Murstens sokkel?
Fra : olle

Dato : 31-03-03 11:04

Jeg har en murstenssokkel som jeg godt kunne tænke mig at renovere. Under
jordhøjde. Hvad kan jeg pudse den op i. ??

Olle

Fra : SB

Dato : 01-04-03 16:47

Hej Ole

Velkommen til Tirsdags køkkenet hvor vi idag skal beskæftige os med
sokkel arbejde. Du skal bruge følgende:
1 skovl, en fugekrætter, en mureske, et bræt, en lille klods, en
spand, saltsyre, murekost, lidt maling, et par øl, samt en del
mandetimer afhængig hvormeget du skal have makket.

ok vi starter

1: grav soklen fri.

2: Først kratter du den gamle fuge ud. du kan evt købe en fuge fræser
til at sætte på en vinkel sliber. den er mega hurtig og kan varmt
anbefales den koster ca 150,- Husk at bruge høreværn, beskyttelse
briller og støvmaske. Når fugen er krættet ud tager du din vandslange
og spuler soklen fri for det gamle mørtelrester.

3: Blander cement og mørtel 1-10(1del cement til 10 del mørtel), hæld
de to sager i spanden. Tilsæt kun lidt vand af gangen mens du rører
rundt. Det bliver iøvrigt hurtigt hårdt for armen, så køb et piskeris
til boremaskinen, ca 15-20 Kr i (jem og fix) blandingen må endelig
ikke være for blød, så tager det længere tid at få pænt.

4: Når du fuger skal det helt ud til stenen. husk at der helst ikke
skal for meget ud på stenene. Brug et bræt med en lille klods på
bagsiden (til at holde i) og læg mørtlen på den anden side. tag din
fugeske og glid det fra brættet ind i fugen. Efter ca en times tid
tag da en lille klods og tryk/kør henover fugen.. så bliver den både
trykket helt i bund og det ser rigtigt godt ud bagefter. på den måde
parer du også tid når du lægger fugen i, der skal du ikke tænke på at
det skal se helt så pænt ud. men det bliver det når du bruge klodsen.

5: fugen skal nu tørre og det tager desværre et par dage. øv men så
kan du tage en øl eller to.

6: Når mørtlen er tør bliver den desværre hvid. dette er kalt og skal
lige frernes. Du taget nu dine SIKKERHEDSBRILLER, spanden og
saltsyren. Vand og saltsyre skal nu blandes 1-10 altså 1 del saltsyre
til 10 el vand. Når du er klar, tager du din murekost og " maler"
soklen med saltsyrevandet. Hvis det syder når det kommer på soklen, så
er det rigtigt. Lad det side et par timer og spul vægen med
vandslangen.

7: Mens vægen tørrer igen gå da i mellemtiden ned til din lokale maler
og bed om sokkel maling. Det er en specielt maling som soklen kan ånde
igennem men samtidig holder fugt ude. Den kan iøvrigt fås i mange
forskellige farver.

Hvis det ikke er svar nok kan du maile til mig,

MVH / Søren

PS: check min hjemmelavet liggecykel på www.netfusk.dk under HPV