hvem henvender man sig til ang. manglende ~
Fra : Jette

Dato : 31-03-03 05:59

Jeg har de sidte to år arbejdet uden kontrakt i en virksomhed. Alt har været
fint, og jeg fik det jeg skulle have. Nu er virksomheden imidlertid ved at
blive opkøbt, og jeg er blevet fyret. I den forbindelse bad jeg om en
ekstrabetaling for noget natarbejde jeg havde udført, men pludselig kunne
chefen intet huske om noget ekstra. Jeg skal, i følge ham, være tilfreds med
min alm. timesats og det er det.

Jeg vil så mene at den slags sædvanligvis er aftalt i en kontrakt, og der
derfor er opstået en uengihed fordi der ingen kontrakt er. Jeg mener også at
have hørt noget med 10.000 til mig fra arbejdsgiveren hvis jeg gør en sag ud
af det. Hvis man laver en sag, er det så simpel rutine for retten (?) at se
der mangler en kontrakt og dømme arbejdsgiveren? Hvor lang tid efter endt
ansættelsesforhold kan man føre sådan en sag?

Er det korrekt at der findes sådan en regel, og hvem skal jeg så henvende
mig til? Jeg er ikke i nogen fagforening.

Fra : Peter G C

Dato : 31-03-03 06:40

In news:b68htp$182f$1@news.cybercity.dk,
Jette <jtt@hotmail.com> typed:

[klip]

> Hvis man laver en sag, er det så
> simpel rutine for retten (?) at se der mangler en kontrakt og dømme
> arbejdsgiveren? Hvor lang tid efter endt ansættelsesforhold kan man
> føre sådan en sag?

Som andre sager - det kan tage ca. et halvt år.

> Er det korrekt at der findes sådan en regel, og hvem skal jeg så
> henvende mig til? Jeg er ikke i nogen fagforening.

Ja, du har forstået reglerne rigtigt. Henvend dig til en advokat.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Lars

Dato : 31-03-03 20:12

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> [...]
>
> Som andre sager - det kan tage ca. et halvt år.

> Ja, du har forstået reglerne rigtigt. Henvend dig til en advokat.

Er det for øvrigt ikke noget med 10.000 pr. fejl i forhold til de
betingelser der skal være nævnt i kontrakten, eller er det mig der er
overtræt?

/Lars

Fra : Rune Manscher

Dato : 31-03-03 22:05

"Lars" <arthurdent44@hotmail.com> wrote in message
> Er det for øvrigt ikke noget med 10.000 pr. fejl i forhold til de
> betingelser der skal være nævnt i kontrakten, eller er det mig der er
> overtræt?

Det er mig bekendt en samlet erstatning for manglende opfyldelse. I øvrigt er
det kun 10.000 i sager hvor det manglende bevis har haft betydning. Niveauet er
fastsat ved U97.1702H, og den konkrete sag omhandlede (svjh) et
ansættelsesbevis, hvor der manglede oplysninger om opsigelsesvarsel, og da disse
viste sig at få reel betydning, blev erstatningen på 10.000 i stedet for 5.000.

*Rune

Fra : Rune Manscher

Dato : 31-03-03 10:51

"Jette" <jtt@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Er det korrekt at der findes sådan en regel, og hvem skal jeg så henvende
> mig til? Jeg er ikke i nogen fagforening.

Iflg. ansættelsesbevisloven har du krav på et ansættelsesbevis, der bl.a.
opregner løn og arbejdstid, og dette ansættelsesbevis skal udleveres senest 1
måned efter ansættelsen. Spørgsmål om overholdelse af denne pligt kan indbringes
for Arbejdsmarkedets Ankenævn, men disse kan ikke tilkende godtgørelse. Dette
skal du til de almindelige domstole for. Niveauet ligger ganske rigtigt på
10.000,- kr., såfremt manglende overholdelse af pligten har haft konkret
betydning.

I det du ikke har en fagforening der kan køre denne sag for dig, så er det rette
sted at henvende sig en advokat.

*Rune

Fra : Per Christoffersen

Dato : 31-03-03 11:13

"Jette" <jtt@hotmail.com> wrote in message

> Er det korrekt at der findes sådan en regel, og hvem skal jeg så henvende
> mig til? Jeg er ikke i nogen fagforening.

Du kan jo melde dig ind i en nu.

/Per

Fra : HKJ

Dato : 31-03-03 15:56

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> wrote in message

> Du kan jo melde dig ind i en nu.

Så pas på med hvilken fagforening.

Se evt. tidlige indlæg:

Fra : Jesper Andersen

Dato : 01-04-03 07:31

Det fremgår af dit indlæg, at du ikke besidder de helt store økonomiske
ressourcer.
En fagforening vil sjældent have med en sag fra tidligere ansættelsesforhold
at gøre (det er ligesom forsikring - du kan ikke forsikre huset, når det er
brændt ned )

Men du kan kontakte Advokathjælpen, der giver gratis konsultationer rundt om
i landet. Du kan formentlig få oplysning om sted og tid for denne service
hos din kommune.

Held og lykke
Jesper