Fersken og jordbærforvirring
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-03-03 23:34

Har læst flere videnskabelige afhandlinger om ferskenbeskæring. Men jeg har
ikke nænnet at klippe i min 3 års (hos mig) endnu, og der er højt til
loftet. De vise ord går på at man skal fjerne de grene der har båret frugt.
Det gjorde alle grene samt stammen sidste år. Og i år blomstrer den atter
over det hele. Hvis jeg skal følge reglen, så skal jeg altså skære stammen
af ved jordoverfladen og lime visse af de nyeste grene, der er de eneste
uden blomst, på i snitfladen?

Jeg lod mine jordbær yngle frit sidste år idet jeg ville sikre mig at have
nok til at genetablere en (af rodgnavende orme) ødelagt række. Det blev
jordbærrenes sidste år med fri sex! Der er nu et vildnis uden sidestykke,
heldigvis begrænset af fliser til den ene side. Skal jeg lade dem slås om
pladsen, eller skal jeg tynde ud til hvilken afstand?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-03-03 19:28

On Mon, 31 Mar 2003 00:34:02 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>af ved jordoverfladen og lime visse af de nyeste grene, der er de eneste

De nye grene som ferskentræet sætter i år, det er dem som bærer frugt
næste år. Det er det eneste du skal huske på når du beskærer.

Altså, fjern så meget som du syntes, men sørg for at nogle af sidste års
nye grene stadig sidder på træet hvis du vil have frugt.

Nemt, ikke

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.