Lydisolering
Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 31-03-03 14:01

Jeg skal til at lydisolere en 15-årig, og i øjeblikket er den ene væg ind
til ham en gipsvæg "uden noget i". Den skal fyldes med et lyddæmpende
materiale, og mit spørgsmål er så:

Hvad lydisolerer bedst Rockwool eller glasuld (eksempelvis Isover)?

Varmeisoleringsevnen er lidt uvæsentlig.

Ellers har jeg planlagt to lag gips med forskudte samlinger, og fugemasse
alle steder, hvor man kunne forestille sig lyd kan trænge igennem.

Venlig hilsen
Lars

Fra : Jesper Hansen

Dato : 31-03-03 14:55

> Hvad lydisolerer bedst Rockwool eller glasuld (eksempelvis Isover)?

Jeg sprurgte selv om noget tilsvarende for ca. en måned siden og blev
anbefalet papiruld som angiveligt skulle være bedre end begge dele. Men kig
evt. på www.papiruld.dk, jeg ved ikke selv om det er rigtigt, nu har jeg da
ihvertfald videregivet "rygtet" - det må også tælle for lidt

> Ellers har jeg planlagt to lag gips med forskudte samlinger, og fugemasse
> alle steder, hvor man kunne forestille sig lyd kan trænge igennem.

http://www.gyproc.dk/dk_gor_det_selv/index.html er der inf. om
lydisolering og gipsvægge.

Mvh

Jesper.

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 31-03-03 15:23

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> wrote in

Tak skal du have Jesper. Jeg kigger lige på Gyproc.

Venligst
Lars

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 31-03-03 17:17

Lars M. Pedersen wrote:
> [...]
> materiale, og mit spørgsmål er så:
>
> Hvad lydisolerer bedst Rockwool eller glasuld (eksempelvis Isover)?

Jeg tvivler meget på at du får lydisolering ud af det. Medmindre der er
en halv meter tykt.
Det er for let.

Brug en tung plade.

Mvh. Jørgen

Fra : Kirsten Skov

Dato : 31-03-03 18:13

"Lars M. Pedersen" <larsKANEL@SNEGLtyf.dk> wrote in message
> [...]
>
> Ellers har jeg planlagt to lag gips med forskudte samlinger, og fugemasse
> alle steder, hvor man kunne forestille sig lyd kan trænge igennem.

Jeg har hos Rockwool fået det råd at bruge en 9 mm spånplade og 13 mm
gipsplade.
Forklaringen skulle være, at to forskellige materialer går ind og bremser
forskellige lydbølger.
Har ikke selv afprøvet det endnu, men har hørt fra anden side, at det er
rigtig nok.

Venlig hilsen Kirsten

Fra : Jesper Hansen

Dato : 01-04-03 09:00

> Forklaringen skulle være, at to forskellige materialer går ind og bremser
> forskellige lydbølger.

Prøv nu at høre her (det lyder da dejligt bedrevidende indtil nu, ikke
lyd "forplanter" sig:

1) Via luften
2) Gennem konstruktioner.

ad 1) Lav væggen fuldstændigt lufttæt med acrylfuge.

ad 2) Lav om på efterklangstiden. (det er ligesom i gamle dage da vi lavede
vore høtttalere selv) Enten med forskellige materialer for at stoppe
ressonanser da forskellige materialer har forskellige egenresonanser (det
som du beskriver), men hvis man skal gøre det fuldendt så er sand jo
perfekt, lav en gipsvæg og fyld den med sand!
Stop muligheden for at konstruktionslyden forplanter sig: Skær en revne i
gulvet i væggen mellem de to værelser.
Kan du selv komme på flere løsninger?!

Personligt nåede jeg frem til jeg ikke gad gøre så meget ud af det. så jeg
lavede bare en standard gipsvæg med billig glasuld.
Argumentationen for at bruge uld (Rock eller Glas) i væggen må som beskrevet
tidligere være for at bremse lydbølgerne i mellemrummet så det ikke rammer
ydersiden så kraftigt som det ellers ville.(?)

Mvh

Jesper.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 01-04-03 12:24

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Kan du selv komme på flere løsninger?!

Stolperne (stålregler eller trælægter) skal opstilles forskudt for hinanden,
således at der ingen forbindelse er mellem de 2 sider på væggen.

Mvh - Martin

Fra : Klaus-Erik Jensen

Dato : 05-04-03 02:36

Lars M. Pedersen <larsKANEL@SNEGLtyf.dk> skrev:
> [...]
>
>Hvad lydisolerer bedst Rockwool
>eller glasuld (eksempelvis Isover)?
>
>Varmeisoleringsevnen er lidt uvæsentlig.

Hej Lars!

Det er lidt mere indviklet end som så.
Hele væggen skal bygges op med forskudte regler (lægter),
isoleringen skal sno sig imellem disse, således at den ene side af
væggen ikke kommer i kontakt med den anden side. Derudover skal
der være filt langs gulv,loft og ydervægge. Endelig skal der
påsættes to lag gipsplader på hver side, med efterfølgende fugning
langs yderkanterne. Hvis rummet ligger på 1. sal, skal
etageadskillelsen under rummet fyldes op med isolering (kan blæses
ind).
MVH.

mti@tdcadsl.dk