Hvilken scooter?
Fra : Michael Jensen

Dato : 31-03-03 16:01

Hej gruppe!

Jeg står foran at få arbejde i en by der ligger omkring 28 km fra mig,
hvilket gør at jeg har brug for en knallert til dagligt at transporterer mig
fra mit hjem, til mig arbejde og tilbage igen. Idet scooteret så kommer til
at kører omkring 60 kilometer hver dag, søger jeg en knallert som er
behagelig at kører den forholdsvis lange tur på.

Har i nogle forslag til, hvilken scooter der vil være et godt køb for mig?
Det skal være en 30km/t model, som jeg så lige kan fjerne skiven på, og få
lidt ekstra fart på.

Venlig hilsen

Michael Jensen

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 31-03-03 18:05

Michael Jensen wrote:
> Hej gruppe!

Jamen hejsa!

[SNIP]
> Har i nogle forslag til, hvilken scooter der vil være et godt køb for
> mig? Det skal være en 30km/t model, som jeg så lige kan fjerne skiven
> på, og få lidt ekstra fart på.

Jeg har erfaret at jo større knallert jo bedre! Jeg var ude og køre ca.
2x25km med 30min's mellemrum her tidligere idag - det var på min Suzuki AP50
Address (45'er godt nok) og det er altså lige i overkanten at køre så
"langt" inden for så kort tid... jeg havde ondt i ryggen et par timer efter
Knallerten er ikke en af de største - til sammenligning kan jeg sige at
jeg har kørte fra Aalborg til Frederikshavn på en Gilera Runner (45'er),
hvilket vel er en tur på ~60km... der var overhovedet ingen problemer med
ryggen der... og det er altså en noget større knallert!

Konklusionen fra min side må altså være at, hvis du er fysisk stor så skal
du altså have en stor knallert.

Håber det kan bruges...

Fra : P.N.

Dato : 01-04-03 13:50

"Michael Jensen" <nosp@m.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe!

Halløjsa..

> [...]
en knallert som er
> behagelig at kører den forholdsvis lange tur på.

Gilera Runner
Yamaha Neo's

Værsgo 2 scootere der er behaglige og køre langture på og kan nemt blive
hissige..

Rasmus Nielsen

Fra : humle3000

Dato : 15-09-03 18:51

hej...

jeg har en gilera runner.
ville sige at jeg syntes at du skal vælge sådan en.
man sider vildt godt til mange andre knallerter. den er stor og
behagelig at køre på og ligger bedre på vejen end de andre små
knallerter.

fordelen ved gilera runner er at: den har bedre sæde, større tank
kapicitet det passer godt til dig når du skal køre så langt.

den kan have 12,5 l. benzin på hvor andre kan have omkring 6-7 L. på.

det er verdens hurtigste knallert scooter knallert så du kan da godt
komme derud af. den kan komme op på 170km/t men vil dog råde dig til
ikke at komme op i den fart...

mvh peter

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-09-03 19:30

humle3000 wrote:

> [...]
>
> det er verdens hurtigste knallert scooter knallert så du kan da godt
> komme derud af. den kan komme op på 170km/t men vil dog råde dig til

Hvad snakker du om?

--
Martin Johansen
Gør en god handel på http://tux3do.com/

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-09-03 20:53

"humle3000" <humle3000.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> det er verdens hurtigste knallert scooter knallert så du kan da godt
> komme derud af. den kan komme op på 170km/t men vil dog råde dig til

Når du nu så sikkert skriver 170 Km/t, kan du så ikke sende et link til den
historie, for den kunne jeg immervæk godt tænke mig at se.
Det med om den er så og så meget bedre end andre knallerter, det må da være
for din egen regning, jeg syntes min Rally er den bedste knallert, og hvad
vil du så gøre ved det ?

Kim Larsen

Fra : kion

Dato : 15-09-03 21:56

> Når du nu så sikkert skriver 170 Km/t, kan du så ikke sende et link til
den
> historie, for den kunne jeg immervæk godt tænke mig at se.

det er rigtig nok der er en lille film på nettet et eller andet sted hvor
der er nogen der har en runner på rullen.. hvor den køre 169km/t også
knækker fjederen i koblingen og smadre vario dækselet helt i smader..

kigger lig om jeg kan finde den side igen..

/kion

Fra : kion

Dato : 15-09-03 22:00

"kion" <kion@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> knækker fjederen i koblingen og smadre vario dækselet helt i smader..
>
> kigger lig om jeg kan finde den side igen..

og her er linket så http://www.scooter-racing.dk/showcase.htm

/kion

Fra : Kim Larsen

Dato : 16-09-03 00:22

> og her er linket så http://www.scooter-racing.dk/showcase.htm
>

> /kion

Pyyyy, det er da godt nok hidsigt

Kim Larsen

Fra : Calle.

Dato : 16-09-03 14:26

kion wrote:

> og her er linket så http://www.scooter-racing.dk/showcase.htm

Hvad fanden det er jo hos den lokale MC forhandler (roberts MC)
Det er den testbænk han har med til MC træffene.
--
Calle

Fra : Hekto

Dato : 15-09-03 22:01

In article <3f662763$0$24695$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, kion
says...
> det er rigtig nok der er en lille film på nettet et eller andet sted hvor
> der er nogen der har en runner på rullen.. hvor den køre 169km/t også
> knækker fjederen i koblingen og smadre vario dækselet helt i smader..

Baaaaahhhhh! På rulle! PFFFFTTT!
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : kion

Dato : 15-09-03 22:09

> Baaaaahhhhh! På rulle! PFFFFTTT!

du kan måske også sagtens skrue en runner samme der køre 170 på rullen eller
hvad det er det du prøver på a sige?

/kion

Fra : Hekto

Dato : 16-09-03 07:17

In article <3f662a82$0$24692$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, kion
says...
> du kan måske også sagtens skrue en runner samme der køre 170 på rullen eller
> hvad det er det du prøver på a sige?

Sagen er jo, i al sin enkelthed, at den ikke kører nogen steder; men
bare snurrer baghjulet rundt, som om den gjorde!
På den måde kan man sikkert også køre 170 på en trædecykel! ;0P

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-03 10:50

Nu ved jeg ikke hvordan sådan et rulle-felt-maskineri fungerer, men det
burde da være indstillet til at give modstand der passer til hastighederne.
Dog har jeg også hørt andre historier hvor rullefelt-testen gav 15-20 km/t
mere end hvad de målte i real-life.

--
Lasse

Fra : Hekto

Dato : 16-09-03 10:38

In article <3f66ced0$0$97196$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, "Lasse
Skyum" <lskyum(AT)mail.dk> says...
> [...]
> Dog har jeg også hørt andre historier hvor rullefelt-testen gav 15-20 km/t

Hvis du ser på effektkurven, kan du se den forløæber nogenlunde normalt
til de 19HK og ca. 80Km/t. Derefter ser den ualmindelig mærkelig ud.

For at måle efekten, skal motoren bremses af et eller andet.
Spøærgsmålet er bare hvor meget man har bremset rullen i dette
tilfælde, for at få lidt show ud af det.

Til gengøæld er det antal HK, målt på baghjulet, og lægger vi 20-25%
til, så giver det en ganske pøæn efekt på krumtappen!!!

Fra : Anders Thorup

Dato : 14-11-03 21:41

Hekto wrote:
> [...]
>
> Til gengøæld er det antal HK, målt på baghjulet, og lægger vi 20-25%
> til, så giver det en ganske pøæn efekt på krumtappen!!!

Et rullefelt bliver slet ikke bremset!! Det er en 350kg tung rulle der
accelleres op i fart af baghjulet. Jo hurtigere det accellereres op i fart
jo flere HK.
Det er altså ikke rigtigt som du påstår, at rullefeltet skal bremses. Det er
kun i yderst sjældne tilfælde du bruger en bremse på et rullefelt, og 95% af
dem der er til diverse scooter og MC-træf har ingen bremse!!

MVH / Best Regards
Anders Thorup
Suzuki GSX 250 EX
Http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Anders_Thorup

Fra : Hekto

Dato : 15-11-03 00:43

In article <bp3ekq$1q85$1@news.cybercity.dk>, Anders Thorup says...
> [...]
> kun i yderst sjældne tilfælde du bruger en bremse på et rullefelt, og 95% af
> dem der er til diverse scooter og MC-træf har ingen bremse!!

Du kan altså ikke måle efekt uden at bremse. 'Bremsningen' er mål for
efekten der skal til for at drive rullen rundt. Hvis du kunne blive ved
med at accellerere rullen = massen, kunne du godt måle efekt; men det
får jo en ende når den kører med jævn hastighed.
Bremsen er som regel elektrisk, så man direkte kan måle den genererede
efekt i form af kilowatt.

Det er lidt i stil med at når du kører vandret ud af vejen, udfører
motoren ikke noget arbejde. Kun under hastighedsændringer udfører
motoren arbejde.
ideelt set altså! For den skal jo også overvinde luftmodstand og rulle
modstand.
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Anders Thorup

Dato : 15-11-03 09:52

Hekto wrote:
> [...]
> får jo en ende når den kører med jævn hastighed.
> Bremsen er som regel elektrisk, så man direkte kan måle den genererede

Nope. Den eneste form for bremse-effekt der er på et rullefelt er den
naturlige rullemodstand. Når du kører med en jævn hastighed, vil HK-måling
vise 0HK. I det øjeblik rullen ikke mere acc. op i fart kan den som du selv
er inde på ikke længere måle HK. Hvis du ikke tror på mig, så smid din cykel
op i et rullefelt, og hold den på f.eks. 100km/t. Tro mig, du vil ikke få
noget resultat!!!

> [...]
> motoren arbejde.
> ideelt set altså! For den skal jo også overvinde luftmodstand og rulle

Det er korrekt, derfor vil motoren yde præcis 0Hk ideelt set ved vandret
kørsel uden acc. Og det er også nøjagtig den måling et rullefelt vil vise.
Prøv evt. at se på en måling hvor der skiftes gear! I det at koblingen
trækkes falder HK-måling til 0Hk, men selv rullefeltet mister jo ikke
fart(ideelt set ikke ihvertfald). Et rullefelt med bremse bruges til at måle
statiske belastninger. Men som sagt er det extremt få rullefelte der
overhoved er udstyret med bremse.
Og i Roberts MC's rullefelt kender jeg, så det ved jeg, ikke er udstyret med
en bremse!! Derfor kan de altså ikke lave noget "show" ud af det, ved at
slække bremsen!!! Det er en ganske reel måling de foretager. Et rullefelt
kan ikke bruges til at finde tophastigheden med, men kun til at se hvor
mange HK der kan afleveres på baghjulet!

Fra : Hekto

Dato : 15-11-03 12:34

In article <bp4pfo$u6v$1@news.cybercity.dk>, Anders Thorup says...
> [...]
> op i et rullefelt, og hold den på f.eks. 100km/t. Tro mig, du vil ikke få

Der er altså stadig en 'bremse'. Det er bare inertien = massen i rullen
de så anvender. Rullens masse giver en vis træghed, og denne træghed
skal overvindes af MC-motoren. Man kan ikke måle efekt uden at bremse,
og derved måle den afsatte efekt.
Samme princip anvendes til at måle urin-flow!!!! ... eller andre steder
hvor du måler den slags.
Her er princippet at en masse sættes i konstant rotation. Når der
tilføres væske = mere masse, skal der tilføres energi for at holde den
konstante rotation. Så er det bare at måle den tilførte efekt og
udskrive en graf.

Fra : Anders Thorup

Dato : 16-11-03 15:40

Hekto wrote:
> [...]
> tilføres væske = mere masse, skal der tilføres energi for at holde den
> konstante rotation. Så er det bare at måle den tilførte efekt og

Qua giver du mig jo også ret!
Nu ikke noget med at snakke udenom. Rullefelte har INGEN bremse!!! Du
snakkede ikke om noget med inerti i starten af diskussionen. Det er logik at
rullen vejer noget, og dermed besidder en hvis inerti, men det er altså
stadig intet med en bremse at gøre, og dermed er det ikke muligt at "slække"
bremsen, så man opnår et andet resultat!!!

Fra : Hekto

Dato : 16-11-03 21:38

In article <bp827d$2e7d$1@news.cybercity.dk>, Anders Thorup says...

> [...]
> stadig intet med en bremse at gøre, og dermed er det ikke muligt at "slække"
> bremsen, så man opnår et andet resultat!!!

Jeg er altså ked af det Anders!
Man kan bare ikke måle den til baghjulet tilførte effekt og dermed
afsatte efekt, uden at afsætte den i et eller andet! Hvis ikke man
bremser kan man kun måle (baghjuls-)omdrejninger, og de kan i
princippet komme fra en knallert eller en MC, uden at man bliver
klogere på effekten.
Hvis det kun er rullens masse der bruges til at måle med, så må
udregningen gå på hvor hurtigt motoren er istand til at få rulllen op i
omdrejninger, og dermed hvor hurtigt den kan overvinde massens træghed
= inerti. HK/KW måles netop somhvor stor masse du kan flytte på et vist
tidsrum. De gamle definition på en HK var, at man kunne løfte 75 kg 1
meter på 1 sekund.

Fra : Anders Thorup

Dato : 16-11-03 22:02

Hekto wrote:
> In article <bp827d$2e7d$1@news.cybercity.dk>, Anders Thorup says...

> Jeg er altså ked af det Anders!

Det skal du ikke være

> [...]
> bremser kan man kun måle (baghjuls-)omdrejninger, og de kan i
> princippet komme fra en knallert eller en MC, uden at man bliver

Hvis man kender baghjulets vægt + hastighed over tid, vil du sagtens kunne
udlede hvor mange heste-kræfter der afsættes til baghjulet. Konklusionen er
at der ikke er en bremse!!!! og så er det altså lidt en bortforklaring at
snakke om inerti og træghed istedet for bare at sige at der ingen bremse er!

Du stillede sprgm. ved om der var fusk med i målingen, evt. ved at "slække"
bremsen. Men der er jo ingen bremse, og det er det jeg har prøvet på at sige
hele tiden.

> [...]
> træghed = inerti. HK/KW måles netop somhvor stor masse du kan flytte
> på et vist tidsrum. De gamle definition på en HK var, at man kunne

Nemlig og det er nøjagtig det et rullefelt gør.
derfor falder målingen også til nul 0 når acc. ophører og man f.eks holder
en konstant fart på evt. 100km/t som jeg tidligere skrev

Fra : Hekto

Dato : 16-11-03 22:41

In article <bp8okh$fvl$1@news.cybercity.dk>, Anders Thorup says...
> [...]
> snakke om inerti og træghed istedet for bare at sige at der ingen bremse er!

Jeg gir'op; men gir' dig ikke ret! ;0)

Fra : Torben E

Dato : 15-11-03 11:32

"Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> får jo en ende når den kører med jævn hastighed.
> Bremsen er som regel elektrisk, så man direkte kan måle den genererede

Det er nu meget få rullefelter der har elektrisk eller hydraulisk bremse,
hovedparten fungere ved at lave en udregning på trægheden af massen
der skal sættes i sving.
De der kan lave statiske bremsninger bruges hovedsaligt til motorudvikling
hos producenter (holdbarhedstest / effekttabs test ved varmemætning) og
er noget dyrere end de dynamiske rullefelter.

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Hekto

Dato : 15-11-03 12:35

In article <3fb6007f$0$30070$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Torben E
says...
> [...]
> hos producenter (holdbarhedstest / effekttabs test ved varmemætning) og
> er noget dyrere end de dynamiske rullefelter.

Inerti er også en 'bremse'. .. se hvad jeg har svaret Anders.

Fra : Torben E

Dato : 15-11-03 14:01

> Inerti er også en 'bremse'. .. se hvad jeg har svaret Anders.

Arrhh Hekto, er der ikke dømt søforklaring her, ? du skrev da selv

Fra : Hekto

Dato : 15-11-03 23:19

In article <3fb6235b$0$30069$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Torben E
says...
> Arrhh Hekto, er der ikke dømt søforklaring her, ? du skrev da selv

Nej, og jeg mener stadig at man er nødt til at bremse, for at finde ud
af hvor stor en efekt der afsættes.
Om det så er en mølle der pisker rundt i noget vand, olie eller en
dynamo, for ikke at tale im en inertibremse, er sådan set ligegyldigt.
Bremses skal der. Antal HK = efekt = udført arbejde. Udført arbejde er
at man flytter noget fra et sted til et andet, eller fra en tilstand
(stille) til en anden (i fart, rotation eller anden bevægelse)
Det kan ikke rigtigt være anderledes, hvis ellers den klassiske fysik
stadig er gældende.

Fra : Torben E

Dato : 16-11-03 11:00

"Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en meddelelse

Jaja, men du skrev jo som du skrev, andre der har en mening.

EOD herfra.

Fra : kion

Dato : 16-09-03 19:34

> På den måde kan man sikkert også køre 170 på en trædecykel! ;0P

min mormor på trehjuler køre oso ca.170 på en bænk..

du er sku da bare misundlig fordi den hurtigere end din..

Fra : Hekto

Dato : 16-09-03 19:47

In article <3f67578e$0$54871$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, kion
says...
> min mormor på trehjuler køre oso ca.170 på en bænk..
>
> du er sku da bare misundlig fordi den hurtigere end din..

He! He!

Overhovedet ikke! Der er bare det ved det, at man ustandselig hører om
et eller andet hovede, der har en knallert der kan køære 120 km/t.
Nu har jeg og flere andre, efterlyst sådan en knallert, der er istand
til at køære mindst 118 km/t på plan vej.
Der er ingen der har meldt sig!! Der ER heller ingen der melder sig!

Fra : kion

Dato : 16-09-03 20:02

ja okay jeg kan jo ikk gøre for at der er nogen der kan presse 120 ud a en
motor der kun kan køre 90..

men jeg tror sku godt på den runner den køre måske 130-140km/t på flad vej,
så tag dig en snak med ham eller med min mormor du må sikkert godt prøve en
tur hendes trehjuller.. lol..

/kion

Fra : Hekto

Dato : 17-09-03 01:29

In article <3f675e21$0$54793$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, kion
says...
> men jeg tror sku godt på den runner den køre måske 130-140km/t på flad vej,
> så tag dig en snak med ham eller med min mormor du må sikkert godt prøve en
> tur hendes trehjuller.. lol..

Det tror jeg så til gengæld ikke!

De 120 Km/t er bare noget alle vrøvler om. Det kan lade sig gøre på en
50cc knallert, med gear og kåbe, samt lettet for absolut alt
overflødigt. Scooter? Jeg stiller mig ualmindeligt overvældende stærkt
tvivlende til at det kan lade sig gøre.

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-03 09:36

> [...]
> til at køære mindst 118 km/t på plan vej.
> Der er ingen der har meldt sig!! Der ER heller ingen der melder sig!

Mon ikke folk mener at de kører 120km/t på speedometret?
Det kan jo let vise 10% for meget, så de kører nok egentlig ikke mere end
105-110.

Fra : Hekto

Dato : 17-09-03 09:59

In article <3f680ee3$0$97268$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, "Lasse
Skyum" <lskyum(AT)mail.dk> says...
> Mon ikke folk mener at de kører 120km/t på speedometret?
> Det kan jo let vise 10% for meget, så de kører nok egentlig ikke mere end
> 105-110.

Hvis jeg skal være helt ærlig, så er der måske een eller høæjst to, der
kommer over rigtige, virkelige 90 km/t.

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-03 11:25

90km/t lyder ikke af meget... bilen som jeg fulgtes med, da mit speedo sagde
112km/t på en lang lige strækning, påstod også at køre ca 110km/t. Tror da
ikke dens speedo viser mere end 10% forkert??

Men der var muligvis medvind, så det kan nok ikke tages som "top farten"...

--
Lasse