Skattemæssig værdi af kørselsfradrag?
Fra : Peter G C

Dato : 31-03-03 09:28

Hvad får jeg ud af et kørselsfradrag, skattemæssigt? Er det svarende til
mine kommunale skatteprocenter - altså omkring 32 pct?

På forhånd tak.

/Peter

Fra : Jonathan Stein

Dato : 31-03-03 11:18

Peter G C wrote:

> Hvad får jeg ud af et kørselsfradrag, skattemæssigt? Er det svarende til
> mine kommunale skatteprocenter - altså omkring 32 pct?

Næ, staten giver skam også fradrag, så din bund-, mellem- og topskat
bliver også mindre. På den måde kan værdien komme op på 59%, hvis man
betaler topskat og bor i en dyr kommune.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Peter G C

Dato : 31-03-03 16:01

In news:3E8815C0.AF5565BE@image.dk,
Jonathan Stein <jstein@image.dk> typed:

[klip]

> Næ, staten giver skam også fradrag, så din bund-, mellem- og topskat
> bliver også mindre. På den måde kan værdien komme op på 59%, hvis man
> betaler topskat og bor i en dyr kommune.

Tak for dit svar.

Er du stensikker på, at det er rigtigt?

Mvh

Peter

Fra : Peter G C

Dato : 31-03-03 17:23

In news:ZMYha.232$y3.11797@news010.worldonline.dk,
Peter G C <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> typed:

[klip]

> Tak for dit svar.
>
> Er du stensikker på, at det er rigtigt?

Er der ikke kun fradrag i den personlige indkomst (i personskatteloven)
ikke altså ikke den almindelige skattepligtige indkomst?

/Peter

Fra : Poul Christensen

Dato : 31-03-03 17:43

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in

> Er der ikke kun fradrag i den personlige indkomst (i personskatteloven)
> ikke altså ikke den almindelige skattepligtige indkomst?

Nej der er kun fradrag i den skattepligtige, som kun bruges
til beregning af kommuneskaten. Altså en fradagsværdi på ca 33,3 pct.

Se dog ligningslovens § 9 C, stk. 4, om forhøjet fradrag til
personer med lave indkomster.

med venlig hilsen
Poul C
poulc@ofir.dk

Fra : Jonathan Stein

Dato : 31-03-03 18:54

Peter G C wrote:

> Tak for dit svar.
>
> Er du stensikker på, at det er rigtigt?

Nej.

Fremover er det kun amts-, kommune og evt. kirkeskat, hvor fradraget har
effekt. For 2002 medregnes fradrag over 40.000 kr dog også i bundskatten.
Tidligere blev hele fradraget medregnet.
Til gengæld er der kommet et tillæg på op til 25% af befordringsfradraget,
som dog gradvis nedsættes ved indkomster over godt 200.000 kr. Hvem snakkede
om forenklinger i skattesystemet?
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=133174&ov_id=200217

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 31-03-03 17:45

Peter G C wrote:

> Hvad får jeg ud af et kørselsfradrag, skattemæssigt? Er det svarende til
> mine kommunale skatteprocenter - altså omkring 32 pct?

Nej, det er ligningsmæssigt fradrag, så marginalskat er
kommunale + kirke + på bundskat, 5,5% i 2002.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Poul Christensen

Dato : 31-03-03 18:03

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in

> Nej, det er ligningsmæssigt fradrag, så marginalskat er
> kommunale + kirke + på bundskat, 5,5% i 2002.

Ligningsmæssige fragår fra 2002 ikke længere i grundlaget
for bundskat

Med venlig hilsen
Poul C
poulc@ofir.dk

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 31-03-03 18:35

Poul Christensen wrote:

> Ligningsmæssige fragår fra 2002 ikke længere i grundlaget
> for bundskat

Du har ret, jeg så på en lidt uoverskuelig oversigt, hvor
forskellen ikke fremgik særligt klart.

Fra : Peter G C

Dato : 31-03-03 18:42

In news:3E887C57.BC832648@FJERNpost1.tele.dk,
Erik G. Christensen <egc@FJERNpost1.tele.dk> typed:

[klip]

> Du har ret, jeg så på en lidt uoverskuelig oversigt, hvor
> forskellen ikke fremgik særligt klart.

Så husker jeg jo ikke helt forkert...

Har du et link til en oversigt?

- Og tak for alle svarene.

/Peter

Fra : Poul Christensen

Dato : 31-03-03 21:25

> In news:3E887C57.BC832648@FJERNpost1.tele.dk,
> [...]

På Skatteministeriets hjememside findes der en:
http://www.skat.dk/tal/oversigter/skatteberegning/skatteberegning.php3

Poul C
poulc@ofir.dk