Faktura?
Fra : 126480216445

Dato : 31-03-03 15:20

Jeg har en faktura fra et firma på ca. 45.000 kr. Men da jeg også har solgt
til firmaet for ca. 30.000 kr. skylder jeg reelt jo kun 15.000 kr.
Spørgsmålet er nu om jeg blot kan betale de 15.000 kr. og det så kan
bogføres retmæssigt, eller vi skal betale hele fakturaen hver for sig?

Hilsen
Michael

Med venlig hilsen

Michael

Fra : alexbo

Dato : 31-03-03 16:36

"126480216445" <michael@sponsorcar.dk> skrev

> Jeg har en faktura fra et firma på ca. 45.000 kr. Men da jeg også har
solgt
> til firmaet for ca. 30.000 kr. skylder jeg reelt jo kun 15.000 kr.

Det skulle gerne fremgå af dit kontoudtog fra pågældende firma, hvilken
mellemregning der er.

Hvis ingen af firmaerne bruger kontoudtog, så må du jo regne selv.
Hvis du og det andet firma ellers er enige om mellemregningen, er det helt
fint at betale differencen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 31-03-03 21:15

"alexbo" skrev:

> Hvis du og det andet firma ellers er enige om mellemregningen, er det helt
> fint at betale differencen.

Dette forudsætter dog at begge faktura forfalder samtidig.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Karten Jensen

Dato : 31-03-03 23:04

"126480216445" <michael@sponsorcar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Spørgsmålet er nu om jeg blot kan betale de 15.000 kr. og det så kan
> bogføres retmæssigt, eller vi skal betale hele fakturaen hver for sig?

Sædvanligvis betales kreditorer særskilt fra debitorers indbetaling, idet de
fleste virksomheder har debitor og kreditorbogholderi skilt ad.

I midlertid forfalder din faktura til dem førend deres faktura til dig, og
du stadig ikke på betalingstidspunktet har modtaget deres indbetaling, kan
det være nødvendigt med særskilt opgørelse at afregne mellemværendet med de
kr. 15000,- i deres favør. Det afhænger alt sammen af det, der i
handelssproget kaldes for gensidig tillid på baggrund af, hvor længe man har
kendt hinanden o.s.v. Man skal jo ikke træde nogen unødigt over tæerne -
specielt ikke, hvis et godt samhandelsforhold kan gå i vasken, så foreslå
eventuelt omtalte løsning om modregning inden du blot gør det.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Henrik Hansen

Dato : 01-04-03 13:51

> [...]
> Spørgsmålet er nu om jeg blot kan betale de 15.000 kr. og det så kan
> bogføres retmæssigt, eller vi skal betale hele fakturaen hver for sig?

Jeg mener ikke at der kan foretages modregning på den angivede måde. Der kan
ikke foretages modregning i gæld og tilgodehavende. Såfremt det skal ske
skal der fremsendes kreditnota. der kan ikke betales et residual af fo
faktura.

MVH

Henrik

Fra : Peter G C

Dato : 01-04-03 14:18

"Henrik Hansen" <hansehen@mail.tele.dkFJERN> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg mener ikke at der kan foretages modregning på den angivede måde. Der
kan
> ikke foretages modregning i gæld og tilgodehavende.

Hvad skal man ellers modregne med og i?

/Peter

--
http://www.grauslund.com