Kan virksomhed betale fagforeningskontinge~
Fra : Jan

Dato : 31-03-03 14:45

Hejsa.

Giver det nogen fordel at lade mit enkeltmandsfirma betale HK's
fagforeningskontingent således at jeg ikke skal betale kontingentet selv
EFTER skat ?

Hilsen
Jan

Fra : Nico de Jong

Dato : 31-03-03 14:57

"Jan" <aikon@3point.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.
>
> Giver det nogen fordel at lade mit enkeltmandsfirma betale HK's
> fagforeningskontingent således at jeg ikke skal betale kontingentet selv
> EFTER skat ?

Det tror jeg ikke man kan, al den stund at det er dig der er i
fagforeningen, og ikke firmaet.
Bortset fra det, er fagforeningskontingentet jo fradragsberettiget, så jeg
kan ikke se fidusen i det du foreslåt.

Nico

Fra : Jan

Dato : 31-03-03 15:05

Okay - tak.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 31-03-03 15:23

"Jan" <aikon@3point.dk> wrote in message
> Giver det nogen fordel at lade mit enkeltmandsfirma betale HK's
> fagforeningskontingent således at jeg ikke skal betale kontingentet selv
> EFTER skat ?

Ja, hvis du selv trækker det fra på selvangivelsen er fradragsværdien kun
32%. Står det på firma-regnskabet er det med den fulde værdi, dvs typisk
59%.

Men fagforening er ikke en relevant udgift for dit firma, så den går næppe
hos T&S.

Fra : Jan

Dato : 31-03-03 16:10

Hejsa.

Er den ikke relevant hvis jeg får supplerende dagpenge ved siden af mit
firma ? At jeg kan få mere ud af pengene ved at betale igennem firmaet er
med til at jeg kan overleve ?

Hilsen
Jan

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 31-03-03 16:14

> [...]
mit
> firma ? At jeg kan få mere ud af pengene ved at betale igennem firmaet

Nej, firmaet har 0% chance for at få større overskud ved, at du er
medlem af en fagforening. Din privatøkonomi er sagen uvedkommende. Glem
det

Fra : alexbo

Dato : 31-03-03 16:54

"Jan" <aikon@3point.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.
>
> Giver det nogen fordel at lade mit enkeltmandsfirma betale HK's
> fagforeningskontingent.

Nej, kontigent til fagforening og arbejdsløshedskasse er fuldt
fradragsberettiget, så der er ingen mening i at tale om EFTER SKAT.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan

Dato : 31-03-03 18:40

Okay mange tak for jeres svar.

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 31-03-03 21:12

"Jan" skrev:

> Giver det nogen fordel at lade mit enkeltmandsfirma betale HK's
> fagforeningskontingent således at jeg ikke skal betale kontingentet selv
> EFTER skat ?

Som selvstændig erhvervsdrivende har du samme fradragsmulighed for faglige
kontingenter som lønmodtagere. Faglige kontingenter er ligningsmæssige
fradrag, og du har derfor ingen fordel af at lade virksomheden betale.
Vælger du alligevel at lade virksomheden betale er det at regne for en
privat hævning.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end