300bars-ventil-adapter...
Fra : Kaz

Dato : 31-03-03 13:27

Da jeg har udskiftet min manifold fra en 200 bars til en 300 bars, gav det
pludselig problemer med at fylde nitrox, fordi min ventil (300bar) var/er
for dyb! Derfor har jeg fået konstrueret, og lavet, en adapter der løser
problemet... Hvis der er nogle der har samme problem, er det muligt at jeg
kan få lavet nogle flere, er I interesseret så skriv en mail... Prisen
kender jeg ikke helt endnu, ved ikke hvor lang tid det tar' at
"masseproducere" dem, men det bliver max 150 kr... Dette er ikke ment som en
profit-maskine, men en hjælp til folk med samme problem!!!

Mvh.

Kasper Hansen

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 31-03-03 14:15

"Kaz" <kasperh30@hotmail.com> skrev i melding
> [...]
en
> profit-maskine, men en hjælp til folk med samme problem!!!

*** Muligt jeg slår i luften her nå, men tar meg den frihet å presisere at
300bar manifold på 200 bars flasker IKKE er tillatt! Motsatt derimot er helt
OK...

Fra : Peter Laustsen

Dato : 31-03-03 14:59

Vi dykker kun med 200 bar i Danmark...

Problemet skulle være ok...!

--

Med venlig hilsen / Greetings
- Peter Laustsen, Denmark

Fra : Henrik Manley

Dato : 31-03-03 20:06

> Vi dykker kun med 200 bar i Danmark...
>
> Problemet skulle være ok...!

Flere klubber har mulighed for fyldning af 300 bars flasker og bruger netop
ventilen til at skelne imellem 200 og 300 bars flasker. Fremtiden vil også
bringe flere steder man kan fylde til 300 bar så at sætte en 300 bars ventil
på en 200 bars flaske er ikke kun ulovligt men også farligt og dumt da
møffes 1. lov siger at hvis det kan gå galt så går det galt. Men okay hvis
han altid selv fylder dem og søger for at der ikke er nogle i nærheden er
det jo kun hans problem.

--
Henrik Manley
http://bends.dk, m@nley.dk

Fra : Michael Lancaster

Dato : 01-04-03 19:59

Nej det er ikke kun hans problem, - for sker der et uheld er der straks
politikere der vil indføre restriktioner - om ikke andet så for at få pr.
og restriktioner rammer alle - også de fornuftige.

Fra : Kaz

Dato : 01-04-03 21:22

Hvor opsøger man alle disse love, så man ikke laver ulykker, og ikke skader
den "fornuftige-dykning" i dk med livsfarlig konstruktioner/opsætninger???
Hvor står det at det er tilladt at bruge 300 bar i dk? (ikke fordi jeg ikke
tror jer) Og hvad skal man ellers tænke på og undersøge før man optimere sit
udstyr? (her tænker jeg ikke på en 300 bars manifold på 200 bars flasker!)
Håber i kan henvise til gode kilder da jeg ikke er ude på, at ødelægge en
god sport og hobby for jer alle!!!

Kasper Hansen

Fra : Henrik Manley

Dato : 02-04-03 16:01

> Hvor står det at det er tilladt at bruge 300 bar i dk? (ikke fordi jeg
ikke
> tror jer) Og hvad skal man ellers tænke på og undersøge før man optimere
sit

300 bar har aldrig været ulovligt i Danmark man har bare ikke kunne få
trykprøvet/godkendt flasker til 300 bar.

--
Henrik Manley
http://bends.dk, m@nley.dk

Fra : Allan Hansen

Dato : 31-03-03 15:20

"Kaz" <kasperh30@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Da jeg har udskiftet min manifold fra en 200 bars til en 300 bars,

Hvorfor ?

Allan Hansen

Fra : Peter Laustsen

Dato : 31-03-03 15:58

Jeg misforstod lige noget...

Hvorfor er det tilfældet at man ikke må ha' en 300 bars manifold på 200 bars
flasker???

Fra : Allan Hansen

Dato : 31-03-03 16:27

"Peter Laustsen" <bassisten@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg misforstod lige noget...
>
> Hvorfor er det tilfældet at man ikke må ha' en 300 bars manifold på 200
bars
> flasker???

Der må være en indlysende grund jeg ikke har forstået, til at sætte en 300
bars ventil på en 200 bars flaske. Ved at sætte en 300 bars ventil på er det
jo bare at vente på at en eller anden så også fylder den op med 300 bar. Men
hva' flasken skal jo til enhver tid kunne klare et prøvetryk på 300 bar

Allan Hansen

Fra : Peter Laustsen

Dato : 31-03-03 17:28

Jamen, måske skulle man så bare lige sørge for at fylde sine flasker selv
så...

Altså, hvor mange steder i Dk fylder man til 300 bar?

Fra : Kaz

Dato : 31-03-03 17:41

Her er løsningen på problemet! Grunden til at jeg har sat en 300 bars
manifold på mine faber flasker (trykprøvede til 200 bars brug!) er, at min
gamle manifold var uden isolations-ventil, så da jeg fik en godt tilbud på
den nye manifold (300 bar) med isolations-ventil købte jeg den selvfølgelig!
(udelukkende for isolation-ventilens skyld!)
Der opstod så imidlertid et problem når jeg skal fylde nitrox, da klubbens
nitrox-dekanterings-studs er for kort!

Derfor har jeg lavet denne studs, til dekantering af ilt, ikke til at
fylde 300 bars tryk på mine flasker! Desuden fylder jeg altid mine flasker
selv, så det med at der pludselig skulle ryge 300 bar i dem sker ikke. (for
mig i hvert fald!) At 300 bars manifolde skulle være ulovligt på 200 bars
flasker, har jeg aldrig hørt om. I så fald undre det mig at sådanne
flaske-sæt kan købes i forretninger,... Men hvem ved?

Håber det gav ro i sindet...
mvh.
Kasper Hansen

Fra : Allan Hansen

Dato : 31-03-03 21:49

> [...]
> flasker, har jeg aldrig hørt om. I så fald undre det mig at sådanne
> flaske-sæt kan købes i forretninger,... Men hvem ved?

Almindeligvis mener jeg at der er fornuft i standarderne ( 300 bars ventil
til 300 bars 1.trin, 200 bars 1.trin ikke passer til 300 bars ventil,
iltventil til ilt 1.trin o.s.v. ).Der kan dog sagtens forekomme
"konfigurationer" hvor der er brug for en individuel løsning som din og der
findes da også firmaer som er leveringsdygtige i sådanne fittings ( ex.
http://www.subaqua-products.co.uk/ ). Problemet er jo bare at man har gjort
en evt uheld/ulykke mulig hvis man ikke er meget bevidst om at forhindre den
f. eks med din flaske i en klub at den ikke er til vilkårligt udlån.
Det er i øvrigt også almindeligt at når man "ombygger" et 1. trin fra yoke
til din at det er et 300 bars din-gevind man får. Dette betyder aldeles ikke
at automaten dermed er egnet til 300 bar. Du må i øvrigt da også have et 300
bars 1.trin for at kunne bruge din nye manifold ?

Allan Hansen

Fra : Kaz

Dato : 31-03-03 22:20

> [...]

300
> bars 1.trin for at kunne bruge din nye manifold ?

Hej Allan

Jeg har to 300 bars 1. trin, ja. (ikke ombyggede, købt således!) I vores
klub (Peter Laustsen er fra samme) har vi ikke mulighed for at fylde til 300
bar. Derfor er det ikke noget problem i vores klub, der kommer ikke 300 bar
i en 200 bars flaske... Men hele denne "diskussion" er da god, der er da
mange gode aspekter jeg ikke lige har tænkt over, da vi ikke har mulighed
for de 300 bar i vores klub, og fordi vi alle fylder vores flasker selv (er
uddannet til det!)... Men der er sikkert mange der lære/høre noget nyt!

Mvh.
Kasper Hansen

Fra : Allan Hansen

Dato : 01-04-03 11:08

Kaz <kasperh30@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e88b114$0$10447$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
(er
> uddannet til det!)... Men der er sikkert mange der lære/høre noget nyt!

Det er i det hele taget en nødvendig diskussion man må tage om hvordan man
håndtager "flaskegangen" i en klub. Der er efterhånden flere "ubekendte"
faktorer, såsom 200/300 bars flasker og fyldningsmuligheder samt flasker med
nitrox og trimix.
I "mit" flaskerum kan der være medlemmernes op til 125 flasker og flaskesæt.
Alle flasker der er i rummet kan lånes, ofte efter aftale med flaskeejeren
men ikke nødvendigvis. Alle medlemmer kan selv fylde flasker fra kompressor
og flaskebank. Det er forudsat at alle flasker i flaskerummet indeholder
atm. luft samt er inspiceret og kontrolleret inden for det sidste år. Alle
der har flasker indeholdende andet end atm. luft opbevarer selv deres
flasker. Et 200 bars flaskesæt med en 300 bars ventil ville nok få lov til
at blive opbevaret i flaskerummet. Men det er jo regler man til stadighed må
tage stilling til. Vores næste spørgsmål er hvordan håndterer vi "klub-EAN".
skal der være specielle flasker som ikke kan udlånes eller skal man have EAN
og luft adskilt ?

Allan Hansen

Fra : Kaz

Dato : 01-04-03 12:08

I min klub er vi ca. 15-20 aktive dykkere og det er kun ca. 10 af os der
dykker ofte. Der står 3 af klubbens flasker i kompressor-rummet + 2 O2
flaske og en 200 bars kompressor fra de tidlige 70'er... Det er også derfor
jeg så "overlegent" siger at jeg har styr på det (at der ikke kommer 300 bar
i)... Men min situation, i et lille klub samfund, er jo nok lidt speciel så
lad os endelig få facts'ne frem.
Mht. EAN... Vi er i klubben lige startet et nyt CMAS** hold på ca. 15
mand, og de (+ andre der ikke dykker nitrox) lære, at hvis der (mod
forventning) står en flaske i kompressorrummet, hvorpå der står nitrox, så
er det nallerne væk. Os der dykker nitrox er også blevet enige om, ikke at
lade vores nitrox flasker stå i kompressorrummet, så jeg mener at vi i vores
klub har en god kontrol over det! Desuden har alle der dykker eget udstyr.
Men det er kun en lille klub, så lad os høre nogle forslag...

mvh.
Kasper Hansen

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 01-04-03 09:21

> [...]
> flasker, har jeg aldrig hørt om. I så fald undre det mig at sådanne
> flaske-sæt kan købes i forretninger,... Men hvem ved?

Det er da almindelig sund fornuft at det ikke skal være muligt at fylde
større tryk i flasken end den er beregnet til....

Man sætter heller ikke en 16 amp sikring i en sikringsholder hvor de
tilsluttede ledningers tykkelse er beregnet til 10 amp........

I begge tilfælde er den fysiske udformning af materiellet konstrueret så det
ikke burde kunne lade sig gøre.....(men alt kan jo lade sig gøre når man
bliver kreativ)....... !!!! BANG !!!!

nøj

Fra : Kaz

Dato : 01-04-03 09:50

Hvad er det lige der er så svært at forstå??? Har jeg ikke FLERE gange
sagt, at der IKKE bliver fyldt 300 bar i mine flasker!!?
Jeg kan sku' godt se at man skal være skide kreativ, for at skrue en ny
ventil i sine flasker, når gevindet på de to ventiler er det samme!?! Hvis
du kan påpege nogle forskelligheder, der umuliggøre at sætte en 300 bars
ventil i en 200 bars flaske (uden at være kreativ!), vil jeg da gerne høre
disse... Dem må jeg ha' overset så!
Men ak, der findes jo mange dygtige folk!
Kasper

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 01-04-03 13:11

> [...]
> disse... Dem må jeg ha' overset så!
> Men ak, der findes jo mange dygtige folk!

*** Hvorfor gå så til de grader i skyttergraven?
300 bar krane på 200 bar flaske er forbudt! Punktum!

Så lenge du ikke låner din flaske bort, så er vel dette ikke noget problem.
Hva med den dagen du tropper opp i et dykkersenter for at få fylt, og en
ANNEN tar feil og smekker 350 bar på din gamle 200...?

En annen og mye verre sak er at du tilbyder den samme overgang til personer
som muligtvis har enda mindre peiling enn deg selv...

Vil du ta ansvaret for dem også?

Tenk deg om!

Det er faktisk nogen der har funnet opp hjulet før deg....

Fra : Kaz

Dato : 01-04-03 14:40

En annen og mye verre sak er at du tilbyder den samme overgang til personer
> som muligtvis har enda mindre peiling enn deg selv...

Nu putter du ord i munden på mig... Desuden misforstår du mig også
totalt! Jeg prøver IKKE at sælge en studs til at fylde 300 bar på flasker
med... Den studs jeg har lavet er til at dekantere ilt! Jeg ved ikke hvad du
gør, men jeg dekantere ikke O2 op til 300 bar! Desuden bliver denne studs
lavet på en fabrik der fremstiller gas-ventiler til dagligt. Dermed ikke
sagt at det er et "godkendt produkt"...! Nu har jeg jo ikke solgt nogle
endnu, har kun fået lavet en enkelt til mig selv, men hvis der var nogen der
ville købe en, ville jeg selvfølgelig fortælle at den var "hjemmelavet",
ikke til 300 bar osv.
Men det lyder jo til at der ikke er andre med samme problem, da det er
ulovligt, dumt, og farligt... Underligt at jeg kender 3 andre med samme
problem???
Kasper

Fra : Peter Laustsen

Dato : 01-04-03 15:01

Ok folkens... -så køl dog lige af...

"Vi" i den lille klub Poseidon er 10 som aktivt! Og der står normalt aldrig
private flasker i kompressor rummet.
I klubben er det ikke lovligt for folk uden kompressor-kursus at fylde
flasker, desuden (som før angivet) er der heller ikke nogen mulighed for at
fylde til 300 bar...

UANSET HVAD, så er jeg altid SELV til stede når mine flasker fyldes. OGSÅ I
UDLANDET!

Tsk tsk... besindelse...

Fra : JSC

Dato : 01-04-03 15:48

> Ok folkens... -så køl dog lige af...

Måske er der nogen der overreagere, men grundlæggende er det en dårlig
løsning i har valgt, sikkert for at spare lidt kroner.

I har monteret 300 bars ventiler på flasker med et arbejdstryk på 200 bar.
Så længe i selv håndtere flaskerne, ja så sker der jo ikke noget, men hvis
nogen tager fejl så er den potentielle fare stor.....

Jeg gætter på at man i fremtiden vil se et stigende antal 300 bars
kompressorer i DK i og med at 300 bars flasker er blevet tilladt til
fritidsdykning.

Hvis i eksempelvis tager til Sverige og får fyldt flasker på et
dykkercenter, så er der betydelig risiko for at der kan blive fyldt 300 bar
på jeres flasker.....

Jeg er enig i at risikoen er minimal i jeres eget lille klubmiljø, men en
dag vil i vel ud og se noget nyt....

/Jørgen

Fra : Kaz

Dato : 01-04-03 16:28

Klart vil vi ud og se noget nyt, men så har vi som regel vores
mobil-kompressor med... Men vi må jo være ekstra forsigtige hvis vi skal
have fyldt anden-sted, så som andre klubber og dykker-centre! God debat!

Kasper Hansen

...Men hvis en "fyldeperson" udelukkende ser på ventil/manifolden inden
han vælger om der skal fyldes 200 eller 300 bar i, så skulle "man" nok
overveje et andet "håndterings-system", så som et klistermærke hvorpå der
står 200 eller 300, EAN 32-200 ??? Hvad ved jeg, men hvis der udelukkende
bliver dømt ud fra ventiler/manifold så skal det jo gå galt engang!

Fra : JSC

Dato : 02-04-03 07:43

> [...]
> står 200 eller 300, EAN 32-200 ??? Hvad ved jeg, men hvis der udelukkende
> bliver dømt ud fra ventiler/manifold så skal det jo gå galt engang!

Jeg har kun erfaring med dykkercentre i Norge og Sverige (i Danmark får jeg
fyldt i klubben). Mine erfaringer er at man aflevere flasken i en "bunke" og
så bliver de fyldt når centeret har tid - Det er altså svært at stå ved
siden af og vejlede når de fylder......

Mvh.
Jørgen

Fra : Peter Laustsen

Dato : 02-04-03 16:20

Hej JSC!

Det har aldrig været et problem der hvor vi har været...

Som Kasper tidligere har skrevet, så har vi faktisk altid mobil-kompressoren
med...