Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
opladelige batterier og oplader
Fra : Michael

Dato : 31-03-03 15:31

Jeg har netop købt nogle genopladelige NiMH batterier til mit digitalkamera,
men har kun 2 gamle opladere, hvor der står at de er til NiCd batterier.
Så er mit spørgsmål, om man kan lade de nye NiMH-batterier i opladere til
NiCd-batterier eller om jeg også skal ud og have en ny lader?? Jeg vil
alligevel have en ny lader af den intelligente slags, men kan jeg bruge den
gamle lader til et par opladninger indtil jeg får den nye??

Michael

Fra : emj

Dato : 31-03-03 15:59

On Mon, 31 Mar 2003 16:30:48 +0200, "Michael"
<spinksMÅIKKESPAMMES@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Så er mit spørgsmål, om man kan lade de nye NiMH-batterier i opladere til
>NiCd-batterier eller om jeg også skal ud og have en ny lader?

Du skal have en ny lader. Du må endelig ikke bruge din gamle NICDlader
Hilsen emj

Fra : pan2

Dato : 31-03-03 16:13

hejsa prøv www.batteri.dk
per

http://www.kandu.dk/

Fra : Benja

Dato : 31-03-03 17:19

"pan2" <pan2.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> hejsa prøv www.batteri.dk
> per

> http://www.kandu.dk/

Jeg tror du mener www.batterier.dk ik´?

Mvh.
Benja

Fra : Michael

Dato : 31-03-03 17:11

> Du skal have en ny lader. Du må endelig ikke bruge din gamle NICDlader
> Hilsen emj

OK, tak for svarene.
Jeg må se lidt efter en god lader.

Michael

Fra : Sune

Dato : 31-03-03 17:32

Jeg vil i hvert fald ligesom de andre anbefale batterier.dk

Jeg fik en intelligent oplader der til ca.200 bobs..... og det er da ganske
fornuftigt

Sune Kjærgård

Fra : BSJ

Dato : 31-03-03 17:38

> Du skal have en ny lader. Du må endelig ikke bruge din gamle NICDlader
> Hilsen emj

Hvorfor må han ikke det?

mvh
Bjarne

Fra : Martin

Dato : 31-03-03 20:51

Har lige købt en oplader med 4 AA batterier - alt af mærket Energizer for 69
kr. ved xdata.dk.

Batterierne er NIMH og 1200 ma (ikke så meget vist ?) og opladeren kan klare
flere forskellige typer (AA, AAA og det firkantede).

Mvh. Martin

Fra : emj

Dato : 31-03-03 21:32

On Mon, 31 Mar 2003 21:50:38 +0200, "Martin" <pasgaard@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
>
>Batterierne er NIMH og 1200 ma (ikke så meget vist ?) og opladeren kan klare
>flere forskellige typer (AA, AAA og det firkantede).

Kan den også klare NiCD?
Jeg har en lader, som kan indstilles til enten NIMH eller NICD og jeg
går ud fra, at det er begrundet i, at de kræver forskellig
opladningssystem.
Nin laderen kan tage også tage de forskellige størrelser.
Laderen er en Uniross
Hilsen emj
--
http://www.enterpol.1go.dk/guest.php
Prøv et gæstelogin gratis i 14 dage

Fra : Jack L.

Dato : 01-04-03 08:57

emj wrote:
> [...]

> Jeg har en lader, som kan indstilles til enten NIMH eller NICD og jeg
> går ud fra, at det er begrundet i, at de kræver forskellig

Opladningskurverne for de forskellige batterityper er også anderledes,
derfor må han ikke smide NiMh-batterier i en oplader der kun er egnet til
NiCd-batterier.

Hilsen Jack

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-04-03 02:05

"Michael" <spinksMÅIKKESPAMMES@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
den
> gamle lader til et par opladninger indtil jeg får den nye??

Hej Michael

Køb endelig en ny lader, du vil blive til skipper Gråskæg, hvis du skal
vente på din gamle NiCd lader, som sikkert kun lader med 50 Ma, og NiMh
tåler som regel hurtigladning ved 150 - 250 Ma, Laderen til NiMh er for de
flestes vedkommende også automatisk, så den enten afbryder, eller skifter
over til vedligeholdelses ladning, således den ikke koger batterierne, som
mange af de gamle NiCd ladere gjorde hvis man ikke sørgede for at få den
stoppet i tide.

M.V.H....Benny..

Fra : Michael

Dato : 02-04-03 09:07

> [...]
> mange af de gamle NiCd ladere gjorde hvis man ikke sørgede for at få den

Hej Benny

Du har helt ret i at mine gamle NiCd-ladere kun lader med 50 mA, så hvis jeg
forstår vejledningen korrekt, så tager det 4 stk 500 mAh batterier 14-16
timer at blive opladt. Og når nu det er 2000 mAh-batterier jeg har købt, så
går jeg ud fra at det vil tage endnu længere tid (måske 4 gange så lang
tid??).
Jeg har besluttet mig for en ny oplader til omkring 200 kr. Den har vist
hvad jeg skal bruge. Så risikerer jeg ikke at brænde mine nye batterier af i
min gamle NiCd-lader.

Michael

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-04-03 12:04

> [...]

> hvad jeg skal bruge. Så risikerer jeg ikke at brænde mine nye batterier af

Hej Michael

Den har du fanget helt rigtigt. Det vil tage en evighed, men check den
pågældende lader, om den er beregnet til dine batterier på 2000 Ma. Mange
er blevet skuffet over disse, fordi laderen ikke var beregnet på disse
batterier, hvilket vil gøre, at laderen stopper for tidligt, du vil således
aldrig have et fuldt opladt batteri, men kun næsten. Med 2000 Ma batterier,
skal du tænke i mærker også, Mange har problemer med Panasonic's 2000 Ma,
fordi de bruger den forkerte lader, så vidt jeg husker på www.batterier.dk
har de to ladere, men det er vist kun den ene de anbefaler til Panasonic
batterierne, så må der jo være lidt forskel på dem. Da det er de sidste Ma
der gør den store forskel, så vil et 2000 Ma batteri, der ikke er fuldt
opladt, være mindre effektivt end et 1600 Ma der er fuldt opladt. Så det kan
dermed fastslås, du har ingen glæde af at være foregangsmand, med mindre du
også vil koste på den helt korrekte lader.

M.V.H....Benny..

Fra : Michael

Dato : 03-04-03 13:44

> [...]
du
> også vil koste på den helt korrekte lader.

Den lader jeg overvejer at købe er MW4798 fra batterier.dk. Den anbefaler de
at bruge sammen med Panasonics 2000 mAh pro batterier, så jeg går ud fra den
kan oplade dem fuldt.

Michael

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-04-03 01:51

> [...]
de
> at bruge sammen med Panasonics 2000 mAh pro batterier, så jeg går ud fra

Hej Michael & Ally

Ja jeg var nærmest tvunget til at skrive sådan, for nogle få dage siden var
der en der beskrev hvor usædvanligt dårlige Panasonic's batterier var, han
havde både fået dem til at lække og alt andet godt, og hans lader, skulle
efter beskrivelsen, være super de luske, men alligevel forstod den at
totalskade disse Panasonic 2000 Ma, batterier. Det er dog ikke lykkedes
mig, trods efterhånden i hvert fald 25 års brug, at få et genopladeligt
batteri til at lække. Min kammerat har disse Panasonic, og han er vældigt
tilfreds, og det skal nok passe det var sådan hans lader hedder. Hvis han
er tilfreds, så må de være gode, for han er temmelig kritisk.

M.V.H.....Benny..

Fra : Ally

Dato : 07-04-03 10:43

On Mon, 7 Apr 2003 02:51:13 +0200, "Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk>
wrote:

Hej Benny!

>Hej Michael & Ally
>Ja jeg var nærmest tvunget til at skrive sådan, for nogle få dage siden var
>der en der beskrev hvor usædvanligt dårlige Panasonic's batterier var

Det er skam helt i orden, men det var nu ikke mig. Jeg har ingen
erfaringer med Panasonic's batterier

> [...]
>tilfreds, og det skal nok passe det var sådan hans lader hedder. Hvis han
>er tilfreds, så må de være gode, for han er temmelig kritisk.

Hvis man har en timerstyret lader, så er det ikke 'svært' at ødelægge
genopladelige batterier. Derfor kan det ikke betale sig at spare nogle
få kr. på et købe en 'dum' timerstyret lader. Dels skal man selv holde
øje med ladningen, dels risikerer man let at enten over- eller
under-lade.

Der findes mange delta V - styrede ladere, ligefra de billigere Minwa
ladere hos www.batterier.dk til de mere eksklusive Ansmann ladere
(www.batterier.dk har også et par Ansmann ladere). Den mest tydelige
forskel er, at hvor en Minwa lader har 1 kanal til 2 batterier har
Ansmann 1 kanal til 1 batteri. Det betyder, at man skal oplade 2
batterier ad gangen pr. kanal på Minwa, hvor man kan oplade et enkelt
i Ansmann. Det behøver ikke være nogen ulempe, da man oftest bruger et
lige antal batterier ad gangen.

De venligste hilsener

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-04-03 23:58

Hej Ally

Det var også noget i den retning at jeg ville forvente. Derfor ved jeg ikke,
om du kan forstå min forundring, når nu man læser om en mand, der har fået
Panasonic 2000 Ma til at lække, og han havde en lader, der skulle være noget
af det bedste penge kan købe. Når jeg for mit eget vedkommende, har en
gevaldig bunke ladere, 10 tror jeg, alle sådan nogle flade timer styrede, nå
ja 11, og et par gamle ladere fra BR Legetøj, til mine gamle NiCd batterier,
uden timer eller noget som helst, de lader fra man lægger batterierne i, til
man tager dem ud. Til trods for dette, er det aldrig lykkedes mig at få et
genopladeligt batteri til at lække.
Kors fik lige den ide at tælle, hvor mange man i værste fald har gang i, og
kom til 96 stk, så kan jeg da godt forstå jeg har en pokkers masse aldere

M.V.H.....Benny..

Fra : Ally

Dato : 03-04-03 20:54

Hej!

Jeg tillader mig lige at blande mig

> [...]
>batterier, hvilket vil gøre, at laderen stopper for tidligt, du vil således
>aldrig have et fuldt opladt batteri, men kun næsten.

Det skyldes, at de benytter en timerstyret lader. Problemet opstår
ikke, hvis man benytter en "intelligent" lader med -Delta V styring.
Det betyder, at laderen detekterer det lille spændingsfald, der opstår
i batteriet, når det er opladt til fuld styrke. Derfor er det
vigtigste, at man sikrer sig, at laderen er med ladestyring. Minwa
laderne hos www.batterier.dk er med ladestyring, så de er helt fine
til Panasonics 2000 mAh batterier.

De venligste hilsener

Allan