrote:
>
> >
> > Færdige hjul-lejer (der medfører at hjulet "exer" en anelse :-/
> > Forsøg at kontrollere om fælgen slår sig samme sted hvor du har
> > konstanteret at skiven (navet!) gør det!
>
> Se det var jo en mulighed. Jeg konstaterede at efter at have drejet skiven
,
> så den var spændt på
> fælgen i de forskellige huller, var det altid samme sted på fælgen , hvor
> skiven slog ud til siden.
> Lejet kører ellers helt fint. Men det vil jeg da lige tjekke efter med et
> par nye hurtigt muligt.

Prøv først og fremmest at se om fælgen slår sig sidelæns synkront med skiven
(=> mål på skive hhv. fælgkant)!

--
Armand.



Mads Stetter (01-04-2003)
Kommentar
Fra : Mads Stetter


Dato : 01-04-03 15:36

Armand wrote:
> Thomas Buus Andersen <t-buus@REMOVEget2net.dk> skrev i en
> news:kK9ia.214$Ly5.137@news.get2net.dk...
>> Armand wrote:
>>
>>>
>>> Færdige hjul-lejer (der medfører at hjulet "exer" en anelse :-/
>>> Forsøg at kontrollere om fælgen slår sig samme sted hvor du har
>>> konstanteret at skiven (navet!) gør det!
>>
>> Se det var jo en mulighed. Jeg konstaterede at efter at have drejet
>> skiven , så den var spændt på
>> fælgen i de forskellige huller, var det altid samme sted på fælgen ,
>> hvor skiven slog ud til siden.
>> Lejet kører ellers helt fint. Men det vil jeg da lige tjekke efter
>> med et par nye hurtigt muligt.
>
> Prøv først og fremmest at se om fælgen slår sig sidelæns synkront med
> skiven (=> mål på skive hhv. fælgkant)!

Han er lige nu på vej ned efter en fælg der virker (Med skiver), som han har
lånt af en fra nyhedsgruppen vist nok! (Meget venligt)

Så nu kan han arbejde roligt med sit problem, og køre til syn imorgen
tidlig!

MVH Mads Stetter



Armand (01-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-04-03 21:08


Mads Stetter <m_stetter@hotmail.com> skrev i en
news:b6c84u$582$1@sunsite.dk...
> >
> Han er lige nu på vej ned efter en fælg der virker (Med skiver), som han
har
> lånt af en fra nyhedsgruppen vist nok! (Meget venligt)

Hæ!
jeg kender den med at montere en "omgangs-stænklap" eller ligefrem låne ikke
nedslidte bremseskiver til synsfremstilling; men ligefrem en hel fælg det er
sgu' udvikling der batter

--
Armand.



GERT BO THORGERSEN (01-04-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 01-04-03 15:32


Thomas Buus Andersen <t-buus@REMOVEget2net.dk> skrev i en
news:FB%ha.4420$Cq.140@news.get2net.dk...
> Nu har jeg fået byttet mine skiver ud, med et par andre, da de var skæve,
> mente jeg.
> Har så fået sat det andet par på, men de slår sq også.
> Så må det jo næsten være fælgen der er skæv,men det kan jeg bare ikke se
> hvorfor den skulle være.
>
> Det er en GSX-R 250, og den har jo som bekendt ikke flydende ophæng.
>
> Men kan det ske, at det er konstrueret sådan, at skiven slår en lille
smule,
> for at skubbe stemplerne tilbage? Eller fælgen måske?
>
> Jeg er på herrens mark !
> Mvh Thomas - HJÆLP !
>
Nu kender jeg ikke modellen, men jeg går da ud fra at skiven sidder på navet
og ikke fælgen. Det er jo mange år siden der var et par racere med skive på
fælgen.

Og hvis skiven slår kan der jo kun være 2 ting at gøre: 1) Lægge skiven på
en planflade og måle/kontrollere at skivens yderflade er parallel til
inderfladen; og konstant skivetykkelse. 2) At måle på om navet slår.

Viser det sig at navet slå er det jo bedst at rette det viaafdrejning, men
ellers som en klampeløsning lægge udlignendes boltskiver mellem nav of
skiven ved de enkelte bolthuller. Og hvis det er planerne på skiven der ikke
er parallelle da at afrette dette via drejning (eller planslibning ).

Og hvis det skulle være at begge ting slog da, som det jeg nævnte på den
engelske bil, at finde den (oprindelige) den bedste placering/drejning af
skiven på fælgen. Vil målingerne inden da kan man jo få et indtryk om det er
dette det er galt med; altså om skævhederne udligner hinanden.

Gert Thorgersen.




Armand (01-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-04-03 21:55


GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
news:b6c9il$2m3$2@news.loxinfo.co.th...
>
> >
> .....................jeg går da ud fra at skiven sidder på navet og ikke
> fælgen. Det er jo mange år siden der var et par racere med skive på
fælgen.

Kig lige på nedenstående link til brand-aktuelle motorcykel!

http://makeashorterlink.com/?B59721D04

--
Armand



GERT BO THORGERSEN (02-04-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 02-04-03 04:09

Jeg var for et øjeblik siden inde og hente den http.// adresse du opgiver.
Den model med skiven monteret på egerne, og ikkefælgen er jo noget lig den
mislykkede racermodel fra en 25 år siden hvor skiven sad på fælgen; nogen
har jo også prøvet med fælgen som skive. Racermodellen ville jo få varmen
fra
bremsningen ud på fælgen/dækket, hvorimod denne hvor skiven sidder på egerne
ikke helt får samme varme problem.

Det aktuelle problem med skiven der slår skal jo stadig undersøges helt
parallelt til hvis skiven sad på navet, altså om bl.a. - som det første - om
fladerne/punkterne for skivens montering på egerne slår når hjulet drejes
rund ( parallelt til kontrollen af en fælg). Og hvis fælgen ikke slår men
anlægspunkterne gør det, tyder det da på at man ved drejebænksarbejde kan
løseproblemet.

For en 20 år siden, så jeg, da jeg tilfældigvis kom forbi, at Lydmuren søgte
at afrette et helstøbt hjul med et koben, hvilket jeg fik standset. Fejlen
var nemlig at uddrejning til hjullejerne, og dermed hjulakslen, ikke var
vinkelret på fælgen/hjulet centerflade, så fælgen derved slog når hjulet
blev drejet rundt; altså en produktionsfejl fra fabrikken. Skulle den fejl
være rettet ville det jo ske vi ny drejning til hjullejer med større
yderdiameter eller bøsninger for de originale. Den ville jo aldrig kunne
rettes ved bukninger da den jo egentlig var skæv over det hele, med udslag
følgende en sinuskurve.

Gert Thorgersen

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
news:b6d0tt$llf$1@news.cybercity.dk...
>
> GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
> news:b6c9il$2m3$2@news.loxinfo.co.th...
> >
> > >
> > .....................jeg går da ud fra at skiven sidder på navet og ikke
> > fælgen. Det er jo mange år siden der var et par racere med skive på
> fælgen.
>
> Kig lige på nedenstående link til brand-aktuelle motorcykel!
>
> http://makeashorterlink.com/?B59721D04
>
> --
> Armand
>
>





Stig Christiansen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Stig Christiansen


Dato : 02-04-03 09:07


"GERT BO THORGERSEN" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message
news:b6dkdt$kdq$1@news.loxinfo.co.th...
> Jeg var for et øjeblik siden inde og hente den http.// adresse du opgiver.
> Den model med skiven monteret på egerne, og ikkefælgen er jo noget lig den
> mislykkede racermodel fra en 25 år siden hvor skiven sad på fælgen; nogen
> har jo også prøvet med fælgen som skive. Racermodellen ville jo få varmen
> fra

Men de her har vist skiven monteret direkte på fælgen:
http://www.ghezzibrian.com/StreetBikes.asp

/Stig
SL1000



armand (02-04-2003)
Kommentar
Fra : armand


Dato : 02-04-03 11:25

GERT BO THORGERSEN wrote:

> Jeg var for et øjeblik siden inde og hente den http.// adresse du opgiver.
> Den model med skiven monteret på egerne, og ikkefælgen er jo noget lig den
> mislykkede racermodel fra en 25 år siden hvor skiven sad på fælgen; nogen
> har jo også prøvet med fælgen som skive. Racermodellen ville jo få varmen
> fra bremsningen ud på fælgen/dækket, hvorimod denne hvor skiven sidder på
> egerne ikke helt får samme varme problem.

Link'et var nu også mere for at vise at ideen ikke er opgivet!
Buell'en har det vel mest som gimmick; men den bremser efter sigende (jeg
tog ikke til åbent hus v. Caps i weekenden eftersom meldingerne lød på
tungt saltlag nord for vejle Amt!) forrygende dermmed!!

> Det aktuelle problem med skiven der slår skal jo stadig undersøges helt
> parallelt til hvis skiven sad på navet, altså om bl.a. - som det første - om
> fladerne/punkterne for skivens montering på egerne slår når hjulet drejes
> rund ( parallelt til kontrollen af en fælg)

Jup!
Og det er jo også derfor at jeg foreslår Thomas at kontrollere både fælg
og skive for slag, og efterfølgende konstantere om dette måtte ligge samme
sted => fælgen slår og derfor og også skiven!!

>...........Og hvis fælgen ikke slår men anlægspunkterne
> gør det, tyder det da på at man ved drejebænksarbejde kan løseproblemet.

Der er nok snarere en "opstået" årsag til miseren - Derfor min mistanke
til hjullejerne!

> For en 20 år siden, så jeg, da jeg tilfældigvis kom forbi, at Lydmuren søgte
> at afrette et helstøbt hjul med et koben, hvilket jeg fik standset. Fejlen
> var nemlig at uddrejning til hjullejerne, og dermed hjulakslen, ikke var
> vinkelret på fælgen/hjulet centerflade, så fælgen derved slog når hjulet
> blev drejet rundt; altså en produktionsfejl fra fabrikken.
> ........ Den ville jo aldrig kunne rettes ved bukninger da den jo egentlig
> var skæv over det hele, med udslag følgende en sinuskurve.

Thomas' forfælg har tilsyneladende kørt udemærket med den tidligere skive,
hvorfor produktions-skævheder burde kunne udelukkes :-|




Brian W. (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Brian W.


Dato : 02-04-03 15:07

Thomas Buus Andersen wrote:
> Nu har jeg fået byttet mine skiver ud, med et par andre, da de var
> skæve, mente jeg.
> Har så fået sat det andet par på, men de slår sq også.
> Så må det jo næsten være fælgen der er skæv,men det kan jeg bare ikke
> se hvorfor den skulle være.
>
> Det er en GSX-R 250, og den har jo som bekendt ikke flydende ophæng.
>
> Men kan det ske, at det er konstrueret sådan, at skiven slår en lille
> smule, for at skubbe stemplerne tilbage? Eller fælgen måske?
>
> Jeg er på herrens mark !
> Mvh Thomas - HJÆLP !

er det ikke din Kaliber der hænger lidt istedet???? Oplevede det samme på
min gamle bol´dor efter jeg skiftede skiver, begyndte den at larme lidt når
man svingede lidt. Det var kaliberner der hang.
--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155

http://home1.stofanet.dk/cashman




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste