Dampspærre hvilken vej?
Fra : Thomas

Dato : 31-03-03 17:55

Hej NG

Jeg har købt en rulle dampsspærre hvor der er blankt folie på den ene side
og brunt papir på den anden side.

Kan nogen fortælle mig hvilken side der skal vende op eller ned?

Mvh

Thomas

Fra : Per H

Dato : 31-03-03 18:28

On Mon, 31 Mar 2003 18:55:24 +0200, "Thomas" <thomas@nixen.no> skrev:

>Hej NG
>
>Jeg har købt en rulle dampsspærre hvor der er blankt folie på den ene side
>og brunt papir på den anden side.
>
>Kan nogen fortælle mig hvilken side der skal vende op eller ned?

Jeg tror faktist at den blanke side skal opad.

>Thomas

Vh Per
icq 8212837

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 31-03-03 18:36

"Thomas" <thomas@nixen.no> wrote in message
> [...]
side
> og brunt papir på den anden side.
>
> Kan nogen fortælle mig hvilken side der skal vende op eller ned?

Jeg har lige taget noget loftsbeklædning ned. Dampspærren bagved var af
samme type som din, og her sad det brune papir ind mod rummet og
foliesiden ud mod isoleringen. Det håber jeg sandelig var rigtigt!

--
Erik Rudbeck
IHC komponenter online: www.BilligIHC.dk

Fra : HHIST

Dato : 31-03-03 18:57

Hej
Nu bliver det 2 mod 1 De gange jeg har set det har det været med den blanke
side mod rummet og den brune mod isoleringen.
Jeg ved ikke hvad der er rigtigt.
mvh
Finn

Fra : Per H

Dato : 31-03-03 19:01

On Mon, 31 Mar 2003 19:36:16 +0200, "Erik Rudbeck" <sorry@no.mails>
skrev:

> [...]
>samme type som din, og her sad det brune papir ind mod rummet og
>foliesiden ud mod isoleringen. Det håber jeg sandelig var rigtigt!

det skulle også være korrekt. blank side ved isoleringen

For ca 15 år siden kunne teknologisk institut ikke besvare
spørgesmålet.

" det måtte men selv bestemme"

Vh Per
icq 8212837

Fra : MFO

Dato : 31-03-03 19:41

"Per H" <phbyg@privat.dk> wrote in message

[snip]
> det skulle også være korrekt. blank side ved isoleringen
>
> For ca 15 år siden kunne teknologisk institut ikke besvare
> spørgesmålet.
>
> " det måtte men selv bestemme"
[snap]

Hej
Jeg er nu også sikker på, at det er ligegyldigt!
Venlig hilsen
Michael

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 31-03-03 20:15

For ca 15 år siden kunne teknologisk institut ikke besvare
> spørgesmålet.
>
> " det måtte men selv bestemme"
[snap]

Men da man lavede det havde man en ide om at den blanke side reflektere
varmen ind til rummet igen, dette har dog ikke kunne påvises. Men hvis, som
jeg læser det, er ligegyldigt hvordan det vender, så vend den blanke side
ind, det kunne måske reflektere en lille bitte smule

Thorleif.

Fra : H.Johansen

Dato : 31-03-03 20:30

Det er ligemeget hvordan den vender.

Den er diffusionstæt begge veje

m.v.h. henrik (træmand)

Fra : Per H

Dato : 31-03-03 20:55

On Mon, 31 Mar 2003 21:29:55 +0200, "H.Johansen"
<spam@byggecenter_dot_com> skrev:

>Det er ligemeget hvordan den vender.
>
>Den er diffusionstæt begge veje
>

>m.v.h. henrik (træmand)

så ville jeg lægge papiret nedad så man ikke ser på det sølvpapir
mens man slår loft op.

Vh Per
icq 8212837

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 01-04-03 10:47

"Thomas" <thomas@nixen.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> og brunt papir på den anden side.
>
> Kan nogen fortælle mig hvilken side der skal vende op eller ned?

Nu skriver du ikke hvad op og ned er....
Men sølvsiden skal altid vende MOD varmen og papiret mod isoleringen.

mvh
Thomas Nørgaard

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 01-04-03 15:28

> Jeg har købt en rulle dampsspærre hvor der er blankt folie på den ene side
> og brunt papir på den anden side.
>
> Kan nogen fortælle mig hvilken side der skal vende op eller ned?

Det er ligegyldigt, reflekteringen af varme pga. sølvpapiret har ingen
praktisk effekt.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : Thomas

Dato : 01-04-03 18:56

Jeg takker for svarene...

Jeg har ikke talt efter men der er vel lige mange der mener det modsatte af
de andre ö . Men jeg holder mig til at pappet kommer mod isoleringen og
folien mod rummet

Mvh

Thomas

Fra : Per H

Dato : 01-04-03 19:04

On Tue, 1 Apr 2003 19:56:21 +0200, "Thomas" <thomas@nixen.no> skrev:

> [...]
>de andre ö . Men jeg holder mig til at pappet kommer mod isoleringen og

det gør du bare, ellers køb plast 015 der er garanteret ingen forkerte
veje, og det er billigere.

Vh Per
icq 8212837

Fra : Martin Christiansen

Dato : 02-04-03 08:35

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

> det gør du bare, ellers køb plast 015 der er garanteret ingen forkerte
> veje, og det er billigere.

Plastfolie 0.15 kan ikke bruges som dampspærre. Det skal min. være 0.20.

Mvh - Martin

Fra : Per H

Dato : 02-04-03 14:00

On Wed, 2 Apr 2003 09:34:54 +0200, "Martin Christiansen"
<mc@city.invalid> skrev:

>"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

>Plastfolie 0.15 kan ikke bruges som dampspærre. Det skal min. være 0.20.

Hvor har du det fra. de sidste 15 år er der da brugt 015

Jeg kan ikke finde dok. for at det skal være 020

Vh Per
icq 8212837

Fra : Per H

Dato : 02-04-03 14:08

<mc@city.invalid> skrev:

>"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

>Plastfolie 0.15 kan ikke bruges som dampspærre. Det skal min. være 0.20.

Man skal bruge 020 på f.eks et betongulv, da man nemmere kan træde
igennem de små sten der er. Men det hedder en fiugtspærre.

En dampspærre som er monteret i lofftet skal være 015

Alle mål er minimum.

Vh Per
icq 8212837

Fra : Martin Christiansen

Dato : 02-04-03 15:46

> Man skal bruge 020 på f.eks et betongulv, da man nemmere kan træde
> igennem de små sten der er. Men det hedder en fiugtspærre.
>
> En dampspærre som er monteret i lofftet skal være 015

Du har ret. Det er kun ved f.eks. flydende gulve, hvor Z-værdien skal være
lig med eller større end den færdige gulvbelægning at det er påkrævet at
bruge 0.20 PE.

Jeg foreskriver dog altid min. 0.20 PE overalt for at minimere risikoen for
skader, da en 0.15 har en lav perforeringsmodstand.

Især på steder hvor det er nødvendigt at montere dampspærren inden der
forskalles er der en stor risiko for skader.

0.15 PE bør kun anvendes som dampspærre når den kan placeres mellem 2 lag
gips.

En 0.15 PE har dog også en meget ringe Z-værdi (Dampdiffusionsmodstand - Et
materiales evne til at bremse fugttransport).

For en 0.15 PE ligger z-værdien på 375.
For alukraft ligger z-værdien på 5000!

Mvh - Martin

Fra : Klaus-Erik Jensen

Dato : 05-04-03 02:39

> [...]
>Hej NG
>
>Jeg har købt en rulle dampsspærre
>hvor der er blankt folie på den ene side

Hej Thomas!

Som professionel isolatør, kan jeg oplyse dig om at den blanke
side altid skal vende imod det varme rum.

MVH

mti@tdcadsl.dk